Merk en serie AC Ryan, Playon!HD
Opslagcapaciteit 3TB
Aantal HDD bays 1
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

AC Ryan Playon!HD 2 3TB Review

Door Zerotorescue 2 mei 2012, laatste update op 2 mei 2012, 9.848 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Inhoud doos
  • Afspelen van films
  • Bestandstypen ondersteuning
  • Bestandsbeheerder
  • Ondersteuning van externe apparaten

Minpunten

• Stabiliteit van de firmware
  • Netwerk bestandsoverdracht snelheid
  • Geluidsproductie

Sub-beoordelingen

Ik heb de AC Ryan Playon!HD 2 nu een maand en ben er over het algemeen redelijk tevreden over. Een korte review met alleen de punten die ik zelf graag zou hebben willen weten.

Let op, ik beschrijf hier alleen dingen die mij opvallen. Over het algemeen is de indruk positief (hoewel dit waarschijnlijk niet zo zal overkomen); het apparaat doet waarvoor ik het heb gekocht.

De doos
Wat mij opviel bij het openen van de doos is dat er zoveel optionele dingen zijn bijgeleverd. Twee tulp video kabels waar ik het nut niet van ken, een HDMI kabel, USB 3 kabel, voedingsadapter en de afstandsbediening inclusief batterijen waren allemaal aanwezig in de doos. Dit is erg netjes vergeleken met andere producten die vaak zonder HDMI kabel worden geleverd, laat staan USB kabel.

Aansluiten
Het aansluiten stelt niets voor mits je televisie een HDMI aansluiting heeft. Wat echter niet vergeten moet worden is om eerst even de firmware te updaten naar de laatste versie voordat je de harde schijf formatteert. De website van A.C. Ryan bevat meer informatie over hoe dit proces in zijn gang gaat.

De meegeleverde USB kabel is behoorlijk kort, volgens mij nog geen meter. Daar komt bij dat de speler alleen normaal zal opstarten als de kabel niet is aangesloten, zit deze er wel in dan is de Playon!HD2 niets meer dan een externe harde schijf (je moet dus regelmatig die kabel loshalen). Hiernaast is het ook jammer dat de aansluiting voor deze kabel aan de zijkant zit, dit maakt het opruimen van kabels lastiger.

Firmware
Hoewel de firmware ontzettend veel problemen heeft, heb ik het apparaat na veel moeite en gezoek door het forum van A.C. Ryan acceptabel genoeg aan de praat gekregen, want het draait voor mij uiteindelijk alleen maar om het afspelen van films.

Gelukkig is A.C. Ryan in het verleden niet te zuinig geweest met het updaten van de firmware van verkochte producten, dus ik ga er van uit dat een groot deel van de problemen opgelost zal worden in een toekomstige update.

Update: r7716 (beta) firmware maakt het gebruik van de speler een stuk aangenamer.

Theater
De theater functies - Films, Muziek en Foto - vereisen dat de automatische scan functionaliteit aan staan, maar omdat dit veel problemen met zich meebrengt ben je op dit moment beter af met het uitschakelen hiervan. Hierdoor werkt de theater functionaliteit niet. Nou is dit niet zo erg omdat de bestandsbeheerder wel goed werkt zolang je map structuur op de harde schijf maar goed in elkaar steekt, maar het is toch jammer.

Update: Als je het niet erg vind om af en toe handmatig je films-lijst te updaten kan je met de huidige firmware gebruik maken van Yet Another Movie Jukebox. Een handleiding om dit samen met de AC Ryan te gebruiken vind je na de klik

Bestandsbeheerder
De bestandsbeheerder werkt zoals het te verwachten is; je selecteert de harde schijf en krijgt dan een folder structuur te zien. Indien de folder een afbeelding bevat (zoals een cover), zal dit als map icoon worden getoond waardoor het redelijk makkelijk is om aan de hand van de afbeelding van een map de juiste film of album te vinden.

De bestandsbeheerder werkt ook prima voor netwerkapparaten en externe USB apparaten en streamen kan met 1000Mbps gaan.

Externe apparaten
De ondersteuning van externe apparaten is goed. USB sticks en externe harde schijven worden direct na het inpluggen beschikbaar en het is zelfs mogelijk om een toetsenbord en muis aan te sluiten. Ook kan de speler prima verbinden met andere netwerkapparaten en hier bestanden mee uitwisselen of van streamen.

Bestandsoverdracht / NAS
Bestandsoverdracht via het netwerk is, in tegenstelling tot de mogelijke snelheid van de geadverteerde gigabit aansluiting, gelimiteerd tot ongeveer 5 a 6 MB/sec. Wat ik heb begrepen is dat de CPU van het apparaat de limiterende factor is en de gigabit aansluiting alleen wordt gebruik bij het streamen vanaf andere apparaten (correct me if I am wrong).

