Hooli

30 mei 2012 13:51, laatste update op 2 september 2012 12:14, 2787 views

Heel lang heb ik geen tv gehad, omdat ik er gewoonweg niet naar keek. Ik gebruikte mij monitorscherm (Samsung Syncmaster 245b+) als scherm om films op te kijken via mijn mediacenter.

Toen ik ben gaan samenwonen bracht mijn vriendin een klein tvtje mee - zo'n ouderwetse beeldbuis. We hebben sindsdien digitenne van de KPN, maar op dat mini-scherm kwam dat natuurlijk niet tot zijn recht. Daarom hebben we besloten om de Samsung monitor te vervangen door een scherm dat zowel met een tv signaal als met een pc signaal overweg kan. Omdat we alletwee geen belang hechten aan een groot scherm (zo groot is ons huisje ook niet) en we tevreden waren met de 24" van de 245B+, hebben we alleen gekeken naar tv/monitor schermen van datzelfde formaat. Omdat ik erg tevreden ben over de 245B+ kwamen we al snel uit bij de Samsung LT24A550. Dit scherm heb ik bij Bol.com gekocht ivm de 24 uurs levering (als ik eenmaal iets wil hebben, dan wil ik ook niet meer wachten :) ).

Algemene beoordeling
Het scherm komt goed verpakt in een fatsoenlijke doos. Bijgeleverd zijn een papieren quickstart guide, een cdtje met de uitgebreide handleiding en de drivers en alle kabels voor alle mogelijke aansluitingen (VGA kabel, RGB+audio kabel, scart-converter), behalve de HDMI kabel :?. Gelukkig had ik een DVI naar HDMI kabel erbij besteld, omdat ik al zo'n vermoeden had dat die er zeker niet bij zou zitten. Ik kon dus meteen aan de slag.

De voet van de tv moet nog aan de tv bevestigd worden, wat heel eenvoudig gaat. De voet schroef je vast met 2 bijgeleverde schroefjes. Tevens zijn er 2 batterijen meegeleverd voor in de afstandsbediening. Stroomkabel in de tv, pc aansluiten, tv aan en.... vaag beeld. :|
Ik dacht in eerste instantie dat het aan de driver lag, of aan de instellingen in mijn pc (gezien de 245B+ een 1920x1200 resolutie heeft en de LT24A550 1920x1080), maar na het aanpassen van de resolutie instellingen en het installeren van de drivers (dat deed Win7 overigens direct vanzelf, ook zonder de bijgeleverde cd), veranderde er niets. Na een 20 minuten spelen met de instellingen van de tv (zonder resultaat), herinnerde ik mij ineens dat ik in een andere review had gelezen dat je een Samsung tv nog moet 'vertellen' dat het aangesloten apparaat een pc is, door de 'source' in de tv in te stellen als 'pc'. Dat kan vrij eenvoudig met de afstandsbediening gedaan worden en inderdaad: scherp beeld!

En hoewel de handeling vrij simpel is, blijkt het toch niet heel erg voor de hand liggend te zijn, gezien mijn 20 minuten ploeteren door de instellingen. Daarbij staat in de quickstart guide al dat je een pc moet aansluiten op de daarvoor bestemde 'HDMI (DVI)' aansluiting (de andere HDMI aansluiting is blijkbaar anders...). Vreemd dat de tv dan niet direct detecteert dat het een pc signaal is |:(

Na dit ene negatieve puntje, heeft de tv het verder als een zonnetje gedaan. Digitenne hebben we nu via de SCART aangesloten en geeft prima beeld. Ook het aansluiten van een USB stick gaat prima; de tv toont dan een 'pop-up' zodat je met de afstandsbediening door de aanwezige mappen kunt browsen en de gewenste media kunt afspelen. De tv ondersteunt vele formaten; ik heb nog geen bestand gevonden dat de tv niet wil afspelen.

Mijn algemene beoordeling is dan ook een 'goed'. Als de tv de pc direct herkend had en mij niet 20 minuten had laten zweten, dan had ik een 'zeer goed' gegeven.

