Merk HTC
Gsm-besturingssysteem Android
Telefoonmodel Bar
Kleuren Grijs
  Bekijk alle specificaties

HTC Desire Z Grijs Review

Door Jivebunny 7 december 2011, laatste update op 1 juni 2012, 13.456 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Fijn toetsenbord (ook na 1 jaar nog steeds goed!)
  • Batterijduur verassend goed (ook na 1 jaar gebruik)
  • CPU met enorme clockrange (Overclocken goed mogelijk)
  • SLCD prettig en scherp
  • Community ondersteuning met breed scala aan ROMs
  • Scharnier twijfelachtig, maar tand des tijds prima doorstaan inmiddels!

Minpunten

• Speaker blik en schel t.o.v. huidig marktaanbod
  • Opladen aan zijkant
  • Touchpad i.p.v. trackball, reageert niet altijd even prettig
  • Geen 5e rij op toetsenbord (cijfers e.d.)

Sub-beoordelingen

Juni 2012 - Mini-Update
- positieve eigenschappen bijgewerkt
December 2011 - Update
Nog steeds tevreden over het inmiddels in smartphone land oude beesie.
- Meerdere malen laten vallen inmiddels maar nog geen krasje te zien!
- Alle ROMs in alle soorten en maten geprobeerd en nu toch wel behoorlijke tijd tevreden met MIUI!
- Nog geen krasjes op het geborstelde aluminium, maar wel beschadigingen op de plastic beschermlaag. Toch netjes dat het erop zit (zie foto hieronder).
- Nieuwe telefoon kopen lonkt, maar dat doet het altijd bij mij. Tot nu toe is het gewoon de fijnste telefoon qua totaalplaatje die ik ooit heb gehad en ik zou dan ook met een hardware-update/grade (dual-core cpu+gpu plz!!!) als enige wens voor nu, deze update willen afsluiten.

Voorwoord
Versie 1.0 - 25-11-2010
- Basis

Versie 1.1 - 20-12-2010
- Toegevoegd: Opmerkingen en screenshot over CyanogenMod ervaring.
- Waardering bijgesteld: Accuduur -1 ster, Bouwkwaliteit +1 ster

Versie 1.2 - 07-12-2011
- Toegevoegd: Update met ervaringen na één jaar gebruik
- Bouwkwaliteit verhoogd van 4 naar 5 sterren! Scharnier is niets slechter geworden t.o.v. direct na aankoop! De accu is na 1 jaar gebruik kwalitatief nog steeds erg goed, en lijkt met de tijd niet slechter geworden!

Dit is mijn eerste review hier op Tweakers.net. Deze review zal van tijd tot tijd bijgewerkt worden op basis van ervaringen en/of tests.

Vragen over het product e.d. graag in de reacties onder de review. Op- of aanmerkingen graag via de DM. Bij voorbaat dank!

Handige links
NL Handleiding HTC Desire Z
Aangekochte beschermende case
Rooten & Custom ROMs voor HTC Desire Z

Voorgeschiedenis
Na op 15-9-2010 een pre-order te hebben geplaatst en net als een Apple fanboy (niks mis mee!) de aankondigingen even daarvoor te hebben gevolgd, dan toch eindelijk het toestel mogen ontvangen op 12-11-2010.

Komende vanaf een HTC Hero, is dit het toestel wat voor mij de gebreken (waren er niet veel) in de mogelijkheden van de HTC Hero, wegnam en aanvulde. Mijn oude toestel ken ik van binnen en van buiten, daar ik deze heb 'geroot' en voorzien van meerdere ROMs, en tevens toen het beestje wat trager begon te worden t.o.v. het applicatie geweld (o.a. Angry Birds), ook nog overgeclocked. Dit alles heeft de Hero goed doorstaan. de Hero geniet nu van zijn pensioen bij mijn ouders, die het toestel vast niet tot het uiterste zullen dwingen.

Beoordeling in het kort
Was dit nu het wachten waard? Jazeker. Is de prijs/kwaliteit verhouding in orde? Jazeker. Hoe houdt de Desire Z zich dan onder dat (mis)gebruik van jou? Prima!

Bouwkwaliteit (zie ook "Schuifmechanisme" verderop)
Het eerste wat mij opviel, toen ik het toestel uit de doos haalde, was het gewicht en daarbij het gevoel dat het toestel goed in elkaar zit. Dat het wel een stoot(je) kan hebben. Ik heb dit tot op heden nog niet uitgeprobeerd, en ben het ook niet van plan. De batterij erin gedaan en opgestart (De eerste keer duurt even wat langer als normaal).

