WD My Book Live 2TB Review

Door jaapio88 9 maart 2012, 20.509 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• geheel tweakbaar
  • eenvoudige installatie
  • software compleet

Minpunten

• public map niet te beveiligen
  • connectie problemen?

Sub-beoordelingen

Features Score: 3

In de doos:

• 1x utp kabel 1,5m
  • 1x my book live 2TB
  • 1x apdapter
  • cd met software
  • a4tje met handleiding hoe aan te sluiten.
De handleiding op papier vond ik wat weinig in eerste instantie. Maar nadat ik het apparaat had aangesloten op het netwerk ging het allemaal redelijk vanzelf. Onder mac os x was de schijf meteen vindbaar zonder het installeren van extra software. Ook de backup partitie was meteen beschikbaar. De webinterface die beschikbaar is via mybooklive.local is eenvoudig te gebruiken ook voor de niet tweaker. Al reageerd hij soms wel wat traag. Zo in het eerste opzicht werkt alles prima.

Features
Wat het aantal features betreft is deze nas geen uitblinker. met slechts 1 netwerkpoort en 1 disk is het bijna geen nas te noemen maar meer een harddisk met netwerk aansluiting. De software die standaard geinstalleerd staat is daarentegen weer prima. Connectie mogelijkheiden:
  • FTP
  • AFP
  • SAMBA
  • Itunes
  • TwonkyMedia
  • TimeMachine
  • SSH
Niet alles staat standaard aan maar is wel eenvoudig aan te zetten via het dashboard. De standaard beveiliging laat echter wel wat aan de wensen over. De public folder die beschikbaar is is niet te beveiligen met een password. Waardoor iedereen in die map mag lezen en schrijven. Ik toch het liefst alles dicht staan. Al is het maar voor het idee. Alle andere mappen zijn prima te beveiligen met een username en password.

TimeMachine ondersteuning
Een rede voor mij om deze schijf aan te schaffen was de TimeMachine ondersteuning. Helaas heeft WD hier niet heel lang over na gedacht. Het is namelijk niet mogelijk om de partitie grote aan te passen. Waardoor de hele schijf gebruikt wordt voor timemachine. Het is slechts een virtuele partitie. En dus geen limiet.

De laatste tijd heb ik last gehad van connectie problemen met het maken van een nieuwe backup. Voor een deel wijd ik dit aan de applicatie op de mac zelf. Deze zorgt er voor dat als er tijdens een backup iets mis gaat met de connectie naar de schijf dat de hele mac vast loopt. (Volledige geupdate, laatste versie van Lion) Dit zou niet zo heel erg zijn als de netwerk verbinding van de schijf wat stabieler zou zijn geweest. Waar het echte probleem zit is nog onduidelijk. Het zo ook nog aan het accesspoint kunnen liggen. Ik zal als ik er achter ben wat het is hier nog op terug komen.

Itunes Server
De ondersteuning voor itunes was ook een leuke extra. Het gebruik hiervan is prima te noemen. Maar het wijzigen van nummers op de server is wat lastig. Waar je in je normale itunes tracklist gewoon de tags van je muziek kan aanpassen is dat op de server mogelijkheid niet aanwezig. Maar vermoedelijk moet je hiervoor bij apple zijn. Een ander ding wat tegen valt is het vinden van nummers. Ik ben er nog niet achter hoe het precies werkt maar simpel een nummertje in een map gooien is er niet bij. Er moet via het dashboard een scan worden gestart. Die bij veel tracks nogal wat tijd in neemt. Verre van ideaal. Het is ook niet mogelijk om deze scan periodiek uit te voeren.

SSH
Voor de echte tweaker is deze nas echter wel leuk te modificeren. De SSH toegang is eenvoudig aan te zetten via het dashboard.

De geluidsproductie is laag. Ik heb de disk in de tv kast staan en als hij dus veel herrie zou maken zou me dat onmiddelijk opvallen. Maar zelfs tijdens het downloaden van torrents is de disk nauwelijks te horen. Hier moet ik wel bij vermelden dat de kast dicht is! Als de kast open staat hoor je tijdens activiteit wel het draaien van de disk.

Stabiliteit
Ik ben er nog niet achter waar het precies aan lag. Maar in de eerste week gebruiken werd de verbinding met de disk soms verbroken. Ik heb er de afgelopen weken geen last meer van gehad maar volgens de posts op het support forum van WD zou het te maken kunnen hebben met de verschillende access points van het wifi netwerk. Wat inderdaad opviel is dat pc's die direct op de zelfde switch zitten wel in staat zijn de disk te vinden. Maar dat zodra je op een ander accesspoint zit de bonjour detectie faalt. En er dus ook geen connectie gemaakt kan worden. ZELFS niet op ip.
Verder lijkt de disk prima te werken. Ik heb er nog geen klachten over. Zodra ik meer problemen krijg zal ik de review aanvullen.

