Terug naar Reviews

Samsung Galaxy S Plus i9001 Zwart Review

Door elbo 1 februari 2013, 42.656 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Niets dat er echt uitspringt. Gewoon, telefoon.

Minpunten

• Het blijft een samsung

Sub-beoordelingen

Let op! Ben je een erge samsungfan dan zou ik deze review gewoon overslaan.

laatste update 14/03/2013 Na de zoveelste vastloper binnen een paar minuten was ik het zat. De telefoon op marktplaats gezet en iemand anders hopelijk wel blij mee gemaakt. Ik heb het anderhalf jaar met samsung en android volgehouden en zal dat niet snel gaan overtreffen.

update 01/02/2013 De telefoon heeft weer nieuwe kuren. De telefoon valt nu meerdere keren per dag uit, waarbij de batterij van volkomen opgeladen terugvalt naar een niveau van 0%. Als je hem dan aanzet en een tijd niet gebruikt dan stijgt het accuniveau weer richting de 100% (the amazing recharging phone), zonder de oplader te gebruiken. Zodra je iets meer op je telefoon doet dan valt ie weer uit. Na wat googlelen kom je er achter dat het een gebruikelijk probleem is, waarbij de batterij begint op te zwellen en volkomen onbetrouwbaar wordt. Ik denk dat ik mijn oude Nokia e66 (van 4 jaar oud) maar weer uit de kast trek. Die houd het nog wel even uit tot de nieuwe iPhone uit is.

Mijn originele review van mijn sgs+ met stockrom die hier ruim een jaar heeft gestaan heb ik met deze review vervangen door mijn ervaringen met het flashen van een custom rom om zo de levensduur van mijn telefoon te verlengen.

Introductie
Nadat ik in de iets meer dan een jaar dat ik mijn sgs+ heb steeds meer teleurgesteld werd in android en samsung, kwam de druppel toch wel toen samsung mededeelde dat security issues voor de sgs+ niet meer worden verholpen. Dat samsung slecht is met updates dat is bekend, maar hiervan dacht ik echt, WTF?

Ik zag twee opties. De telefoon wegdoen en gaan oriŽnteren op een telefoon zonder android. Of android nog een kans geven en eens naar een custom rom gaan kijken. Ik vind al dat er teveel e-waste is, en probeer daarom zo lang mogelijk met mijn hardware te doen, dus het werd een custom rom.

De hardware
De sgs+ is natuurlijk een beetje opgepoetste galaxy s, wat een model is uit 2010. De sgs+ zelf is van halverwege 2011 en heeft een snellere processor, betere batterij en slechtere GPU vergeleken met de originele galaxy s. Ook is de 3g verbinding sneller, maar ik heb niet echt het idee dat dat in de praktijk merkbaar is.

Is de telefoon langzaam?
Met android 2.3 zitten er zeker de nodige haperingen in. De vraag is of dit aan de hardware ligt of aan android 2.3. Eigenlijk is android 4.1 pas de eerste versie van android die zich qua soepelheid kan meten met andere mobiele Ossen. Mijn verwachting was dan ook dat de hardware op zich nog wel snel genoeg zou zijn.

Is het scherm nog wel groot genoeg?
De trend is mobiele telefoons is groot, groter, grootst. Eigenlijk vind ik 4" echt de max. Voor mijn werk moet ik regelmatig websites voor mobiele devices ontwikkelen en testen en gebruik daarvoor grotere telefoons: ik vind het helemaal niets. Wel is de resolutie met 480x800 niet echt aan de hoge kant, maar echt gek laag is het ook nog niet. Het is een amoled scherm. Daar ben je gek op of juist niet. Ik kan er niet echt warm van worden, maar echt iets mis mee is er ook niet. Het is niet bijzonder kleur echt, maar foto's kijken doe ik wel op andere devices.

Hoe zit het met de behuizing?
Qua formaat en gewicht voldoet de telefoon nog prima. Zoals ik al zei ben ik niet zo van de grote telefoons en ik vind mijn telefoon ook niet nietig klein geworden. Ik kan me voorstellen dat als je helemaal gek bent met je note 2 dat je deze telefoon dan ielig vind overkomen. De behuizing zelf is niet bijzonder duurzaam. Op de plastic achterkant komen slijtplekken en krasjes. Ook de chromeverf laat los van de rand. Het glas van het scherm is niet helemaal goed gesneden en in de ene hoek zit meer ruimte dan in de andere. Het geheel vertoond wel wat kraakjes. Ergonomisch zitten de knoppen nog steeds op de verkeerde plekken.

De software
Als 1 ding mij wel duidelijk geworden is, is dat samsung niet zo heel sterk is met software. Kies is echt een ramp, touchwiz is een groot en traag geheel en de androidversies die ze verspreiden zijn buggy.
Als er een custom rom op komt, dan moet het wel eentje zijn die veel gebruikt wordt. Veel gebruikt betekend meer ontwikkelaars en meer testers. Als je op XDA kijkt lijkt het alsof er massa's custom roms zijn, maar volgens mij is het bijzonder beperkt. De verschillen tussen de roms is minimaal en meestal worden de meeste roms op 1 basis rom gebaseerd. De meeste roms hebben dan ook de zelfde ontbrekende hardware ondersteuning en dezelfde bugs. Er zullen ongetwijfeld fans van verschillende roms zijn die je haarfijn uit kunnen leggen waarom de ene rom zo veel beter is als de andere, maar ik heb het verschil niet kunnen inzien voor mijn dagelijkse gebruik.
Een andere keuze is de android versie. 2.3 is te oud, 3.x valt af omdat dat een mislukking was (en alleen voor tablets). 4.2 heeft eigenlijk niet echt toegevoegde waarde, dus de keuze is tussen android 4.0 en 4.1. Android 4.0 heeft als voordeel dat de roms die daarom gebaseerd zijn stabieler zijn (zitten in de beta fase) en 4.1 zit nog in de alpha fase. Echter is android 4.1 wel de versie die je wilt hebben. Niet alleen is dat de eerste versie die zich in soepelheid van de UI kan meten met IOS en Windows phone, ook is de beveiliging daarin weer wat beter geregeld met een volledige implementatie van ASLR.

Wat moet je doen voordat je begint?
Het installeren van een custom rom is niet bepaald een fluitje van een cent. De eerste stap is het rooten van je toestel. Aangezien samsung nogal wat bloatware meelevert en deze alleen via root-toegang te verwijderen is had ik mijn toestel al een tijdje geroot. Dit is heel simpel voor een sgs+; Met de standaard recovery software een zip bestand installeren en klaar. Wil je echter een custom rom installeren dan heb je een aangepaste versie van de recovery software nodig en tijdens de bezigheid leer je snel wat bootloops zijn, welke versie van odin je nodig hebt en hoe je dat moet gebruiken, en hoe je je toestel in download mode opstart voor het geval het hele ding gebrickt is. Wees gerust, alle mogelijke ellende komt vanzelf langs. Het is handig om alles van te voren al ergens op een windowscomputer te hebben klaar staan en er zeker van zijn dat de samsung usb drivers werken (alhoewel dat absoluut geen garantie is dat het blijft werken, samsung software, he). Ik sla hier even de ellende van de reboots over, op het forum van androidworld.nl, XDA en hier op tweakers is daar genoeg over te vinden. Het is handig om van te voren wat te lezen dan weet je wat je te wachten staat.

Welke rom is het geworden?
Mijn eerste reactie was om maar naar android 4.1 te gaan. Als je toch bezig bent, dan meteen maar naar de nieuwste. Er is een onofficiele CM10 versie die nog met kernel 2.6 werkt zodat project butter niet (helemaal) geÔmplementeerd is en er zijn wat losse versie 3 kernels, maar die ondersteunen dan weer geen USB en de camera werkt niet. De eerste versie die ik probeerde was met geen mogelijkheid aan te praat te krijgen.
Ik heb toen maar een stapje terug gedaan en een rom op basis van android 4.0 geÔnstalleerd, van de bekende sgs+ developer broodplank. Na de nodige moeite startte deze rom wel op, maar al snel was duidelijk dat 3g hierin niet werkte. Van de CM10 versie was er echter al weer een nieuwe alpha release verschenen (het releasen gaat met horten en stoten. developers hebben uiteraard ook niet onbeperkt tijd) waarin het door mij ook ondervonde bootprobleem zou moeten zijn opgelost. En jawel, deze versie startte wel op en ik had android 4.1 op mijn toestel.

De resultaten
Is de boel een beetje stabiel?
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: nee. Het is niet zo dat mijn telefoon om de haverklap uitvalt maar het gebeurt wel te veel dat mijn telefoon zo maar spontaan herstart. Nou was ik de software van samsung gewend, dus heel erg er op achteruit gegaan ben ik niet. Wel valt me op dat op het XDA forum in allerlei reacties wordt vermeld dat de software super stabiel is en perfect draait. Ik ben bang dat mijn definitie van perfect wat anders is. Ook lees je wel dat mensen 1 of 2 reboots per dag nog steeds als super stabiel betitelen. Van mij mag iedereen vinden wat hij wil, maar lees de reacties met een korreltje zout. Het zijn over het algemeen mensen die meer keren per dag van rom wisselen dan een meisjes in een modeschow van kleding.
Naast een custom rom is het ook mogelijk een custom kernel te installeren. Ga hier een beetje terughoudend mee om. Bij verschillende roms was het voor mij niet eens mogelijk om een inkomend telefoongesprek te beantwoorden. Die kernels is helemaal hobby werk en die worden echt ongetest op het forum gepost.
Toch verbaas ik me wel over de onstabiliteit (ook al van mijn stock rom). Ik heb met de nodige OSsen gewerkt en alles is wel eens spontaan gereboot, maar als ik naar de laatste 2 jaar kijk dan gebeurt het met Windows 7, linux, OSX en IOS eigenlijk niet meer, maar android gaat toch nog wel regelmatig echt volledig op zijn plaat.

Hoe zit het met de snelheid
Met wat ik met de telefoon doe heb ik niet te klagen over de snelheid. Het is natuurlijk lastig te zeggen dat android 4.1 veel verbetering heeft gebracht of dat het ontbreken van touchwiz enorm heeft geholpen, maar de telefoon reageert snel en bladeren gaat meestal zonder haperingen. De processor is over te klokken, maar voor wat ik er mee doe: whatsapp, twitter, facebook, muziekluisteren, navigeren, e-mailen, evernote, en wat informatie opzoeken is het allemaal snel zat.
Ik heb op XDA nog wel een GPS fix gevonden, en plots is mijn plaatsbepaling snel geworden, bijna onwerkelijk snel.

Heeft het nog invloed op de batterijduur?
Zolang je gebruik maakt van 2g en wifi is er eigenlijk niets aan de hand en gaat de telefoon ongeveer even lang mee als ik gewend was. Zet je echter 3g aan dan is het snel gedaan. Je haalt dan nog niet eens 12 uur op een batterijlading. Enig googlelen leert dat er meer mensen klagen over CM10 + 3g + batterydrain. Andere mensen ontkennen weer stelselmatig elk drainprobleem, maar ik ben een beetje wantrouwend geworden over posts die suggereren dat alles perfect is (zie ook de stabiliteit).

