Corsair Hydro Series H70 Review

Door Fid3lity 10 september 2011, 2.236 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Ruimtebesparing
  • Looks

Minpunten

• Performance Eigen Fans
  • Stroefheid Slangen

Sub-beoordelingen

Koelvermogen Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Geluidsproductie (min) Score: 5

Thiando en HWI wisten mij te verrassen bij het winnen van de H70, deze is voor jullie!

Corsair sloeg met de H50 een andere weg in door een complete waterkoeler te leveren voor een leuke prijs. De prestatie was nog niet echt om naar huis te schrijven maar de marketing heeft het product behoorlijk populair gemaakt. Inmiddels zijn we weer een generatie verder, en zijn we hier aanbeland bij de H70.

On a side note: alle all-in-one vloeistofkoelers van Antec en Corsair komen uit de productie van Asetek. Tussen de beschikbare modellen van beide fabrikanten zitten echter wel een paar kleine verschilletjes die de moeite van het vermelden wel waard zijn. Daarover later meer.

Intel Core i5-750 @ 3.9 GHz
MSI Big Bang Trinergy P55
4GB GEIL DDR3-1333CL7 RAM w/ Arctic Cooling RC
XFX Radeon HD6950 - 2GB (Catalyst 11.3)
OCZ Vertex 2 2.5" 60GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Corsair HX-750W
Samsung Syncmaster T200HD (1680 x 1050)
Microsoft Windows Se7en Ultimate 64-bits UK

In deze review zal de vergelijking worden gemaakt tussen de H70, de Kuhler 920 en Prolimatech’s Megahalem, lange tijd een grote favoriet van alle fanaten en een tijdje lang titelhouder als performance-koeler. Op de Megahalem zitten 2 Cooler Master Sickleflow BL Fans in push-pull, met een totale luchtverplaatsing van zo’n 70 cfm elk. De megeleverde fans van Antec verplaatsen daar tegenover zo’n 110 cfm max, dus dat zal ook nog wat verschil maken. De fans van de H70 doen met hun lagere toerental ongeveer hetzelfde kwa luchtverplaatsing als de Antec fans. Het systeem wordt in de open lucht gebruikt en zit bevestigd op een moederbord tray dat de boel bij elkaar houdt.

Voor het testen en noteren van de temps wordt Core Temp gebruikt om ook de temperatuur van de cores individueel goed uit te kunnen lezen, wat achteraf toch wel belangrijk(er) bleek te zijn ook. Eerst wordt er een half uur lang na opstarten rustig idle gedraaid op niets meer dan de desktop, waarna 45 minuten stressen met LinX volgt. Na 45 minuten zouden de max temps duidelijk en stabiel genoeg moeten zijn om als betrouwbaar te beschouwen. De temps in-game liggen daar natuurlijk tussen.

Als we zo al eens kijken naar het totale koeloppervlak van zowel de H70, de K920 als de Megahalems, dan zien we dat dat verschil niet bijster groot is. Zodoende kunnen we wel stellen dat, wanneer er gebruik wordt gemaakt van een behoorlijk setje fans, de prestaties behoorlijk dicht bij elkaar kunnen liggen. Zo stellen we de verwachtingen van tevoren al niet al te hoog in. Na het testen van de K920 was het wel duidelijk dat de H70 iets had waar te maken, dus ik hoop toch wel in de buurt te komen van K920 prestaties. Eens zien hoe dat uitpakt…

Op de doos vond ik een leuke sticker van Thiando. Niets bijzonders verder, dus we gaan verder.

Warning? Daar kijken we dus even lekker voorbij…

Close-up van de H70. Hier zien we de tevens gebruikte, stroeve slang van de Hydro series.

Echt cameraschuw is de H70 in ieder geval niet

Alle nodige spulletjes voor het mounten van de koeler. Voor verschillende sockets worden aparte boekjes meegeleverd, niet zichtbaar op de foto.

Zoals het hoort, een koeler werkt namelijk niet zo heel erg goed wanneer deze niet ge´nstalleerd is. De instructies van de manual worden opgevolgd en hier volgt dan een kort stappenplan.

Stap 1: De backplate. Deze dient met een plakkertje bevestigt te worden aan de achterkant van het moederbord. Dit werkt hetzelfde als de K920, vandaar dezelfde foto. Die backplate heb ik mooi laten zitten om een setje plakkertjes te bewaren.

Stap 2: Bevestiging aan het moederbord. Op deze manier is het mogelijk om deze koeler met gemak in je eentje te installeren, iets waar goed over na is gedacht door Asetek.

