Razer Vespula Review

Door hardware4live 25 juni 2011, laatste update op 10 juli 2011, 2.246 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Vormgeving
  • Speed kant en control kant
  • Strak uiterlijk
  • Goeie laser tracking
  • Makkelijk schoon te maken
  • Er zit een wrist rest bij (sommige mensen vinden dit prettig)

Minpunten

• Duurzaamheid (slijtage)
  • De prijs
  • Muisvoetjes slijten hard
  • Er ontstaan heel erg snel krassen op de speed side
  • Af en toe zitten de voetjes in de weg

Sub-beoordelingen

Razer Vespula review

De reden dat ik de Vespula heb gekocht is omdat ik graag een goeie muismat wou de twee kanten heeft, een met extra weerstand(speed). En een control kant(lage weerstand). Ook is het een leuke mat om te zien, maar daar koop je niet een mat van 35 euries voor. Ook leek me de wrist rest wel een prettige toevoeging. Omdat ik zag dat de Vespula de meest populaire muismat is op pricewatch en er eigenlijk geen reviews te vinden zijn waar ook de duurzaamheid aan bod komt, dacht ik laat mijn ervaring eens delen met mijn mede tweakers.

Specs
volgens de Razer website
Non-slip, anti-reflective, abrasion-resistant hard coat
SPEED surface for faster mouse movements
CONTROL surface for precise mouse movements
Size: 300mm (length) x 240mm (width) x 4 mm (height)
Comes with a gel-filled wrist rest

Vormgeving

De mat heeft een strakke vormgeving met mooi afgewerkte pianolakachtige randen. Het formaat van de mat is aan de kleine kant als je een lowsensitive (lage dpi) gamer bent, maar voor mij is de mat groot genoeg, omdat ik meestal een dpi van 1400-1600 gebruik. De mat is van kunststof dus deze is makkelijk schoon te maken met een doekje of onder de kraan.

Praktijk

De wrist rest gebruik ik eigenlijk nooit, omdat ik daar gewoon maar niet aan kan wennen. Door de wrist rest krijg ik namelijk de nijging om de muis in een klaw houding vast te houden, terwijl ik er meer van hou om mijn hele hand op de muis te rusten (dit is natuurlijk heel persoonlijk). Ik gebruik de mat in combinatie met de Razer Mamba en je kunt duidelijk merken dat de laser tracking goed werkt. De speed side van de mat gebruik ik eigenlijk nooit om twee redenen: 1 omdat er ontzettend snel krasjes ontstaan, en 2 omdat ik de weerstand totaal niet prettig vind. Ik hou er namelijk van dat de muis zo soepel mogelijk over de mat beweegt. Daarom gebruik ik de control side. De namen zijn nogal misleidend want je zou denken dat je op de speed side juist snel met de muis kan bewegen, maar omdat deze kant glad is maakt de muis meer contact met het oppervlak waardoor je meer weerstand hebt. Andersom geld voor de control kant, deze is ruw en grover waardoor de muis minder weerstand bied. Met de control kant is het bijna net of de muis over de mat heen zweeft, zo soepel glijd de muis over de mat de eerste drie maanden.

Speed

Control

Duurzaamheid

Ik heb de mat nu bijna een jaar en ik kan zeggen dat de mat nodig toe is aan vervanging! Je zou niet denken dat het zo hard zou gaan met een muis van 35 euro, bij gebruik van gemiddeld 4/5 uur per dag. Maar niets is minder waar, binnen een halfjaar begon ik al te merken dat de muis meer weerstand begon te bieden op de control side. Omdat het oppervlakte blijkbaar zo hard slijt wordt deze gladder, met als resultaat dat de muis meer weerstand bied. Ik heb gecontroleerd of dit niet aan de voetjes van de muis kan liggen. Maar deze lijken nog wel in orde te zijn, ook al zie je wel duidelijke slijtage. Ik heb de Vespula op een gegeven moment 180 graden gedraaid waardoor ik het ongebruikte rechter oppervlak van de mat ging gebruiken. Het was weer alsof ik een nieuw mat had, maar na een paar maanden merkte ik hier ook meer weerstand op door slijtage. Ik heb de mat ook wel eens gewassen/ontvet maar dit maakte geen verschil. Als ik nu veel de speed side had gebruikt dan was deze waarschijnlijk helemaal versleten en onder de krassen.

De krassen zijn moeilijk te fotograferen

Heb je geld te veel en maakt het je niet uit dat de mat binnen een halfjaar al een behoorlijke staat van slijtage begint te vertonen, dan moet je deze mat hebben. De performance van de mat nieuw is namelijk uitstekend. Wil je niet ieder jaar een nieuwe mat hoeven te kopen van 35 euro dan raad ik deze mat zeer af. De mat slijt namelijk in een rap tempo en de speed side vertoont al heel erg snel kleine krasjes.

P.S. Weet iemand nog een goeie price/performance mat te noemen die een hele lage weerstand heeft, goeie tracking, en die langer dan een jaar mee gaat? Ik ben namelijk opzoek naar een nieuwe muismat. |:(

Heb jij ook een Razer Vespula?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Gaat best veel tijd inzitten om een fatsoenlijke review te schrijven. btw de laatste 3 foto's zijn met een macro lens gemaakt. Wel irritant dat je het formaat de foto's extreem moet verkleinen om ze te mogen uploaden. :X
Het is een beetje onlogisch dat de muis soepeler gaat op control dan op speed? Is het punt van speed niet dat ie juist heel snel gaat?
Speed moet je zien als: hoge DPI voor korte bewegingen met de muis
en Control als: lage DPI voor snelle lange bewegingen met de muis
Het staat ook uitgelegd in de review.

maar ik begrijp dat het verwarrend is.

[Reactie gewijzigd door hardware4live op 25 juni 2011 17:09]

Ik weet dat de review een beetje aan de korte kant is, maar dat komt ook omdat er niet zoveel over een muismat valt te vertellen
Die krassen had ik ook op de Speed-kant. Zo'n beetje de eerste keer dat ik die kant probeerde, zaten ze er al op. Daarna had ik nog even gekeken of ik misschien vuil onder mijn muis had, maar daar lag het ook al niet aan... Viel me wel tegen voor een muismat die mij toen 40 euro kostte (Mediamarkt).
Ik had ook echt na het eerste gebruik op de speed kant al zichtbare krassen, ik vraag me af hoe hard het gaat als je alleen maar de speed kant gebruikt. Ik denk dat de mat dan met intensief gebruik hooguit 2 maanden mee gaat. Daarom probeer ik ook mensen te behoeden voor deze aankoop.
Voor de mensen die zo'n lage rating geven! geef dan aan wat er mis is met de review dan kan ik er aan werken.
Zou voor een stoffen mat gaan, slijten je muisvoetjes ook niet meer :)
die heb ik ook namelijk de Cooler Master CS-X Battle Pad. Het probleem is alleen dat mijn Razer Mamba er niet goed mee overweg kan(bad tracking) :'( . Ook is het nadeel van de meeste stoffenmuismatten dat ze een hogere weerstand hebben
Al jaren een Xtrac pro HS op m'n buro liggen.
Gaat niet kapot!
Razer Sphex hiero... TOP! lekker dun... geen problemen met slijtage ofzo
Die ben ik ook aan het overwegen. Hoe is de weerstand van de muis op de mat?
Steelseries - 9HD, prima matje :)

[Reactie gewijzigd door JerX op 26 juni 2011 17:40]

Typo :P
Specs volgens de Razer bebsite
Verder mooie review over een muismat

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities