FaBioTh

4 juli 2011 10:59, laatste update op 4 juli 2011 15:52, 1270 views

Pluspunten

• prachtig beeld
  • mooie vormgeving
  • gratis 2 3d brillen (met Samsung Actie)
  • uitgebreide featureset
  • Wifi

Minpunten

• heeft bij hoge brightness last van clouding
  • afstandsbediening is vergeleken met de tv een gedrocht
  • sourceknop op de afstandsbediening zit op een vreemde plek
Algemene beoordeling Score: 4

Ik ben van de Samsung LE32B650 naar deze TV gegaan dus wat in eerste instantie opviel is dat het scherm gigantisch was. Vooral door de redelijk dunne omlijsting (ongeveer anderhalve centimeter) lijkt het scherm echt groot.

Wat me ook opviel bij het uitpakken was dat het scherm redelijk licht was invergelijking met mijn oude TV, terwijl hij toch een flink stuk groter is (waarschijnlijk doordat ik eerst een LCD TV had met CCFL verlichting en nu met LED).

Als je hem aan doet krijg je even een kleine setup (taal, tijd, wireless netwerk). Daarna kan je in principe aan de slag.

Ik gebruik de TV om hem aan te sluiten op mijn Macbook pro, hier draai ik plex op en heb de TV dus aangesloten via HDMI.

Begonnen met de eerste films kom ik maar met 1 conclusie, prachtige kleuren en erg mooie beeld kwalitieit. Alleen valt al snel op dat als de TV met backlight op max staat dat je clouding ziet (rechtsboven bij mij, foto volgt nog) dat vond ik wel even naar voor een redelijk goed model. Het vreemde was dat nadat ik wat heb lopen drukken op de omlijsting het clouding effect in het hoekje al een stuk minder was, alsof de led's minder dicht op het scherm gedrukt waren maar nog steeds niet compleet weg. Opzich valt dit op te lossen door de backlight gewoon lager te zetten (heb hem nu op 6 van de 20). Dan is eindelijk zwart, echt zwart en zie je geen vreemde vlekken meer.

3d kwaliteit is trouwens ook super, het brilletje zit fijn en ik heb weinig last van ghosting. Nou moet ik ook zeggen dat het per film verschilt (getest nu met: IMAX Hubble 3D, Green Hornet, Avatar, Tron) qua ghosting.

Feature set van de TV ben ik erg te spreken over, alles is in te stellen en aan te passen (ligt er wel aan in welke modus je bent) en tevens zit er Wireless in.

Smarthub heb ik wel even mee gespeeld maar ik denk niet dat ik dit intensief ga gebruiken, het werkt allemaal fijn daar niet van maar het is meer een leuke gadget dan dat het echt meerwaarde heeft.

*een uitgebreidere review komt nog, inclusief foto's

"...waarschijnlijk doordat ik eerst een LCD TV had en nu een LED TV..."

Een LED televisie is ook een LCD televisie, echter zijn het bij de nieuwere schermen LEDs(edge-lit) die het scherm verlichten.

Een lcd-scherm straalt zelf geen licht uit, maar manipuleert het omgevingslicht of het licht dat vanaf de achterzijde door kan stralen

[Reactie gewijzigd door McBrag op 4 juli 2011 12:12]

je doet je naam eer aan McBrag, nu nog uitleggen waarom het scherm lichter is
maar wat weegt meer? een dikke ccfl of eefl of een paar led lampjes?
waarom zijn led-lcd tv's veel dunnen dan "normale" lcd tv's ?
inderdaad led weegt minder. dus mischien had hij het anders moeten zeggen zodat jij het beter begrijpt, maar het klopt verder gewoon wat hij zegt
Dat is exact wat ik bedoelde, mijn excuses heb het aangepast.
Juist, leds zijn veel kleiner dan CCFL lampen, en geven veel licht. Dus niet alleen de achtergrondverlichting weegt minder, door de kleine omvang hoeft de behuizing ook minder groot te zijn. Het gewicht gaat dus omlaag.
Werkt 3d porno een beetje?