Terug naar Reviews

Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E Review

Door thijssie 22 juni 2011, laatste update op 22 juni 2011, 5.757 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Overclockbaarheid
  • Unlockmogelijkheid van HD6950 naar HD6970
  • Snelheid

Minpunten

• Geluid cooler onder load

Sub-beoordelingen

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Als vervanging van mijn HD5750 crossfire set ging ik op zoek naar een single card oplossing omdat crossfire niet in alle games even goed tot zijn recht kwam. Na wat reviews te hebben gelezen kwam ik uit bij de HD6950, het nieuwste telg van AMD. De HD6950 zou iets sneller zijn als de HD5870 en zou daarbovenop een hogere tessalation perfomance hebben. Na het lezen van wat reviews ben ik tot aankoop overgegaan. Ik heb mijn exemplaar kunnen bemachtigen voor 269 euro bij cdromland.

What's in the box?

• Driver CD
  • Crossfire Bridge
  • Mini DisplayPort-> HDMI convertor
  • HDMI Kabel 1,8m
  • Molex -> 6 pin convertor
De kaart zelf natuurlijk ook:
Specificaties

Featureset

De feature set van deze kaart is dik in orde, achterop de kaart vinden we de volgende aansluitingen:
  • 2 x DVI Output
  • 2 x Mini DisplayPort Output
  • 1 x HDMI Outpout
In totaal is het mogelijk om 6 monitoren aan te sluiten via de 2 Display Ports hiervoor heb je dan wel weer speciale adapters nodig. Daarnaast is er ook nog iets nieuws te vinden op deze kaarten en dat is ondersteuning voor 3D beelden, de AMD HD3D Technology, ikzelf heb geen 3d-scherm en dus ook geen mogelijkheid om deze functie te testen.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is prima in orde, ik zie dan ook geen verschil met mijn oude kaarten.

Prestaties

Het onderdeel waar het allemaal om draait bij een grafische kaart ik zal verschillende games testen om de prestaties te meten, de FPS is gemeten door middel van het programma FRAPS.
Als testsysteem is gebruikt:
  • Antec 900 w/ fanspeed @ low
  • Coolermaster Realpower 520M
  • Asrock 870Extreme3 @ 2,5 Ghz NB - 2,0 Ghz HT
  • AMD phenom II X6 @ 3,75 Ghz (250 x 15.0)
  • 4096MB DDR3 Corsair XMS3 @ 1333mhz 6-7-7-20
  • Sapphire HD6950 met zowel HD6950 bios als HD6970 bios.
  • iiYama ProLite E2407 HDS @ 1920 x 1080
  • Catalyst Control Center 11.5
Call of Duty 4: Modern Warfare in combinatie met een extra zware movie config.*
Met Call of Duty 4: Modern Warfare gooit ontwikkelaar Infinity Ward het spel idee compleet over de boeg. Weg met die eeuwige Tweede Wereldoorlog: het hedendaagse strijdtoneel mag nu plaats gaan nemen.
Call of duty 4 is gebenchmarked op 1920 x 1080 @ 8 x AA voor de rest is alles maxed out.

*Bij call of duty 4 heb ik een demo gemaakt welke ik gebruik voor de benchmark, hieronder de demo, helaas is er bij het comprimeren nogal wat kwaliteit verloren gegaan, maar desniettemin geeft het een goede impressie van hoe het spel eruit ziet met de movie config erop. De gebruikte ingame settings zijn 1920 x 1080 @ 8x AA voor de rest is alles maxed out.

GTA IV
Getest op:
Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz)
Texture Quality: High
Night Shadows: Very High
View Distance: 35
Detail Distance: 35

Team Fortress 2
Team Fortress® 2 (TF2) is het vervolg op het eerste grote multiplayer oorlogsspel met verschillende klassen en twee teams. TF2, één van de meest populaire online actiespellen aller tijden, levert constant gratis updates die nieuwe spelstanden, maps, uitrusting en, het meest belangrijke, hoeden bevatten.
Team Fortress 2 is gebenchmarked op 1920 x 1080 @ 8 x AA alles maxed out

3Dmark 11 & Vantage
3DMark is een benchmark tool ontwikkeld door de Futuremark Corporation. 3DMark is ontwikkeld om verschillende hardware configuraties met elkaar te kunnen vergelijken, de focus ligt vooral op de grafische kracht van het systeem. Tests zijn gedraaid op de performance setting.

Dirt 2
Dirt 2 leek in de eerste instantie een gepimpte versie het eerste deel te worden, met vooral de nadruk op het showelement en overdreven spektakel. Codemasters heeft echter opnieuw een racer van formaat afgeleverd. Schitterende graphics gecombineerd met uitdagende gameplay en uitstekend racegevoel maken van Dirt 2 een waardige opvolger. Dirt 2 is gebenchmarked op 1920 x 1080 met 8 x AA voor de rest zijn alle settings maxed out.

