Merk en serie Asus, Intel Z68
Socket 1155
Aantal sockets 1
Form Factor ATX (Standard)
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Asus P8Z68-V PRO Review

Door woukabouter 7 juli 2011, laatste update op 14 juli 2011, 7.985 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Mooie bios
  • Gewoon een goed moederbord.

Minpunten

• Nog niet gevonden!

Sub-beoordelingen

Layout Score: 5

Asus P8Z68-V PRO ATX Moederbord

De reden van kopen van dit moederbord is omdat ik mijn 1e computer zelf ging bouwen. Het moet een toch een beetje een game-pc met een budget van zo'n 1000 euro worden. En omdat het moederbord toch wel redelijk belangrijk onderdeel van een computer is, heb ik er voor gekozen om hier zeker niet op te besparen. Verder omdat de Z68 chipset net nieuw is, en ik niet meteen wil achterlopen door een P67 te nemen.
Dit is mijn 1e review dus ik hoop het zo goed mogelijk te beschrijven! Typo's zijn altijd welkom. Zoals je zult zien hou ik van opsommingen. Het is maar net waar je van houdt.

3 Verschillende borden.

Zoals sommige misschien hebben gezien heeft Asus maar liefs 5 Z68 moederborden op de markt gebracht. Waarvan 2 Micro-ATX onderde naam Maximus die ik even vergeet.
De andere 3 zijn:

Hier van ga ik voor jullie de verschillen opzoeken. Ik zal ze de naam MB1, MB2, MB3 geven.
  • MB 1 en MB 2 hebben GPU boost. Deze valt niet te vinden bij MB 3.
  • MB 3 heeft een 3,5 inch(??) box met de 2 extra USB 3 aansluitingen, die op MB 1 en 2 aan de achterkant zullen te vinden zijn.
  • MB 3 heeft "The Intelģ Turbo Boost Technology 2.0".
  • MB 1 en 2 hebben video aansluitingen. MB 3 valt dat weg.
  • MB 3 heeft 2 Gigabit lan aansluitingen
  • MB 2 en 3 hebben 2x IEEE (FireWire) aansluitingen.
  • MB 1 heeft 2 6Gb/s aansluitingen via de Z68 chipset. MB 2 en 3 hebben 2 extra. Die gaan via de Marvell PCIe Sata adapter.
  • MB 3 krijg je er de ASUS Q-Code (op cd denk ik). Deze leest de vierkante barcodes (zoals je nu ook ziet met mobieltjes) uit.
  • MB 3 heeft dus wat andere aansluitingen op de achterzijde als MB 1 en MB 2. 1 PS/2 combo poort. Geen video aansluitingen. 2x e-SATA waarvan 1 met Power. 8 USB 2 ipv 6. En een "Clear CMOS button" wat het ook zou mogen zijn.
Specificaties

De specificaties zoals ze bij de pricewatch staan zal ik niet nog eens voor jullie opnoemen.
Een paar kleine dingetjes die wel opvallen zijn de Dual Intelligent Processors 2 with DIGI+ VRM zoals de Asus site ze noemt. Zo heeft het moederbord dus de EPU en een TPU. Bijde kun je met een schakelaar op het moederbord of in de bios aan en uit zetten.
  • De EPU zal als je hem inschakelt zorgen voor zorgen dat de computer zo min mogelijk verbruikt. Zo zie ik ook dat mijn processor automatisch word terug geklokt als ik niets doe!
  • De TPU (nog niet gebruikt) zal er voor zorgen dat de onderdelen automatisch zullen worden geoverklokt.

• De mooie EFI bios die Asus mee levert!

• Een aan/uit en resetknop op het moederbord voor testkasten.
  • De Intel Smart Response Technology voor een boost van het hele systeem. De hardeschijf en de SSD gaan samenwerken zodat de veel gebruikte bestanden naar de SSD gaan en grote data naar de HDD.

• Verder krijg je er een extra usb 3 adapter (2 way) voor in de achterste slots te plaatsen. Deze is op deze manier geleverd omdat je dan zo ook de usb 3 van je kast op je moederbord kan aansluiten. Heb je die niet? Dan heb je er 2 extra op de achterzeide. (Pas op! Kabel is aan de korte kant. Bij mij net genoeg voor de onderste, moet dus passen, maar toch). Dat zijn dus 4 usb 3 poorten in totaal.
  • Niet opmerkelijk zijn de 2 processorfan- (4pin), 2 chassisfan- (4pin + 3pin) en 2 powerfanconnectors (3pin). Asus is met dit moederbord redelijk gericht op de fans die je in je kast kan aansluiten. Waar ik in 1e instantie wel blij mee was. Ik heb nu een fancontroler waarmee ik de temperaturen enzo wel mooi kan lezen. Dus de bios heb ik hier niet meer voor nodig om dingen te wijzigen.
  • En verder natuurlijk de Z68 chipset voor het beter gebruik van de videokaart-processor.
Aansluitingen op het moederbord:
  • 8 Channel HD audio in 6 aansluitingen + 1 optical-out op de achterkant.
  • 2 x SATA 6Gb/s
  • 2 x SATA 6Gb/s (donkerblauw) gaan door een apparte hub heen en Marvell controller.
  • 4 x SATA 3Gb/s
  • Gigabit lan aansluiting
  • Bluetooth (het blauwige bolletje boven de rode usb 2)
  • 4x USB 3. (2 op achterkant, 2 voor je kast of via de bijgeleverde hub)
  • 12x USB 2 (6 op achterkant (zwart en rood) en 6 op het bord voor in je kast)
  • 1x eSATA 3Gb/s
  • 1x HDMI, D-Sub en DVI voor het gebruik van de grafische chip in de processor
In de doos:
  • Het moederbord zelf.
  • Handleiding en dvd met de drivers (Installeren!)
  • Een SLI bridge
  • 2x 3Gb/s SATA kabeltjes
  • 2x 6Gb/s SATA kabeltjes
  • Het O/I shield MET opmerkelijk schuim op de moederbordzeide. Zo schaaf je 1. niet je vingers aan het erin duwen in de kast, en 2. het is best wel chique.
  • De USB 3 voor achter in de kast.
  • 2x Q-connectors. Dit vind je altijd bij de Asus moederborden. Een hulpstukje om de losse kabeltjes van de voorkant van de kast te helpen sorteren en op het moederbord te zetten. Je krijgt er ook een Usb connector bij. Voor het geval deze ook in losse draadjes zijn (oudere kasten).
Expention slots
  • 2x PCIe 2.0 x1
  • 3x PCIe 2.0 x16 (1 kaart = x16. 2 kaarten = x8/x8. 3 kaarten = x8/x8/x4) De onderste van deze 3 x16 sloten kan ook gebruikt worden als een x1 of x4 kaart!
  • 2x PCI

• Samsung Spinpoint F1 HD103SJ, 1TB
  • Cooler Master Silent Pro Gold 700W
  • Cooler Master V8 koeler
  • Cooler Master CM690 II Advanced

Hier de grootste aantal benches. Spreekt voor zich.

Dit is de 3DMark 11 met de uitslag. En waarom niet, Een foutmelding. En de fps vind ik over het algemeen eigenlijk best slecht, ik heb toch wel 1000 euro uitgegeven en dan krijg je dit. Jammer.

Hier de 3DMark Vantage. De testbeelden die je kreeg te zien waren bijzonder mooi en een fps van zo'n gemiddeld 70+ (ook al zegt uitslag anders). Na het doen van deze test was ik al weer wat beter gemutst.

Ook bij de 3DMark 06 kwamen er gelukkig goede resultaten uit.

Bij 3DMark 03 had hij totaal geen moeite om te scoren. Maarja het blijft 2003.

