Iiyama E2473HDS-B1 Zwart Review

Door AirtjE 14 juni 2012, 25.930 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Goede zwartwaarden
  • Snelle response
  • Prima featureset
  • Zowel HDMI, VGA én DVI
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Touch toetsen erg wennen
  • Geen handvat
  • Fingerprint en dust magnet
  • Diverse mankementen na langdurig gebruik

Sub-beoordelingen

Al enige tijd hield ik de prijzen van LED monitoren in de gaten. Thuis heb ik namelijk 2 oude 17" LG monitoren staan van 6+ jaar oud en wilde eigenlijk wat anders. Zeker als je op werk met 24" werkt, is thuis turen op een 17" monitor toch wat minder en eigenlijk ook niet meer van deze tijd.

Ik wilde niet teveel geld spenderen aan een nieuwe monitor, gezien ik er uiteindelijk twee wil kopen: een bedrag van onder de ¤200 had wel mijn voorkeur. Daarnaast had ik ook een paar eisen zoals HDMI, DVI en VGA ingang en bij voorkeur voorzien van speakers (voor het geval ik een keer snel even wat wil aansluiten zoals een game-console of camera).

Enkele weken terug zag ik dat de prijzen van een aantal monitoren interessant begon te worden. Een paar leuke monitoren waren:

• Samsung XL2730HD
  • Iiyama E2409HDS
  • Iiyama E2410HDS
Ik vond de Samsung erg leuk uitzien, alleen dit was meteen ook de duurste van de drie. Met Iiyama monitoren heb ik enkel ervaring mee in de tijd dat we nog met dikke CRT's zaten, maar LCD's? Nee nog niet, dus twijfelde hier een beetje bij. Totdat ik opeens stuitte op de splinternieuwe Iiyama E2473HDS. De monitor had ongeveer dezelfde looks als zijn voorganger, maar het scherm is beter en heeft een hoger contrast ratio. Na de specs en prijzen vergeleken te hebben, heb ik besloten eerst 1 exemplaar te bestellen bij MyCom.

Verpakkingsinhoud
De volgende dag bij de lokale vestiging opgehaald en thuis uitgepakt vond ik de volgende onderdelen:
  • Iiyama E2473HDS-B1 monitor
  • Los op te klikken voet
  • D-Sub kabel
  • DVI kabel
  • Audiokabel 3.5mm jack
  • Stroomkabel
  • Kabelorganizer strip
  • Handleiding en CD
Installatie
Ik vond de bijgeleverde kabels erg compleet. Het is jammer dat er geen HDMI kabel meegeleverd wordt maar ik had dit ook niet verwacht. De monitor kon zeer eenvoudig op de voet geklikt worden, waarna je de mogelijkheid hebt de monitor te kantelen. Helaas is het niet mogelijk om de monitor in hoogte af te stellen, ook het draaien (pivot) behoort niet tot de mogelijkheden, maar dat is niet erg. De monitor heeft geen insparing (handvat), dus bij het (ver)plaatsen dien je het scherm echt vast te houden. Dit geeft meteen wat vingerafdrukken op de glossy-black frame.

De monitor beschikt aan de achterkant (naast de aansluiting van de stroomkabel) over een centrale aan/uit knop. Hiermee schakel je de stroom in. Aan de voorkant beschikt de monitor over 4 lite-touch knoppen en een aan/uitknop. Het idee is leuk maar het is behoorlijk wennen, bij het indrukken heb je nooit echt het idee of het indrukken daadwerkelijk gelukt is. Je krijgt enkel feedback via het OSD. De aan/uit knop aan de voorkant heeft een uitsparing waardoor deze iets meer opvalt, maar is ook een lilte-touch knop en licht blauw op tijdens gebruik of oranje tijdens standby. Deze LED kun je uitschakelen via het OSD. Omdat de knoppen gewoon vlak zijn, draagt dit wel bij aan een strakke look van de monitor.

Bij het aanzetten van de monitor heb je de keuze uit 4 sources: VGA, DVI, HDMI1, HDMI2 en Auto. De keuze kan met de touch knoppen aangepast worden. Laat je hem op Auto staan, dan schakelt de display automatisch naar de input waar signaal op binnenkomt. Heb je echter meerdere inputs die actief zijn (bijv. DVI en HDMI) dan zal de laatst gekozen input gekozen worden. Bij het uitschakelen van 1 van de twee bronnen, zal de monitor automatisch schakelen naar een ander actieve input.

