Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart Review

Door Tomba 25 november 2011, laatste update op 5 juni 2012, 14.788 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snel, mooie vloeiende animaties
  • Scherm superhelder en scherp
  • Licht en dun.
  • Esthetisch mooi apparaat
  • Snelle webbrowser
  • Geluid goed
  • Smartcover werkt uitstekend
  • Lange batterylife
  • Stabiele Wlan en OS
  • Apps kopen gaat veel makkelijker dan bij Android oa door de Giftcards
  • 4:3 fijnere verhouding voor een tablet dan de 16:9 verhouding die de meeste Android tablets hebben
  • Appstore biedt duidelijke scheiding tussen iPad en iPhone apps

Minpunten

• iTunes/Computer afhankelijkheid
  • Homescreens zien er archaïsch uit vergeleken met de concurrentie (Android, WebOS, BBOSX)
  • Gesloten systeem, geen filesystem
  • Alleen Apple Dock connector, dus geen USB, HDMI, etc
  • Geen mogelijkheid tot fullblown alternatieve browsers zoals Opera
  • Toch een redelijke leercurve als je niet 100% Apple minded bent
  • Autocorrect is om te huilen
  • Camera's zijn dramatisch
  • Appstore onoverzichtelijk
  • Dure apps die op Android (bijna) gratis zijn
  • Krasgevoeligheid achterkant

Sub-beoordelingen

iPad2 banner
Inhoudsopgave

Omdat mijn vriendin maar niet kon wennen aan het Android 2.2 op mijn Toshiba Folio 100 heb ik deze verkocht en daarna een 2e hands iPad2 16GB WiFi aangeschafd (zij heeft een iPhone 3GS dus zou ze er zo mee moeten werken) Zelf heb ik nog nooit met een IOS device gewerkt, ik heb alleen een heel klein beetje ervaring met MacOSX via een Mac Mini G4 die ik ooit eens kado heb gehad. Deze review is dus geschreven door een kritische tweaker met een brede ervaring aan OSen en een duidelijk mantra van 'er is geen beste, alleen het beste voor je specifieke doel'. Met andere woorden, ik denk er open in te staan
iPad vs Folio
iPad en Folio naast elkaar

Waarom kocht ik eerst een Android Tablet en was dit terecht ?
De redenen dat ik destijds voor de Folio koos ipv 100 euro meer uit te geven aan een iPad:
  • iTunes, op Windows vind ik dit écht een draak van een programma. Het is enorm traag en werkt voor mij ontzettend onlogisch (zo heb ik ooit echt een uur gezocht naar 'hoe brand ik een audioCD ?), omdat je alleen ergens komt als je 'Apple' denkt. Ook het feit dat het van alles automatisch mee installeert (quicktime, Apple Bonjour en tig andere services die je PC vertragen) staat mij heel erg tegen. Bij mijn Folio was het een kwestie van aansluiten via USB en filmpjes/bestanden/programma's overzetten, ook zit er een SD kaartlezer in én kun je via de USBpoort ook gewoon een USB stick insteken
  • Het ogenschijnlijk lage aantal gratis apps tov Android
  • Het niet kunnen afspelen van mijn media via het netwerk (MKV's en AVI's)
  • De Apple Zealots die alleen maar kunnen zeggen hoe geweldig het allemaal werkt, waar ik eigenlijk niet meer geassocieerd wilde worden
  • De prijs. De goedkoopste iPad kostte toch 100 euro meer dan de Folio op dat moment
  • Het vastzitten aan Safari
  • Geen Flash ondersteuning
  • Eigen aansluiting (dus geen standaard USB, hoe 1990 is dat ???) ipv standaarden (mijn Folio had bv ook een fullsize HDMI aansluiting zodat ik hem zonder rare fratsen aan kon sluiten op mijn HDTV)
  • Did I say iTunes ?
No iTunes
Van al deze zaken moet ik, nu ik de iPad2 een klein dagje enige tijd heb, concluderen dat alleen iTunes echt een probleem is voor mij. Het aantal gratis apps valt uiteindelijk wel mee, al blijf ik via Android (heb ik nog op mijn telefoon staan) er toch standaard meer vinden. Door een Streaming App te kopen (OPlayerHD) kan ik mijn video's vanaf mijn Windows Home Server gelukkig wel afspelen en mijn MP3s stream ik vanaf mijn Subsonic server via de gratis Subsonic app

Zo heb ik het toch voor elkaar om om de stomme beperking van Apple aangaande media heen te werken, al blijf ik van mening dat dit soort beperkingen (om me uiteraard richting aankopen via de iTunes Store te duwen) eigenlijk niet kunnen in this day and age. De foto's die op mijn WHS staan kan ik bv nog steeds niet bekijken (al is daar vast een betaalde app voor ;) )

Apple Zealot
De Apple zealots heb ik leren negeren (mensen van hun geloof afbrengen is namelijk onmogelijk, om hen hun geloof te gunnen echter niet) en doordat ik de iPad2 2e hands heb kunnen krijgen via T.net V&A viel de prijs uiteindelijk ook heel erg mee.