Stap 3: De installatie holes klaar voor het mounten van de koeler op de processor.

Stap 4: De bracket voor de koeler prepareren. Corsair heeft ervoor gekozen om de installatie volledig neutraal en zwart te houden. Dit bied kwa kleurpatroon wellicht een wat betere combinatie met andere moederborden van bijvoorbeeld ASUS, met de rode layout.

Stap 5: De schroefjes erin. De manual vertelde al dat de schroefjes niet volledig ingedraaid moeten worden, eerst moet het koelblok ertussen. Daarna stevig aandraaien. Het drupje MK-4 is overigens meteen geplaatst.

Stap 7: Installeren & aandraaien. De radiator kan voorafgaand op de contactplaat worden ge´nstalleerd, maar kan ook nadien. Dit geeft iets meer gemak bij het aandraaien.

Stap 7: Up & running. De koeler is volledig ge´nstalleerd en ik kan lekker gaan LinXen.

Voor het meten van de warmteontwikkeling werd een drie kwartier LinX gedraaid op max. mem en werd bij de K920 gebruik gemaakt van de Silent- en Extreme-profielen. Het custom profiel is ingesteld om zo stil mogelijk te zijn op desktop gebruik, maar is incapabel om drie kwartier LinX uit te kunnen draaien. Bij het raken van 85 graden knalde de cpu in zijn beveiliging en sloot het systeem af. De Megahalems werd daar tegenover gezet met de 2 Cooler Master fans op 900, resp. 1600 rpm om op Low en High te testen. De temperatuur werd gemeten met Core Temp en daarna handmatig uitgemiddeld tot 1 waarde. De kamertemperatuur bedroeg zo’n 23 graden.

Corsair H70 – Low

Prolimatech Megahalems – Low

Antec K920 – Silent

Corsair H70 – High

Prolimatech Megahalems – High

Antec K920 – Extreme

Roundup van de drie koelers

De problemen die je nog wel eens tegenkomt met hoge memory heatspreaders en forse conventionele luchtkoelers zijn verleden tijd, dat als eerste. De baseplate van de H70 leek echter minder stabiel / vlak te zijn dan die van de K920, wat resulteerde in iets verschillende temperaturen. De installatieguide is duidelijk en installeren kost geen 2 man meer. Wel staat daar tegenover dat de H70 iets stroever is door het gebruik van de andere slang en daardoor wat meer moeite kost om te installeren.

De minpunten dan: allereerst de prijs. Deze staat gelijk aan de K920 en dat maakt de H70 op dit moment minder interessant. Waarom? Het mindere installatiegemak door de stroefheid van de fans en de performance alom. Het ontbreken van software mogen we ze niet kwalijk nemen, dat is nu ook toegepast in de recent aangekondigde H80 en H100. De geluidsproductie is echter wel enigszins lager dan de K920 met 2 fans op max, wat wel weer prettig is. Maar de H70 biedt dus alleen pwm controle. Voor mij is het een vereiste om dan gebruik te maken van een fancontroller, wat natuurlijk ook weer een schepje bovenop de prijs doet.

De Corsair H70 wist in deze review nagenoeg gelijk te presteren aan de Megahelem en zelf net daaronder. Echter kwam hij kwa performance totaal niet in de buurt van de K920. Daartegenover staat een prijs van, naar verwachting, zo’n 90 euro, waar een Megahalem + 2 fans je al gauw ‘maar’ 60 euro kost. De voordelen wegen in sommige gevallen erg sterk, zoals het makkelijk kunnen plaatsen en verwijderen van bijvoorbeeld Corsair Dominator geheugensetjes. De Algehele afwerking van de H70 oogt en voelt minder degelijk dan de K920, wat het installeren iets minder prettig maakt. Voor degenen die aan echte high-end vloeistofkoeling willen beginnen is dit natuurlijk niet interessant, maar dan spreken we wel over bedragen die normaliter nog drie maal zo hoog liggen.

Ik kijk naar alle producten met het oog op gaming. De LinX test is niet meer dan een verplichting. Mij geeft het een veilig gevoel als de koelers ook met 2 fans op low de temperaturen in ieder geval onder de 85 graden houden, waar de H70 met 86 graden dus net overheen ging. Voor de performance tijdens gamen hoeft het opzich niet, daar voldoet het grootste scala aan koelers wel. Waar LinX de i5 dus onder de H70 tot 86 graden kreeg in Silent mode, zal dit tijdens gamen wel sneller richting de 75 gaan. PWM controle via de moederbord header blijft dan natuurlijk een optie, dan zal de temperatuur wat netter blijven, maar in het bios moeten gaan om controle te hebben over mijn koeler geniet dus niet de voorkeur. Ik heb liever knopjes aan een fancontroller of, zoals in het geval van de K920, een leuke software-suite.