Bijna alle aansluitingen zitten op de achter/onderkant van het scherm. Je kunt er alleen goed bij wanneer je het scherm omdraait, de kabels wijzen dus naar beneden. Aan de onderkant vind je:
  • HDMI in
  • DSUB in
  • DVI in
  • Audio in
Aan de zijkant van het scherm (links) vindt je nog een handige extra HDMI input, zodat je bijvoorbeeld een extern apparaat zoals een HD Camcorder, Camera of Mediaplayer snel kunt aansluiten. Direct daarnaast heb je een Speaker/Headphone out.

Aangesloten op een computer
Met de meegeleverde DVI kabel kon ik deze zo aansluiten op mijn computer voorzien van Windows 7 en een ATI Radeon HD5570. De monitor werd meteen herkend en het beeld werd automatisch op 1920x1080 gezet. De uit fabriek meegekomen standaard instelling is wat te fel. Contrast, helderheid staan dan te hoog en je verliest hiermee detail. Gelukkig is de monitor goed af te stellen en biedt het via de OSD genoeg mogelijkheden. Ik heb hierbij de text-preset genomen en deze iets bijgesteld met de in Windows 7 ingebouwde instel wizard. Het beeld ziet er goed uit, al merk ik dat de resolutie 1920x1080 voor het werken in Windows even wennen is. Je gaat er gigantisch op vooruit in de breedte (ik werkte voorheen met 1024x768), maar niet in de hoogte. Een resolutie van 1920x1200 zou beter zijn geweest denk ik. Maar het went wel.

Geluid liep altijd via mijn speakers. Ik heb voor de grap het geluid van de computer aangesloten op de monitor. Voor de standaard zaken in Windows voldoet dit prima, er komt helder geluid uit wat goed verstaanbaar was, ook al mis je duidelijk de lage tonen. Als ik mijn speakers vervolgens aansluit op de monitor, hoor ik het geluid van de computer amper. Zelfs op de hoogste instelling op de monitor, speaker en in Windows, hoor ik deze heel zachtjes. Dat is weird, hier ben ik nog niet helemaal uit.

Aangesloten op een XBOX360
Hierna heb ik het scherm aangesloten op een XBOX360 met een HDMI kabel. De XBOX herkent het scherm via ID en zend automatisch 1080p 50Hz uit. Het beeld ziet er verbluffend uit, zeker als ik hem neerzet naast mijn Samsung 2223HD en zelfs mijn Samsung 37M86BD televisie. Toch even fine-tuned en het kleurenspectrum vanuit de XBOX veranderd. Ook van een afstand zijn de details heel goed te zien, het beeld 'sprong' er echt uit. Assassin's Creed: Brotherhood opgezet en deze zag er verbluffend uit. Ook de snelle race beelden van Need for Speed: Hot Persuit gaat prima. Geen teken van ghosting, alles liep vloeiend.

Het geluid via de ingebouwde speakers zijn niet bijzonder en was ook niet te verwachten gezien de grootte en wattage maar zijn voldoende. Voor echt kijk- en game-plezier kun je het beste een speakerset aansluiten. De input klinkt dan super. Je kunt via het OSD kiezen van waar het geluid moet komen bij een HDMI input (HDMI of Line-In). Je kunt ook het geluid 'muten' zodat je het geluid via externe speakers kan aansluiten zonder verstoren van de ingebouwde speakers.

Verbruik
Door de fabrikant is opgegeven dat het typische verbruik rond de 24 Watt zou liggen en een stand-by verbruik van ca. 1 Watt.

Ik heb dit gemeten en kom tot de conclusie dat het verbruik met de standaard instellingen van de monitor het laagst op 17 Watt ligt (text-mode) en het hoogst op 25 Watt (game-mode +OD). Stand-by (oranje) ligt rond de 0.9 - 1 Watt. Uit vebruikt de monitor op 0.1 Watt (met achterkant stroom ingeschakeld).

Al met al ben ik erg tevreden over de monitor. Zo tevreden dat ik het tweede schermpje een week later gekocht heb. Deze heb ik aangesloten op een andere computer en hier lijkt het geluid uit de speakers, welke doorgelust is via de monitor prima te werken. Voor het bedrag van ca. ¤190 euro vind ik dit zeker een aanrader voor elk die een LED monitor wil met een leuke featureset en goede grijs/zwart waarden en snelle response tijd.

EDIT:
Na ruim een jaar gebruik kan ik melden dat er al diverse problemen en defecten opgetreden zijn. De tweede monitor vertoonde vlak na aankoop al een rij aan dode pixels. Na contact met Iiyama is deze omgeruild voor een nieuwe.
Maand daarna begon de monitor te piepen wanneer deze niet in gebruik is (uit staat). Dit was eerst zowat onhoorbaar (hele hoge toon) maar naar mate het langer uit stond werd het geluid steeds duidelijker hoorbaar, ik krijg er hoofdpijn van. Twee keer naar Iiyama terug gestuurd, maar weer retour gekomen met melding "defect niet aangetoond. valt binnen de richtlijnen waarin het product aan moet voldoen dus geen defect of RMA". Ik schakel nu de volledige stroom uit via een stroomschakelaar om dit geluid te vermijden.

Inmiddels krijg ik nu regelmatig dat het geluid ook wegvalt. Ik heb aan beide monitoren een XBOX en een PC op aangesloten. Ook het geluid van de PC is dmv audio kabel verbonden met de monitor. De output hiervan aangesloten op de desktop speakers. Deze valt sindskort dus regelmatig uit, terwijl direct verbonden aan PC prima werkt.

EDIT 19-2-2013: Na bijna 2 jaar in gebruik te hebben, ben ik in het algemeen wel tevreden over de prestaties van de monitoren. Tegelijkertijd zijn er wel bedenkingen en zou ik als ik opnieuw monitoren zou kopen, voor iets anders gaan.

Na enige tijd gebruik bleek al een monitor te zijn stuk gegaan: een hele rits defecte pixels. Omgeruild door Iiyama voor een splinternieuwe. Die overigens na week in gebruik piept wanneer hij in stand-by modus springt of uit staat via tip-toets. Twee keer toe terug gestuurd maar defect 'niet aangetroffen' en werkt 'binnen de aangegeven normen en specificaties'. Een jaar later heb ik dat ook met de andere monitor. Zolang de monitor aan staat, of volledig uit via de harde knop aan de achterkant prima. Anders hoor je duidelijk de monitor piepen. Erg vervelend, zeker in de (lekker stille) woonkamer.

• Dell Optiplex GX280 (DVI)
  • XBOX 360 Elite (HDMI)
  • Windows 7

Heb jij ook een Iiyama E2473HDS-B1 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Als ik tijd heb, probeer ik hier wat foto's bij te zetten :)
Ik heb er zelf nu ongeveer een week of 2 ook zo een
en ben het volledig eens met je review
Je zegt dat het ding een laag verbruik heeft, maar wat verbruikt zo'n monitor dan ongeveer? En op welke brightness heb je dat getest?
Over het algemeen zijn TFT's met LED backlight veel zuiniger dan de conventionele CCFL schermpjes. Dat geldt ook voor deze. Volgens fabrieksopgave is dit 24 Watt bij normaal Windows gebruik (max 30 Watt) en 1 Watt tijdens stand-by stand. Dat geloof ik op zich wel, dus niet gemeten maar als daar behoefte aan is, wil ik dat wel even checken hoor ;)

[Reactie gewijzigd door AirtjE op 17 maart 2011 11:46]

Ja, dat dat over het algemeen het geval is weet ik ook wel.
Maar als ik kijk naar mijn eigen monitoren, dan vreet mijn 20" Dellmonitor tegen de 54W, terwijl mijn 30" HP monitor 65W doet, terwijl het schermoppervlak van dat ding bijna 3 keer zo groot is.

Fabrieksopgaven zijn leuk, maar juist in een review vind ik het interessant om te lezen of die dingen nu daadwerkelijk kloppen. Die HP van mij kan ik ook 130W laten verstoken als ik de brightness op z'n hoogst zet, maar dat is dermate hinderlijk fel, dat ik de monitor daar nooit op draai, en dus niet maal om het feit dat m'n monitor meer kan verbruiken dan wat m'n systeem in idle doet, omdat die monitor toch nooit zo fel staat :)
Ik zal proberen een meter aan te hangen als ik de kans zie...
Ik heb het scherm nu ook een tijdje, bevalt mij ook zeker wel goed.
De touch toetsen was wel even wennen voor mij, ik wissel vaak tussen bronnen:
-PC
-PS3

Als ik de bron te snel probeer te selecteren wil ik nog wel eens mis-selecteren waarna ik een paar seconden moet wachten totdat ik een andere bron kan selecteren.
Ligt vast aan mij, ik moet gewoon geduld hebben denk ik ;)

Bij mijn vorige monitor kon ik met één druk op de knop de bron selecteren, bij deze monitor zijn er 3 'touches' (?) nodig.

