Merk en serie Canon, EOS
Verkoopstatus Body
Mount Canon EF-S
Cameraresolutie 18MP
  Bekijk alle specificaties

Canon EOS 60D Zwart Review

Door JohFraEl 9 januari 2011, laatste update op 15 januari 2011, 18.082 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Hoge resolutie 18 megapixel
  • HD film/video
  • Regelbare audio input levels
  • Uitklapbaar en kantelbaar display
  • Consistente 5,3 fps continu opnamen en snelle AF
  • Draadloze flits bediening
  • Bewerken van beelden in camera (RAW JPEG conversie)
  • Meegeleverde software

Minpunten

• Geen AF-microaanpassing
  • Positionering videomode op de programmakeuzewiel
  • Geen continu AF tijdens filmen
  • Weergave zoeker maar 96%

Sub-beoordelingen

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Uitbreidbaarheid Score: 4

Ik heb een ruime ervaring in het verleden opgedaan met conventionele SLR camera’s en mijn vorige spiegelrefexcamera was een Pentax Super A met 28-200mm en 21-35mm zoomlens en een 400mm telelens.
Ik heb echter geen ervaring met andere DSLR’s en heb jarenlang compacte camera’s zoals de Canon PowerShot A80 gebruikt omdat de kwaliteit en mogelijkheden voor puur vakantie foto’s redelijk voldeed. Echter om wat professioneler en met meer gebruikersplezier weer eens met fotografie bezig te zijn en mijn artistieke aspiraties te bevredigen heb ik nu weer voor een semiprofessionele DSLR gekozen. Uit diverse reviews en vergelijkingen kwam ik op twee merken uit, namelijk Nikon en Canon, uiteindelijk bleven er drie modellen over; de Nikon D7000, Canon EOS 7D en de Canon EOS 60D. Vanwege maximum budget en na vooral beeldresultaat vergelijkingen en gebruikersgemak en mogelijkheden voor video opnamen, heb ik toch bijna intu´tief voor de Canon EOS 60D gekozen.
Vervolgens ben ik deze uitgebreid gaan testen met een enkel zoomobjectief namelijk de Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6

Specificaties

• 18 Megapixel APS-C CMOS sensor 22,3 mm x 14,9 mm
  • 5,3 bps opnamesnelheid
  • ISO bereik tot 12800
  • Pentaprisma 96% beeldzoeker
  • 9 'cross-type' AF punten (crosstype type f/5.6 of sneller, f/2.8 in het midden)
  • 63-zone iFCL meetsysteem (iFCL = intelligent Focus Color Luminance)
  • DIGIC 4 processor
  • Ge´ntegreerde E-TTL II met Speedlites uit de EX-serie, draadloze ondersteuning voor meerdere flitsers
  • Variangle 7,7 cm 3inch Clear View TFT LCD 1.040.000 dots
  • Body van Aluminium en policarbonaathars met glasvezel
  • Afmetingen (b x h x d) 144,5 x 105,8 x 78,6 mm; 675 g
  • Belichtingscompensatie +/- 5 Stops in 1/3- of 1/2-stopwaarden (kan worden gecombineerd met AEB).
  • Full HD movie, 1920 x 1080p (29,97, 25, 23,976 fps)
  • HD 1280 x 720p (59,94, 50 fps)
  • 640 x 480p (59,94, 50 fps)
  • Maximale duur 29 min. 59 sec., maximale bestandsgrootte 4GB
  • Video-uitgang (PAL/ NTSC) (ge´ntegreerd met USB-aansluiting), HDMI-mini-aansluiting (HDMI-CEC-compatibel), externe microfoon (3,5 mm stereominiplug)
  • Batterij: Oplaadbare lithium-ionaccu LP-E6
Product specificaties Canon website
Youtube-review EOS 60D op ChristopherKblog's Channel
Wikipedia Canon EOS 60D