Prestaties
Gelijk viel mij de reactiesnelheid op t.o.v. de Hero. Vele malen strakker en sneller, alhoewel er her en der zich een hapering voordeed en doet ten tijde van het installeren van een app. Ook al is het niet nodig, heb ik toch lopen spelen met het over- en underclocken van het toestel, en ben onder de indruk van de mogelijkheden van de nieuwe CPU. Zonder met de kernel te rommelen kan het toestel zich al automatisch op basis van Android 2.2 underclocken wanneer nodig, en doet dit verder ook prima. Toch kon ik het niet laten om te kijken wat er qua prestatie-vooruitgang zichtbaar werd, zodra ik zou overclocken. Ik heb het toestel nu stabiel op 1,4 ghz draaien en de benchmarks liegen er niet om. Ook voelt de reactie van het toestel net iets 'crisper' en sneller aan. Vooral wanneer ik met meerdere dingen tegelijk bezig ben. Niet dat het echt nodig is verder, maar leuk om mee te prutsen. De standaard snelheid van 806 mhz, is op dit moment ruimschoot voldoende. Ik heb nog niets gevonden, wat echt problemen opleverde voor dit apparaat.

[small]"Quadrant Standard" Benchmark resultaten @806 Mhz.

"Quadrant Standard" Benchmark resultaten @1440 Mhz.

HTC Sense 2.2 en gebruik
Zoals Android gebruikers, en dan met name HTC gebruikers gewend zijn, kun je gelijk aan de slag met de meeste alledaagse dingen. Het toestel wordt namelijk vrij compleet geleverd, dankzij de HTC Sense schil, die bovenop het Android systeem ligt. Het is voor velen een "Love it or Hate it" toevoeging. Ik kan er persoonlijk goed mee leven, zolang al die grafische glorie het toestel maar niet onnodig vertraagd. En dat doet het zeker niet bij dit toestel.

Voor mij is de nieuwe HTC Sense voor Android 2.2 een welkome toevoeging. Het autopaneel en de navigatie die men erbij krijgt, zijn zeker de moeite waard. Het nieuwe kaarten systeem waarmee men gratis de kaarten op de SD kaart kan zetten, om zodoende in het buitenland geen streaming kosten te hebben bij gebruik van bijvoorbeeld, een Google Maps, is vooral interessant. Om dan daadwerkelijk gesproken navigatie te krijgen, moet men helaas echter betalen. Het enige jammere is dat de navigatie-software zelf iets beter had gekund. Nu wil hij nog wel eens rare routes pakken, die echt niet sneller of makkelijker zijn.

Qua gebruiksgemak en uiterlijk is er verder niet bijster veel veranderd t.o.v. van 2.1, en dat is op zich niet verkeerd, aangezien 2.1 eigenlijk de eerste echte goede versie van Android betrof voor mij persoonlijk. De hoofdreden waarom ik dit toestel heb aangeschaft, is met name de snellere processor met daarmee acceptabelere performance bij het gebruik, en het fysieke toetsenbord wat erbij komt.

Een leuke toevoeging aan 2.2 en dit toestel is het gebruik van de verschillende sensoren. De proximity sensor is erg prettig bij het bellen, die het scherm uitschakelt zodra er een object bij in de buurt komt (je hoofd :P), en weer aanschakelt zodra het object verdwenen is. Tijdens het bellen kun je het toestel omdraaien, met de achterkant boven. Dit activeert de helaas, slechte speaker. Omdraaien van het toestel terwijl deze overgaat als je gebeld wordt, schakelt het geluid uit. Ook handig om tijdens vergadering het toestel op zijn kop neer te leggen, dan geeft ie geen piep. Het toestel oppakken terwijl deze overgaat als je gebeld wordt, resulteert in een zachter geluid van het toestel qua beltoon. enige nadeel daarvan is dat deze dan ook automatisch zachter gaat als ze in je broekzak zit en je beweegt. Komende van de Hero is dit een welkome toevoeging.

Fysiek toetsenbord
Dit laatste was voor mij een must, anders was ik denk ik voor de Desire HD gegaan (nog iets groter scherm en snellere cpu). Gelukkig ben ik nu al dusdanig aan het toetsenbord gewend geraakt, dat ik niet anders meer wil. Het is een erg fijn toetsenbord, vooral de ruimte tussen de verschillende toetsen komt het gebruik erg ten goede. De indeling van de verschillende toetsen is ook erg goed. Nog even en ik kan blind typen op het bord, iets wat ik met touch typen nooit zou kunnen, ook niet met haptic feedback. Het enige dat persoonlijk nog mist op het toetsenbord, is een 5e rij erboven, met alleen cijfers/karakters, zoals je op een toetsenbord voor de pc, ook wel tegenkomt.

