Merk en serie Asus, Intel Z68
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Asus P8Z68-V PRO Review

Door me12en3 16 juli 2011, laatste update op 16 juli 2011, 2.455 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Het bios is erg overzichtenlijk en mooi, je kan zelfs je muis gebruiken.
  • Automatische overclock

Minpunten

• 2 van de 8 sata ingangen zijn niet van intel en kunnen geen raid wat ik nergens had gelezen en niet in de gaten had.

Sub-beoordelingen

Layout Score: 5

Ik heb een hele nieuwe computer samengestelt en wou daarbij graag een i7 2600k. Met de nieuwe z68 chipset en het mooie bios kwam ik al gauw op dit moederboard uit.

Om te beginnen kan ik zeggen dat dit een prima moederboard is en ik kan het aan iedereen aanraden. Ik kon al mijn onderdelen er op aansluiten zonder problemen en de eerste keer opstarten was gelijk raak. Ik kwam helemaal tot het windows 7 installatie scherm maar moest toch eerst even de bios in om raid 0 in te stellen en was natuurlijk ook een beetje nieuwsgierig naar de mooie bios. Ik had perongeluk mijn harde schijven in de verkeerde sata pluggen gedaan. Er is iets raars met de sata setup want 2 van de 8 poorten zijn van marvell ofzo wat ik nergens had gelezen. Daardoor kon ik niet in het intel raid setup scherm komen en het duurde me wel even om daar achter te komen. Maar goed, dat zal wel mijn fout zijn geweest en de tweede poging tot raid 0 was raak. Windows installeren was zo gepiept. Eenmaal opgestart viel het me op dat de chasis fans wel heel erg hard draaiden. Toch even terug naar de bios en heb de fan profielen op silent gezet en dat was gelijk opgelost.

De bios ziet er erg mooi uit, wat ik vooral heel bijzonder vind is dat ik lekker met mijn muis kan werken in de bios. Nooit meer dat deprimerende blauwe scherm :). Je hebt gelijk een goed overzicht over de temperaturen en fan snelheden op het startscherm ook al heb je daar weinig aan als je niet in windows zit. Toch denk ik dat deze bios een belangrijke vooruitgang is omdat meer mensen zich nu denk ik willen verdiepen in de bios. Deze bios heeft ook een automatische overclock. Je geeft gewoon op wat je target overclock is en het bios gaat hem automatisch stapje voor stapje omhoog clocken als je opnieuw opstart. Ikzelf heb nog nooit overgeclockt maar dit was zo eenvoudig dat ik het toch heb geprobeert. (ook al kom ik niet ver met een stockfan :) )

In de andere review staan de details, benchmarks en de foto`s al dus dat ga ik niet herhalen. Dit is een goed moederboard waar je geen spijt van zult krijgen als je hem koopt.

Heb jij ook een Asus P8Z68-V PRO?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuke review, ik wou ook voor dit bord en een i7 2600k gaan.

btw, zijn de marvell sata aangegeven met een andere kleur of iets?
Heey me12en3 ,

Ik ben ook van plan om deze combinatie te pakken voor m'n nieuwe game setup.
Ik weet zeker om dit te halen maar 1 ding zit me tegen.
En mijn vraag is of jij mij daar bij kan helpen.

Ik heb 4x 4gb (16gb) dual channel repen!
Maar passen die. 4x dual channel!

Alvast Bedankt,

A.Kloezen
Je hebt dus twee keer twee keer acht gigabyte aan dual channel, dat past gewoon.
geen problemen met ddr3 1600 geheugen begrijp ik? Ik weet van MSI dat de BIOS in veel gevallen geflashed moet worden om deze snelheden te ondersteunen, maar dat is bij dit mobo dus niet het geval???

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013