Het scherm is niet alleen een fingerprint magnet, ook een dust magnet :9

Kan me verder prima vinden in de review, het geluid heb ik echter niet geprobeerd via de monitor.
Ik moet zeggen dat ik hier ook vaak/veel last van heb.
Ik vind het echt irritant dat je vaak zo lang moet wachten voordat het touch gedeelte goed reageert.

Aanvullend vind ik de kijkhoek van dit scherm verre van optimaal, maar dit wist ik al voordat ik het scherm kocht ( bewuste keuze dus )
Gemeten verbruik:
  • Stand-by: 0,1 Watt
  • Ingeschakeld PC (standaard mode): 24,064 Watt
  • Ingeschakeld PC (text mode): 17,063 Watt
  • XBOX360 (in NFS Hot Persuit game): 25,065 Watt
    met Overdrive functie kan er soms 1 Watt bij komen
En oh ja je hebt gelijk, het is naast een fingerprint magnet ook een dust magnet, zie foto's >_<
Heb dit scherm ook gekocht 2dagen geleden en ben zeer tevreden, zelf was ik eigenlijk meteen gewend aan de touch toetsen alleen is het af en toe moeilijk om iets in te stellen als je in het donker zit. Wat ik helaas niet voor elkaar krijg is het geluid door de speakers van de monitor te krijgen maar denk dat de meeste mensen toch wel een head/speaker set hebben en dan heb je er toch niets aan. Al met al een geweldige monitor voor een zeer mooie prijs en volgens mij op dit moment de beste keus als je 24'' zoekt met een budget rond de 200-250 euro.
Je hebt een audiokabel meegekregen als het klopt.
Ene uiteinde van de audiokabel aansluiten aan de onderkant van je scherm, de andere in de audio-uitgang van je PC (groen).
Vergeet niet (a) je geluid op de PC aan te zetten en (b) je geluid op het scherm van mute af te halen als deze actief is.
Week na het eerste schermpje heb ik ook een tweede identieke scherm gehaald en aangesloten. Deze is al een paar keer gebruikt en getest (afbeeldingen zijn van deze 2e scherm). Inmiddels bijna 2 weken in gebruik.

Een vriend attendeerde me dit weekend over een dode pixel midden in het scherm. Dit is mij nog niet eerder opgevallen. Het lijkt er op dat het om 2 pixels onder elkaar gaat welke magenta kleuren en vooral op een lichte achtergrond zichtbaar zijn. Moet nog even kijken of dit blijvend is en er meerdere dode pixels voorkomen ;(
Ik heb sinds vandaag dit scherm ook. Aangesloten op mijn laptop via de vga uitgang, maar beeld viel mij tegen. Nu via hdmi is het perfect. Ook geen gedoe met geluidskabels zo.
Ben er erg content mee. Was een 16" laptopschermpje gewend, wat een zee van ruimte is dit dan!
Is het wenselijk/ noodzakelijk een pixelgarantie af te sluiten voor deze monitor? De prijs daarvan varieert afhankelijk van de leverancier van 16 tot 20% van de aanschafwaarde en is bij de ene 8 dagen geldig bij een ander 30 dagen en weer een ander 1 jaar.
Als je online bestelt heb je hoe dan ook het recht om binnen 8 dagen retour te sturen. Als webshops dit weigeren moet je er niet bestellen.

Voor 30 dagen zou ik het er niet bijkopen, dat is wel een heel korte termijn. Ik heb zelf alleen nog maar pixeldefecten out of the box gehad, maar je weet maar nooit. Daar is het garantie voor...
ik heb dit scherm nu ook een week maar als ik hem op standby of uit zet dan komt er een hoge toon uit, wat nogal storend is heb jij dit probleem ook ?
Dit is bij mij nog nooit voor gekomen? Heb je nog andere problemen anders zou je hem toch maar kunnen laten inwisselen met je garantie.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013