Wat ben je er nou mee opgeschoten?
Dat is wat lastig te zeggen. Van gmail kan ik nu wel de nieuwst versie gebruiken waarin je kan zoomen (een android 4.1 only feature). Ik zou chrome als browser kunnen gebruiken (android 4.x only), maar die gaat op mijn toestel verschrikkelijk stotterend. Ook daar zijn op google meerdere ervaringen van te lezen, maar bij een collega op een galaxy s2 met een custorm jelly bean rom loopt chrome wel mooi vloeiend. Misschien dat chrome heel erg op een multi core geoptimaliseerd is, of dat de GPU in mijn toestel echt te ondermaats is. Qua veiligheid zit ik wel wat beter. Het remote wipe issue is nu opgelost voor mijn telefoon en ook zijn er wat meer security mechanismen ingebouwd. Wel is het toestel nu continue geroot en dat maakt het wel wat onveiliger. Nog wel een waarschuwing: installeer niet LBE. Deze app maakt het mogelijk om een aantal rechten voor apps te beperken, maar deze app werkt dermate niet op android 4.1 dat deze, als LBE automatisch wordt gestart als je telefoon start, weer meteen reboot. Als je heel snel bent kun je na het opstarten nog net LBE stoppen en weer deinstalleren. Wel jammer, want LBE is wel een onontbeerlijke app op android omdat er geen andere manier is om rechten van apps te beperken.
Nieuwe functionaliteit zit er eigenlijk niet in, voor mij. Het geheel werkt wel soepeler en reageert sneller.

Custom roms het grote voordeel van Android?
Nee, eigenlijk niet. Voor mij is het meer een noodzakelijk kwaad omdat de leverancier niet met software updates over de brug komt. Er zijn regelmatig mensen die mij dan toesnauwen dat je voor een budgettoestel dat ook niet kan verwachten en dat samsung heel veel toestellen heeft die het toch niet allemaal van updates kan voorzien. Ik vind het prima dat mensen die mening hebben, ik heb een andere mening en uiteindelijk komen mijn verwachtingen niet overeen met wat samsung levert. Dat kan komen omdat mijn verwachtingen te hoog zijn of dat de inspanning van samsung te laag is. Voor beiden valt wat te zeggen.
Ondertussen zijn er zat mensen die het prachtig vinden om elke dag een andere rom op hun telefoon te zetten, of elke dag andere incoontjes willen hebben of kunnen bepalen hoe de appjes van links naar rechts het scherm in komen rollen. Voor die mensen zijn custorm rom, configuratieopties en tweakbare software helemaal te gek. Ik heb dat niet zo. Mijn telefoon moet gewoon handig werken en in flitsende animaties ben ik minder geinteresseerd.

Voorlopig kan mijn telefoon weer even mee. Het is niet opeens een supertelefoon geworden en custom rom installeren is niet mijn hobby. Ook zitten er nog te veel eigenaardigheden in android, of eigenlijk, werkt android op een hoop plekken anders dan ik zou willen werken. Dat heeft met name met de toekenning van rechten aan apps te maken (het accepteer alle rechten of je krijgt de app niet principe) en het feit dat apps op 2 plekken kunnen staan (of op je homescherm, maar in iedergeval in je appdrawer) wat ik erg onhandig vind werken. De veelgeprezen widgets gebruik ik helemaal niet, al hoewel ik me voor kan stellen dat andere mensen die super handig vinden. Wel draaien er vaak achtergrondprocessen om die widgets up to date te houden, ook al staat de widget niet op je homescherm. Sowieso vind ik het een groot gebrek dat je niet kan bepalen welke apps er bij het opstarten van je telefoon opgestart mogen worden. Er zijn wel appkillers, maar de optie die apps hebben om automatisch te herstarten zorgt er voor dat appkillers meer kwaad dan goed doen. Na anderhalf jaar android heb ik toch wel een beetje de conclusie getrokken dan android niet echt iets voor mij is.

• iMac
  • windows 7

Heb jij ook een Samsung Galaxy S Plus i9001 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Kies is inderdaad een irritant programma, mijn Galaxy S wordt 80% vd keren niet herkend.
Over wifi: tja, welke telefoons ondersteunen de 5ghz dan wel? Wifi werkt wel, maar misschien niet zoals je verwachtte, maar om nu te zeggen: slechte ondersteuning vind ik iets te scherp.
Ik heb het veranderd in 'onduidelijke specs'. Dat dekt de lading meer.
Zover ik weet alleen de i9100 die ook de 5GHz 802.11n kan gebruiken. Desalniettemin is het maar voor de meeste telefoons, ook de i9100, max 65~72 (afhankelijk van Short Guard Interval)Mbps gebruikmakend van wireless N. Aangezien ze alleen 1-stream en geen fat channel ondersteuning hebben, wat enigszins logisch is met energieverbruik in het achterhoofd.
Waarom moet het usb plugje van de camara nou weer anders zijn dan die van de telefoon?
De aansluiting is europees bepaald als standaard voor mobiele telefoons(ik haal ze altijd door elkaar, micro of mini usb), ik had het liever ook de andere gehad om ongeveer de zelfde reden (ik had van het andere ype er wel 6).
De Android smartphones van tegenwoordig hebben haast altijd een micro-usb aansluiting om op te laden, mini-usb zit bijvoorbeeld op de PS3-controller, de PSP en op oudere Windows Mobile smartphones (Xperia X1).
Al met al heb ik wel weer een telefoon waarmee ik wel weer even vooruit kan. Ik moet nog wel een oplossing vinden voor navigeren op vakantie in minder populaire bestemmingen en iets voor de wifi
Volgens mij beschik je over de mogelijkheid om van te voren de kaarten te downloaden van de regio die je gaat bezoeken. Houd er wel rekening mee dat dit aardig wat ruimte van je SD kaart kan vergen.
Bron?

Ik zou ook willen doen maar heb daar geen functie/optie voor gevonden.
nog niet, daar is Google mee bezig ;)
Dat kan wel, hoor. In Google Maps ga je naar Menu -> Meer -> Google Labs -> Kaarten vooraf cachen. :)
nee, dan moet je ze elke keer weer downloaden ;)
google is bezig om de kaarten ook offline beschikbaar te maken, wat vele malen beter werkt.
Nee, dan kun je wel degelijk een stuk kaart van 10 bij 10km downloaden. Nadat je aangevinkt hebt wat Thom2289 zegt en je op een adres "langdrukt" dan kun je de kaart downloaden.

Werkt prima...
Totdat je afwijkt van de route die je vooraf hebt ingesteld, dan kan ie ineens niets meer berekenen?

Allemaal wel leuk, maar tot nu toe heb je helaas nog altijd internet nodig voor de navigatie te gebruiken.

Voor gewoon kaartjes te bekijken is het inderdaad voldoende
Ik denk dat alleen maar Nokia een echte gratis offline navigatie op zijn phones aanbied en dan (nog) alleen op Symbian.

Nokia Drive op Windows Phone is nog eigelijk in beta en echt offline moet nog uitkomen want nu heb je nog steeds internet nodig voor verbinding en wanneer je afwijkt.

Dus mij tip voor wannee je naar het buitenland gaat. Neem je oude Nokia mee en gebruik het alleen voor navigatie. Goedkoper dan het aanschaffen van een offline navigatie app.
- Verkeerd geklikt -

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 21 augustus 2011 14:03]

Volgens mij kan je in de settings van de telefoon instellen dat het indrukken van de volumeknoppen niet de telefoon uit trilstand haalt. Iig bij mijn Ace is dat mogelijk (2.3.4)
Bedankt voor het mee denken. Tot nog toe heb ik de optie niet kunnen vinden. Ik weet nog niet of het aan samsung ligt of aan android (de sgs+ heeft nog 2.3.3)
Als ik wat google kom ik vooral droid gebruikers tegen die een vergelijkbaar probleem hebben. Alleen is hun klacht dat de volumeknop de telefoon van tril naar stil zet en je dan helemaal niet merkt dat iemand je belt. Het ligt er aan of je een telefoontje verwacht of in de bios zit wat erger is ;)
Nette review, maar je mist een nadeel. Door het ontbreken van een grote userbase (zoals de galaxy s (i9000) en de s2 (i9100) heb je veel minder keuze in custom rom's. Gezien ik de stock rom echt tien keer niets vind zou ik dat een groot nadeel vinden.
@elbo, vraagje: ondersteunt jouw telefoon animated gif? Zie je dus bijvoorbeeld bewegend beeld op http://m.buienradar.nl ??
@goudvisblub Nee, zowel in de standaard android browser als in opera heb ik op buienradar stilstaande beelden. Dit ligt niet aan het toestel maar aan de android versie.

Zie ook de discussie hier over op google code: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=3422

Het schijnt opgelost te zijn in android 4, maar die versie komt niet op de sgs+ heeft samsung besloten. Beetje jammer en erg slechte ondersteuning voor een toestel dat nog geen 6 maanden op de markt is.

[Reactie gewijzigd door elbo op 23 december 2011 12:42]

juist met wifi ben ik blij want die heeft wps, wat sonyericsson of lg niet hebben.
met kies heb ik eigenlijk nooiet problemen gehad heb zelf mijn telfoon sgs2 2 keer geupdate en zelfs 2 samsung waves met bada geupdate 4 keer.
''Geinstalleerde apps niet te verwijderen'' welke telefoon fabrikant laat dit wel toe?
en dat updaten naar 4.0 ging dacht ik alleen over sgs 1 toch en de rest waren geruchten.
mijn min punt is meer de camer's van alle samsung toestellen.
Leuk om te zien dat wat de een een plus punt vind de ander ongemoeid laat en wat de ander als minpunt ziet de een weer niet kan boeien.

Tot nog toe is er geen enkele melding van samsung over upgrades voor de sgs+. Wel is het denk ik wel duidelijk dat de originele sgs geen upgrade krijgt en dat dit vooral aan een beperking ivm het geheugen ligt. De plus heeft precies evenveel geheugen als het origineel dus als alle extra software van samsung die het met android 4 mee wil leveren niet op een sgs past, past het ook niet op een sgs+. Toch blijf ik het heel erg kwalijk vinden als een telefoon die net een half jaar op de markt is zo snel afgeschreven wordt. Ik heb samsung nog wel een vraag hierover gesteld maar van de vaagheid van het antwoord lusten de honden geen brood.

Dat andere fabrikanten ook niet verwijderbare apps op hun telefoon zetten is wat mij betreft een gevalletje "two wrongs don't make in right". Het is mijn telefoon, ik heb er voor betaald, het is mijn eigendom dus ik bepaal wat er op staat. Dat de browser en email clients niet verwijderbaar zijn vind ik niet erg en misschien wel goed. Dan kan niemand zijn telefoon per ongeluk verknallen, maar dat er commerciŽle apps op staan vind ik wel kwalijk. Bol heeft ondertussen wel door dat er een hoop negatieve reacties komen, nu nog de telefoonmakers dit duidelijk zien te krijgen.
elbo, ik las je review met redelijk wat interesse.
Ook zag ik dat je klaagt over haperen van Google Chrome.
Ik had dat probleem ook, tot ik overschakelde op een andere kernel (die vrij eenvoudig te flashen is via cwm)

Ik zou zo zeggen, probeer eens wat uit. De kernel die ik nu draai, is echt ontzettend soepel in alles. Enkel de camera wil niet werken met de ingebouwde app...
De kernel waar ik over spreek is de UltraHighPerformance kernel van diablob555
Bedankt voor je tip. Ik al eens kijken.
So it's OVER NINE THOUSAND?

Populair: Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013