De snelheid van USB is echter een stuk beter, USB 3.0 zou zo'n 50 MB/sec moeten kunnen halen. Het is alleen jammer dat de meegeleverde kabel slechts een meter lang is waardoor de speler toch vaak verplaatst moet worden van televisie naar computer.

Films afspelen
De beeldkwaliteit is uitstekend. De ondertiteling selectie werkt zeer goed. Functies als volgende en vorige bestand, door- en terugspoelen en de commercial skip knoppen werken perfect. Daarnaast is de ondersteuning van bestandstypen geweldig (de speler ondersteund minstens de bestandsformaten .ISO, .IFO, .M2TS, .MKV en .AVI).

Het enige wat ik op dit belangrijke onderdeel heb aan te merken is dat indien tijdens het afspelen van een film er meerdere malen van de pauze en info knoppen gebruik gemaakt wordt, er de kans bestaat dat de zwarte pauze-balk vast blijven te zitten boven op de video tot de eerstvolgende reboot. Dit is uiteraard ontzettend storend. Het lijkt erop dat dit ondertussen is opgelost in een fireware update.

Browser
De browser werkt prima, maar er moet natuurlijk niet te veel van verwacht worden. YouTube video's zijn af te spelen, maar enkel in de lage standaard kwaliteit en zelfs dan worden ze in fullscreen schokkerig. Wat wel mooi is, is dat je een willekeurige USB toetsenbord (en muis) kan gebruiken wat het intypen een stuk eenvoudiger maakt.

Opstarten/afsluiten
Het opstarten en afsluiten is behoorlijk buggy, met regelmaat blijft de Playon!HD 2 haken bij het opstarten en kan dan alleen worden afgesloten door de kabel eruit te trekken waarna hij bij de volgende boot wel weer werkt. Afsluiten terwijl de computer is aangesloten aan de USB (zonder beeldscherm in de HDMI poort) werkt vaak niet en indien het wel werkt duurt dit enkele minuten. Omdat er zonder beeldscherm geen indicatie is of het apparaat aan het uitschakelen is, kan dit redelijk frustrerend zijn.

Setup
Het instellingen scherm van het apparaat is behoorlijk onduidelijk. Er worden allemaal onbekende termen gebruikt (als je onbekend met het apparaat bent) en tooltips of andere beschrijvende teksten ontbreken (deze beschrijvingen moeten in de forums worden opgezocht). Ook werkt de interface behoorlijk traag waardoor het niet fijn in gebruik is. De interface is ondertussen aanzienlijk sneller geworden.

Geluidsproductie
De harde schijf ventilator van deze media speler maakt ontzettend veel geluid als het apparaat aanstaat. Hoewel dit zo goed als niet te horen is tijdens het afspelen van een video, is het niet aan te raden het apparaat dag en nacht aan te laten staan in een slaapkamer of iets dergelijks.

In de forums zijn wel een aantal tips te vinden hoe je dit zou kunnen verbeteren, maar dat kost dan waarschijnlijk wel je garantie.

Hoewel bovenstaande punten negatief kunnen overkomen, ben ik niet ontevreden over het apparaat. Hij doet waarvoor ik hem wilde hebben (namelijk afspelen en opslag van films) en hoewel het fijn zou zijn als alle extra toeters en bellen optimaal zouden werken, is dit voor mij geen breekpunt. De alternatieve producten die ik heb bekeken zijn vaak of een keer zo duur, of leveren volgens reviews een slechtere beeldkwaliteit (hoewel Mede8er door velen wordt geprezen).

Voor een positievere review van de Playon!HD 2 verwijs ik je naar Hardware.Info.

Update
Na een tijdje te hebben gespeeld met de nieuwe BETA firmware van AC Ryan heb ik de review hier en daar aangepast. Deze firmware versie is aanzienlijk beter en maakt de speler veel prettiger in gebruik met een aantal extra functionaliteiten.

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD 2 3TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

+ Veel firmware updates
- Kwaliteit van de huidige firmware

Dan kun je, je lol nog op, want straks heb je heel weinig firmware updates van nog brakkere kwaliteit, omdat ze zich dan focussen op een nieuw product.