Camera body
Deze is iets compacter dan z’n voorganger de EOS 50D en groter en zwaarder dan het kleinere broertje de EOS 550D. Met een gewicht van 675 gram, 144,5 mm breed, 105,8 mm hoog en 78,6 mm diep tegenover 128,8x97,3x62mm van de 550D die 530 gram weegt, voelt ie ook wat meer solide aan. Doordat er in plaats van een magnesiumlegering een chassis van aluminium met polycarbonaathars met glasvezel is gebruikt is de 60D opmerkelijk stevig en toch lichter dan de EOS 7D die ruim 820 gram weegt en 148,2x110,7x73,5mm als maten heeft. Vergeleken met de Nikon 7000D is ie bijna even groot en iets lichter, de 7000D weegt 690 gram en is iets kleiner namelijk 132x105x77mm. Het gewicht van de EOS 60D body met batterij en SD-kaart is 755 gram (CIPA-teststandaard, inclusief batterij en geheugenkaart)
De EOS 60D ligt qua grip bijzonder goed in de hand en met het 18-200mm zoomobjectief van 595 gram is het nog steeds goed in balans en redelijk goed vast te houden en te handelen zelfs met 1 hand (zonder te zoomen uiteraard).
Qua vormgeving vind ik ‘m persoonlijk robuust maar toch elegant.
De Canon EOS 550D, EOS 60D en EOS 7D ten opzichte van elkaar naast elkaar achteraanzicht en vooraanzicht. (beelden DPR-Review)

Bediening
De bediening van de meeste elementaire zaken kan met de rechterhand worden gedaan waardoor je met de linkerhand kan ondersteunen en de functies van het objectief kan bedienen, zoals zoomen en eventueel scherpstellen.
Het programmakeuzewiel met ver/ontgrendingsknop zit aan de linkerzijde en is even wennen maar wel handig, omdat je zeker weet dat er geen andere instelling per ongeluk is ingesteld, wat mij betreft had men echter de videomode op een andere plaats gezet nu moet je helemaal linksom terugdraaien wat vanuit Av mode 11 klikken is en terug naar P of Tv 9 a 10 klikken rechtsom en zelfs 15 naar Creative modi. Direct onder het programmakeuzewiel zit de aan/uitschakelaar en daaronder de deleteknop. Ook de flitsknop zit links aan de voorkant boven de objectiefontgrendelingsknop. Alle andere bediening zit rechts. Aan de voorzijde onder vind je de knop voor scherptedieptecontrole, natuurlijk de ontspanknop op de greep op wijsvingerhoogte. Daarachter het hoofdinstelwiel en daarachter boven het LCD-paneel van links naar rechts op een rij; de knoppen voor AF-modus-selectie, transport-modus-selectie, ISO-snelheid-selectie en de meetmethode-selectie. Rechts daarvan de knop voor LCD-paneel verlichting. Op de achterzijde rechts vind je naast het zoekeroculair/oogschelp de zogenaamde knop voor dioptrische aanpassingen waarmee je de scherpte van de zoeker kan instellen. Dan onder het LCD-paneel de knop voor LiveView en filmopnamen. Recht daaronder langs het kantelbare display de menu-knop, daaronder de info-knop met rechts daarvan de Q-knop voor snel instellen. Hieronder is het snelinstelwiel met daarin verwerkt de multifunctionele knop en in het midden de (set) instel-knop.
Er is veel commentaar van meer ervaren Canon EOS gebruikers over de combinatie van de multifunctionele knop met het snelinstelwiel op de achterzijde. Ik heb als nieuwe gebruiker echter weinig problemen ermee en vind de combinatie wel handig in het gebruik en makkelijk te bedienen. Ik heb voor deze aankoop van een collega de EOS 7D mogen proberen en kan me voorstellen dat het even wennen is maar zeker geen verkeerde oplossing.

Linksonder hiervan naast het display zit de weergaveknop en daarlangs de unlock knop voor het snelinstelwiel. Rechtsboven onder het LCD-paneel zit van links naar rechts de AF-ON AutoFocus-startknop, daarlangs de knop voor AE-vergrendeling (focus+lichtmeting) en FE-vergrendeling (Flash Exposure) welke ook gebruikt kan worden voor verkleinen van weergave of om meerdere opnamen weer te geven. Daarnaast de knop voor AF-puntselectie en vergroten weergave. (zie ook de tutorial)
Bovenaanzicht

