Terug naar Reviews

Nikon GP-1 GPS Unit Review

Door captain007 19 september 2011, laatste update op 19 september 2011, 3.259 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Hotshoe bevestigingsmogelijkheid
  • (Pols)band bevestigingsmogelijkheid
  • Integratie in cameramenu van Nikon D3100 (verschilt per type camera, dus kan ook niet beschikbaar zijn!)

Minpunten

• Geen losse batterij, waardoor accu van camera minder lang meegaat.
  • Bij plaatsing op hotshoe kan ingebouwde flitser niet gebruikt worden.
  • Prijs is aan de hoge kant (+- 200 euro)
  • Indien verbinding GPS unit wegvalt wordt de locatie niet gecached. Je moet dan wachten tot er weer verbinding is voordat je foto's kan maken met GPS co÷rdinaten.

Sub-beoordelingen

Ontvangstkwaliteit Score: 4
Time to first fix Score: 3

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een GPS unit aan te schaffen om te gebruiken in combinatie met mijn in het voorjaar aangeschafte Nikon D3100. Met behulp van deze GPS unit wilde ik in staat zijn om foto's te maken en automatisch de locatie te laten vastleggen, zodat Flickr de foto's automatisch op de kaart plaatst op het moment dat ik de foto heb geupload.

De inhoud van de verpakking

Nikon levert de GP-1 mee samen met twee type kabels om de unit met de camera te verbinden. Afhankelijk van het type zul je een van de twee kabels moeten gebruiken. Kijk ook goed of je camera compatibel is, zodat je niet voor een onaangename verrassing komt te staan wanneer je de doos uitpakt.
Daarnaast wordt de GP-1 met een clip meegeleverd om deze te bevestigen aan een (pols)band. Uiteraard kan er ook worden gekozen om de GP-1 op de hotshoe te zetten waar normaal gesproken een flitser kan worden gemonteerd.

Aansluitingen

De GP-1 is voorzien van drie aansluitingen. Een aansluiting is benodigd voor de verbinding van de unit met de camera. Daarnaast is er een aansluiting om de unit door te verbinden met bijvoorbeeld een afstandsbediening. Zo kan je toch je afstandsbediening gebruiken in combinatie met de GPS unit.
De unit is ook nog voorzien van een USB aansluiting (kabel niet meegeleverd!), zodat deze met een computer kan worden verbonden. Er zijn daarvoor echter alleen XP of Vista drivers (werkt bij mij overigens ook op Windows 7) beschikbaar, dus let daarop! Wat je op de PC ermee kan doen weet ik zelf niet, aangezien ik daar nog niet heb naar gekeken.

Het gebruik

Wanneer je hebt besloten waar je de unit gaat bevestigen, moet de unit met een kabel met je camera worden verbonden. De unit haalt de voeding uit de camera (de unit heeft geen batterij) en moet dus tijdens het gebruik constant verbonden zijn met de camera. Zodra de camera wordt ingeschakeld gaat het apparaat op zoek naar het GPS signaal en zal een LED rood knipperen. Na een koude start zal na ongeveer 1,5 minuut het signaal gevonden zijn en gaat de LED groen knipperen. Er zijn dan drie sattelieten gevonden en na enkele ogenblikken zal de LED groen blijven voor een nauwkeurige positiebepaling.
Op mijn camera geeft de camera middels een GPS logo op het display ook met behulp van een knipperend GPS logo aan of er een signaal is gevonden. Nadat er signaal is gevonden kan vervolgens een foto worden genomen en wordt de locatie in de EXIF informatie van de foto weggeschreven.

Na wat ervaring met het gebruik van de unit is het aan te raden om tijdens het maken van meerdere foto's in korte tijd achter elkaar om de camera ingeschakeld te houden. Dit zorgt er namelijk voor dat de GPS positie bijna constant accuraat blijft en dat er nog een verbinding is. Een nadeel is namelijk dat de GPS locatie niet wordt opgeslagen indien de GPS verbinding wegvalt. Een nadeel bij het aanlaten van de camera is echter weer dat de accu veel sneller leegloopt en dat een tweede accu op zak hebben wel raadzaam is.

Mocht je behoefte hebben om de locatie voor het maken van de foto uit te lezen dan is dat bij een aantal Nikon camera's mogelijk. Bij mijn Nikon D3100 is er een GPS optie in het menu waar je de actuele positie kan uitlezen. Echter schijnt dit per model camera te verschillen. De informatie die de GPS unit levert en uiteindelijk in de foto worden opgeslagen is:
- Lengtegraad
- Breedtegraad
- Hoogte
- UTC timestamp

Mocht je behoefte hebben om te kijken hoe accuraat de unit is, ik heb een serie foto's op Flickr gezet waarbij ik de unit heb gebruikt.

Edit 19-9-2011: Informatie toegevoegd over data die wordt verzameld door GPS unit en ervaring met het maken van fotoserie en accuduur toegevoegd.

• Nikon D3100
  • Windows 7

Heb jij ook een Nikon GP-1 GPS Unit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Lijkt me mooi ding.
Ik heb nu een GPS ontvanger van een ander merk op mijn D200, maar hij gebruikt een hoop stroom van mijn batterij. Hoe zit dat met deze van Nikon?
Ik heb nog niet zolang met dit GPS apparaat gespeeld, zodat ik ook wat concreets over de accuduur in combinatie met de GP-1 kan zeggen. Ik ga er vanuit dat de accuduur wel afneemt, aangezien het apparaat altijd stroom verbruikt indien deze met de camera is verbonden. In de winkel (Camex) adviseerden ze mij dan ook om altijd een tweede accu op zak te hebben als je met deze GPS unit aan de slag gaat.
goede review, maar over dat er alleen maar drivers voor xp en vista zijn klopt niet , alle drivers van vista werken ook op windows 7.
Dat klopt, maar dat wordt niet op de site van Nikon zelf vermeld. Ze kunnen inderdaad ook onder Windows 7 gewoon ge´nstalleerd worden.
Het is leuk wat ervaringen te lezen met dit soort apparaat. Toen ik een paar jaar geleden begon mijn foto's op de kaart te zetten heb ik gekozen voor een losse GPS-ontvanger, waarbij ik de locaties achteraf met Geosetter aan mijn foto's koppel. Een GPS-ontvanger op de hot shoe zou als voordeel kunnen hebben dat hij ook (met een kompas) de richting kan vastleggen waarin de camera wijst. Helaas blijkt uit deze review niet of deze unit dat ook kan en of hij het nog goed doet ook.
Dit is helaas geen optie die wordt vastgelegd. De GP-1 legt enkel de volgende gegevens vast:
Breedtegraad, lengtegraad, hoogte en tijd (UTC)
Betreffende de GP-1, ik heb hem denk zo'n 2,5 jaar nu in combinatie met m'n D90.
Werkt het beste outdoor, in laag- tot middenhoge bouw. In de urban jungle wordt door reflecties op flatgebouwen de fix minder nauwkeurig. Ga je na een fix naar binnen toe, dan wordt de laatste bekende positie bewaard.

De GP-1 houdt z'n positie niet vast wanneer de camera wordt uitgeschakeld en zal na opnieuw inschakelen van de camera dus ook opnieuw eerst een fix moeten krijgen.

Ik gebruik m'n D90 met viewfinder en kan pakweg 8 uur en 200 foto's doen met verbonden GP-1 zonder de camera uit te zetten. Dit scheelt wel wat met de capaciteit zonder verbonden GP-1 maar in vind het niet noemenswaardig. Een tweede accu is zowieso wel handig om bij te hebben tho'.

Wat ik na ongeveer een half jaar bemerkte is, ondanks zorgvuldig behandelen, de kwetsbaarheid van kabel en socket. Het minste tikje tegen de kabel bij de socket, met name aan camera zijde, geeft een kort onderbrekingkje van de verbinding, waardoor de GP-1 een fractie van een seconde zonder stroom zit en helemaal opnieuw een fix moet krijgen. Super irritant dus!!
Maar heb het opgelost door de kabel met hot glue permanent aan de camera te verbinden (ik ben toch niet van plan hem er ooit nog uit te halen en zo wel, dan is vriend Stanley van de partij, hahaha!) en sindsdien heb ik geen problemen meer :]

Ik hoop dat toekomstige prosumer DSLRs van Nikon gewoon de GPS unit ingebouwd krijgen, uiteraard op gunstige locatie ergens bovenop de camera, zodat het gebruik van een losse unit niet meer nodig is, maar tot die tijd is dit - na verhelpen van de connectiviteitsproblemen - een prima oplossing.
Ik heb het anders opgelost op mijn D700, en wel met dit dingetje:

Dat is een Bluetooth receiver die je op je camera steekt. Een losse BT GPS met eigen accu stop je gewoon in je cameratas. Werkt heel goed. En geen gedoe met camera accus die eerder leeg raken. Een beetje BT GPS draait minstens een dag op een accu, dus die laat je gewoon aanstaan.

BT GPS is 2e hands tientjes werk, met dank aan mensen die hun TomTom-op-PDA afdanken.
Ik heb 2 identieke BT GPSen (eentje afkomstig van Tweakers btw) en die gebruiken ook nog standaard Nokia GSM accus ook.
Ik vind dat een mooie oplossing WKB.

Populair: Samsung Websites en communities Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013