Schuif-mechanisme
Wat mij enigszins zorgen baart, is het schuif-mechanisme. Dit nieuwe design zorgt ervoor dat men bij de bovenste rij toetsen genoeg ruimte overheeft om goed te kunnen typen, iets wat je niet terugvindt op andere toestellen. Dit nieuwe design zorgt er ook voor dat het toetsenbord heel anders tevoorschijn komt, op een dusdanige manier, dat bij bepaalde hoeken van vasthouden, het scherm zelf kan dichtklappen of openklappen. Deze hoeken zijn dan ook wel weer niet enorm veelvoorkomend, waardoor ik nu na een week gebruik inmiddels geen problemen meer in zie. Wel blijf ik het gevoel van fragiliteit houden bij het mechanisme, iets wat een sterk contrast is t.o.v. de rest van het toestel, wat gewichtig en sterk aanvoelt. Ik heb voor de zekerheid toch maar een beschermend hoesje erbij gekocht, zodat ik dat gevoel in ieder geval niet meer heb.

Opladen? -> Aan de zijkant
Het opladen aan de zijkant, is niet kwetsbaar, maar soms onpraktisch. Carholders, zullen hierdoor niet helemaal praktisch zijn, omdat de kabels voor geluid (3.5mm jack) en het opladen (microUSB) in een hoek van 90 graden op elkaar uit het toestel komen.

Touchpad
De touchpad is even wennen, maar nu na een week kan ik er goed mee omgaan, en weet ik hoe deze gevoelig kan reageren. Uiteindelijk is dat dus niet zo'n heel probleem, zolang je er maar aan kan wennen.

Speaker
De speaker daarentegen is een ander verhaal, dit is gewoon erg slecht en staat in schril contrast met het
marktgemiddelde. Wellicht dat hier de focus niet op ligt qua gebruik van het toestel, maar biedt het dan gewoon niet aan. Het is erg moeilijk om mensen hiermee te verstaan.

Ervaringen na een week(of twee)
En nu, om af te sluiten, nog even een rits prettige en misschien ook niet zo'n prettige ervaringen:

• Batterijduur is verassend goed. Na een week gebruik, ben ik in staat om met een paar aanpassingen (downclocken van de cpu/dynamisch gebruik instellen middels apps uit de market van datagebruik - sweet dreams, wifi@home, 2g - 3g widget, syncrhonisatieschema's), om gmail, exchange mail, twitter, facebook, whatsapp en surfgedrag met het eventuele spelletje (angry birds), 7% batterij te verbruiken per 6,5 uur, wat omgerekend uit zou moeten komen op minimaal 2 dagen (ruime marge in het negatieve). Dus op dat vlak ben ik prettig verrast, alhoewel ik het toestel daarvoor wel her en der flink heb moeten aanpassen qua software en gedrag.

• Perma Root en Recovery Image erop flashen was een piece of cake, dankzij de geweldige community hier, en op XDA. Het enige wat nog niet helemaal permanent is te krijgen met de stock Sense ROM, is het overclocken. Na een complete herstart, zal ik weer wat regeltjes code moeten inkloppen. Dit kan eventueel; afgevangen worden door een app genaamd Tasker, echter vind ik dat op dit moment nog niet de moeite. Ik wacht nog even met ROMs, totdat deze wat volwassener zijn voor de Desire Z (versie 1.0+)

• Gisterenavond alsnog prettig verrast door de DLNA functionaliteiten van het toestel. Eerder baalde ik van het feit dat er geen divx bestanden e.d. konden worden afgespeeld op mijn PCH-A100 (PopCorn Hour media speler) vanuit het apparaat, en daar baal ik nog steeds wel van, echter nu had ik even een filmpje gemaakt van de katten, en deze kon ik gelijk laten afspelen via de wi-fi richting mijn PCH-A100 op de TV. Toch blijft het een beetje behelpen helaas.