De achterzijde

Prestaties
Canon’s krachtige DIGIC 4 processor staat garant voor nauwkeurige kleuren, vloeiende tintgradaties en minimale ruis. De EOS 7D heeft echter met een Dual DIGIC4 het dubbele hiervan in huis.
De sluitersnelheden van 1/8000 tot 30 seconden plus een Bulb option; de snelste flash sync speed is 1/250. Hiermee is ie gelijk aan de EOS 7D en de Nikon D7000, maar sneller dan bijvoorbeeld de EOS 550D.
Qua AF en lichtmeet snelheid doet de de EOS 60D zeker niet onder voor z’n voorgangers en directe concurrenten. Er is een verbetering in de manier van lichtmeting. De 63-zone Dual Layer (iFCL) meetsensor biedt een lichtmeting die nog nauwkeuriger is geworden en de meting bepaald aan de hand van een analyse van de informatie over kleur, lichtintensiteit en scherpstelling.
De 9-point cross type AF System is beduidend minder ten opzicht van de EOS 7D 19-punten en lijkt ook overclassed te worden door de Nikon D7000 met 39 AF punten dus ruim 30 meer, echter beide camera’s beschikken over hetzelfde aantal sensitive cross-type sensoren namelijk 9, in de praktijk blijkt de Canon qua meting zelfs meer consistent te zijn onder heldere omstandigheden (aldus cameralabs.com).
De opnamesnelheid bij continue opnamen is wel iets minder, namelijk 5,3 bps in plaats van 6,3 bps van de 50D en de 8 bps van de 7D, ook de Nikon D7000 is sneller met 6 bps wat echter in de praktijk niet zo heel veel verschil meer is. Nog sterker in een test van cameralabs.com bleek dat in een duurtest de Canon EOS 60D het langer volhield om continu opnamen te maken dan de Nikon D7000.
Quote: Cameralabs.com review Canon EOS 60D verdict
“- most notably the D7000 has a limited buffer depth which could see you running out of frames in the best quality modes after just 15-20 shots, whereas the Canon happily keeps shooting.”
De Canon EOS 60D heeft een ISO bereik van 100 tot 12800 H (6400 native) conform de EOS 7D terwijl de Nikon D7000 tot 25600 gaat.
De capaciteit van de batterij is ruim voldoende, na een sessie van ca. 2 uur met 160 foto’s en 27 video’s in de winterse kou had ik nog 75% over. Je zou dus in principe zelfs vier maal zo'n sessie kunnen doen.
(bijgaand een compilatie: Vimeo "Winter in Eersel")
Ook het opladen gaat redelijk snel, na 2,5 uur is een volledig lege batterij opgeladen volgens het manual, in de praktijk was een halflege batterij binnen 20 minuten tot een halfuur al weer bijgeladen.
Vooraanzicht met uitgeklapte flitser

Video
De EOS 60D is ook uitermate geschikt voor video opnames. Full HD (High Definition) video met 30, 25 en 24 bps, specificaties waar je prima mee kan werken om hoge kwaliteit HD opnames mee te maken. Bijzonder handig hierbij is het uitklapbare en kantelbare scherm voor filmen onder een moeilijke hoek wat natuurlijk ook bij het fotograferen uitstekend werkt. De resolutie van het scherm is 1.040.000 dots en het display is 3 inch groot met een 3:2 ratio wat een prima beeldverhouding is voor tijdens het filmen of LiveView. De Canon EOS 60D maakt haarscherpe videobeelden met full 1920x1080p HD resolutie maar kan ook op 1280x720p HD en SD kwaliteit (Standard Definition) 640x480p en Bijsn. 640x480p welke een teleobjectiefeffect van circa 7,2x geeft, deze opnamemodus wordt Movie Bijsnijden of CropMode genoemd.
Bijgaand een voorbeeld op Youtube wat dit betekend met een Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6 Zoomlens. Cropmode zoomtest EOS 60D
Zie ook de tutorial voor movie-mode.

Een andere zeer welkome feature van de 60D is het regelbare audio niveau waarmee je het opnameniveau van de geluidsopnamen in video-mode kan aanpassen, hierbij is het ook mogelijk om een windfilter in te schakelen.
Om het geluid nog beter vast te leggen, zijn externe microfoons aan te sluiten. Foto’s en videobeelden zijn via de HDMI aansluiting rechtstreeks op compatibele HD Ready TV’s af te spelen. Voor het afspelen van het beeldmateriaal kan de afstandsbediening van de TV worden gebruikt.
Een nadeel van de 60D is dat er geen continue autofocus tijdens het filmen beschikbaar is, iets waarover de Nikon D7000 wel beschikt.
Bijgaand een voorbeeld van videobeelden vergelijking van de Nikon D7000 en de Canon EOS 60D Nikon D7000 vs. Canon EOS 60D - FenchelJanisch

Geheugen
Nieuw in de EOS range is het gebruik van SDHC en SDXC geheugenkaart zoals ook in de EOS 550D werd gebruikt, de 7D heeft nog een compactflash card. Door het gebruik van SDXC is de opslagcapaciteit van 16 en 32Gb redelijk standaard en op dit moment nog begrensd tot 48 en 64 Gb, er wordt echter verwacht dat de opslagcapaciteit (theoretisch) nog vergroot kan worden naar 2TB. Ook hierin heeft concurrent Nikon een voordeel door namelijk dubbele kaartslots in te bouwen in de D7000.