Apple vs Flash

Flash blijk ik in de praktijk niet echt te missen (Apple heeft door hun marktaandeel wat dat betreft wel voor een revolutie gezorgd, er zijn nauwelijks websites die nog flashgebonden zijn al blijf ik dit wel zonde vinden). De enige site die ik regelmatig bezocht op mijn Android tablet waar ik nu geen toegang meer toe krijg is http://www.thedailyshow.com/full-episodes/. Op deze site kun je de laatste 4 weken van The Daily Show terugkijken, maar omdat ze deze ook verkopen via iTunes is deze dus niet benaderbaar (wellicht is de site daarom ook wel in Flash gebouwd)

Een andere site die niet goed werkt is http://www.tweedescherm.nl; ik lees op internet dat deze zou moeten werken, maar doet dus niet. Als ik een wedstrijd aan klik zie ik de knop ingedrukt worden, maar er gebeurt niets. Ik heb deze site pas ontdekt nadat ik mijn Folio heb verkocht dus daar kan ik hem niet op testen maar op mijn Android telefoon (een Motorola Defy die nog op Android 2.1 draait) werkt hij wel gewoon. Het is HTML5 dus hier is geen Flash afhankelijkheid, maar evengoed werkt hij dus niet.
Zowel eredivisie als psv.tv hebben inmiddels hun website bijgewerkt, want beide sites werken nu wel !
Ik vind het wel veelzeggend dat ik slechts 2 sites heb kunnen vinden die dus niet goed met mijn iPad werken; het marktaandeel doet zich hier dus ook positief spreken :D

Voor wat betreft Safari... Ach het is een browser zullen we maar zeggen. Goed genoeg voor het doel van een iPad (even snel iets opzoeken), maar helaas bij lange na niet zo prettig werkend als Opera op de Folio werkte. Ik merk dat ik in de praktijk mijn content zoveel mogelijk via Apps probeer binnen te halen en alleen bij hoge uitzondering open ik Safari.

Het probleem 'iTunes' was wat lastiger te tacklen, maar ik heb dit opgelost door de voornoemde Mac Mini maar weer eens aan te slingeren en het apparaat daarmee syncen, hierdoor blijft mijn laptop onbesmet en kan ik toch gewoon gebruik maken van deze tablet. Met IOS5 pretendeert Apple dat je iTunes niet meer nodig hebt, maar dat was in mijn geval in ieder geval niet zo; ik wilde graag een giftcard verzilveren (omdat ik mijn Creditcard niet wens af te geven aan Apple) en dat lukte met geen mogelijkheid op de iPad. De code werd geaccepteerd, maar het bedrag kwam nooit aan. Pas toen ik deze via iTunes aan mijn AppleID koppelde (en daarmee schijnbaar per ongeluk mijn AppleID ook 'AppStore enabled' maakte) had ik het saldo op mijn AppleID staan.

Bij de upgrade naar IOS 5.0.1 was ik opnieuw aangewezen op iTunes; ik wilde namelijk graag eerst een backup maken van mijn apps en apps kun je niet backuppen naar iCloud. Ik ben werkelijk waar 2 uur bezig geweest voor ik doorhad dat je met je rechtermuisknop op je iPad moet drukken en vervolgens moet kiezen voor 'Transfer Purchases'
iPad Transfer Purchased Apps
Mijn iPad maakte vervolgens een backup naar mijn My Music (!) die op mijn zo goed als volstaande C: staat.... Even de backup locatie verplaatsen dacht ik... Helaas dat is niet mogelijk. Gelukkig kon ik met behulp van deze handleiding en junction.exe van Microsoft een symbolic link maken naar mijn D: die nog wel afdoende ruimte had, maar gebruiksvriendelijk vond ik het absoluut niet....

Eerste indruk
De doos waarin de iPad zit straalt eigenlijk al kwaliteit uit, bij het uitpakken werd dit gevoel nog meer bevestigd. Je kunt zien dat Apple aandacht besteed aan alles inclusief de doos. De iPad2 zelf voelt stevig aan, ongeveer vergelijkbaar met mijn Folio. Hij ziet er wel een stuk cleaner uit, alleen een Apple logo en wat kleine letters op de achterkant. Ook aan de iPad kun je zien dat design boven specs gaat bij Apple ;) (Ergens wel logisch voor een consumentenapparaat overigens)
iPad Box
Het ziet er heel simpel uit, maar ademt toch op de een of andere manier kwaliteit uit

Wat me wel opviel is dat de 'Apple dock connector' erg fragiel aanvoelt en dat ik even moest kijken hoe ik hem aan moest sluiten. met een MicroUSB zie je het gelijk en sowieso heb je zo'n kabel natuurlijk al gauw liggen ;) Aan de andere kant; een iPad kun je toch niet syncen met meerdere computers en hij is voor mij vooral bedoelt als losstaand apparaat dus ik vind dit overkomelijk. Daarnaast heeft mijn vriendin al een iPhone, dus hebben we nu 2 opladers/USB kabels. Wel vind ik het erg jammer dat er geen SDcard in het apparaat gestoken kan worden. 1 van de dingen die ik het meeste gebruikte op mijn Folio was het kaartje van mijn digitale camera erin steken om zo op een groter scherm de foto's snel te kunnen bekijken. Wat mij betreft echt een gemiste kans dat dit niet kan met zo'n duur apparaat !

iPad2 Smartcover Gray
De Smartcover die ervoor zorgt dat je de iPad niet hoeft te (un)locken en die je kan gebruiken als standaard

Degene die mij zijn iPad2 2e hands verkocht had er ook een Smartcover bij gekocht en dat is wel een heel erg gaaf systeem al wordt de fragiel aandoende achterkant hiermee niet beschermd. Het systeem van oprollen om hem daarmee neer te kunnen zetten kan mij in ieder geval zeker bekoren en je klikt hem heel gemakkelijk los en weer vast.