Mijn 24/7 setting zou ik dus bijna niet durven te draaien als het wat warmer wordt, en ik toch controle wil hebben. Via de fancontroller kan dat wel, maar het moet wel in gedachte worden genomen bij de prijs. Ik wil de koeler dus absoluut niet in het moederbord hoeven prikken.

Kortom, de all-in-one vloeistofkoeling-sets zijn een leuk initiatief, maar het feit dat de performance van, in dit geval, de H70 niet dusdanig hoger ligt (en zelfs lager uitvalt) dan conventionele koelers maakt dat het nut van deze setjes, buiten het robuuste uiterlijk en de patsfactor, een beetje wegvalt. Zo kunnen we gewoon niet al teveel verwachten van een 120 mm rad. De winst valt pas echt te behalen bij gebruik van 240 rads in all-in-one oplossingen, maar dat moet kwa prijs ook maar net interessant blijven. In principe kun je met goedkopere koelers en een leuk setje fans elke processor ingame wel goed koel houden, want daar ligt de belasting toch grotendeels op de videokaart. Daar doet de K920 het dus niet slechter, maar toch zeker ook niet beter dan de concurrentie, en dat maakt een oordeel of een cijfer geven wat lastig.

Voor nu zou ik de H70 een 6 geven, zeker na de ervaring met de K920. Tegenover de K920 zou ik dus ook eerder de laatstgenoemde adviseren dan de H70. Mocht de prijs nou zakken naar zo’n 75 euro, zou dit een 7 worden. Toch omdat zo’n vloeistofkoeler wel gewoon heel vet is om te hebben en zeker voor LinX’ers een leuk product om ook nog flinke geheugenmodules makkelijk te kunnen plaatsen. Als je dan op verschillende fora kijkt naar mensen die de fans van hun H70 willen vervangen, wordt ik gewoon niet gelukkig. Een echt leuk setje fans kost al gauw meer dan 15 euro extra, dat maakt de prijs van de H70 in z’n geheel toch wel aardig hoog worden. De K920 heeft aardig goede eigen fans, ook hier een pluspunt.

Niet zozeer is de maximale geluidsproductie het punt van waarde, maar wordt dat alleen even beoordeeld. De nadruk zal bij cpu koelers toch gaan liggen op de minimale geluidsproductie, oftewel tijdens desktop werk, en de geluidsproductie in-game.

Prolimatech Megahalems Review
Flashed XFX AMD Radeon HD6950 Review
Prolimatech MK-13 Review
Antec Kuhler 920 Review
Antec Lanboy Air Blue Review

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H70?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Toffe review zeker uitgebreid.
Mooie review! Uitgebreid en mooie plaatjes :) Welke fans zou je adviseren voor de H70?
Geen, ik zou een K920 halen! =)
Die kreeg bij Hardware.info echt een heel slechte beoordeling... Wel een hele goede review trouwens! Krijgt 4 sterren van mij.

[Reactie gewijzigd door cosmo50 op 14 juli 2011 17:36]

Lees mijn eigen review eens is mijn voorstel :)
Mooie review. Heb deze koeler zelf ook.
Kan het alleen maar eens zijn met de positieve en negatieve eigenschappen.

De slangen zijn inderdaad behoorlijk stroef en de kwaliteit van de meegeleverde fans houdt te wensen over. Met ook nog eens nieuwe fans erbij, is de prijs eigenlijk niet meer te rechtvaardigen. In mijn geval woog de ruimtebesparing en looks zwaarder dan die paar tientjes, maar qua prijs-/kwaliteitsverhouding is dit inderdaad geen topper.

4* voor de gelikte review

@ jaapoes:
Ik heb zelf direct de meegeleverde fans vervangen door Scythe Gentle Typhoons (AP-15).
In push/pull op een i7 2600K @ 4500MHz na 45 min 100% load 62░C max.
Die fans bevallen mij i.i.g. prima.
Ik vind het een waardeloze koel oplossing, een Mugen 2 koelt een stuk beter!!!! (12/15 graden!) En een super herrie die h70 koelers!
Ten tweede verdampt het water snel!

Voor mij een nominatie slechtste koeler ooit

Alles in een Antec 1200 kast

[Reactie gewijzigd door A87 op 12 september 2011 14:30]

Verdampt water, pardon :?

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013