Merk Philips
Score Score: 4
Eerste prijsvermelding zaterdag 18 september 2010 00:00
Categorie Afstandsbedieningen
  Bekijk alle specificaties

Philips Prestigo SRT8215 Review

Door ijscobar 9 december 2010, laatste update op 9 december 2010, 4.702 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• mooie vormgeving
  • bouwkwaliteit is zeer goed
  • backlight fysieke toetsen
  • makkelijk te configureren
  • touchscreen
  • goede prijs

Minpunten

• geen accu
  • volume / kanaal toetsen
  • geen backlight met gebruik fysieke toetsen

Sub-beoordelingen

Configuratie Score: 4

Ik was al een tijdje op zoek naar een universele afstandsbediening en zat te twijfelen tussen deze en de "Prestigo SRU9600" , wat voor mij de doorslag gaf is dat de Prestigo SRT8215/10 een hoop meer fysieke toetsen heeft en dus niet de meeste functies dmv het touchscreen hoeft te gebruiken .
Ook is het een nieuwer model (2010) met een uitgebreidere database van (300.000) apparaten , de SRU9600 is immers in 2006 uitgekomen .

Verpakking

een beetje goedkoop vorm gegeven doosje met de Prestigo in het zicht , door de kleurrijke sticker op het touchscreen gedeelte kwam het op mij een beetje over als een "dummy" .
In de doos zit ; de Prestigo , drie AA batterijen , USB kabel en een snelstart guide .
De Configo software word er niet bijgeleverd en is alleen te downloaden .

Eerste gebruik

Om te beginnen moet je eerst de Configo software (ook voor MacOs) installeren , vervolgens de Prestigo dmv van de bijgeleverde (USB / mini USB) kabel aan de PC hangen .
Tot mijn verbazing werd de Prestigo niet herkent tot ik Windows zelf voor een driver liet zoeken , na de driver installatie start Configo automatisch op en kun je beginnen met apparaten toevoegen .
Met Configo kun je apparaten beheren , activiteiten aanmaken en verschillende opties van de Prestigo zelf aanpassen zoals schermverlichting , gevoeligheid en audio feedback van toetsen .

Apparaten toevoegen

In mijn geval zijn dit ;

-Thomson DCI62UPC
-Denon DN-A100 Pro
-LG 42PQ2000

Het toevoegen van apparaten gaat bijzonder makkelijk ; een kwestie van op de originele afstandsbediening de power toets ingedrukt te houden en alle functies worden herkend .
Het enige dat me opviel was dat de inputs van mijn TV niet helemaal goed herkend werden ; de input had een andere naam maar was in functie correct .
Je kunt niet herkende toetsen laten leren , ik heb hier zelf geen gebruik van hoeven maken .

activiteiten toevoegen

Je kunt in de Prestigo activiteiten toevoegen zodat er meerdere apparaten tegelijk aan gaan voor een bepaalde functie .
In mijn geval zijn dat er nu twee ; TV en Movie , het toewijzen van de verschillende inputs van de TV en de versterker is simpel in te stellen zodat met 1 druk op de knop alles naar de juiste inputs schakelt .
Nadeel vind ik wel dat je geen activiteit kunt aanmaken van een apparaat zoals een iPod (zonder dock) ; ik gebruik zelf mijn iPod wel eens met een mini-jack op de versterker en dit is dus niet in te stellen .

Favorieten

Je kunt bij je apparaten favorieten toewijzen ; dit houdt in dat je praktisch je eigen zender volgorde kunt creŽren met bijbehorende (zender logo) iconen .
De favoriet optie is in mijn ogen alleen functioneel met je TV of Kabelbox .

Touchscreen

Op het touchscreen worden de zogenaamde softbuttons weergegeven , je kunt hier toetsen programmeren die je vaak gebruikt of als ze niet op de fysieke toetsen zitten .
Je kunt de softbuttons hernoemen en van positie (door slepen) veranderen dmv de Configo software .
De aanraak gevoeligheid is erg prettig ; met een lichte aanraking activeert het scherm zich en met iets harder drukken bedien je het scherm waardoor je niet per ongeluk softbuttons indrukt bij het wegleggen oid .
Ik vind wel de tabjes van apparaten en activiteiten bovenin wat klein , hierdoor moet je soms meer dan 1 keer drukken om het tabje te openen .
De kleuren zijn goed te noemen maar spatten niet het scherm af , de helderheid is goed maar de resolutie is vrij laag wat begrijpelijk is gezien de functionaliteit van het scherm .

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is goed tot zeer goed te noemen ; de Prestigo voelt degelijk aan , de fysieke toetsen voelen goed aan , het touchscreen is goed "beschermt" en het klepje van de batterijen zit goed op zijn plaats zonder speling , het ontbreken van een accu is mijns inziens een gemiste kans .

Ergonomie

De Prestigo heeft aan de onderkant een rubber laag wat erg prettig is in de hand en het uit de hand glijden minimaliseert wat wel eens wil voorkomen met moeilijk te bereiken toetsen .
De fysieke toetsen zijn goed verlicht en dimt mooi gelijkmatig bij het uitschakelen , nadeel vind ik wel dat de backlight alleen aan gaat dmv het touchscreen en niet de fysieke toetsen .
Ook mis ik de "puntjes" op de volume en kanaal toetsen om blind te zappen aangezien deze vrij glad zijn , de "5" toets heeft dit wel .

Tot nu toe ben ik erg tevreden met de Prestigo , op wat kleine punten in de installatie en configuratie na ging het allemaal erg gemakkelijk en is de functionaliteit erg goed te noemen .
Op een paar kleine punten na ben ik erg tevreden met deze aankoop .

• Thomson DCI62UPC
  • Denon DN-A100 Pro
  • LG 42PQ2000
  • Windows XP

Heb jij ook een Philips Prestigo SRT8215?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Bedankt voor de review.
Weet je ook of deze afstansbediening met Win7+XBMC (of Windows Media Center) werkt?
En nog een ander vraag...
Kun je met de Prestigo ook individuele knoppen programeren?
Alvast bedankt
Vier maanden na dato toch even een antwoord voor diegenen die het weten willen:
Jazeker, je kan elke hard button toewijzen aan een IR code van een willekeurig apparaat via de configuratiesoftware. Je klikt in de software op de knop die je wil aanleren, vervolgens druk je op de te leren toets op de originele AB en presto.
Softbuttons kan je ook op een zelfde manier trainen en voorzien van een tekstlabel.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013