Erhnam

1 augustus 2011 15:02, laatste update op 1 augustus 2011 15:04, 19575 views

Pluspunten

• Zeer makkelijk te installeren
  • Perfecte iPhone en iPad applicaties
  • Integratie met Spotify
  • Keuze uit radio stations over de hele wereld

Minpunten

• Geluid is goed, mits niet te hard
Algemene beoordeling Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 4

Stassen Hifi was zo vriendelijk om XBMCFreak kennis te laten maken met het Sonos multimedia muziek systeem. De spullen zijn geleverd uitsluitend voor een review en zijn dus geen gift of sponsering. De ervaringen met dit systeem wil ik graag met tweakers delen. Een kopie van dit volledige verhaal is te vinden op:

Sonos Algemeen

Voor de mensen die Sonos niet of nauwelijks kennen: Sonos levert sinds 2005 draadloze muziek systemen oplossingen voor in en om het huis. De muziek systemen kunnen volgens Sonos overal in huis worden gezet en spelen muziek af vanaf computers, netwerkschijven, nas-systemen of zonder tussenkomst van computer rechtstreeks vanaf het internet (streams). De apparatuur kenmerkt zich door een eenvoudige bediening. Een iPhone, iPad of Android apparaat volstaat voor de bediening van het gehele systeem. Wie niet een van deze apparaten bezit kan via de computer bedienen of middels een Sonos afstandsbediening. Het systeem is verder eenvoudig te installeren en makkelijk uit te breiden en werkt perfect samen met bestaande multi-media apparatuur.

Het bovenstaande klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Vaak zijn dit soort systemen duur en complex te installeren. Het configureren neemt ook vaak uren in beslag. Of Sonos zijn belofte waarmaakt en op welke manier deze systemen samenwerken met een huidige media center installatie kunnen jullie in dit artikel lezen.

Techniek

Misschien is het handig om eerst te beginnen met de techniek die achter het draadloze audio systeem zit. Het komt erop neer dat het draadloos netwerk van Sonos een speciaal draadloos netwerk is. De Player apparaten communiceren dus niet via de bestaande wifi netwerken, maar praten in een eigen protocol met elkaar. De kans op interferentie met bijvoorbeeld andere Wifi netwerken is er dus niet, waardoor de kans op storingen drastisch afneemt. Verder is het mogelijk om meer dan één van de Player systemen tegelijk gebruiken. Voorwaarde voor dit alles is dat minimaal één van de systemen op de router of het netwerk moet worden aangesloten. Voor de meeste gebruikers is dit geen probleem, omdat in de buurt van de surround versterker zich toch vaak de router of een netwerk verbinding bevindt. Mocht dit wel een probleem zijn dan heeft Sonos een extra module welke direct kan worden aangesloten op de router. De Sonos ZoneBridge (¤49,00) kan prima in de kelderkast worden opgeborgen, waarna de overige Sonos Player systemen draadloos met elkaar kunnen communiceren.

Gebruikte hardware

Het systeem dat ik van Stassen Hifi kreeg om te testen bestaat uit drie onderdelen:

- een Sonos ZoneBridge (¤49,00), de schakelaar tussen het netwerk en sonos.

- een Sonos Play: 5 (¤399,00), een muziek-doos met daarin vijf luidsprekers.

Behalve de Play: 5 bestaat er sinds kort ook een Play: 3. Dit is een kleinere versie van de Play: 5 en wordt voor ¤299,00 verkocht.

Naast de Players bestaat er ook een Sonos ZonePlayer 90 (¤349.00), een kastje met digitale en pre-out uitgangen welke op een surround systeem of losse eindversterker kan worden aangesloten. Daarnaast bestaat er ook nog de ZonePlayer 120. De ZonePlayer 120 bevat een ingebouwde D-klasse versterker. Op iedere uitgang zit 55 W per kanaal. Op de ZonePlayer 120 kunnen dus grote en kleine boxen worden aangesloten en eventueel een sub-woofer. Voor wie nog geen versterker heeft of eventueel een paar extra losse boxen wil aansluiten is dit wellicht een uitkomst.

ZoneBridge

De ZoneBridge is al zoals al eerder benoemd de schakelaar tussen het netwerk en het draadloze netwerk van Sonos. Een voorwaarde om een draadloos netwerk van Sonos op te zetten is dat minimaal een van de apparaten verbonden moet zijn met het netwerk. In mijn situatie sluit ik de ZoneBridge aan op het bedrade netwerk om vervolgens de ZonePlayer S5 draadloos te kunnen aansturen.

Play: 5

Algemeen: De Play: 5 is het apparaat waar al het muziek geweld uit moet komen en is een stevige jongen: 22 cm hoog, 36 cm breed, 12 cm diep. Het systeem weegt een dikke vier kg. Het geheel is gemakkelijk verzetbaar, omdat er zich aan de achterkant een handvat bevindt. Het materiaal ziet er stijlvol en stevig uit. De onderkant is met goed rubber afgewerkt waardoor je dus geen krassen krijgt op vloeren of tafels.

Achterkant: handvat, stroomkabel ingang, koptelefoon-uitgang, line-in voor eventuele externe muziekbronnen. Het is dus mogelijk om een Media Center of bijvoorbeeld een iPod rechtstreeks op de Play: 5 aan te sluiten! Verder wat opvalt zijn twee netwerkaansluiten. De Player werkt tevens als ethernetswitch. Mocht je bijvoorbeeld maar één netwerkkabel hebben gestrokken naar de Media Center, dan verlies je dus niet de aansluiting. Op de tweede poort kan dus eventueel weer een ander apparaat worden aangesloten!

Installatie

We sluiten de apparaten aan op het netwerk. In mijn netwerk bevinden zich tevens een Synology Nas, Apple iMac computer en XBMC (linux) machine. Voor wat betreft de bediening en installatie wil ik graag gebruik maken van mijn iPhone. Ja, jullie lezen het goed! Dus ook voor wat betreft de installatie wil ik gebruik maken van enkel mijn iPhone. In dit stappenplan leg ik stap voor stap uit hoe de installatie in zijn werk gaat. We downloaden allereerst de Sonos Controller applicatie uit de Apple App Store en we starten de app. Wat volgt is een stappen plan met de installatie. De eerste stap is om een van de Zoneplayers te activeren door de onderstaande combinatie in te drukken op de apparaten.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone01.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone02.jpg

We doen precies wat de applicatie ons vraagt en ik zie inderdaad het apparaat verschijnen. Op precies dezelfde manier voeg ik ook de Zoneplayer toe.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone03.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone04.jpg

In het volgende scherm moeten de Players actualiseren met de laatste software van Sonos. Ongeveer 5 minuten later zijn beide apparaten geinstalleerd en kan het feest beginnen. We duiken iets verder het menu in naar de Music Library. Daar krijgen we de vraag om een nieuwe te zoeken en toe te voegen. We doen precies wat Sonos ons vraagt.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone05.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone06.jpg

Nadat de scan voltooid is komen alle shares netjes in beeld. Hier staan ook de Samba shares van mijn XBMC Media Center tussen, maar omdat mijn data op een Synology Nas staat kies ik er voor om de music map toe te voegen. Het Sonos systeem begint alle muziek te scannen. In de tussentijd kunnen we ook Spotify en Last.fm services toevoegen. Het installeren is erg simpel en alles kenmerkt zich van een zeer eenvoudig gebruiksgemak. Over Spotify; daar kom ik later nog op terug!

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone07.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone08.jpg

Na ongeveer 5 minuten is het scannen van alle muziek voltooid. Het afspelen kan beginnen. Mooi om te zien is dat alle plaatjes ook netjes worden getoond. XBMC gebruikers die hun muziek hebben voorzien van fanarts en covers zullen dit zeker waarderen. Wat wel erg belangrijk is dat de Tags van de muziek goed staan. Sommige verzamel cd's stonden hierdoor bij mij onderverdeeld in meerdere albums. Verder een klein minpuntje is dat het niet mogelijk is om uit een album halverwege een nummer te kiezen met als gevolg dat de overige nummers in het album automatisch worden doorgespeeld. Hiervoor moet je eerst het gehele album selecteren waarna alles in een queue terecht komt, om vervolgens het nummer halverwege het album te kiezen.

Wanneer er echt een nieuwe wereld open gaat is wanneer we op zoek gaan naar radio stations. Standaard voorkeur is Nederlands maar we kunnen vanuit de hele wereld radio stations openen. Latin Jazz, Electric Lounge, Rock, het is zo gek niet te bedenken. De radio stations zijn wel van verschillende kwaliteit.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone10.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/sonos_iphone09.jpg

Kwaliteit geluid Play S5

Terug naar de Play: 5. Nu we lekker met Sonos hebben kunnen spelen is het tijd om de Play: 5 eens goed aan de tand te voelen. Hierbij wel de opmerking dat ik geen meetapparatuur kan gebruiken en mijn oren natuurlijk subjectief zijn. De Play: 5 heeft twee speakers voor de hoge tonen, twee voor de midden tonen en een geintegreerde bas voor het lage bereik. Als ik de vergelijking mag maken met de gemiddelde computer setjes is het geluid echt heel goed te noemen. Het geluid is aangenaam warm en hedendaagse pop, rock of dance muziek klinkt goed. Klassieke muziek klinkt soms wat blikkerig aan. Het geluid is op gemiddeld tot vrij luid niveau goed te noemen, echter wanneer we het geluid gaan opvoeren en de volume regelaar zelfs helemaal tot maximaal uitschuiven worden de speakers wel ongecontroleerder. De bassen nemen bij het maximale volume de overhand en tweets klinken dan wat onzuiver. Hierbij wel de opmerking dat het volume dan op een niveau staat waarbij de buren zeker gaan klagen. Een eerlijke vergelijking kan ik misschien niet helemaal maken omdat in mijn woonkamer zich ook twee Focal 816v speakers bevinden. Deze zijn alleen wel van een totaal andere prijsklasse dan de ZonePlayer Play: 5. Kortom; het geluid van de Play: 5 is klinkt warm en aangenaam tot vrij luide volumes. Voor de echte power kan je beter uitwijken naar de ZonePlayer Z90 in combinatie met een losse geintegreerde / eindversterker en een paar stevige boxen.

Integratie met Spotify

Een service die nog niet zo lang bestaat is Spotify. Via deze dienst is het mogelijk online muziek te streamen en te beluisteren. In het geval van Spotify heb je de beschikking over meer dan 14 miljoen nummers. Er zijn verschillende abonnementen. Het goedkoopste abonnement kost helemaal niets waarbij je alleen vanaf de computer kan beluisteren. Tussendoor hoor je dan af en toe reclame boodschappen. De duurste versie kost 10 euro in de maand en biedt de mogelijkheid om muziek ook op telefoons en andere diensten te gebruiken. Deze laatste vorm integreert ook op dit moment in Sonos. Het mooie van Sonos is dat Spotify echt een onderdeel is geworden van de applicatie. Vanuit de Sonos applicatie heb je dus toegang tot miljoenen nummers. Behalve het zoeken naar nummers is het ook mogelijk om playlisten zelf samen te stellen en te delen. Voorbeelden van veel Nederlandse playlisten zijn te vinden op http://hotspotify.com

Meerdere Sonos Players

Na het toevoegen van een tweede Sonos apparaat in het netwerk valt me meteen iets op aan de software. De software geeft na het toevoegen van een tweede apparaat de mogelijkheid om ieder Sonos apparaat los te bedienen. De ZonePlayer Z90 heb ik in dit voorbeeld voorzien van een Radio stream.

De Play: 5, die als portable op de slaapkamer staat, speelt een nummer vanaf mijn NAS systeem. Meerdere systemen bundelen kan bijvoorbeeld ook! Door op de Group button te drukken en op het volgende scherm (zie onder) beide apparaten te selecteren kan ik de radio feed naar beide apparaten sturen. De muziek wordt perfect gesynchroniseerd zodat zowel uit de slaapkamer als de woonkamer dezelfde muziek te horen is.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/iphone02.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/iphone01.jpg

Als we inzoomen op de volumeknop is er een zeer handige functie te bekennen. Het volume is afzonderlijk op iedere Zone los in te stellen. Het gehele volume van beide apparaten kan ook in een keer omhoog worden gebracht door de meest onderstaande slide naar rechts te bewegen. Terwijl ik dit doe klinkt zowel uit de slaapkamer als de woonkamer de muziek harder. Het koppelen van meerdere zones wordt door Sonos de party mode genoemd.

Een zone los koppelen is net zo simpel als het aanmaken. Door op de group te drukken keer ik terug in het selectie scherm. Met een vinkje is vervolgens een zone aan of uit te zetten.

Volgens Sonos is het mogelijk wel 32 losse zones te koppelen of afzonderlijk in groepen te plaatsen. Verder is het ook mogelijk om Zones in stereo naast elkaar te plaatsen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk twee Play: 5 apparaten links en rechts op te stellen en het stereo geluid zo over de twee te verdelen.

http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/iphone03.jpg http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2011/07/iphone04.jpg

Externe bronnen, Apple Airport Express

Sonos heeft in zijn vorige update de zoneplayers compatible gemaakt met de AirTunes technology van Apple. Vraag die jullie misschien stellen is waarom alle Sonos apparaten niet standaard voorzien zijn van Airtunes? Het gerucht is dat Apple een licentie van 99 dollar vraagt per verkocht Airtunes compatible apparaat. De prijzen van de Sonos systemen zouden dan dus heel veel duurder worden. Sonos heeft een slimme oplossing bedacht om de extra royalities te omzeilen. Door een AirPort Express te verbinden op een van de Sonos systemen is het mogelijk om het gehele Sonos netwerk te voorzien van Airtunes. Ja je leest het goed, maar één Airport Express is nodig. Hoe dit in de praktijk eruit ziet is in het onderstaande plaatje uitgelegd.

Een handige handleiding is trouwens hier te vinden: http://www.iphoneclub.nl/...gt-airplay-ondersteuning/

Een Airport Express kan momenteel alleen worden aangesloten op een ZonePlayer Z90 of Play: 5. De Airport Express sluiten we aan op de Line-in. De Airport stream is volgens vanuit het Music Menu vanuit de Line-In optie op te pikken en kan op een zelfde manier over verschillende Zones worden verdeeld.

Multi-Room conclusie

Het multi room concept van Sonos is echt waanzinnig! De muziek staat sinds de aanschaf van Sonos eigenlijk altijd aan. Apparaten springen gemakkelijk uit de stand-by en doordat alles simpel vanaf de iPhone te bedienen is heb je de muziek eigenlijk altijd in je broekzak. Dezelfde muziek in door het gehele huis? Of iedere kamer voorzien van eigen thema muziek? Met Sonos is dit echt een fluitje van een cent. Nadeel is wel de hogere prijs, maar daar staat tegenover dat het systeem snel en gemakkelijk uit te breiden is.

Algemene Sonos Conclusie

Sonos past perfect in het productportfolio van de multi media enthousiast. We moeten Sonos niet zien als vervanging van het media center systeem, maar meer als een uitbreiding op het geheel of uitbreiding van de Hifi. De Players van Sonos zijn fantastische apparaten en werken feilloos samen met de bestaande apparaatuur! De Sonos afstandsbediening kan ik niet aanraden, omdat voor hetzelfde geld je ook een iPod touch kan kopen die voor minder geld meer kan. Verder kan ik vermelden dat Sonos een relatief jong bedrijf is en constant werkt aan het verbeteren en toevoegen van nieuwe diensten. Apparaten van jaren terug worden nog steeds actief ondersteund en via de software constant "up to date" gehouden.

Sonos is zeker niet goedkoop, maar eenmaal gebruik gemaakt van deze diensten wil je niet snel meer terug. Het gebruiksgemak is echt super en over de applicaties en de samenwerking met de apparaten is echt heel goed nagedacht. Zelfs Apple kan hier niet aan tippen. Als laatste kan ik toevoegen dat Sonos een brede community heeft met een open forum.

Met dank aan Stassen Hifi voor het beschikbaar stellen van de apparatuur voor deze review.

• Synology D410j

De prijs van de Zonebridge ligt op 99 euro.. niet op 49 euro...
in combipacks is die vaak wel wat goedkoper, maar als je ze los koopt niet.

Verder goede review.
99 euro was de oude prijs. Als je nu op de website kijkt zal je zien dat de prijs van een losse bridge 49 euro is.
Zonebridge is wel degelijk 49 euro tegenwoordig.
Over het minpuntje: "Geluid is goed mits niet te hard."

Ik vraag me af of dit voor een line-in signaal was.

De sterkte van het line-in signaal kan worden ingesteld. Als deze te hoog staat krijg je vervorming. Zet je hem lager en zet je de Sonos harder (via de sonos controllers op PC/iPhone/iPad of op het apparaat zelf) dan krijg je tot zeer hoog volume een prachtig geluid.
Nee dit was geen line-in uitgang, maar een stream vanuit mijn NAS. Waar ik wel ben achter gekomen is dat met behulp van de equalizer het geluid afgesteld kan worden. Door de bas wat minder hard te zetten blijft het geluid wel goed. Blijkbaar gaat door de bas de gehele kast trillen, waardoor de tweets een beetje een vreemd geluid gaan produceren.
Goede review. Hier een ZonePlayer 90 aangesloten op mijn receiver. Geweldig systeem. De prijs is best hoog als je het vergelijkt met een Airport Express + Remote app (heb het beide) maar Sonos werkt beter en is uitgebreider.
Zodra ik me eigen huis heb gaat dit er als eerste in komen, dit is echt geniaal

En een goeie review! je hebt me overgehaald
Prachtig systeem zo te lezen, helaas te duur voor mij ( en waarschijnlijk ook andere ). Neemt echter niet weg dat je er iets prachtigs voor terug krijgt. 4* voor de review
Een apparaat met veel mogelijkheden en zeer gebruiksvriendelijk. Ik had echt niet verwacht dat het daarnaast ook nog eens zo'n goed geluid zou produceren. En duur.. ik vind van niet. Koop eens een beetje versterker + speakers en alle materialen om die vervolgens aan te sluiten op een netwerk incl. interface.

