DrayTek Vigor 2920 Review

Door WhiteDog 3 juni 2011, 2.271 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Dual WAN
  • Snelle interface
  • Rock solid

Minpunten

• Documentatie

Sub-beoordelingen

Beheerbaarheid Score: 5

Ik beschik thuis over zowel ADSL als kabel en had vroeger wel is gekeken naar DUAL WAN routers. Deze waren toen overdreven duur en het enige alternatief was zelf een router bouwen en er Linux opzetten. De ADSL was dan ook gewoon rechtstreeks aan een server gekoppeld op de 2e NIC. Deze lijn word eigenlijk enkel gebruikt als real-time sync met een webserver (off site backup).

Mijn netwerk komt samen in de meterkast (kabels beneden / boven). Hier werd alles aangestuurd door een D-Link DIR-655 die als DHCP dienst deed. Dit had echter tot gevolg dat de Wifi niet echt geweldig was op de plaatsen waar ik deze het meest gebruik. Ik heb dan maar besloten om de D-Link ergens anders in huis te plaatsen en enkel als Access Point te laten fungeren.

Om het gat te vullen en meteen ook mijn 2 internet verbindingen wat beter te benutten heb ik dan maar beslist om nog is richting dual wan routers te kijken.

De reden om voor de Draytek Vigor 2920 te kiezen waren voor mij:
- Model zonder Wifi
- Dual WAN
- Gigabit LAN (en WAN) poorten
- Firmware via Live Web Demo zag er goed uit (veel features).
- Mogelijkheid om rules aan de DUAL WAN toe te kennen.

Hardware
De router is vrij groot naar hedendaagse normen. Dat maakt me persoonlijk niet zoveel uit. Er zit geen FAN in en er is eventueel een rack mount te verkrijgen. Hardware voelt degelijk aan en word niet echt warm. Wat valt er meer te zeggen, het is een router :)

Features
De featureset van dit apparaat is vrij uitgebreid. Daar ik hem echter enkel als DHCP ga gebruiken heb ik geen ervaring met bv. de USB en VPN opties. Het zou wat overdreven zijn om hier alle functionaliteit uit de doeken te doen.

Deze router is dan ook meer bedoeld voor een KMO dan voor particulier gebruik.

De interface is overigens lekker snel en simpel. Niet dat je die elke dag moet gebruiken natuurlijk eens alles ingesteld is.

Dual WAN
Je kan beide WAN verbindingen afzonderlijk configureren en aan de hand van load balancing rules instellen in welke situaties hij welke verbinding gebruikt. In mijn specifiek geval gebeurt het volgende:
- Alle verkeer naar bepaalde ip ranges verloopt via WAN2.
- Alle andere verkeer loopt over WAN1 (met WAN2 als backup).

De router is wat aan de dure kant als je gaat vergelijken met andere hardware. De Dual WAN functionaliteit zit het in principe ook alleen maar in de software. De hogere prijs komt dan ook vooral omdat dit niet echt een mainstream product is.

Tekortkomingen
Voor mij heeft het apparaat momenteel 2 tekortkomingen. Gelukkig zijn deze niet overkombaar:

- Geen mogelijkheid om zelf een DDNS provider toe te voegen (ik heb mijn eigen DDNS service). Er zijn wel een tiental veelgebruikte providers aanwezig zoals DynDNS en No-IP. Het zou echter leuk zijn dat ik dit lijstje kon aanpassen. Als alternatief zou men ook de optie custom url" kunnen voorzien. Bij bv. D-Link en Tomato kan je dit wel. Ik heb dit opgelost door vanop de server gewoon elke 5 minuten naar een url te connecteren via wget :)

- Het is me nog niet gelukt om de WAN verbinding als bridge in te stellen, maar dan enkel voor 2 bepaalde poorten. Dit is nodig om de DHCP van mijn kabelmodem een 10.x.x.x adres te laten uitdelen aan mijn digiboxen (Telenet). Voorlopig zit er dus nog een switch voor de router. Het zou echter leuk zijn als deze er ook vantussen kan. Ik heb Draytek hierover gemaild en wacht op antwoord.
Voor alle duidelijkheid: je kan wel een WAN verbinding als bridge instellen. Het lukt me alleen niet om dit te beperken tot bepaalde lan poorten. In de firmware zit wel een optie die dit mogelijk kan (WAN > Multi-VLAN) maar de documentatie ervan is te vaag.

Documentatie
Hoewel ik niet meteen een manual nodig heb waren er toch een paar zaken die niet meteen duidelijk waren. Het antwoord was meestal wel te vinden via Google die me langs diverse sites van Draytel wereldwijd bracht. Het zou beter zijn als Draytek al deze info eens zou centraliseren ergens. Ook de handleiding is niet helemaal up-to-date met de firmware.

Het apparaat voldoet aan al mijn specifieke wensen en ik ben dan ook zeer tevreden over mijn aankoop. Hoewel ik over de stabiliteit nog maar weinig kan vertellen geven andere gebruikers toch aan dat deze router niet "stuk" te krijgen is (spontane reboots en dergelijke).

Als er specifieke vragen zijn zal ik er graag dieper op ingaan!

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2920?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Dat is raar je zegt de prijs bij negatief dat is juist een positief punt

want als je de zelfde functies wil in een cisco router ben je 5x zo veel kwijt, ook is dit inderdaad geen main stream product dus kan je de prijs als zodanig niet met die producten vergelijken.

thanks voor de review ik zit al tijdje naar deze te kijken
Als je het rationeel bekijkt is dit gewoon (qua hardware) niet duurder om te maken dan een doorsnee router. Het Dual-WAN gebeuren is allemaal softwarematig geregeld in feite. Op die manier vind ik hem relatief duur. Ik begrijp natuurljk ok wel dat ze graag de ontwikkelkosten terugverdienen bij Draytek :)

als je graag iets specifiek wil weten hoor ik het graag :)
Maar het feit dat deze router dual wan is, istie zo bijzonder (prijzig)? Geen speciale hardware als betere processoren? Ik bedoel als je het vergelijkt met een TP-link icm DD-WRT of OpenWRT, wat je zelf ook gedaan hebt blijkbaar, wat is dan het verschil?
Naast het feit dat hij dual-WAN is is het gewoon een slide product. Het is ook meer een "Office" product en in de firmware vind je dan ook tig opties met betrekking tot beheer die je niet out-of-the-box op een D-Link of Linksys zal aantreffen. DD-WRT en OpenWRT laat ik even buiten beschouwing.

Ik heb hem nu inmiddels een jaar en ben er nog steeds zeer tevreden over. Deze maand is er trouwens ook firmware uitgekomen met IPv6 ondersteuning.
De huidige IPv6 ondersteuning in de 3.6.3 firmware kan ervoor zorgen dat hij op standje kerstboom springt (alle LED's aan, en je moet hem hardware matig rebooten). Hier is via draytek.nl een beta firmware voor te krijgen maar die heeft mij de DHCP server gesloopt :P
Heeft u ondertussen al een oplossing voor het bridgen tbv je digibox(en)?
@xost. Ik heb met firmware 3.6.4 nog geen kerstboom gezien.
Ik heb het opgegeven om daar ooit nog een oplossing voor te vinden :)
Telenet werkt dit bv. zelf tegen voor geen VLAN tagging te ondersteunen. Mijn advies: verdoe er je tijd niet aan.
Iemand ervaring met deze router met de WAN poorten in fail-over configuratie? Bij mijn eigen router (Netgear SRX5308) gaat hij niet automatisch terug naar de primaire WAN als hij van de back-up WAN gebruik heeft moeten maken. Vroeg me af of bij deze (of de 2925) wel weer terug gegaan wordt naar de primaire WAN zodra die weer beschikbaar komt.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities