Merk en serie Intel, Core 2 Duo
Socket 775
Aantal cores Dual Core
Snelheid 2,4GHz
  Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6600 Boxed Review

Door Robbbert 7 februari 2007, laatste update op 9 februari 2007, 7.791 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Goed overklokbaar
  • Dual core
  • Variabele kloksnelheid
  • TDP

Minpunten

• Boxed koeler is bagger

Sub-beoordelingen

De Intel Core 2 Duo E6600 is de goedkoopste in de reeks met 4 MB cache en heeft de beste prijs/prestatieverhouding. Ook klokt deze processor zeer goed over. Dit waren voor mij een paar van de redenen om deze processor aan te schaffen.

Prestaties
De processor kan alles prima draaien. Ik heb nog geen enkele situatie meegemaakt dat ik hem te langzaam vond. Prestaties zijn in vergelijking met andere processoren ook zeer goed.

Featureset
Er zijn al quad-cores op de markt, maar omdat dual-core nog lang niet overal mee gebruikt kan worden vind ik dit voorlopig meer dan genoeg. Processor ondersteund x64 instructies en draait prima onder Windows Vista x64. Alleen 16-bits programma's worden niet meer ondersteund en zijn niet meer uit te voeren, wat met mijn oude 32-bits AMD processor nog wel prima kon. Ik kan daar niet echt wakker van liggen, mocht je het nodig hebben dan heb je er emulators voor als DOSBox.

De processor heeft een variabele kloksnelheid. Idle staat de multiplier op 6x dus de kloksnelheid op 1600MHz. Als er gerekend moet worden springt de multiplier gelijk op 9x zodat de kloksnelheid 2400MHz bedraagt. Op internet is het programma TAT (Thermal Analysis Tool) van Intel te vinden. Met dit programma kun je ook de kloksnelheid verlagen. Zo kun je de processor bijvoorbeeld op 700Mhz laten lopen. Verder kun je met het programma stresstesten en de temperatuur van elke core apart uitlezen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Op de standaard snelheid doet de processor wat hij moet doen zonder problemen. Gezien het feit dat deze processor veel hogere snelheden makkelijk aan kan, kan het bijna niet anders dat hij op de standaard snelheid dan verschrikkelijk stabiel moet zijn.

Overklokbaarheid
Hoe ver die van mij gaat weet ik niet, het geheugen is de bottleneck.
Op 3GHz loopt hij prima. Voltage heb ik daarbij zelfs nog iets verlaagd van 1,25V naar 1,20V. Alleen 3GHz met voltage op de laagste stand van 1,10V loopt niet helemaal stabiel.
Overklokken vind ik eigenlijk nu nog zinloos. De processor is op 2,4GHz al snel genoeg.

Warmteproductie
De warmteproductie leek eerst erg hoog, zo rond de 55 graden. Deze waarde klopt niet. TAT laat een temperatuur zijn van idle 25-30 graden en stressed 50-55 graden met de boxed koeler.

Normaal is de kamertemperatuur in de winter bij mij meestal rond de 16 graden. De fan van de boxed koeler liep daarbij rond de 1800rpm. Fan is daarbij hoorbaar, maar geluidsproductie valt erg mee. De boxed koeler deed toen nog prima zijn werk.
Op een dag had ik even te lang de kachel aan zodat de kamertemperatuur rond de 22 graden lag. Na een tijdje hoorde ik een stofzuigergeluid, lag de temperatuur een stuk hoger en draaide de fan 3500rpm. De boxed koeler had er behoorlijk moeite mee.
De kamertemperatuur kan bij mij in de zomer soms oplopen tot 35 graden. Ik wil niet weten hoe ik die boxed koeler dan nog presteert.

Nu heb ik de boxed koeler vervangen door de Arctic Freezer 7 Pro. Deze heeft heel veel minder last van een hogere kamertemperatuur.

Van de Core 2 Duo reeks biedt de E6600 de meeste prestaties voor je geld. Toch vind ik deze processor vrij prijzig, het is het duurste onderdeel van mijn computer.

• Asus P5B
  • 2x 1GB Corsair VS PC5400 CL5
  • MSI nVidia 7900GTO
  • Seagate Barracuda 7200.10 320GB
  • Antec Truepower Trio 430W
  • Windows XP

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6600 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Nette survey! Ik zou alleen wel misschien iets willen zien over de andere apparatuur die je gebruikt hebt (zoals dat bij alle 'grote' reviews ook gebeurt), omdat dit meestal ook wel wat zegt over de prestatie in verhouding met die overige spullen. Zeker als je gaat overklokken, en je noemt daarbij je geheugen als mogelijke bottleneck, maar geeft er vervolgens niks over qua details wat dan de beperking is, moet je nog even doortesten en uitzoeken waar misgaat (zonder iets te slopen uiteraard!) :)

Dat geeft het iets meer waarde, aangezien je dan pas zeker weet of de problemen idd bij je geheugen liggen, of bij de cpu. Het is immers wel een survey, en die horen informatief te zijn ;)
Dat je met je AMD processor wel 16-bits programma's kon uitvoeren komt niet door de processor, maar door het feit dat je nu een 64-bit OS hebt ge´nstalleerd. ;)
64-bit versies van Windows hebben namelijk geen 16-bit emulatie meer.
Ik heb 32-bit Windows XP en 64-bit Windows Vista naast elkaar draaien. Op beide krijg ik geen enkel 16-bit programma aan de praat terwijl dat op mijn oude pc nog prima werkte.
De boxed cooler is in vergelijking met een goedkoop stil alternatief als de Artic Freezer 7 inderdaad nogal luidruchtig. Maar naar mijn idee houd ie de processor onder normaal gebruik koel genoeg.

Verder kan ik me helemaal vinden in deze survey.
Bedankt voor de nette survey. Gelukkig bevestigt de survey mijn keus voor mijn (bestelde) systeem.
Leuke survey!

Brrr, 16graden??? Wat zal jij het koud hebben zeg :P

Je kachel iets te lang aan laten staan :P
Dan leef jij wel koud net als ik :P
Als ik de verwarming nu uit laat (wat ik ook heb) dan word het hier 18 a19c binnen.
Daarbij is het wel koel maar je zei dat je hem iets te lang hebt aangehad en 22c binnen was..
Das toch ook nog een normale temp (22c) ?

Ik heb nu een mobo dat m'n temps verkeerd uit leest en als het hier binnen 16c is dan heb ik een CPU temp van 8c :P (Intel D950 met Asus P5W DH Deluxe ( Op een Asys P5VDC-X ook)
Met kamertemp van 22 is m'n CPU rond de 19 a 21c.
Dit is met een Stock koeller en met een Thermaltake Silent 775. ( niet dat hij silent is maargoed, maakt een hoop kabaal al op 2400rpm):P

P.s wat voor temp zou een Q6600 hebben met stock koeller op bijv 3 Ghz en niet clocked weet iemand dat ? dit als idle en stressed liefst..
Geweldig Cpu'tje die e6600. Verste overgeclocked tot nu toe is 3.6ghz op een asus p5b. Helaas trok mijn voeding/mobo dit niet dus 3.599 is echt de max tot nu toe :)

Gaat hard veels te hard heb hem dus maar op 3.0ghz laten draaien. zoals je als zelf zegt 2.4ghz is al snel genoeg. maar 3.0ghz is sneller :)
ik heb mijn E6600 met de stock koeler tot 2900mhz geclockt, hij komt bij stresstests nooit boven de 60 graden :) prima koelertje vind ik

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013