Inmiddels een week verder merk ik wel dat de SmartCover ervoor zorgt dat er een soort strepen over het scherm komen (die ik met een brillendoekje overigens gewoon weg kan vegen). Ik zal hier nog een foto van plaatsen.
Verder heb ik al wat krassen op de achterkant, iets waar ik me wel over verbaas. Ik heb de iPad steeds met de SmartCover gebruikt en hij is nooit meegenomen in een tas of wat dan ook; ligt op de salontafel. Dit valt me wel erg tegen voor deze prijs. (ook hiervan zal ik foto's plaatsen)

Gebruik in de praktijk
De iPad2 was al geupgrade door zijn vorige eigenaar naar IOS5 dus mijn ervaringen zijn hier ook op gebaseerd. Na het aanzetten kreeg ik direct een scherm om hem in te stellen (daar waar hij vroeger voor IOS5 altijd eerst om iTunes connectie vroeg) maar omdat ik geen WiFi tot mijn beschikking had moest het configureren toch wachten tot ik thuis was. Eenmaal thuis op mijn WiFi netwerk aangesloten kreeg ik (vanwege IOS5) inderdaad de mogelijkheid om mijn (eerder aangemaakte) AppleID te koppelen.
Omdat ik geen creditcard wilde koppelen aan mijn AppleID had ik deze alvast van te voren aangemaakt, waardoor ik redelijk snel aan de slag kon. Als je niet weet dat dit kan en het via iTunes probeert wordt je echter gedwongen om een Creditcard of andere betaalmogelijkheid te koppelen; iets wat ik echt niet vind kunnen ! Zoals ik hierboven al vertelde was ook het ingeven van de code niet mogelijk buiten iTunes, dus ik was de 1e 2 uur bijzonder gefrustreerd. (Je hoort steeds dat de iPad supermakkelijk in gebruik is, als je dan tegen onmogelijkheden aanloopt voel je je wel een beetje dom ;))

Maar goed, toen de initiele setup was voltooid ben ik direct flink gaan proberen. Tov de Folio valt me op:
  • Touchscreen werkt echt geweldig, al moet ik de gestures wel aanleren (de stelling van veel Apple adepts dat je dit automatisch snapt is wat mij betreft echt onzin; de meeste dingen zoals bv het vastzetten van de orientatie moest ik gewoon opzoeken !)
  • De browser werkt veel sneller dan Opera vwb het laden van pagina's, maar ik vind Opera op Android net iets sneller renderen (dus bij scrollen, in en uitzoomen) Ik had ook graag fullblown Opera voor iPad gezien, maar helaas is er alleen de heel basic werkend Opera Mini Web Browser De manier waarop tabs werken vind ik ook niet helemaal optimaal en ik mis mijn Opera startscherm (waarop ik mijn meest gebruikte websites neer kon zetten) Ook vind ik de knopjes om de browser te bedienen erg klein en mistte ik gestures voor 'een pagina terug' die de bediening van Opera zo heerlijk maakte op Android
  • De mailclient vind ik er erg basic uitzien en bevat eigenlijk helemaal geen eyecandy. Mijn hotmail moest ik koppelen als Exchange, maar je moet dan maar net weten hoe je dat instelt. Dat had Android toch een stuk beter geregeld.
  • De animaties van IOS zelf zijn veel slicker en soepeler dan op Android. Ook het door de apps scrollen gaat razendsnel en zonder haperingen, al zal dat wellicht veranderen als Android eindelijk GPU rendering krijgt met Andoid 4.0 ICS
  • De homescreens werken duidelijk minder goed dan op Android. Je kunt hier alleen domweg Applicaties op een bepaalde volgorde zetten; je hebt geen enkele widget tot je beschikking. Ik vind op dit gebied het Andoid systeem (een app drawer die los staat van je homescreens) een stuk fijner werken, dit mis ik echt en ik hoop van harte dat Apple in ziet dat deze manier van werken inmiddels toch wel zwaar achterhaald is. Zoals het er nu uitziet doet het me aan Windows 3.1 met een mooi achtergrondje denken
  • De iPad ligt fijner in de hand dan de Folio. Ik dacht dat de 4:3 verhouding irritant zou zijn maar in de praktijk werkt het juist fijner. Automatisch houdt ik de iPad vast als ware het een A4tje terwijl ik de breedbeeld tablet van Toshiba juist in de breedte vast ging houden. In de praktijk vind ik de Apple manier een stuk beter werken, al vind ik de resolutie van het scherm wel een klein beetje tegenvallen. (ik had op zijn minst 1280x1024 verwacht zodat 720p filmpjes niet gescaled hoeven te worden)
  • Het keyboard werkt een stuk fijner dan het standaard keyboard van Android. Ik had echter op mijn tablet Swype staan en dát werkt weer een stuk beter dan het keyboard van Apple omdat je je woorden dan gewoon met 1 hand kan maken, ipv dat je met je duimen aan de slag moet. (ik heb redelijk kleine handen en dus was het typen van letters in het midden van het keyboard regelmatig lastig, waardoor ik dan maar met 1 vinger ga typen) ook valt me op dat de Autocorrect er regelmatig langs zit en een woord verandert wat ik niet verandert wil hebben. (geloof dat ik hier niet de enige in ben ;) ) Na een week met het toetsenbord werken moet ik concluderen dat ik Swype niet meer mis. Ik heb Autocorrect uitgeschakeld en ik merk dat ik sneller op dit toetsenbord type dan ik ooit met Swype swypte. Wellicht vanwege de multitouch ?
  • De Appstore ziet er minder goed uit dan die in Android maar wel een stuk cleaner en werkt erg prettig. Bijkomend voordeel van Apple IOS is dat alle apps er 'hetzelfde' uitzien waardoor bediening (als je deze eenmaal onder de knie hebt !) toch redelijk simpel is. Bij Android heeft iedere app zijn eigen interface wat heel verwarrend kan werken (vond vooral mijn vriendin ;)) Wat mij wel heel erg opvalt, is dat er heel veel apps zijn, maar dat je voor de meeste wel moet betalen (ook apps die op Android gewoon gratis zijn !) Ook vind ik veel apps bijzonder zwaar geprijsd. Ik zou verwachten dat door het bereik van de iPad en de forse initiële investering de apps ook redelijk geprijsd tot gratis zouden zijn, maar dat viel me vies tegen ! Wat Apple wel heel goed voor elkaar heeft is een duidelijk onderscheid tussen iPad en iPhone apps; die optie biedt de Android Market niet
  • Ik mis mijn 'backknop' die standaard in Android zit heel erg, je hebt de homebutton om terug te komen in het 'Windows 3.1 homescreen' maar om in een app (bijvoorbeeld het geweldige Flipboard) terug te gaan heb ik me al regelmatig een breuk gezocht hoe ik dat voor elkaar moest krijgen
  • Koppelen met mijn draadloos netwerk ging perfect, al was ik helaas wel gedwongen mijn (30 karakters lange) WPA2 key in te voeren. (Windows 7 neemt genoegen met 'druk op de knop op de router om te koppelen')
  • Wlan is enorm stabiel. Met mijn Folio verloor ik nog wel eens de connectie met mijn Wlan; dit is met de iPad nog niet 1x gebeurd.
  • Ik was gewend mijn Folio minimaal 1x per week aan en uit te zetten om hem stabiel te houden; ik heb nog niet 1x de behoefte gehad om de iPad te herstarten, alles blijft tot op heden enorm stabiel. Een Taskkiller is niet nodig lijkt het :)
  • Afspelen van media is dankzij de gekochte apps goed te doen, al blijf ik het stom vinden dat Apple standaard geen MKV, AVI's afspeelt en dat ze van mij verwachten dat ik al mijn media ook nog eens fysiek op het apparaat zet (wellicht ook weer om meer geld aan me te verdienen aangezien elke upgrade je 100 Euro extra kost) Overigens lukt het me tot op heden met geen mogelijkheid om de foto's die mijn WHS aanbiedt via SMB te bekijken op de iPad. Als ik foto's wil bekijken wordt ik gedwongen om ze er via iTunes op te zetten, tot zoverre dus het 'Post-PC era'... Wat ik nog raarder vind is dat iTunes de foto's niet gewoon overzet maar echt tijden gaat wachten met de melding 'Optimizing Photo's' Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat iTunes aan het doen is op dat moment, want ik wil gewoon mijn foto's 1op1 overzetten (er vanuitgaande dat dat sowieso noodzakelijk is)
  • Ik moet heel erg wennen aan het feit dat het filesystem volledig voor me verborgen blijft, op Android zat ik geregeld bestanden te verplaatsen. Ergens is het wel logisch om dit te abstraheren naar de eindgebruiker toe, maar voor mij als 'power user' blijft dit heel erg wennen...
Beeldkwaliteit en ergonomie
Ik ben zeer te spreken over het display van de iPad2, hij is een stuk feller dan die in mijn Folio zat (en bv ook feller dan die in mijn laptop !) en de kijkhoek is meer dan uitstekend. Daar waar je de Folio echt onder een bepaalde hoek moest vasthouden, blijven de kleuren van de iPad mooi en helder, onafhankelijk van de kijkhoek. Wel vind ik dat het scherm een echte 'vette vinger magneet' is; ik had hier op mijn Folio een stuk minder last van. Ik merk dat ik regelmatig een doekje over het scherm moet halen om hem schoon te houden.

De kwaliteit van de camera is ronduit slecht, ik had hier hogere verwachtingen van, foto's zijn korrelig en in matige lichtomstandigheden kun je eigenlijk niets herkennen. (Maar goed Apple kennende zullen ze dat wel weer 'magisch en revolutionair' lanceren als 'FaceTime HD' op de iPad3 ;)) Foto's maken is gewoonweg nutteloos dus de camera aan de achterkant hadden ze van mij weg mogen laten. Verder werkt Facetime (uiteraard) weer alleen met andere Apple apparaten dus ik heb deze nog niet in de praktijk kunnen testen aangezien ik hier geen slachtoffer voor heb kunnen vinden. Ik heb wel Skype geinstalleerd, dus ik ga nog testen hoe de videocamera in de praktijk werkt, maar mijn verwachtingen zijn al flink getemperd.

De iPad2 is verder echt een heel stuk lichter, maar vooral dunner dan mijn Folio en dat merk ik ook! Ik hou hem makkelijker in de hand en mijn polsen worden een stuk minder vermoeid. Hij voelt wel enorm dun aan (dat is ie ook), maar dat bleek een kwestie van wennen. De Smartcover werkt echt heel leuk, ben zeker 5 minuten bezig geweest om hem verkeerd vast te laten klikken maar dat gaat niet, echt een pareltje van design en het feit dat je hem ook kunt oprollen om er zo een soort fotodisplay of liggende computer van te maken kan me zeer bekoren :)

Warmte- en geluidsproductie
Bij intensief gebruik wordt de onderkant van de iPad2 redelijk warm, maar dit is een stuk minder dan mijn Folio of mijn Motorola Defy, waarschijnlijk ook door de metalen achterkant die het afvoeren van warmte vergemakkelijkt. Geluidsproductie kent de iPad2 eigenlijk niet, behalve als je iets over de luidsprekers afspeelt. De geluidskwaliteit bij afspelen is overigens uitstekend voor een Apple apparaat. In het verleden wilde Apple hier wel eens op beknibbelen (voor mij destijds een van de redenen om de iPod te vermijden), maar ze lijken nu het licht gezien te hebben. Er komt genoeg volume uit het apparaat om een filmpje te bekijken of muziek te beluisteren en de kwaliteit is dus gewoon goed te noemen.
Wat wel erg vervelend was, was dat ik bij het afspelen van Youtube filmpjes ik prima geluid kreeg, maar in spellen niet. Er bleek een mute schuif op de iPad te zitten die uitstond. Ik vond het sowieso heel raar dat ik geen visuele info hiervan kreeg in de bar bovenin (zoals ik gewend ben van Android), maar helemaal dat het slechts sommige dingen mute.
Inmiddels ben ik op de supportsite van Apple een knowledgebase artikel tegengekomen, dat mij doet concluderen dat het by design is dat alleen de 'systeemgeluiden' gemute worden. Een in mijn ogen erg vreemde keuze, maar goed als je het doorhebt zullen we maar zeggen...
iPad2 Mute Button
De mute knop die ervoor zorgde dat ik dacht dat mijn iPad2 kapot was
iPad Mute
Laat je niet foppen door dit icoon, niet al het geluid is gemute !

Mobiliteit en accuduur
Omdat de iPad2 behoorlijk licht en dun is, is hij gemakkelijk mee te nemen. Ik zou hem echter (zonder extra hoes) niet zomaar los in een tas stoppen aangezien Apple er (om voor mij onduidelijke redenen) niet voor heeft gekozen om GorillaGlass te nemen en de achterkant is van redelijk zacht metaal dus ook hier zie ik snel krassen opkomen.
De accu houdt het wel echt heel lang vol tov mijn Folio. Ondanks intensief spelen gedurende minstens 5 uur gisterenavond was de accu pas 30% leeg. Gelukkig maar, want het opladen van de iPad viel me heel erg tegen! Het duurde echt enkele uren om de iPad van 23% naar 100% op te laden, wat ik gewoon te lang vind. Met dank aan de reageerders hieronder heb ik gemerkt dat het opladen met de meegeleverde iPad oplader veel sneller laadt dan die bij mijn vriendins iPhone zit :) Nu is hij in ongeveer een uur volledig opgeladen

De iPad2 is (misschien wel te) duur. ¤453 voor het instapmodel van een tablet die zonder verdere financiele investeringen (covers, apps, verlooppluggen) toch best wat features mist is hoe je het ook wendt of keert veel geld. Je krijgt hier echter wel veel voor terug, IOS is op dit moment de standaard qua tablets en dat merk je ook, zowel aan het aanbod van extra hardware (dockingstations van Philips tot Sony) als aan het aantal apps. Ook krijg je een esthetisch ontzettend verantwoord apparaat gemaakt van luxe aandoende materialen, wat na uitleg (!) redelijk snel is op te pikken. Vooral het feit dat de interface consistent is kan mij wel bekoren.

