AMD Phenom II X4 910e Boxed Review

Door Railgunner 30 juli 2011, laatste update op 30 juli 2011, 548 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Performance
  • Energieverbruik
  • Formaat koeler

Minpunten

• Stevige prijs

Sub-beoordelingen

Aanschafredenen
Het was voor mij weer eens tijd om mijn systeem te upgraden. Mijn vorige grote update dateerde alweer van juli 2007, toen ik een Athlon64 X2 4800+ systeem met 4GB had samengesteld. Op zich draaide dat systeem nog prima, maar de temperatuur in mijn kleine (uATX) kastje liep de laatste tijd nogal op en de prestaties liepen in moderne games ook behoorlijk terug. Het was dus tijd voor iets nieuws.

Aangezien ik de laatste jaren het hardwarenieuws iets minder nauwgezet volg, was het voor mij niet direct duidelijk wat voor systeem ik deze keer zou gaan samenstellen. Via de pricewatch heb ik bekeken wat er zoal te krijgen was. Mijn eisen voor de CPU: een triple- of quadcore, een maximale TDP van 65W en niet duurder dan ¤ 150. Deze eisen heb ik vervolgens als filters op het aanbod toegepast. Hieruit werd duidelijk dat de nieuwste serie AMD CPU's niet haalbaar was en dat ook Intel een lastig verhaal zou worden. Voor mij geen probleem, want ik ben al jaren een AMD-aanhanger. Uiteindelijk heb ik voor de Phenom II X4 910e gekozen, omdat ik toch liever vier cores heb en ook de 6MB L3 cache nog van pas zou kunnen komen. Ook wilde ik er in GHz'en niet op achteruit gaan, wat net-aan gelukt is: mijn oude X2 was 2.5 GHz en deze X4 is 2.6 GHz.

Verpakking
De boxed CPU zit in een klein doosje met verder een installatiehandleiding, casebadge en koeler. Het formaat van de koeler viel mij erg mee; deze was weer een slag kleiner dan de AM2-koeler van AMD.

Installatie
De installatie verliep soepeltjes. De CPU was al van koelpasta voorzien, dus ik hoefde enkel de koeler maar te plaatsen. Dit gaat op dezelfde manier als dat ik al jaren gewend ben, d.w.z. met een hefboom aan één kant en een simpele 'haak' aan de andere kant van de koeler. De koeler zat er dan ook zo op.

Performance
De CPU scoort een 7,2 in de Windows Experience Index.

Suggesties voor andere benchmarks zijn welkom!

Overclockbaarheid
Ik heb de CPU net een week en nog niet overclocked.

Energieverbruik en warmte
Zoals eerder vermeld, heeft de CPU een TDP van 65W. Dit zou als gevolg moeten hebben dat de temperaturen niet te hoog zouden mogen worden, wat ik ook in de praktijk terug zie. De CPU wordt bij dagelijks gebruik zo'n 38-42 graden; dit geldt voor alle vier de cores. De CPU-belasting is hierbij zo'n 20-30%. Temperaturen onder full-load zal ik later toevoegen.

De prijs is wellicht het grootste nadeel van deze CPU: ik heb er ¤ 122 voor betaald. Dat is een stuk duurder dan Phenom II X4 CPU's met een TDP van 90W of 125W. Tweakers die weinig belang bij lage energieconsumptie & temperaturen hebben, zullen dan ook eerder voor een ander model kiezen, vermoed ik. Voor mij was het echter een acceptabele prijs, omdat PC-componenten in het algemeen erg goedkoop geworden zijn. Voor zo'n ¤ 320 heb ik nu een ASUS AM3 mobo, deze CPU, 8GB RAM, een 1TB hdd en een DVD-brander aangeschaft, wat ik enorm mee vond vallen.

Tot slot
Dit is mijn eerste productreview, dus tips voor verbetering zijn welkom!

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 910e Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuke review, echter zijn er een aantal verberingspuntjes.
Heb je foto's van je processor, een beetje uitleggen over deze phenom processor, wat het inhoud en wel socket het gebruikt. Ook zou ik graag wat scores(benches) willen zien.
3dmark
3dvantage etc. :)
Heb je niet overwogen om een 955 te kopen en die te underclocken ?
Ik ben er toch vrij zeker van dat de C3 versie van de 955 op 2,6 nauwelijks of niet meer verstookt dan deze.

Ik heb een 955 C3 systeem op 2600 MHZ gezet en kom in CPUID op maximaal 52 watt.
20 watt met Phenomtweaker op 800 MHZ en 1 volt Core.
Nu zal dat wellicht niet heel nauwkeurig zijn maar het zal ook weer niet gigantisch afwijken.

Ik blijf mijn bedenkingen houden over het nut van deze processoren voor bordjes waarmee je kan underclocken. Iets wat naar mijn weten overigens met Phenomtweaker op elk bordje kan waar Cool & Quiet op werkt.

[Reactie gewijzigd door messed-up op 30 juli 2011 14:28]

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013