Ondersteuning
Ik noemde net het support forum van WD al even. Daar is bizar weinig te vinden. De problemen met de netwerk instellingen die ik eerder omschreef waar meer mensen last van hadden waren na 4 maanden nog steeds niet beantwoord. Verder heb ik er geen ervaring mee.

In de afgelopen tijd zijn er een aantal patches geweest waaronder ook de update voor de nieuwe timemachine ondersteuning. Wat software updates tot nu to dus geen klachten. De updates zijn echter wel lastig als je een modificatie gedaan hebt door extra services te installeren. Bij een update worden alle config bestanden overschreven. Dus eventueele instellingen die niet via het dashboard gedaan zijn gaan verloren!

Tot slot
Ik denk dat als je een netwerkschijf zoekt om wat mee te spelen dat je hier een prima prijs kwaliteit verhouding in vind. De debian installatie die draait op een PPC is eenvoudig uit te breiden. Hoewel de PPC ondersteuning voor lang niet alle packages beschikbaar is. En compileren op de disk zelf is niet aan te raden.
Mensen die de disk voor backup mogelijkheden willen hebben raad ik toch aan om opzoek te gaan naar een duurdere nas waar je wel een raid op kun draaien en eventueel disks kunt vervangen. Want voor zover ik nu heb gezien is het nadat de disk stuk is gewoon over met dit product.
Ook voor mensen die de disk willen gaan tweaken moeten goed opletten waar ze aan beginnen. Want door alle custom scripts van WD is het niet eenvoudig om users toe te voegen en ze toch te kunnen gebruiken voor de standaard functionaliteit.

Update 9-3-2012
Timemachine review wat verder uitgebreid
Stukje toegevoegd over software updates.
Negatieve eigenschappen verduidelijkt.

Heb jij ook een WD My Book Live 2TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Leuk review, alleen aan de sterren te zien lijk je er niet echt tevreden mee. Is dit gewoon voldoende en kan je gewoon via elke windows pc erbij? Wat zijn de snelheden?

[Reactie gewijzigd door JBee op 14 januari 2012 17:29]

Snelheden weet ik niet. Nog nooit echt gemeten.
Je zou er met elke windows pc bij moeten kunnen. maar ook hier heb ik geen ervaring mee omdat ik geen windows pc's meer heb staan.

Wat de waardering betreft, nee ik denk dat ik meer geld zou hebben gestoken in een betere oplossing voor de mac. Voornamelijk door de connectie problemen die ik in het begin had en nu af en toe nog.
maar je kan dus niets zeggen over de snelheden? Is het bijvoorbeeld 1 mbs of wel 50. Sommige mensen hebben hier namelijk problemen mee. Ik weet niet hoe dit precies met mac zit, maar bij windows verschijnt er gewoon een venstertje wanneer je iets kopieerd naar een schrijf, met de voortgang in procenten. Je kan dan ook zien hoeveel met hoeveel mb/s dit gaat...
even een grove meting gedaan omdat je er om vroeg.
1 file ± 4 gb

read 7 Mb/s
Write 7 Mb/s

gemeten via wifi. Hoop dat je er wat mee kan.
Met welke Mbps verbinding naar de router toe?
Over 5Ghz of 2.4Ghz

7Mb/s zegt op zich niet zoveel, is dat vanaf verdieping 1 naar verdieping 2/3?
Of zat je op 2 meter afstand van je router?
Bedankt voor je antwoord, in feite kan ik hier niet zo heel veel mee, net als practics al zei, aangezien WiFi misschien dan wel de snelheidbeperkede factor is. Als je zeker wil zijn dat wifi niet snelheid beperkt moet je gewoon een kabel gebruiken. 7 mb/s zou ik namelijk niet al te tevreden over zijn... Zeker omdat ze met een snelheid van 100mbs adverteren...

[Reactie gewijzigd door JBee op 16 januari 2012 16:14]

Als we over WiFi praten kan ik ook niet juichen.. hier staat een 350mbs (Taakbeheer Windows 7 zegt 130mbit/sec) wlan router op ongeveer 8 meter afstand, als ik dan bestanden wil overzetten van gaat het ongeveer 10mb/s, een 20GB mkv vanaf de NAS streamen naar mijn laptop (VLC) is daar in tegen weer perfect. Geen beperkingen.

Bekabelt gaat het vele malen sneller, gemiddeld 90mb/s (1gbps lijntje) :9

[Reactie gewijzigd door Satom op 9 maart 2012 20:26]

De grote van een bestand zegt dan ook lang niet alles, een 5GB bestand kan vele malen zwaarder zijn dan 20GB.

Bitrate is het toverwoord:), met 10mb/s kan je dan ook zo'n beetje wel alles streamen, daar je dan rond de 80mbit zit. Maar weinig bestanden die boven de 30/40 mbit uitkomen (enige blu-ray rips daargelaten)
Mijn MyBook Live is verbonden via LAN en ik haal een constante snelheid van 42MB/s. Sneller dus dan USB 2.0, langzamer dan USB 3.0.

Persoonlijk ben ik meer dan tevreden met de snelheid, voor het maken van backups is het prima te doen, immers maakt de MyBook op de achtergrond continue een backup van nieuwe bestanden dus dit merk je niet. Voor bestandsoverdracht is het ook prima te doen, een aflevering van een serie van 1.5GB is binnen 30 seconden overgepompt.
Bedankt voor je review, maar hoe kun je als negatief punt noemen dat de PUBLIEKE folder niet te beveiligen is??
Gebruik die folder simpelweg dan niet.
Je gaat toch ook niet klagen als je open wifi verbinding (dus zonder wep/wpa) of je anonymous toegang tot ftp niet te beveiligen is ?!?! Dat is namelijk de bedoeling :)
Omdat je die niet uit kan zetten?
Je kan de public folder wel uitschakelen, maar dan moet je via SSH inloggen en de juiste file aanpassen.. Niet voor iedereen even gemakkelijk dus.
Ik zou liever zien dat de public folder niet voor iedereen schrijfbaar is. anonymous ftp kun je nog uitzetten. Dit niet
Daar heb je wel een punt. Als uitzetten niet kan dan zou een potentiële indringer inderdaad je schijf kunnen volplempen. Maar een gemiddelde hacker komt niet brengen, maar halen ;-)
Ik zou de tekst "public map niet te beveiligen" evt veranderen in "public map kan niet disabled worden" om verwarring te voorkomen.
Met wat moeite kun je de grootte van de Time Machine backup wel beperken, en op een wat elegantere manier dan een partitie aan Time Machine toe te moeten wijzen. Instructie staat op deze pagina. Dit is een onhandige beperking van Time Machine zelf.
De firmware support vindt ik uitstekend: WD heeft al een update met een aangepast AFP-protocol voor Time machine op Lion, terwijl Apple de gebruikers van hun Airport Extreme base station mooi in de kou laat staan.

EDIT: update link naar oplossing die resize door time machine voorkomt.

[Reactie gewijzigd door ustinov op 10 maart 2012 10:07]

Vandaag gekocht, bevalt me erg goed. Time Machine is nu een back-up aan het maken, (werkte pas nadat ik de firmware had vernieuwd ivm de AFP indeling ofzo :') ) maar zijn de mediaserver functionaliteiten hierna nog toegankelijk? Wil namelijk ook media gaan streamen naar m'n TV, iPad, Playstation 3 en iPhone :)
Voor zover ik het gebruik werkt het hier allemaal nog. En heb de laatste firmware geinstalleerd.
hey, is het mogelijk om met Mybook live films te streamen naar een pc buiten wifi omgeving.
Vb je WD staat in Breda en je wil in Rotterdam een film op je pc streamen...

kan dat?
Dat zal eerder van je netwerk setup afhankelijk zijn dan dat het iets te maken heeft met je mybook live. Je zult op een of andere manier je mybook benaderbaar moeten maken van buiten je netwerk.
Ik ben op zoek naar een eenvoudige NAS naast mijn Syno DS107.

Je stelt: ....met slechts 1 netwerkpoort en 1 disk is het bijna geen nas te noemen maar meer een harddisk met netwerk aansluiting....

NAS = Network Attached Storage.

Deze Western Digital My Book Live is wat dat betreft toch een (perfecte) NAS??
Als je verder zoekt naar meerdere nas units zul je zien dat de duurdere de mogelijkheid hebben om extra schijven te plaatsen en deze in een raid te draaien. Bij deze netwerkschijf is het meer , disk stuk feest over.
Ik bedoel hier mee aan te geven of de NAS nu één schijf heeft, zoals mijn Syno DS107, of meerdere schijven het is en blijft een NAS (= 'netwerk verbonden opslag') ;)
Ik heb nog een vraag over of het mogelijk is om via mijn mobiel (Android 2.3) media af te spelen, dan gaat het mij vooral om muziek.
De WD 2go app bevat een mogelijkheid om muziek af te spelen. Ik weet niet zeker of die ook beschikbaar is voor android 2.3 maar zeer waarschijnlijk wel

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung