Merk en serie Intel, Core i5
Aantal cores Quad Core
CPU sSpec Number Q1J1
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Intel Core i5 2500K Boxed Review

Door Dkv132 3 augustus 2011, laatste update op 3 augustus 2011, 2.257 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Weinig warmteproductie
  • Ongelofelijk efficiŽnt met de kloksnelheid die hem gegeven wordt
  • Dť nummer 2 op de markt (ten tijde van het schrijven van deze review: 3-8-2011)
  • Dť echte 4-core van Intel op dit moment
  • Right-out-of-the-box overclockbaar naar 4.4 GHz

Minpunten

• Prijs: kwaliteit betaal je

Sub-beoordelingen

De Intel Core i5 Second Generation K (ofwel Sandy-Bridge) was lang verwacht, en maakt al haar verwachtingen gelukkig.

Het ding is zelfs zo goed dat ik bijna niks heb aan te merken. Ik heb deze mooie processor aangeschaft met een (best slecht) moederbord, en dit is af te raden voor de ťchte gamer onder ons. Zorg dat het moederbord een grote overclock aan kan.

Qua hitteproductie is dit dingetje echt een ster. Uit de fabriek komt hij met 3.3 GHz, maar met stock fan air cooling (en een mooi moederbord dus) kan hij zonder moeite 4.4 GHz halen. Dit geeft maar weer eens aan hoe efficiŽnt die mooie dingetjes van Intel zijn.

De prijs is discutabel, zoals bijna met ieder product. Als je de Intel Core i5 2500K naast een 'gelijkwaardige' AMD legt, merk je al gauw verschil, vooral in efficiŽntie. Ook al is AMD goedkoper (hun sterke punt), de processors worden veel heter dan die van Intel en voor een gelijkwaardige prestatie moet die van AMD zo ongeveer 1 GHz hoger geclockt staan dan eentje van Intel. Zo zie je heel duidelijk: kwaliteit betaal je.

Over prestaties hoef ik het niet te hebben: goede wijn behoeft geen krans. Volgens de huidige markt is dit product de nummer 2 (na zijn grote broer de Intel Core i7 2600K dus).

Heb jij ook een Intel Core i5 2500K Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

de extreme i7's zijn nog steeds beter 980x 990x 995x 980 en 970 maar zoals je zegt voor prestaties betaal je. Maar je kunt dus niet zeggen dat dat de 2 beste processoren zijn.
Beetje een onzin review..

"Ook al is AMD goedkoper (hun sterke punt), de processors worden veel heter dan die van Intel en voor een gelijkwaardige prestatie moet die van AMD zo ongeveer 1 GHz hoger geclockt staan dan eentje van Intel."
AMD CPUs zijn over het algemeen juist een stuk koeler. Als je vergelijkt met een 1100T (die nog een stuk goedkoper is) is het een beetje stuivertje wisselen qua prestaties..

Zeker, voor een game-pc zou ik ook voor een 2500K gaan, maar een 1100T wordt niet op alle punten afgetroefd door een 2500K. En ik wil mn hand ervoor in het vuur steken dat een 1100T op 4.3 GHz bij zowat alles een stuk sneller is dan een 2500K op 3.3 GHz..

"Echter, als u dit product aanschaft hoeft u voor zo ongeveer de volgende 5 ŗ 6 jaar niet meer op de processormarkt te letten. Deze i5 2500K is (op fabrieksinstellingen) volgens veel benchmarks eigenlijk gelijkwaardig aan zijn grote broer, de Intel Core i7 2600K. Dit scheelt zo enorm weinig dat met een beetje overclocken u over een jaar of 5 nog steeds een brute rekenkracht heeft."

Weer zo'n claim waarbij ik mezelf achter de oren moet krabben.. 15 jaar terug zei men ook: 'Meer dan 4 MB heeft nooooooit iemand nodig.'
Als je zoiets zegt dan heb je geen idee hoe hard de ontwikkelingen op hardware gebied gaan..
5 jaar terug werden de Intel Core 2 duo CPU's uitgebracht (dan heb ik het over de E6xxx serie). Zoiets stop je nu in de internet PC voor je opa/oma.
Dus om nu te zeggen dat je over 5 jaar nog steeds goed zit met zo'n CPU is pure speculatie/waarzeggerij.

Begrijp me echter niet verkeerd.. Ik ben zelf van een AMD 1090T overgestapt naar een 2500K en ik vind t ook prachtige CPU's. Alleen zoals jij het plaatje hier schetst kan ik me totaal niet in vinden :p.
Eens met de post boven mij , slechte review die ook nog eens erg anti-amd aanvoelt. Jammer.
prima dat je een review schrijft, maar dat behoor je objectief te doen en dat kan ik hier niet in terug vinden. Je proc word echt niet beter als je AMD naar beneden lult. Een voorbeeld van een goede review? Kweet, beetje ego :)
productreview: Gainward GeForce GTX 570 1280MB Phantom review door millman

[Reactie gewijzigd door millman op 3 augustus 2011 15:55]

Moah geen ego, gewoon terecht. Jouw review is een voorbeeld voor velen. Zoals deze.
Met welke AMD heb je vergeleken dan? En met welke benchmarks? De ene architectuur is de andere niet, en gigahertzen zeggen ook bijzonder weinig als je het over verschillende architecturen hebt.

Waarom heb je prijs trouwens als negatieve eigenschap staan? De 2500K vind ik juist een zeer betaalbare CPU die een prima prijs/prestatie heeft als ik hem afzet tegen een 2600K.

Wat ik mis is onderbouwing in je review, voeg dat toe en dan is het verhaal denk ik een stuk interessanter.
Ik begrijp dat je blij bent met je i5, want ik koop hem denk ik ook, maar zoals hierboven al staat kom je een beetje over als fanboy. De 6-core amd's worden helemaal niet zo heet, en met zelf een goedkope AC kun je die flink klokken.

En dat je nu nog niets aan 6-core hebt, wil nog niet zeggen dat dat over 2 jaar nog zo is. AMD slaat die weg met de bulldozer nog meer in door 10 en 12 core cpu's uit te brengen.
Momenteel nog onbegrijpelijk in desktops, maar wie weet lopen ze weer voorop over 2 jaar omdat ze hier nu ook al mee voorop lopen.
Eens met Vayana,

Ik heb zelf geen Intel maar je leest idd dat i5 gewoon een goede processor is.
En dat AMD om het zomaar te zeggen goedkoop en zwakker is dan intel tja iedereen heeft een mening.

Ik vind persoonlijk dat als je je AMD bijv 1 Ghz moet ocen zoals dat het bestwel makkelijk gaat met de AMD 6 cores, vind ik dat geen probleem dan koop ik een AMD als de Intel een stuk duurder is.

Maar iedereen zijn ding natuurlijk, opzich leuke review maar is dit een review of een deboxxing view?

Toevoeging:

En dat je niet hoeft up te graden aankomende 6 jaar dat kan je niet weten, de Intel core 2's zijn nog geen 6 jaar oud en bottlenecken ook steeds meer tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 8 augustus 2011 01:54]

heb deze ook en een 1090T...verschil nihil. Wordt schromelijk overdreven.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013