Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB Review

Door roland83 19 mei 2011, laatste update op 19 mei 2011, 1.021 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• goedkoop
  • lage warmteproductie
  • stil
  • compleet geleverd (voor een OEM-product)
  • energiezuinig (zegt men)

Minpunten

• prestaties niet verrassend goed, maar goed genoeg voor data-opslag

Sub-beoordelingen

Deze harddisk heb ik al sinds 1 juli 2009 naar tevredenheid in gebruik. Ik ga er een korte maar hopelijk krachtige review over schrijven :) Inmiddels heeft de disk er 3766 draaiuren op zitten, en hij werkt nog probleemloos.

Ik heb deze disk destijds gekozen omdat het een van de eerste energiezuinige harddisks was die toch veel snelheid belooft. Ik had al een Samsung HD103UJ die erg goed beviel, dus ik durfde de stap naar een tweede terabyte-disk wel aan. De HD103UJ draait op 7200 toeren per minuut, en deze HD103SI draait 5400 toeren. Het idee was dat de HD103UJ zou dienen voor het besturingssysteem en voor vaakgebruikte data (muziek), en de HD103SI voor langetermijnopslag.

De harddisk wordt geleverd in een plastic doosje, waar de disk precies in past. Verder zit in het doosje een zakje met vier schroeven en een klein papiertje met garantie-dingen. Erg compleet dus!

Prestaties

Ondanks het lage toerental van deze schijf zijn de prestaties toch uitstekend te noemen. Ik verwacht geen flitsende datadoorvoersnelheid. Toch is een maximale doorvoorsnelheid van 100 MB/s (volgens HD Tune) netjes. HD Tune zegt verder dat de snelheid terugloopt naar 50 MB/s. De toegangstijd van 18.3 milliseconden was destijds gewoon goed, tegenwoordig kan het sneller. De Western Digital WD10EARS haalt bijvoorbeeld 14 milliseconde. Zie de afbeelding hieronder.

Samsung HD103SI

In de praktijk haalt de disk bij het kopieren van grote bestanden (gigabytes aan films bijvoorbeeld) ongeveer 60-70 MB/s, bij kopieren van kleinere bestanden gaat het terug naar 40 MB/s. Hier heb ik geen screenshot van.

Warmte en geluid

De warmteproductie valt erg mee. De schijf wordt wel gekoeld door een 12 centimeterventilator, waardoor de temperatuur niet boven de 25 graden uitkomt. Op de afbeelding hierboven stond de disk net aan, dus 23 graden is relatief goed koel. De eerder genoemde WD10EARS wordt maar liefst 28 graden, terwijl deze beter voor de ventilator hangt. Zonder koeling wordt die disk dan 33 graden, deze Samsung wordt dan 28 graden warm. De kamertemperatuur was bij deze metingen 20 graden.

Betrouwbaarheid

De HD103SI leeft nog na 3766 uren draaien. Ik heb al een aantal schijven zien sterven in het verleden (vooral Maxtor), al mijn oude 160 GB WD-schijven leven allemaal nog, en andere mensen zullen weer andere ervaringen hebben. De HD103UJ is eergisteren kapotgegaan, deze heb ik vandaag RMA gestuurd naar Samsung. Samsung geeft 3 jaar garantie op al zijn harde schijven. Ik neem aan dat Seagate dat door zijn overname gaat overnemen.

Deze schijf doet in stilte zijn werk, en ook blijft het ding goed koel. De prestaties zijn goed, maar zijn alleen goed genoeg als je de disk enkel gebruikt voor data-opslag. Daarvoor is dit een prima en goedkope oplossing. Als je een nieuwe schijf zoekt om ook te gebruiken om je besturingssysteem vanaf te draaien, dan kun je beter even verder zoeken.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

Goede duidelijke review. Alleen om de verpakking van zo'n schijf nou heel compleet te noemen gaat wat te ver, simpeler kan bijna niet en ze leveren er ook geen sata kabeltje bij.

Maar dat is inderdaad geen nadeel, aangezien dat de prijs laaghoudt

greetz Mcbrag
Mijn nieuwere WD10EARS zat in een anti-statische zak. Verder zat er niets in die zak, behalve zo'n zakje silicagel uiteraard. Dat is pas simpel. Een SATA-kabeltje krijg je niet bij een OEM-verpakking. Die zit al bij je moederbord, als je een moederbord met een complete retail-verpakking hebt gekocht.

Misschien bestaan er nog uitgebreide retailverpakkingen van harddisks, maar ik denk haast van niet, om ze goedkoop te houden.
Mijn HD103SI zit sinds sept 2009 in een NAS, samen met een enkele maanden later aangeschafte HD103UJ. Bij mij draait de UJ nog en is de SI nu dead.
Gelukkig had ik, na het optreden van de eerste fouten, de NAS configuratie gewijzigd in RAID 1, zodat (nog) niets verloren is gegaan.
Mijn schijfje heeft nog net iets minder dan een maand garantie. Oeff.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013