Top Apps
De iPad kan (zoals wel duidelijk is na deze review ;)) niets zonder apps. Ik moet zeggen dat mede door de laagdrempeligheid van de AppStore je al gauw een boel apps installeert. Ik heb zelf het meeste plezier gehad aan deze apps:
  • Flipboard, misschien wel het meest bekende programma voor de iPad. Zelden zo'n mooie representatie gezien van nieuwsbronnen. Een mooie consistende interface waar de info ook vandaan komt (RSS feeds, Twitter, Facebook, etc)
  • AppShopper, deze (gratis) app houdt voor je in de gaten welke applicaties er in de aanbieding zijn (of gratis of in prijs verlaagd. Ook houdt de app bij of een app in het verleden duurder of goedkoper is geweest, zodat je en weloverwogen beslissing kunt nemen of je nog even wacht of voor de aanbieding du jour gaat Verder kun je 'wannahaves' aangeven zodat je een seintje krijgt als precies die app in de aanbieding is die je wil en je kunt ook kijken welke apps er nieuw zijn.
  • OPlayer HD een voor mij onmisbare app omdat de iPad zoals eerder vernoemd geen 'non Apple' bestandformaten/servers ondersteund
  • Substream om mijn muziek te kunnen streamen vanaf mijn Subsonic server
  • Animoog, als je van Housemuziek houdt en een beetje gevoel voor ritme hebt is dit een geweldige sequencer.
  • VI Tablet, als je net als ik voetbal volgt is de Voetbal International app onmisbaar. Alles is zeer strak weergegeven en het is alsof je het tijdschrift aan het lezen bent in plaats van een webpagina
  • Sid Meier's Pirates! Dit spel speelde ik al op mijn C64 en ik heb het ook voor mijn Xbox1 gekocht. Nu opnieuw op mijn iPad aangeschaft en heb er al zeker weer een uur of 8 speelplezier van gehad
  • Fruit Ninja HD een heel leuk spel dat ik ook op mijn Folio vele uren heb gespeeld. Vooral het multiplayer gedeelte is erg leuk :) Het scherm van de iPad wordt dan in tweeën gedeeld en je speelt tegen elkaar
iPad2 zijkant
Al met al ben ik, ondanks de beperkingen, meer tevreden met de iPad2 dan ik was met mijn Toshiba Folio. De 'user experience' is erg slick en ik kan er voor mijn gevoel een stuk langer mee 'spelen' voor ik hem aan de adapter moet hangen.
Voor de gemiddelde tweaker is Android wellicht een betere keuze. Door het opener platform kun je out of the box veel meer, maar dat zorgt er ook voor dat er meer stuk kan. Als je je (zoals ik) over iTunes heen kan zetten en je accepteert dat je voor bepaalde basale mogelijkheden zoals hierboven vernoemd de portemonnee nogmaals moet trekken is er in mijn ogen geen betere tablet dan de iPad2 :)

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Vind het een eerlijke review.

Wel wil ik je graag wijzen op een aantal punten:

- Geen mogelijkheid tot fullblown alternatieve browsers zoals Opera
Probeer eens iCab browser, is een fullblown alternatief voor Safari. Valt veel en veel meer mee in te stellen en is gratis.

- Traag opladen van de accu
Niet toevallig de lader van je vriendin haar 3GS gebruikt? De lader van de iPad is 10W (staat erop) en ziet er verder precies hetzelfde uit als een iPhone lader.
Dankje, je hebt hem ook heel snel gelezen ;)

iCab ga ik eens proberen dan ! (al zou ik nog steeds heeeeel graag Opera zien)

En ik heb hem inderdaad opgeladen met de oplader van mijn vriendin, omdat ik geen verschil zag. Ik ga even testen of het met de 'iPad oplader' sneller gaat en zal het toevoegen !
Haha dacht al zoiets. Als je je iPad lader even goed bekijkt, zie je ergens klein "10W" staan. Op dezelfde plek staat bij de iPhone 3GS lader "iPod charger" o.i.d.
De oplader van de iPad is inderdaad krachtiger. Ik heb zelf een iPad (sinds mei dit jaar) en ik hoor van veel mensen dat het ding niet volwaardig is, omdat hij geen Flash ondersteunt. Ik ben nog nooit op een website gekomen waar onverwachts Flash op draaide, dus ik vind het tof om te lezen dat je terug bent gekomen op dat 'minpunt' want dat valt tegenwoordig allemaal mee.
Hou de website ipadclub.nl in de gaten, hier wordt onder andere melding gemaakt als er een interessante app al dan niet tijdelijk gratis is.
Bedankt trouwens voor de tip OPlayerHD :)
Ik baal eerlijk gezegd toch wel heel erg van het niet kunnen bekijken van de DailyShow, erg leuk programma ! (maar niet zo leuk dat ik 99ct per aflevering wil aftikken hehehe)

Vwb tijdelijk gratis of goedkoper is AppShopper geweldig ! Die app monitort alles en je kunt aangeven dat je een seintje wil hebben als een bepaalde app goedkoper is etc :)
Die tip had ik ook al gekregen, maar helaas krijg ik streaming niet voor elkaar, dus ik heb deze laten crediteren door Apple. OPlayerHD was bijna 2 euro duurder maar werkt tenminste al blijft MKV soms choppy...
Goede review, leuk om te lezen dat je eerst redelijk kritisch begint maar toch op een aantal dingen terug komt. Zelf mis ik ook een aantal features van Android (iPhone4), maar die wegen echt niet op tegen het gebruiksgemak en design. En inderdaad, iTunes is een draak.. gelukkig is er voor de JB'ers een alternatief (Chinees?) programma wat een wereld van verschil schijnt te zijn.

Graag nog wat foto's, misschien een leuke visuele vergelijking met de Folio? :9
Dank je :) Ik blijf qua telefoon toch nog maar even bij Android, maar wie weet n de toekomst ! Jailbreaken zie ik niet zitten eerlijk gezegd. Ik wil het apparaat gewoon zo blijven gebruiken. Foto's volgen zeker nog al zal de Folio daarop niet te vinden zijn ;) Die is namelijk verkocht !
iTunes voor Mac is niet te vergelijken met iTunes voor Windows. De eerste draait boter smooth en de tweede is echt niet vooruit te branden.

Ik kan het Jobs nog horen zeggen. 'iTunes is like giving a person in hell a glass of ice water'.

Verder goede review! Ik heb zelf ook een iPad en moet zeggen dat veel van je genoemde nadelen persoonlijk zijn naar mij mening:

Tunes/Computer afhankelijkheid: Zie hierboven.

Homescreens zien er archaïsch uit vergeleken met de concurrentie (Android, WebOS, BBOSX) Het ziet er naar mijn mening volwassen uit vergeleken met de concurrentie

Gesloten systeem, geen filesystem: Geen gezeik met samba/afp/nfs: alles via icloud.

Alleen Apple Dock connector, dus geen USB, HDMI, etc. Mee eens!

Geen mogelijkheid tot fullblown alternatieve browsers zoals Opera : geen behoefte aan eerlijk gezegd, Safari doet zijn werk goed genoeg.

Toch een redelijke leercurve als je niet 100% Apple minded bent: Vergeleken met concurrentie: eitje!

Autocorrect is om te huilen: Mee eens!
Camera's zijn dramatisch: Mee eens!
Appstore onoverzichtelijk: Had misschien beter gekund.

Accu laadt erg traag op: (opgelost toch?)

Dure apps die op Android (bijna) gratis zijn: Dat is voor de consument een nadeel, echter is het rippen van Apps iets wat op Android meer regel dan uitzondering is, dit maakt het voor developers alleen maar moeilijker apps te blijven maken.

Ik gebruik mijn iPad overigens ook op school als schrift bij de leraren die het toelaten. Dit gaat met Pages gepaard met Keynote en Numbers echt uitstekend!
iTunes vind ik op Mac ook drama hoor, is immers dezelfde interface, alleen vertraagt het minder omdat het (zoals bv IE in Windows) 'ingebakken' zit in MacOSX

Of een homescreen mooi is of niet is puur persoonlijk, maar ik zie eerlijk gezegd geen verschil met Windows 3.1 (buiten meer kleuren en wat glimmender uiterlijk en een simpel statisch achtergrondje) en dat vind ik eigenlijk afdoen aan het geheel. Ik vind volwassen iets anders dan ouderwets ;)

Gesloten systeem, geen filesystem werkt alleen als je alles op Apple gooit. Aangezien ik een heterogeen gebruiker van systemen ben (heb Windows Home Server, Windows 7, Ubuntu en Openelec op mijn PC's draaien en ook nog een Android telefoon) is dat geen optie. Nu ik de beperkingen van Apple heb kunnen 'omzeilen' mbv een app hoor je mij er niet meer over klagen. Eigenlijk is het gewoon ouderwets om nog met een filesystem te moeten klooien, dus in principe vind ik het wel een verbetering :)

Vwb Opera, ik vergelijk in deze review natuurlijk met mijn vorige (Android) tablet en hoe je het ook wendt of keert, Opera is gewoon een uitgebreidere browser dan Safari :) Ik heb nu echt al een paar keer zaken gemist (syncen van bookmarks tussen verschillende apparaten, het geweldige startscherm, etc) vandaar dat ik het noem. Ik noem Safari daarmee geen sléchte browser, maar eerder een 'gemiddelde' browser :)

Vwb leercurve; met mijn (Tweaker) mindset is Android toch een stuk makkelijker en ook Windows 8 vond ik een slimmere makkelijker begrijpbare interface hebben dan IOS. Ik heb al regelmatig google moeten gebruiken hoe ik simpele zaken (zoals bv 'schermrotatie vastzetten' of 'Taskmanager oproepen') moet doen op een IOS device, wat voor mij niet nodig was met mijn Android tablet

Aangezien ik consument ben wil ik zoveel mogelijk functionaliteit zonder daarbij iedere keer de portemonnee te trekken. Je kunt niet ontkennen dat je dan beter af bent met Android (sowieso omdat je niet verplicht bent om de Marktet te gebruiken, maar ook gewoon APKs kan installeren) Je zegt dat je Pages gebruikt, maar wederom mag je daar dus voor betalen; sowieso is een lichte laptop veel fijner op school vind ik, tenzij je veel wilt tekenen. (maar goed daarvoor komt in de toekomst vast een mooie Windows 8 tablet mijn kant op :D)

Accu traag opladen is inderdaad opgelost en verder zijn we het volgens mij eens :)
De iPad is op dit moment het beste wat je kan krijgen op tabletgebied ondanks de haken en ogen

[Reactie gewijzigd door Tomba op 2 november 2011 11:18]

Als developer hoef je bij Apple niet te betalen voor de iWork serie (wel moet je natuurlijk nog steeds 70 piek lappen voor Xcode en toegang tot de Appstore, documentatie en fora, (ik heb het daar zeker voor over!))