Feature set
Zoals gezegd: geen HDMI kabel meegeleverd. De overige meegeleverde kabels en mogelijkheden van de tv zijn voor mij ruim voldoende. Tevens ondersteunt de pc allerlei hippe dingen als 'picture in picture' e.d. Mooi, maar ik kan nog geen reden bedenken om het te gebruiken (behalve als gadget om te showen aan mijn ouders).
Een ander nadeel waar ik zojuist achter kom is dat tv niet te kantelen is; het scherm zit vast aan de voet, zonder scharnier mogelijkheden. Niet heel noodzakelijk om tv te kijken, maar zou handig geweest zijn voor dit moment, nu ik er langer achter zit om deze review te schrijven. [Update 30-05-2012] Het scherm is wel (beperkt) te kantelen; blijkbaar was het scharnier bij mijn exemplaar zodanig stroef dat het leek alsof het scherm niet te kantelen was. Na gebruik van wat meer kracht, is het scherm nu wel kantelbaar. [/update]

Hier ook een 'goed' dus.

Kleurweergave
Tsja; meer kleuren dan ik kan waarnemen. Het zal vast niet perfect zijn, maar met de LED technologie is zwart ook echt zwart en wit is heel helder wit. Ik was iig onder de indruk van de witte ondertiteling in een donkere scene van een film; het viel me echt op hoe wit het was. Een 'goed' ook hier (omdat ik er niet genoeg verstand van heb om het tot 'zeer goed' te kwalificeren).

Pixel defecten
Het scherm doet het helemaal! Omdat er pas een week voorbij is, hier en 'goed' en geen 'zeer goed' (geen pixel defecten op de lange termijn).
[update 02-09-2012] Na meer dan een jaar heeft de tv nog geen pixeldefecten. De beoordeling dan ook aangepast naar 'zeer goed'.[/update]

Bouwkaliteit en afwerking
Zoals gezegd moet de voet nog aan het scherm gemonteerd worden. Dit gaat eenvoudig en het zit stevig in elkaar. Ook de kabels sluiten goed aan. Alles ziet er netjes uit. Het voelt niet kwetsbaar. Een 'zeer goed' wat mij betreft.

Vormgeving
Ja, daar kun je natuurlijk over twisten. Het scherm heeft een wat doorzichtige rand en de voet is in het midden ook doorzichting, met een zwarte rand. Je kunt het mooi vinden, maar ik heb toch wel mooiere schermen gezien. Omdat het ook niet heel lelijk is, toch een 'goed'.

Het scherm is momenteel voor 285 E te krijgen. Ik heb iets meer betaald omdat ik het snel geleverd wilde hebben. Gezien de geboden featureset en bouwkaliteit, vind ik de prijs gerechtvaardigd. Ook hier dus een 'goed'.

Al met al kan ik dit scherm aanraden voor mensen die geen grote tv willen, maar wel gebruik willen maken van de LED technologie en de vele verschillende aansluitingsmogelijkheden.

Pluspunten

• LED technologie
  • Eenvoudig aansluiten
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • CI+ aansluiting

Minpunten

• PC wordt niet direct herkend; het juist instellen van het pc signaal moet je even weten
Algemene beoordeling Score: 4

Vraagje, heb je geen problemen gehad met het aansluiten van de kabels? Je moet namelijk de kabels verticaal erin zetten ipv horizontaal. Is er ook genoeg ruimte tussen de kabels ivm converters?
Misschien een beetje laat, maar het scherm is wel degelijk kantelbaar!
Wat vind je van de algemene scherpte? Ik heb er momenteel een notebook op aangesloten en zowat alles (vooral letters) komen meer gekarteld over dan tov mijn notebook scherm! :\
Hoi EricVC,
De scherpte is bij mij prima. Let er wel even op dat je de tv ook vertelt dat er een pc (in jouw geval dus een laptop) aan hangt. In mijn review staat beschreven hoe:
Dank voor deze zr nuttige reactie! Na wat zoeken heb ik de gewenste scherpte kunnen bekomen door in het "source" menu de "naam" van HDMI te wijzigen naar PC.

Het ziet er alvast optimaal scherp uit -de standaard instelling lijkt wel t scherp gezien de gekartelde letters. De kleuren zijn wel even wennen aangezien wit er wat minder wit uitziet, het lijkt wel alsof er een filter overheen is gegooid. :)
misschien heel laat, maar ik heb dit scherm nu bijna 2jaar en hij doet het goed alleen als ik mijn laptop erin hang vind ik de letters minder scherp als op mijn laptop maar dat ligt denk ik aan dat mijn laptop 1366x786 is en de tv/monitor is 1920x1080. Ik ga van de zomer een nieuwe pc die wel full HD is, misschien dat het dan minder is :P