Verder valt er op de bios screenshot zoals iets naar onderen te zien is, (f12 in de bios zelf; hij slaat het op op een usb!) dat de voltages echt bijzonder mooi zijn. Maar dat zal dan wel aan de voeding ligen. (CM Silent Pro Gold 700W)

Ik heb mijn computer al aan een stroommeter gehangen, en gemiddeld zit ik op de 200-300 watt (waarvan 40 voor mijn led beeldscherm) verbruik. Dat is echt bijzonder weinig!

Foutmelding Bios
Toch kon ik niet voorkomen dat ik bij het opstarten van mijn computer 2 foutmeldingen kreeg.
1. Bios - Harddisk is not found (Hij zit er wel in? En de startup boot staat ook als 1e op de juiste hardeschijf dus hier zal het niet aan liggen.) Start de bios nog een keer op en dan gaat hij wel door.
2. CPU fan error. Press F1. Dan kom je in de bios uit. Ik heb dus een fancontroller gekocht en mijn processorfan daar dus op aangesloten. Begrijpelijk dat hij deze melding geeft, maar je kan toch ook fanless koeler hebben? In de bios heb ik wel gevonden dat het "wait for F1" niet word getoont en nu gewoon doorstart.

Kan iemand mij toevallig daar mee helpen? Forums hebben nog niet veel opgelost bij mij. (oude bios'en enzo) Ik zie de reacties!

Ik zelf vind het gewoon een goed moederbord. Het is Asus, wat toch te vertrouwen valt. Nog geen gebreken en is van alle gemakken voorzien. Aanrader!

1 Nadeel. Made in China.

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie er wat wijzer van zijn geworden! Ps, Vergeet niet een goede waardering te geven! Ik verbeter mijn review continu! ;)

Heb jij ook een Asus P8Z68-V PRO?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb de wait for f1 error ook op mijn p8p67 evo :/ Hij geeft hem sporadisch weer dus tsjah.... (Nog geen fix gevonden).
Kleine typo:
"Weizigen" is Wijzigen :)
Laatste paragraaf: "overkomen" : "voorkomen"

[Reactie gewijzigd door revivespirit op 6 juli 2011 18:16]

Gefixt ;P. en nog bedankt!
Ik heb besloten om maar een extra fannetje te kopen voor in me kast. Zo kan ik de processorkoeler terug zetten. Is me boot ook een stuk sneller!
p8p67 pro met watercooling hier dus geen fan aangesloten, om van die fan-error-melding af te komen heb ik "fan monitoring" oid op disabled gezet onder het PC health tabblad met alle temperaturen en voltages ...

gewoon op cpu fan gaan staan en hem dan op disabled zetten zodat je al die min/max rpm/temp settings niet meer ziet dan moet het goed zijn (eventueel ook doen voor de casefan?)
Ik begrijp wat je bedoeld;
ik krijg deze bios te zien: Imageshack
Ier is geen oid? wel andere al op disabled gezet dus..
euh ... als je die CPU Q-Fan control weer op enabled zet, klopt het dat je dan "CPU Fan Speed Low Limit" ziet? Zo ja, die uitzetten dan moet het opgelost zijn (staat standaard op 600 rpm ofzo)

Zo heb ik het ingesteld, nogsteeds CPU fan error. Jammer. :'(
Ik denk dat als je ervoor kiest hem op manual te zetten, je die Low-limit aan kan passen waardoor je geen error meer krijgt (wss wat Alain bedoelde)! Dus CPU Fan Profile -> Manual en dan Low Limit aanpassen ;) hopelijk helpt dat

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 8 juli 2011 00:18]

Door een bios update van asus (de 706) is de cpu fan controll error gefixed.
Wat ik mis zijn wat benchmarkjes van je setup.
Als jij een goed programma weet doe ik dat met plezier!
En hoe je foto's in de revieuw plaatst :X

Coretemp? Speedfan? Cpuz? Cristaldiscinfo? CrystalDiskMark? Msi afterburner (heeft niets met moederbord)?

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 6 juli 2011 22:30]

superpi, cinebench, furmark, 3dmark. Dat zijn over het algemeen wel interessante benchmarks om een keer naar te kijken.

Fotos kun je dmv de [img]-tag erin zetten.
Hij is af! Meer foto's dan tekst; maarja het blijft een moederbord.
Hele nette review :) Die opsommingen zijn best handig xD
Dankjewel! Ik had hem liever nog netter gezien met de foto's er tussen, maarja. Je kan niet alles hebben :)
Volgens mij moet je bij Asus de SATA controllers aanzetten in de BIOS. Dat moet bij storage control.

Bij een vriend van mij kon hij de HDD's ook niet vinden maar dat komt doordat de SATA poort standaard op "disabled" staat.
Ik zal het even voor je proberen!

Edit:
Ik heb 2 screenshots voor je:

Deze 2 dingen hebben daar mee te maken; en daar staat jouw controller niet bij.

Aan de andere kant; dat bericht komt er 1 seconde, en het is weer weg. Hij start gewoon normaal op dusja. Van mij mag hij deze foutmelding geven. Ik erger me er niet aan hoor.

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 7 juli 2011 13:52]

"1 Nadeel. Made in China."

Praktisch alles komt uit China toch? Wat is hier het nadeel van?
Veel moederborden van Asus schijnen ook uit Japan, die richting te komen. Die schijnen naar horen weer betere kwaliteit en minder defecten te hebben.

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 8 juli 2011 13:04]

Cpu fan:low limit fan op 200 rpm zetten.
Opzich een nette mini review, plaats alleen nog even wat meer benchmarks om het compleet te maken. :)
Heb jij nog meer ideeŽn? Ik heb het grootste gedeelte volgens mij al in die 1e printscreen kunnen zetten.
Download eens:
3DMark03
3DMark06
3DMark Vantage
enzovoort...

Daarnaast zou je de standaard benchjes zoals super pi of wat encoding benches doen.
6, 11 en vantage zijn toegevoegd!

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 7 juli 2011 18:28]

Moet je eens voor de lol 3DMark 2001 downloaden en dan de demo mode afspelen. Die vind ik persoonlijk erg tof gedaan! :9
Is goed; doe ik dat morgen even. Ik vond die van vantage wel mooi. Eerst met die achtervolging (dacht ik) met daarna dat ruimte schip en draaiend gruis. Echt mooi! ;).
O en overigens heb ik ook nog minecraft op 230 fps lopen xD.
Furmark en 11 waren de enige die mijn gpu ook echt warm maakte.
Weetje ik ga morgen mijn gpu reviewen :)

Edit:
03 staat er bij! Stukje moeder natuur was inderdaad echt mooi! Die van 11 liep niet vloeiend en vond ik ook niets aan.

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 8 juli 2011 11:41]

Ik had die fancontroller melding ook. Ik heb een mugen 2 erin en dat is zon bakbeest dat hij maar 300 rpm hoeft te maken om de processor koel te houden. Ik heb dus in de bios de drempelwaarde wat naar beneden gesteld. Ik kan me voorstellen dat een boxed cooler een wat hogere drempelwaarde heeft. Ik heb ook wat programmatjes gelezen om de temp uit te lezen en nog flink lopen benchmarken nou dan gaat de mugen opeens werken maar als de computer niet hard bezig is hoeft je cooler dat ook niet te doen. Dus...
Ik ga een extra fan kopen, en de V8 terug op het moederbord doen. Weg bericht ;)
En wat is nou precies de reden om de PRO versie over de normale te kiezen? Want de Pricewatch laat alleen zien dat de PRO versie 2 extra SATA-600 en eSATA heeft. En om daar nou €20,- extra voor te betalen...
He amasama,

Dat is een hele goede vraag; Ik zelf kwam ook tot die keuze.
De keuze heb ik gebaseerd op het feit dat bijna iedereen de Pro nam; en die dus meer word geproduceerd; en (hopelijk) minder fouten.

Verder; Ik heb eigenlijk geen idee.

Gr, Wouter.

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Windows Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013