Beeldbewerking
Een gedeelte waarin de EOS 60D uitgebreid is betreft de bewerking van beelden in de camera. Er zijn creative filters welk men achteraf kan gebruiken maar ook kan men het beeldformaat die in JPEG opgeslagen worden wijzigen. Bovendien is het mogelijk om RAW beelden te converteren naar JPEG in de camera, iets wat enorm handig kan zijn als je onderweg bent zonder de juiste software en toch alvast wat foto’s wil delen. Bijgaand de tutorials voor risizen, picture-style, creative filters en RAW-processing op youtube.
Daarnaast levert Canon ook nog benodigde software mee welke een zeer welkome aanvulling is op de functionaliteit.
  • ZoomBrowser EX / ImageBrowser voor bladeren en afdrukken
  • Digital Photo Professional voor beeldverwerking.
  • PhotoStitch, EOS Utility (incl. Remote Capture, Original Data Security Tools*), en Picture Style Editor.
De Canon EOS 60D achteraanzicht met uitgeklapt display en vooraanzicht.

Positief: Wat mij persoonlijk betreft is de comfortabele grip en balans qua gewicht een voordeel. Ook de gecombineerde bediening vind ik zeer geslaagd, al zal niet iedereen dat met me eens zijn. Uiteraard is het kantelbare scherm met hoge resolutie een zeer aantrekkelijke feature evenals de regelbare audiovolume mogelijkheden. Omdat de iets duurdere grote broer 7D bijna dezelfde specs heeft qua sensor, meting en video mogelijkheden gaf dit wat mij betreft de doorslag. Kwalitatief is het verschil van foto en video opnamen zeer klein en voor mij niet doorslaggevend. Ook ten opzichte van Nikon vond ik bij vergelijkende testen het resultaat niet voor elkaar onderdoen en afhankelijk van waar je persoonlijk van houdt; weinig ruis maar vlakke doch realistische weergave (Nikon) of juist meer scherpte, contrast en brillantie in de kleur (Canon). Wat ik uit andere reviews en testen heb begrepen is de wat langzamere continu-opname snelheid ten opzichte van concurrerend model D7000 van Nikon zeker geen nadeel maar blijkt de EOS 60D in de praktijk de snelheid langer vol te houden en kan de AF het ook prima bijhouden. De draadloze flits bediening, waarmee je meerdere externe flitsers kan aansturen zal voor sommige mensen ook een zeer aantrekkelijk item zijn. Het omzetten van RAW naar JPEG en andere beeldbewerkingsmogelijkheden behoort ook tot de voordelen. De meegeleverde software vind ik ook een voordeel, vooral de EOS Utility met remote capture waardoor je in combinatie met een PC in staat bent om time-lapse opnamen te maken.

Negatief: Helaas beschikt de 60D niet over een microaanpassing van de autofocus, nu kan je dat aardig compenseren door in LiveView mode het beeld van de opname 5x of 10x te vergroten op elk willekeurig punt op het scherm en dan handmatig scherp te stellen maar het blijft behelpen.
Uiteraard is de lagere snelheid van 5.3 fps een nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld 8 fps van de EOS 7D daarnaast is het bereik van de zoeker maar 96%. Ook het gemis van continu autofocus bij filmopnamen kan als een behoorlijk nadeel worden beschouwd hiermee heeft de Nikon D7000 duidelijk een voordeel. Qua ISO snelheden en kwaliteits-issues zoals ruis bij hoge ISO moet ik toegeven dat hierbij ook de Nikon net iets beter is ondanks een lagere resolutie maar uit diverse vergelijkingstesten vond ik het verschil niet zodanig dat dit mijn keuze heeft be´nvloed. Persoonlijk vond ik bij deze vergelijkingstesten zelfs het contrast en kleurweergave van Canon iets krachtiger en zelfs een tikje overdreven, waardoor de realiteit in veel gevallen door Nikon beter wordt weergegeven dan door Canon maar uit artistiek oogpunt sprak dat mij juist weer meer aan. Dit laatste kan als een nadeel gezien worden maar kan ook als een voordeel ervaren worden als je mooie cheesy plaatjes wil schieten, dat blijft dus afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
Voorzijde met uitgeklapte display naar voren.

Heb jij ook een Canon EOS 60D Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Volgens mij heb je tijdens video wel AF, alleen is dit op contrast gebaseerd, en dus bijzonder traag. Handmatig focussen blijft beter :)
Klopt, je kan tijdens filmen met AF-ON en de ontspanknop met de AFscherpstellen maar da's dus niet continu, daarbij wordt ook de belichtingsmeting gedaan en bovendien maakt de AF tijdens filmen behoorlijk wat geluid wat je natuurlijk opneemt. In mijn testcompilatie op Vimeo zit op 07:18 een opname waarbij ik dit per abuis geprobeerd heb. Is niet aan te raden en handmatig is idd beter. :/
(je kan dit overigens uitschakelen door Movie-belicht op handmatig te zetten en AF met ontspanknop tijdens filmen Uitschakelen. Echter niet voor AF-ON.)
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van Nikon D7000 gebruikers met deze feature.
Zou je dit tekortkoming niet kunnen opvangen met een betere lens. Een USM lens is in ieder geval stiller. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het probleem wat ik vaak heb met de compact camera dat deze vaak in de avond en binnen in huis met weinig licht altijd slechte of bewogen foto's maakt.
heb verschillende compact camera's gehad sony, canon maar hebben eigenlijk altijd het zelfde slechte resultaat. ik zit er nu over te denken om toch maar een dsrl te kopen.
mijn vraag aan u, wat is de kwaliteit van foto's bij binnen licht of wat slechter licht zoals s' avonds in huis. buiten geven de compact camera's een redelijk mooi beeld maar zoals ik al eerder zei binnen is een drama.
Je kan met een DSLR binnen bij kunstlicht prima foto's maken, ten eerste kan je gewoon de kleurtemperatuur instellen op kunstlicht onder witbalans en vervolgens kan je met de ISO waarde behoorlijk omhoog tot je een aanvaardbare sluitertijd hebt. Ik maak bij concerten meestal gewoon foto's zonder flitser neem een redelijk groot diafragma en zet de ISO op ca. 2400 of hoger. Resultaat op flickr en zie een voorbeeld van binnenfotografie hier.
Je hebt plaatjes in je review van de D60, niet de 60D.. :P

Prima review verder!
Ja ik zie het, bovenaanzicht is de D60, heb 'm maar weer weggehaald |:(
En vervangen, thanx voor het opmerken! :)

[Reactie gewijzigd door JohFraEl op 1 januari 2011 10:22]

Kan jij de 3 sterren uitleggen bij Uitbreidbaarheid? Kan in je verhaal niet echt terug vinden waarom de 60D op dat vlak de 3 sterren scoort.

Verder nette Review.
Je hebt helemaal gelijk, zie hieronder mijn eerdere motivatie, ik heb de beoordeling voor uitbreidbaarheid ondertussen echter aangepast naar goed, dat is ook meer in overeenstemming met de werkelijkheid.
Goede opmerking. In principe is de uitbreidbaarheid prima, alleen ten opzichte van andere DSLR's onderscheid de D60 zich daarin niet, bovendien heb ik in het review dit verder niet beschouwd en maar 1 objectief gebruikt heb dus daarom voldoende ingevuld. Als je echter de camera met andere toestellen vergelijkt is de uitbreidbaarheid natuurlijk goed, ik overweeg ook om dit aan te passen omdat dit een verkeerd beeld geeft met een voldoende beoordeling.
lekker duidelijke review. Danku hiervoor. Mij is duidelijk geworden dat het toch de Canon 7D gaat worden. Beetje schroeven aan mijn budget. Ik heb al eerder met een Canon 7D geschoten(ben beginnend dslr gebruiker) maar ik denk eerlijk gezegd dat de 60D net te weinig gaat bieden voor sportfotografie.

Nogmaals zeer nette review :D
Bedankt voor je positieve reactie, voor sportfotografie denk ik dat je met de D7 beter uitgerust bent. Succes met je DSLR carriŔre! 8-)
Aleen kan het nog even duren tegen de D7 uit is ....
Tenzij je de 7D bedoeld natuurlijk ;)
Ik denk dat ik de 7D bedoel :P
Prima review!

Heb zelf ook lang gewacht op de 60D, als opvolger van mijn 450D, die ik nu nog heb.
De specs en de look-and-feel hebben mij in ieder geval doen besluiten om nog ff door te sparen voor een 7D, zie op E-bay (Dld) toch al richting de winkelprijzen van de 60D is het gaan.

Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013