Deze Sonos S5 heeft gewoon alles in 1 en is daardoor zijn prijs zeker waard.
prima review...alleen blijf ik met een vraag zitten omtrent airtunes en Sonos. Wat is de meerwaarde van een airport express gecombineerd met Sonos ? Dat is mij niet zo duidelijk.

Ikzelf overweeg een Sonos systeem aan te schaffen en beschik nu over een Imac waarop veel digitale muziek en ook een airport express waarmee ik experimenteerde om audio te streamen naar een overjaarse stereo installatie. Dit was geen succes : veel interferentie in de audiostream en maw niet aanhoorbaar...

Ik vraag me nu af :
1. kan een airport express de aanschaf van een bridge vervangen ?
2. levert een airport express niet dezelfde problemen inzake streamen ?
3. dient het enkel om muziek op een Iphone draadloos naar de players te sturen ?

Ik wil mijn oude stereo buitengooien en overweeg een Sonos installatie maar twijfel of een Bridge nodig is en weet niet goed wat te doen met de airport express..

Hans
1. kan een airport express de aanschaf van een bridge vervangen?

Zou kunnen, alleen Sonos raadt dat af. Je zou de airport als extender van het Wifi-netwerk kunnen gebruiken en een van de Sonos apparaten kunnen aansluiten op de Airport. Alleen hangt het hele Sonos netwerk dus feitelijk aan een draadloos netwerk. Een onbetrouwbare situatie omdat bij een wifi storing ook het Sonos netwerk onderuit gaat.

Sonos raadt daarom de Airport aan het bedrade netwerk te hangen en de extender functie uit te zetten.

2. levert een airport express niet dezelfde problemen inzake streamen?

Als je de airport express wifi functie dus uitzet, wat Sonos adviseert, heb je een tweede wifi router of airport nodig. Alles moet dan bedraad aan elkaar zitten. Het zal iets betrouwbaarder worden, maar waarom zou je perse van de airport gebruik willen maken als je Sonos hebt!

3. dient het enkel om muziek op een Iphone draadloos naar de players te sturen?

Ja, het dient enkel om muziek naar de players te sturen. Tegenwoordig als je een youtube filmpje op de iPhone bekijkt zie je het airtunes icoontje om de muziek door te sturen naar de airport express. Alleen voor die functie is de airport een aanvulling op het sonos netwerk.

Mijn mening is trouwens dat Sonos genoeg functionaliteit heeft. Radio, Spotify, Streaming vanuit je netwerk, enz. De airport express vind ik daarom persoonlijk weinig tot geen meerwaarde toevoegen.

PS: De bridge heb je alleen maar nodig als je geen kabel naar een van de Sonos apparaten kan trekken. Zodra een van de Sonos apparaten met een kabel op het netwerk zit heb je de bridge niet meer nodig!

[Reactie gewijzigd door Erhnam op 1 maart 2012 10:59]

Ik probeer al een tijdje via Google informatie te verzamelen over Sonos en hoe dit systeem aan te sluiten op mijn bestaande stereo installatie. Je hebt mij met deze uitvoerige review een groot plezier gedaan!
Wat ik nog graag wil weten is hoe de sterkte van het signaal is. Mijn router staat op de eerste verdieping. Als ik daar de Sonos Bridge aanhang komt het signaal dan voldoende sterk over naar de, op mijn in de woonkamer staande versterker aangesloten, Zoneplayer 90 (door betonnen vloer) ?
Voor zo ver ik heb gezien is de signaalsterkte beter dan die van Wifi. Bij een aantal mensen heb ik Sonos wel zien werken, waarbij een Airport Express via Wifi onvoldoende bereik had. Ook in nieuwbouwhuizen werkte de Sonos altijd.

Zelf gebruik ik de Sonos ook voor (achter) in de tuin. Hierbij heb ik de Sonos nog niet zien uitvallen.
Op dit moment heb ik 1 Play 5 en 2 Play 3's. Play 5 in de woonkamer, Play 3 in de keuken en Play 3 op de badkamer (1e verdieping). De bridge in de woonkamer haalde het niet tot de badkamer (10 meter "hemelsbreed"). Dus extra bridge op de 1e verdieping gezet. Nu werkt het perfect. Overal in huis (ook in de tuin) Sonos/Spotify/music-van-NAS.

Ben erg gecharmeerd van het Sonos concept. Volgende aankoop wordt een Sonos Sub of nog een Play 3 voor kantoor. Kan niet kiezen!