Tesselation Perfomance
Hoewel ik niet de mogelijkheid heb om de tesselation perfomance te vergelijken van de HD5870 met de HD6950 ben ik nog wel een interessante vergelijking tegengekomen waarin naar voren komt dat de HD6970 een stuk hoger scoort op het gebied van tesselation. Achteraf is het dus een goede keuze geweest om voor de HD6950 te gaan en niet voor de HD5870 aangezien de HD6950 simpel te unlocken is naar de HD6970 en tot 69% betere tesselation perfomance bied.

Modbaarheid

De modbaarheid van deze kaart is buitengewoon goed, door middel van een gemodde HD6950 bios is het mogelijk om de volle 1536 shaders te unlocken in plaats van de 1408 shaders standaard . Dit komt de prestaties uiteraard ook flink ten goede. Wie geintresseerd is in het unlocken van de HD6950 kan mijn gemodde bios gebruiken Klik!! deze kun je vervolgens op je HD6950 flashen om de extra shaders te unlocken.*
https://lh5.googleusercontent.com/_T2VryfN1prs/Tc17KDJXIDI/AAAAAAAAACg/JdsvCtf71og/Compare%20HD6950-70.jpg *Disclaimer: het gebruik van deze bios is geheel op eigen risico!

Naar aanleiding van Lesley's vraag heb ik onderzocht wat de verschillen zijn tussen de HD6950 en HD6970.

HD6950
HD6970

Er zit verschil tussen de power-aansluiting 8 pins vs 6 pins en er zit nog iets extra's gesoldeerd op de HD6950. Voor de rest blijken er inderdaad verschillende memory chips op de kaarten te zitten welke niet zo goed tegen de voltages van de HD6970 kaart kunnen.
Het is dus NIET aan te raden om de HD6970 bios te gebruiken. In plaats daarvan kun je een aangepaste HD6950 bios gebruiken welke het standaard memory voltage intact houd.

Prestaties 1408 shaders tegen 1536 shaders
We zien dat bij 3DMark11 de prestaties bij gelijke snelheden slechts met ~100 punten toeneemd. In 3DMark vantage is het een heel ander verhaal, hier hebben we te maken met een toenamen op de gpu score van maar liefst 600 punten. Al met al is het unlocken van de extra shaders dus mooi meegenomen. ;)

Warmte- en Geluidsproducite

https://lh5.googleusercontent.com/_T2VryfN1prs/Tc6U4M_mFuI/AAAAAAAAADw/0HjYRo5GD6I/6970-vapor-chamber.jpg De HD6950 en de HD6970 referentiekaarten bevatten dezelfde vapor chamber koeling, deze koelingsmethode heeft in theorie een lage geluidsproductie en geeft lage temperaturen.
In rust toestand is de kaart vrijwel niet te horen en kan ik het wel eens zijn met de uitspraak van AMD, onder load is de koeler wat rumoerig maar dit is niet storend als je aan het gamen bent.

Hieronder in de tabel vind je temperaturen onder idle en load.
De idle temperatuur is de gemiddelde temperatuur gemeten bij 10 minuten op het bureaublad.
De load temperatuur is de maximale temperatuur gemeten in 3Dmark 11

Overclockbaarheid

Naast het feit dat deze grafische kaart makkelijk te unlocken valt is ie ook nog eens zeer goed over te clocken. Dit exemplaar kwam tot een max van 1010 / 1505 op een voltage van 1,3 volt op de core.

Al met al is de sapphire HD6950 een goede koop. Hij is simpel te unlocken naar een HD6970 waarmee je mooi weer 100 euro bespaard. Daarnaast is de overclockbaarheid ook goed. Mijn verwachtingen over de prestaties zijn uitgekomen in positieve zin, ik heb nog geen game gezien welke ik met deze kaart niet maxxed kan spelen.

Gebruikte bronnen

- Battlefield Bad Company 2
- 3DMark Vantage
• Resultaten met HD6970 bios toevoegen
• Temperatuurgrafiek toevoegen

Heb jij ook een Sapphire HD6950 2GB GDDR5 PCI-E?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

mooie review, je hebt alles duidelijk uit weten te leggen! Enige punt dat ik nog wel mis, zijn wat foto's van de kaart zelf en misschien een foto van de doos + accesoires die je erbij krijgt!

Je krijgt 4 sterren van me :) (en succes met je examens)
Ik zal morgen even fotos van de kaart erbij zetten bedankt voor de tip ;)
edit: Foto's van kaart + accessoires toegevoegd

[Reactie gewijzigd door thijssie op 15 mei 2011 13:14]

Goede review, maar je zegt dat het unlocked naar een 6970, wat niet waar is.

de 6950 heeft 2x 6 pins, terwijl de 6970 1x 6pins en 1x 6+2 pins nodig heeft.
Dit is nodig voor het geheugen, wat andere timings hanteert en sneller draait.
Om dit verschil is het dus ook niet aan te raden om de bios van een 6970 erop te zetten, dit kan resulteren in artifacts en zelfs een complete doorbrander van het geheugen van de videokaart.

Je zult dus met een 6950 nooit de prestaties van een 6970 halen, al kom je daar wel dichterbij dan wat je van het prijsverschil zou kunnen verwachten.

Hier ook 4 sterren :)
zou je daar wat bronnen van kunnen geven, al klinkt het wel heel erg logisch.

mooie review misschien een goede vervanger voor mn 4870x2 die wel gedateerd begint te raken :+
maar hoe zwaar is die movie config nu eigenlijk bij cod4??? het zegt mij namelijk helemaal niets
De movieconfig voegt wat extra lichteffecten toe en diepte effecten met als resultaat dat het echter lijkt daarnaast word er ook gebruik gemaakt van 8 x AA ipv. 4 x AA max. Helaas heb ik niet een snel genoege harddisk om te kunnen opnemen @ 1080p. Maar zoals je in het filmpje ziet zijn er extra lichteffecten en diepte effecten.
Wat dat geheugen betreft kun je gelijk hebben, maar de succesrate is toch wel 95% in het topic @ TPU. Alleen een aantal mensen in Starcraft merken dat hun kaartje het niet trekt, maar dat speelt ook niet iedereen.

Wat betreft die power connectors, dat is alleen maar voor de vorm. Die 2 extra pinnetjes zijn beiden ground dus die voegen kwa power echt niets meer toe. Kortom, als je de flash naar HD6970 maakt (zoals ikzelf heb in mijn XFX' review) behaal je weldegelijk vrijwel dezelfde prestaties!

@ Reviewer: mooi gedaan, leest lekker weg :Y Wat ik zelf wel jammer vond waren de geteste games. COD4 en TF2 zeggen niet zoveel meer over echte performance ;) Van mij krijg je al met al 4 sterren, en je komt tot dezelfde conclusie als ik bij mijn XFX. Nou ook succes met de examens!

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 14 mei 2011 09:55]

Over TF2 kan ik het wel met je eens zijn. Echter over je mening dat COD4 niks over de echte perfomance zegt niet. De engine die is gebruikt in cod4 is dezelfde als in cod5, cod mw2 en cod black ops. Echter is deze engine bij Call of Duty 5 en Call of Duty Black Ops zo slecht geprogrammeerd dat zelfs de snelste systemen op sommige plekken in het spel last hebben van lag. Het zijn dus juist Call of Duty Black Ops en Call of Duty 5 welke niet geschikt zijn om te testen aangezien deze engines vol met bugs zitten. Call of Duty 4 echter niet en is dus uitstekend om te benchmarken.
Je heb me met deze review weten over te halen om de kaart aan te schaffen !
Dan kan ik voorlopig weer vooruit !
Toffe review, je hebt me toch weer aan het denken gezet, of een 6950 zoals de twin frozer 2 van MSI met z'n magnifieke aftermarket koeler en military class power regulaters.
Of toch een retail versie en lekker unlocken naar een 6970 voor "gratis" meer prestatie...
Neem een retailversie en koop er een VF3000A bij? :)
@TheTeek, je kan natuurlijk ook gaan voor een reference HD6950 card en een goede Vcard koeler erbij bestellen.
Verder een goede review en Blue-tiger goede opmerking over de aansluiting, want veel mensen zouden hier gaan twijfelen.

Ik zelf wacht liever op de HD7000 series, productie van de GPU zouden al in mei starten.
Geweldige review, erg mooi het te lezen, zeker om het eens een keer te overwegen om zo'n kaart te kopen.
Goede review, is makkelijk te lezen en te begrijpen.
Hier en daar wat opmerkingen wel.
Bij je grafiekjes vind ik et lettertype met de gemeten resultaten wat aan de kleine kant.
Wat ik wel erg mooi vind is dat je dingen beschikbaar stelt aan andere tweakers zoals de BIOS mod.
Je zegt aan het begin van je review dat deze kaart hogere tessalation heeft dan je oude kaart. Maar vervolgens doe je daar niks mee in deze review. Zou wel mooi zijn om daar ook iets van mee te nemen of het even kort uit te leggen.
Bedankt voor de feedback :)
Zelf vond ik de lettertypes van de grafiekjes bij de grafieken ook een beetje aan de kleine kant, om deze reden heb ik ze aanklikbaar gemaakt voor een vergroting ;)

Helaas heb ik mijn oude kaarten al verkocht en kan ik niet echt een zinnige vergelijking maken tussen de tesselation perfomance van de nieuwe en oude kaarten. Ik kan wel even kijken of ik een mooie bron kan vinden op het internet welke een vergelijking geeft tussen beide kaarten.
EDIT: ik heb een mooie vergelijking gevonden tussen de HD6970 en HD5870 deze heb ik ook even toegevoegd

[Reactie gewijzigd door thijssie op 14 mei 2011 19:55]

Ik heb deze kaard juist gekocht, is het aangeraden om deze naar 6970 te flashen?
Al een heleboel forums bekeken en iedereen is redelijk blij met de flash naar 6970.
Zolang je alleen de shaders unlocked en een refferentiekaart hebt dan kan er niet echt veel kapot gaan. En mocht het toch niet werken kun je hem altijd nog op stand 2 zetten zodat hij weer op de stock bios draait ;)

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013