Scythe Mugen 3 Review

Door 7u5t1c3 2 november 2011, laatste update op 10 augustus 2012, 3.588 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• mooie grote koeler met 6 dikke heatpipes
  • installatie redelijk eenvoudig (mits je een een uitsparing hebt in het paneel van je behuizing achter de processor, anders moet je moederbord eruit).
  • degelijke montage, de koeler zit goed vast.
  • De koelprestaties zijn uitstekend.
  • Geluid vind ik in alle omstandigheden acceptabel

Minpunten

• 1x 120mm fan wordt erbij geleverd, er is ruimte voor een 2e. Het zou mooi als de bevestigingsclips voor de 2e fan er alvast werden bijgeleverd..
  • de fan zou wat mij betreft wat strakker vast mogen zitten, deze is eenvoudig omhoog en omlaag te schuiven. Het zit opzich prima, maar het kan beter.
  • de koeler is groot (vooral hoog). Check van tevoren of hij past.

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Geluidsproductie (min) Score: 5

Algemene beoordeling:
Deze CPU koeler aangeschaft ter vervanging van mijn Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Deze maakte mij toch iets teveel geluid (de koel eigenschappen van deze koeler zijn opzich redelijk te noemen). Maar ik wilde toch meer koelvermogen bij minder geluidsproductie. N.a.v. de goede recensies van de Mugen 2, toch maar voor de 3 gegaan (betere beschikbaarheid). De Mugen 3 is iets smaller, waardoor ik in ieder geval geen problemen zou krijgen met de koelribben op mijn dominator geheugen.

Koelvermogen:
hier ben ik zeer tevreden over. Mijn Q9450 op 3,4 GHz was met m'n vorige koeler 44-46 graden idle, en
zo'n 65-68 graden stressed, met de Mugen 3 is m'n cpu rond de 38 graden idle, en zo'n 54-55 graden stressed. Echt een enorm verschil. Mag ook wel als je op de foto de koelers naast elkaar ziet.
Edit: m'n cpu draait nu op 3.7 Ghz (voor BF3:) en de load temp is zo'n 58 graden :)

update
Inmiddels gebruik ik de Mugen 3 alweer een tijdje i.c.m. m'n i2500K (4Ghz) en zijn de temps idle 38-39 graden en stressed 48-49 graden.

Geluidsproductie:
Prima, lekker stil! ik weet dat er nog stillere op de markt zijn, maar dit is voor mij meer dan stil genoeg. Mijn case/gpu fans zijn hoorbaarder. Min of max, ik hoor hem eigenlijk niet.

Installatiegemak:
De installatie is goed te doen, er zitten redelijk wat losse onderdeeltjes bij; schroefjes, brackets, boutjes, moertjes. Maar met behulp van de instructies is het redelijk eenvoudig te monteren. Met echt basic montage skills is dit goed te doen. Ik was in mijn Corsair 600T behuizing in zo'n 10 minuten klaar.
Let wel op, als je geen uitsparing achter je moederbord hebt, moet deze eruit om de koeler te installeren. Daarnaast is de koeler toch vrij groot, vooral hoog, dus check van tevoren of hij past.
De bijgeleverde koelpasta heb ik niet gebuikt trouwens, ik heb goede ervaringen met de Coolermaster High Performance Thermal Compound (wat een naam..) dus die zit er op.

Compatibiliteit:
Alle brackets van de huidige beschikbare CPU sockets zitten erbij. Verder moeten zo goed als alle 120mm fans er op passen.

Modbaarheid:
Er kan, als je dat wil nog een 120mm fan op gemonteerd worden. Daar heb je wel nog extra clips voor nodig, want die zitten er niet bij.

Prijs:
Niet de duurste, niet de goedkoopste. Ik heb er 39 euro voor betaald, en vind dat een prima prijs voor zijn prestaties.

Note:
Ik heb laatst een Mugen 3 geïnstalleerd bij een PC van een maat van mij. Nu had hij een andere uitvoering van de Mugen 3. De "Hardware Edition". Deze heeft dus wel twee fans, en twee setjes montage clips. Hmm, als ik hiervan op de hoogte was had ik liever deze gehad aangezien deze maar een paar euro duurder is.

Check: pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

• Corsair 600t
  • Q9450
  • XFX n780I
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Scythe Mugen 3?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Over je negatieve eigenschappen:
1 fan is altijd bij CPU coolers. Een 2e helpt niet echt met de flow. Het gaat dan niet ineens 2x zo hard als ze in het verlengde van elkaar staan.
Ter info: 1 fan is niet altijd bij cpu koelers, zie noctua D14 bv.
pricewatch: Noctua NH-D14
Nee dat klopt maar het maakt er wel een push/pull configuratie van.
Het voordeel daarvan is dat er een laag druk gebied binnen de heatsink vormt.
Dit zorgt voor een strakkere airflow, En een 30% increase m³/h aan lucht. (Mits je genoeg aanvoer van koude lucht hebt van buiten de pc.)
Het ging mij niet specifiek om de 2e fan, maar om de bevestigings clips, als je er al een 2e fan op wilt monteren (ik niet iig), moet je naast de fan, dus ook de clips apart gaan bestellen, waarom ze die er voor het geld niet bij hebben gedaan vind ik wat jammer ;)
Pure marketing natuurlijk, anders zou je een willekeurige 120mm fan erbij kunnen kopen. Nu MOET je er eentje met extra clips kopen. Minder keus voor de koper, maar wel slim vanuit het oogpunt van de fabrikant.
die fans clips zijn toch appart te kope?
paperclip werkt ook prima :)
Misschien een beetje kort...

... Je hebt de scorekaart ingevuld, je zou ook aan de hand van die punten kunnen schrijven. Er staat nergens in je review hoe hard het geluid is en vergeleken met de fans harder en zachter. Er staat nergens hoe warm je CPU was en nu is, zo'n vergelijking is altijd wel leuk.

Je zou iets kunnen schrijven hoe het installeren ging, bij de Mugen 2 waren er veel klachten dat het moeilijk te monteren is, is dat nu nog zo? En wat bedoel je met
Installatie is goed te doen, wel goed de instructies lezen,
enzovoort.

Je kan het best voor elk punt een alinea maken en dan komt er genoeg tekst.
En met plaatjes erbij heb je een 3 of 4 sterren review.
Je hebt helemaal gelijk, de review was zeker wat summier. Heb hem iets aangepast.
De mugen II is bij installatie niet makkelijk. Bij een nieuw systeem is het wat gepruts om alle boutjes vast te krijgen en de boel uitgelijnd te krijgen. Het is zeker meer werk ivm een stock pushpins.
Dus het is moeilijker dan een stock, maar nog steeds niet echt rocketscience. Zoals je zegt aanwijst, de manual lezen zodat je weet welke vijsjes waar te monteren om het bracket correct te krijgen.
Wat ik wel kan begrijpen is dat het voor reeds bestaande systemen een hele klus is je hele mobo uit je kast te moeten halen om een nieuwe cpu koeler te installeren. (als je geen opening hebt in je case)
en zoals hierboven al werd aangehaald, een tweede fan er direct achter heeft weinig nut eigenlijk. Met één fan blijft de boel cfm/dBa een stuk hoger.

Ziet er wel vet uit in de case, vooral die 50(?)mm fan onder je mugen doet er de boel zeer pro uitzien :Y)
Ja, de montage is gewoon wat werk, maar het is niet moeilijk. Vergeet niet, deze koeler weegt 800 gram zo uit m'n hoofd. Dus dat moet echt met een backplate.

Afgelopen weekend bij m'n maatje moest dus inderdaad z'n moederbord eruit, en dan is het veel meer werk. Gelukkig ging er meteen een andere voeding en GPU in, dus dat was viel mooi samen als klus/upgrade.

Verder zou een push/pull fan configuratie toch wel iets betere resultaten moeten geven lijkt mij. Ik kan dit wel eens testen met een extra fan. In mijn sitiuatie heb ik een 120mm fan onder mijn dvd drive zitten die koele lucht vanaf de voorzijde aanzuigt en dit direct richting de cpu blaast. Dit zorgt bij mij voor goede resultaten.

Die 60mm fan op m'n northbridge is ter vervanging van de standaard (luidruchtige) 50mm. Deze 60mm heeft meer airflow en is stiller. Hij zit echter wel redelijk "ghetto" gemonteerd met twee tie wraps. :+

[Reactie gewijzigd door 7u5t1c3 op 2 november 2011 14:53]

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013