Development team van AC Ryan bestaat uit anderhalve man en een paardenkop en het testteam alleen uit een paardenkop :P
Ik heb hem een beetje aangepast en de positieve eigenschap eruit gehaald.
Deze uitspraak is gebaseerd op wat ik met de eerste versie van de Playon!HD serie heb gezien en gehoord. A.C. Ryan heeft hier veel updates voor uitgebracht en heeft aangegeven in de toekomst de nieuwe GUI hier ook voor beschikbaar te maken.
Inderdaad, dat was t eerste waar ik ook heen keek.
Gelukkig is A.C. Ryan niet te zuinig met het updaten van de firmware van verkochte producten, dus ik ga er van uit dat een groot deel van de problemen opgelost zal worden in een toekomstige update.
AC Ryan belooft nu al bijna 2 jaar bepaalde functionaliteiten, die ze nog steeds niet waargemaakt hebben (voor de POHD1 dan, de 2 is nog niet zo oud).
Tevens is de nieuwe GUI ontwikkeling een drama, ook daar horen we al zeker 3 kwart jaar dezelfde beloftes... "sooooooon"... :S

Ik zou zeggen, áls je m nog terug kunt brengen, doe het, voordat je de frustratie het van je wint en je het ding door het raam naar buiten wilt gooien ;)
Ik heb de formulering een beetje aangepast.

Zoals ik in de review heb geschreven ben ik niet ontevreden over het apparaat. Hij doet waarvoor ik hem wilde hebben (afspelen en opslag van films) en hoewel het fijn zou zijn als alle extra toeters en bellen optimaal zouden werken, is dit voor mij geen breekpunt. De alternatieve producten die ik heb bekeken zijn vaak of een keer zo duur, of leveren volgens reviews een slechtere beeldkwaliteit.
t Is ook absoluut niet negatief richting jou bedoelt.
Ik ben gewoon ook een van die "wachtenden"... AC Ryan is een firma van loze beloftes en stelt marketing boven techniek, gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit.

Mede8er maakt een apparaat dat in ieder geval beter werkt (betere FW) dan deze, ook al is de hardware vrij overeenkomstig. Er is zelfs aangepaste FW die ook op de AC draait... en opeens zijn dan een hoop problemen uit de wereld.

Verder heb je wel gelijk: elk merk heeft wel zijn eigen problemen, maar AC Ryan maakt echt de kachel aan...
Ik hoop dat je overgestapt ben naar een Dune, kun je daar voor veel geld azijn zeiken. De HD2 werkt i.i.g. prima met de nieuwe firmware, en die wordt nog steeds verfijnd, ook voor de vorige generatie.
Misschien is het een idee om er bij te zetten welke TV je hebt gebruikt in combinatie met je Ryan :)
Ik zal het erbij zetten (LG 37LE5300). :)
Ik zit er aan te denken om de HD!2 te kopen.
Op dit moment heb ik de HD!1 al een paar jaar in huis en ben er behoorlijk tevreden mee, op het vastlopen en traag laden van FLAC bestanden na dan...

Voor mij is geluidskwaliteit prioriteit 1! Van de HD!1 is dat behoorlijk goed (met een Monster HDMI kabel).
Kan iemand mij vertellen of de HD!2 betere of vergelijkbare geluidskwaliteit heeft en of het laden van FLAC bestanden snel verloopt?

Of moet ik voor een betere gluidskwaliteit overstappen naar een ander merk?
Kan een van jullie mij vertellen of zo'n mediaplayer een dergelijke radiostream af kan spelen? http://tx.whatson.com/icecast.php?i=kerrang.mp3.m3u? Alvast bedankt.
mag ik vragen waarom je praat over goede geluidskwaliteit en vervolgens muziek aan het luisteren bent via je tv
tenminste... zo begrijp ik het...
De enige plek waar ik de geluidskwaliteit beoordeeld heb in deze review was in de standaard "enquête" die bij een review ingevuld wordt. Omdat ik totaal geen geluidsfanaat ben en geen referentie punten heb, heb ik de beoordeling hier weggehaald. Volgens mij is dit meer een beoordeling van het geluidssysteem aangesloten op de televisie en omdat ik nog steeds met de standaard tv luidsprekers werk is dit relatief makkelijk als goed te beoordelen.
Ik heb de originele AC Ryan PlayOn HD. Als ik de HD2 koop, kan ik dan gewoon de hard disk overzetten in het nieuwe apparaat zodat ik meteen al m'n films op de HD2 heb?
Ik weet niet of je bij het overzetten van de harde schijf van een HD naar een HD2 de database in tact houdt. Het is echter wel zeer aan te raden eerst een nieuwe harde schijf door de laatste firmware te laten formatteren omdat deze dan een swap partitie maakt die het apparaat een stuk sneller en stabieler maakt.

Recent heb ik de harde schijf van mijn HD2 vervangen en zelfs zonder harde schijf had mijn HD2 de instellingen onthouden. Dit wordt dus waarschijnlijk ergens op de media speler zelf opgeslagen (met wellicht een kopie op de HDD).

[Reactie gewijzigd door Zerotorescue op 23 juli 2012 00:48]

Late reactie, maar even een vraag. Speelt deze ook de AC3 audio af?
Ik kan even kijken als je een bestand met deze codec levert...
Deze mediaplayer heeft mij alleen maar problemen gegeven,
Ik zou hem nu niet eens gratis meer willen hebben.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013