Chris5488

15 juli 2012 19:28, laatste update op 15 juli 2012 19:29, 16086 views

Pluspunten

• goede camera
  • Úcht goede filmpjes
  • iCloud syncronisatie
  • helder, mooi scherm
  • design, eenvoud, consistent

Minpunten

• geen extra geheugenkaartje mogelijk
  • prijs blijft hoog, vooral voor extra geheugen
Algemene beoordeling Score: 4

Even een korte review over mijn iPhone 4S 16GB, niet meer dan jullie al weten maar genoeg om misschien nog wat dingen bij te brengen :).

Featureset

Features zijn dik in orde, net zoals ze altijd al geweest zijn bij de iPhones. 8 megapixel camera, filmen, in 1080p, iCloud syncronisatie, Siri stembediening (voorlopig enkel in het Engels, Frans en Duits, maar je kan het toch al gebruiken), Bluetooth 4.0, lichtsensor, nabijheidssensor, accelerometer, de honderduizenden apps,... teveel om op te noemen! :) Een afwezige is 4G, nouja het staat toch nog in zijn kinderschoenen en heeft bij ons nog weinig/geen waarde, maar sommige smartphones hebben het toch al.

Het vertrouwde Retina-beeldscherm is gewoonweg prachtig. Mooie kleuren, mooi contrast, en uiteraard Úcht scherp waarbij de ene pixel niet te onderscheiden valt van de andere. Ook een verassing is het feit dat het heldere scherm 'in den buiten' toch erg goed leesbaar blijft, ondanks het spiegelend glas. Een verassing voor mij! Mijn vorige gsm was onleesbaar in sterk zonlicht, deze blijft goed leebaar :). Zal ook wel met de verhoogde lichtintensiteit van de leds te maken hebben die door een lichtsensor geregeld worden.

Bereik

Het 'antennagate' probleem is opgelost door wijzigingen in het antenne-design. Zo zal je zien (wat ook het enige visuele verschil is met de iPhone 4) dat de zwarte streepjes op de randen van de phone nu verhuisd zijn. Iedere zijde heeft nu 2 zwarte onderbrekingen (1 bovenaan en 1 onderaan). Het onderbrekingsstreepje aan de bovenkant is verdwenen. Dit geeft ook een subtiel mooier design omdat de phone nu symmetrisch is. Bereik is bijgevolg nu wÚl in orde, hoewel ik soms drops krijg terwijl ik me niet veroer :s. Daarom 4 sterren en geen 5.

Accuduur

De batterij in de nieuwe iPhone 4S zou nipt krachtiger zijn dan in de 4, waardoor enkele acties iets langer kunnen dan bij de 4S (zoals bellen). Het belangrijkste blijft echter de standby-tijd en die van 300 uur (4) naar 200 uur (4S) gedropt. Wel een flinke drop! En dat terwijl andere smartphones zoals de Samsung Galaxy S II wel 600 uur standby-tijd kan halen. Een drop tegenover de vorige iPhone 4 Ún slechts 1/3 halen dat de concurrentie haalt is erg slecht te noemen.

Eerdere quote:

Een 2-sterren beoordeling zou je misschien wat overdreven vinden, 2 sterren zal in deze situatie toch voldaan denk je? Wel dan komt hier de reden voor de 1-ster: Apple zit met een bug in de iPhone 4S. De fora worden overspoeld met berichten over het zeer snel leeglopen van de batterij. Ik ervaar het ook. 's Avonds om 22.30 met 94% op sleep zetten en 's morgens terug aanzetten om te zien dat er nog maar 64% over blijft! De batterij loopt gewoon binnen 24 uur leeg! Na wat klungelen met locatiegegevens heb ik het wat kunnen rekken. Als je echter even een filmpje schiet (van 1:34) en merkt dat je daardoor 3% vermogen bent kwijtgespeeld dan haalt hij de 2 uur filmen bijlange niet (aan dit tempo zou een volle batterij na 25 minuten filmen zelfs al leeg zijn).
Ondertussen is het probleem verholpen. De batterij bleek leeg te lopen doordat de iPhone internetverbindingen via 3G maakte (ondanks dat er een wifi-netwerk voorhande was). Na systematisch functies aan/uit te zetten heb ik het probleem kunnen localiseren tot iCloud, en meer bepaald de Agenda. Blijkbaar zit er ergens een bug in het iCloud-systeem van Agenda dat continu (ondanks dat mobiele data uitgeschakeld staat) toch via het mobiele datanetwerk verbindingen maakt, wat uiteraard veel energie vereist. Het uitschakelen van Agenda bij iCloud heeft het verholpen en ik haal nu 4 dagen standby waarvan 4 uur gebruik is. Dat is voor een smartphone redelijk goed dus heb de score voor Accuduur wat verhoogd.

Gebruiksgemak

Hier is uiteraard niets veranderd tegenover de vorige iPhones. iOS 5 is nieuw maar ook beschikbaar voor de andere iPhones. Her en der zijn er wat vernieuwingen, zoals iCloud. Als je meerdere Apple-apparaten hebt is dit erg handig. Je neemt een foto en je kan deze onmiddelijk ook bekijken op je Mac of iPad, zonder dat je iets moest syncroniseren of aansluiten. Dit geld ook voor je contacten, kalenderafspraken, iWork-bestanden, e-mail (enkel voor @me.com adressen), muziek en filmpjes.

Design

Niemand zal zeggen dat de iPhone lelijk is. Hooguit wat mensen die het erg spijtig vinden dat het een vernieuwde iPhone 4 is en geen nieuwe iPhone 5 met nieuw design. Ik vind het iPhone 4-design toch nog te jong om nu al vernieuwd te worden. Het originele iPhone design is namelijk 3 generaties meegegaan.

Een groot glas vooraan en achteraan met aluminium rand errond, zo simpel kan het zijn om mooi te wezen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De afwerking is gewoonweg perfect. Niet alleen de phone maar ook de accessoires en zelfs de verpakking zijn bijna om tentoon te stellen in je woonkamer :). Nergens plastiek-resten, lelijk of verkleurd plastiek, scherpe randen, deuken of krassen of ... gewoonweg de hoogste afwerkingsgraad die je vandaag maar kan vinden.

Bouwkwaliteit verdient echter een minpuntje omdat de aluminium rand totaal geen veerkracht of weerstand bied tegen drops. Laat je phone vallen en de schok wordt genadeloos tegen de rand van het glas doorgegeven wat resulteert in een barst of soms zelfs volledig versplinterd glas. Gebruik van hoesjes zijn aangeraden.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Tja we zitten nu met die batterij-bug, maar voor de rest werkt gewoon alles zoals het hoort.

Opnamekwaliteit

De nieuwe 8 megapixelcamera met nieuwe lenzen en beeldverwerking laat zich duidelijk zien in je opnames. Ruis is aanzienelijk lager, foto's zijn scherper en kleuren zijn beter. Vooral het filmen dat nu in 1080p gebeurt laat je mooie filmpjes maken die je met een compactcamera zelden beter filmt.

Toch zijn foto's niet tot op de pixel scherp en heb je snel wazige beelden bij de minste beweging. Uiteraard is, en blijft, het een smartphone en geen echt cameratoestel met superieure lens. De geleverde foto- en vooral filmkwaliteit mogen we daarom niet vergelijken gezien de context. Ik heb een iPad 2 ter referentie liggen die dezelfde camera heeft als de iPhone 4, en ik kan gerust zeggen dat de beelden van de iPad 2 of iPhone 4 verbleken bij wat de iPhone 4S kan. De reclamefoto's op de iPhone 4S-site waarvan Apple claimt "originele ongewijzigde foto's" te zijn zouden echt wel originele foto's kunnen zijn, hoewel ik mijn twijfels heb bij het kunnen vastleggen van de eekhoorn ;).

Het enige dat de iPhone niet tot een volwaardig compactcameratoestel maakt is het gebrek aan optische zoom. Misschien wel iets voor de iPhone 5?...

De bijgevoegde (resizede) foto's zijn gemaakt met de 4S. De laatste 2 foto's laten het verschil zien bij HDR: de voorlaatste is een standaard foto, de laatste is met HDR (HDR combineert 2 foto's met verschillende belichting om 1 dynamische en scherpere foto te bekomen).

De prijs is lichtje gezakt tegenover de iPhone 4. 599 euro op de Apple-site in Nederland en 629 euro in de Mobistar-winkels in BelgiŰ is lager, maar de concurrentie doet het veel goedkoper en leveren vaak dezelfde/betere hardware dan de iPhone. Uiteraard betaal je ook voor de diensten zoals iCloud die in gebruik gratis zijn, maar Apple blijft veel voor het logo, de designafdeling en hun positie vragen.

De Samsung Galaxy S II kost maar 500 euro en kan zelfs her en der goedkoper gevonden worden. Apple-producten kosten overal evenveel en de iPhone 4S die minstens 100 euro duurder is kost eigenlijk 100 euro teveel om echt prijsgerechtigd te zijn. Zoals de iPhone exclusieve voordelen heeft, heeft Samsung die met hun Galaxy namelijk ook (vb: Galaxy's 600 uur standby-tijd tegenover iPhone's 200 uur).

De iPhone 4S blijft zoals eerdere iPhones een uitstekende phone. Ditmaal verrijkt met extra rekenkracht, een betere camera en Siri (hoewel nog in proeffase en nog niet in het Nederlands). iOS 5 en iCloud zijn ook interessante nieuwkomers maar niet exclusief voor de 4S.

Een kortere standby-tijd is wel een negatief punt en de batterijbug is een flinke klap voor een merk dat apparaten maakt die "gewoon werken". Hopelijk wordt dit snel en gepast verholpen zodat de 200 uur standby-tijd in praktijk ook Úcht behaald wordt, want dat is toch het minste voor een smartphone die volgens de niet-behaalde batterij-specs al flink onderdoet voor de concurrentie.

Edit: Accuduur.

"De batterij in de nieuwe iPhone 4S zou nipt krachtiger zijn dan in de 4S, waardoor enkele acties iets langer kunnen dan bij de 4S (zoals bellen)."

Volgens mij zijn hier een paar keer een 4 vervangen door 4S :)

" Vooral het filmen dat nu in 1080i gebeurt laat je mooie filmpjes maken die je met een compactcamera zeleden beter filmt." ... 1080p?

Voor de rest een prima review! misschien kunt u een paar foto's nemen waarbij veel contrastverschil te zien is? zoals zonondergang of landschap met een stukje lucht erbij, kijken wat het verschil is met de iPhone 4?

Groeten!!

[Reactie gewijzigd door Chovav op 1 november 2011 14:59]

idd, heb het aangepast :)

Is inderdaad een goed idee om foto's ter vergelijken neer te poten. Ik zal er binnenkort wat maken en erbij plaatsen!

[Reactie gewijzigd door Chris5488 op 1 november 2011 15:01]

Filmen in 1080i? Volgens mij is het 1080p. De iPhone 4 doet al 720p.
ja foutje, idd 1080p :) amai dan filmt hij zelfs al beter dan mijn compactcamera aan 1080i :p

[Reactie gewijzigd door Chris5488 op 1 november 2011 17:58]