Als tweaker tweak ik graag dingen om ze beter te laten werken. Naar mijn mening ben ik op Android bijna constant aan het tweaken. Als ik mijn mail gewoon willen binnenvissen dan heb ik daar dus geen zin in. Daarom ben ik ook zo'n fan van iOS: geen nonsens, alleen wat je nodig hebt.
Off topic en muggenziften, maar wat hier staat is niet helemaal waar, xcode is gratis in de MAS te downloaden. Om je apps aan te kunnen bieden in de appstore, betasoftware te downloaden en uitgebreide dev ondersteuning te krijgen moet je idd lappen. (en ook om je iDevice aan te melden als devDevice en zo je app te testen op een echt apparaat ipv de simulator die in de SDK zit)
Ik programmeer zelf niet, dus voor mij is het dan goedkoper om de ¤5 aan iWork zelf uit te geven natuurlijk :) (wat ik overigens niet van plan ben, want de iPad is voor mij geen 'productie' maar 'entertainment' :P)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 8 november 2011 14:22]

Leuke review! Toch kritisch maar objectief, zien we niet vaak van Androids.
Tx, ik heb geprobeert eea in balans te houden. Ik heb me heel lang afgezet tegen Apple (om de redenen die ik aangedragen heb in mijn review) en nu in de praktijk blijkt eea toch een stuk genuanceerder te liggen :)
Goede uitgebreide review!
Waarom nu toch een iPad ?
Misschien is het duidelijker om die titel aan te passen, want nu lijkt het net alsof dat pluspunten ipv minpunten van de iPad zijn...
Bedankt, ben er ook even mee bezig geweest :)
Je opmerking heb ik ter harte genomen en de tekst aangepast naar 'Waarom kocht ik eerst een Android en was dit terecht ?'
Ik snap niet dat je de Appstore onoverzichtelijk vindt want ik vind het juist een verademing als je het vergelijkt met de Android Market (2.x) bij gebruik van een tablet. Alles is goed te vinden, je hebt handige 'top'-lijsten en je weet zeker dat een App in de store ook goed functioneert op jouw tablet. Wel zo makkelijk. Bij Android is dat wel even anders omdat je geen aparte Market hebt voor tablets. Dit resulteert in Apps die niet werken, Apps die niet werken in landschap modus, Apps die niet lekker schalen, etc.
Dat mag je niet snappen, het zal ook wel een kwestie van gewenning zijn :)
Je hebt wel gelijk overigens dat de Appstore je tenminste laat zien of iets voor een tablet geschikt is, daar had ik even niet bij stil gestaan (in review aangepast)
Google heeft ondertussen de Market voor tablets geupdate, waardoor je nu een apart kopje met apps voor tablets hebt.
Goede review. Opmerking over de Zealots moest ik wel om lachen :+

Het ontbreken van USB weerhoudt mij er momenteel nog van om een iPad te kopen. Ik wil namelijk routes op mijn Garmin kunnen zetten. Zo lang dat niet kan geen iPad.

[Reactie gewijzigd door havana op 3 november 2011 08:05]

Ik weet niet wat je daar mee bedoelt en of het er mee werkt, maar de Camera connection Kit heeft een USB poort. Enjoy!
En als je niet de hoofdprijs wilt betalen, schijnt deze DealExtreme oplossing te werken (slechts $7,20 :D)

NB Ik zie dit zelf niet zitten aangezien zo'n kabeltje natuurlijk geen gezicht is en afdoet aan het apparaat ;)

[Reactie gewijzigd door Tomba op 4 november 2011 12:02]

Je zou Filebrowser kunnen gebruiken kost 3 euro en je Ipad veranderd in een netwerk apparaat en kan je bijvoorbeeld dingen van je NAS afhalen ;)
Ik zal er eens naar kijken, wellicht een oplossing voor het 'ik kan alleen foto's lokaal op het apparaat bekijken' issue :)
iTunes installeert met de de introductie van 10.5 geen QuickTime meer!

Bonjour kan je ook gemakkelijk uninstallen! Heb je alleen nodig voor Wifi Sync & sharing. (wat ik nooit gebruik).
Weet je dat zeker ? Mijn vriendin draait ook 10.5 en heeft al die vertragende bagger toch echt op haar laptop staan...

Gelukkig heeft Apple eindelijk het licht gezien met IOS5 :) No more iTunes (tenminste, als je AppleID al correct gekoppeld is :D)
200%. Tenzij je natuurlijk updated van 10.4. Iig kun je het gewoon verwijderen, mits je 10.5 hebt.
Allright dan ga ik iTunes een keer helemaal verwijderen en herinstalleren op haar PC :) Bedankt voor je update !
Ik heb zelf de IPad 2 32gb Wifi, en Opera als webbrowser ;-) deze valt gewoon te downloaden in de App store
Dat is dus de Opera Mini, zoals ik al in mijn review aangeef:
[...] Ik had ook graag fullblown Opera voor iPad gezien, maar helaas is er alleen de heel basic werkend Opera Mini Web Browser [...]
Ik zou graag Opera Mobile (http://www.opera.com/mobile/features/tablets/) op de iPad zien, maar ik begrijp dat Apple dat om de een of andere reden tegenhoudt.
Opera is alleen een schilletje om safari heen. De engine blijft hetzelfde dus.

Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013