• Spotify uiteindelijk ook maar aangeschaft voor een tientje in de maand. Moet zeggen dat ik 5 euro per maand schappelijker had gevonden, maar goed. In combinatie met Spotimote kun je je telefoon veranderen in een remote control voor Spotify, over je Wi-fi. Erg grappig en graties! Spotify zelf op de telefoon bevalt verder prima. Ik deel het account (ssst!) met mijn vriendin op haar DHD. Dit gaat goed, zolang er maar eentje in offline modus staat, en de ander in online modus. Zodra men beide in online-modus staat, wordt bij de één de muziek stop gezet, zodra de ander op afspelen duwt. Met Offline modus heb je hier geen last van :)

• Alle bekende Emulatoren erop gezet, i.c.m. met ROM Gripper is het mogelijk om zo via je mobiel internet alle bekende ROMs voor o.a. de NES/SNES/Genesis/etc. uit de lucht te plukken. Nu komt het toetsenbord echt erg goed uit! Meerdere toetsen tegelijk vasthouden gaat ook prima, i.t.t. sommige applicaties op de PC (waardoor sommige input tijdens het gamen verloren gaat). Dit was ook een reden om dit toestel te halen, omdat de touch overlay input op mijn vorige toestel niet te doen was. Het enige wat ik nog echt mis, is het koppelen met een wiimote :) Dit wordt helaas onmogelijk gemaakt door een bepaald iets in de Sense layer van HTC. Oplossing zou kunnen liggen in de Cyanogenmod, die net als de T-mobile G2, op "Stock" Android draait, waarbij dit wel mogelijk is.

CyanogenMod
Vanochtend (20-12-2010) CyanogenMod 6.1.1 Stable erop gezet. Erg handig dat ik nu de mogelijkheid heb om meer op mijn schermen te proppen. Zo heb ik nu 5 rows en 5 columns, i.p.v. 4x4 per scherm. Nog steeds goed leesbaar in portret-modus, en meer informatie per scherm. Enige nadeel is dat ik nog geen landschap-settings heb kunnen vinden en die is natuurlijk gewoon 4x4, en probeert 5x5 inhoud te laten zien, wat niet goed gaat.

Energiebeheer widget (balk) ben ik erg blij mee, zo is er een mogelijkheid om 2g/3g te switchen, en tevens onder bepaalde voorwaarden dit om te laten zetten (bij wifi, 2g, ipv 3g. etc.). Ik mis wel de contactpersonenlijst van HTC's Sense, en ook de mogelijkheid om verschillende entries te linken, zodat je bijvoorbeeld de foto's van Facebook bij de contactpersonen te zien krijgt. Ook de Friendstream mis ik op dit moment best wel. Ik ben nog aan het zoeken naar een goede oplossing, maar 1 ding is overduidelijk zichtbaar: CyanogenMod is soepeltjes en snel! Tot nu toe op vrijwel alle toestellen van HTC gehad met Sense: Na enige tijd van gebruik en volgooien van de beschikbare ruimte, wordt het kreng super traag. Even afwachten of CyanogenMod dit na verloop van tijd ook krijgt, maar eerdere ervaringen hebben het tegendeel bewezen (A2SD). Misschien dat ik toch niet zonder de handige features van Sense ga kunnen (daar kwam het bij mijn Hero uiteindelijk wel op neer), en zal ik deze weer terug flashen en eens een wipe proberen.

CyanogenMod 6.1.1 Stable @1516 Ghz.

Batterijverbruik wordt in de gaten gehouden, vermoedelijk scheelt dit ook een hoop t.o.v. de officiële ROM.

Ik kan uiteindelijk niet anders zeggen; Dit is een hele fijne telefoon, voor een heel acceptabel bedrag.

Heb jij ook een HTC Desire Z Grijs?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Wel aardig wat informatie, goeie plus en minpunten maar je kunt misschien de tekst wat overzichtelijker maken door dikgedrukte kopjes te gebruiken, plaatjes er tussen en sowieso plaatjes toevoegen, vooral van het openklappen.

Dan krijg je van mij 3 sterren;)
Haha dank je, was ook de bedoeling, maar iedere keer zijn er andere prioriteiten :) Ook nu weer... :(
edit:
In ieder geval de lappen tekst wat overzichtelijker gemaakt, plus wat extra ervaringen erbij gezet
edit:
Standaard plaatjes gemaakt, sorry voor de bagger kwali, i.v.m. restricties en genomen vanaf een toestel van de zaak met vervelende kroonluchter belichting haha

[Reactie gewijzigd door Jivebunny op 25 november 2010 17:02]

Tasker is de beste applicatie op de market die ik heb gekocht.
Je moet er echt de tijd voor nemen om het te leren, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het geweldig! Probeer het gewoon eens 24 uur uit op je vrije dag ;)
Bedankt voor de tip. Was het inderdaad al van plan. Denk dat ik het maar eens ga doen!
Ik heb even een vraagje over dat schuitmeganisme. Kan je daarmee het scherm iets kantelen a la de TyTn II? -> http://www.gsmreviews.nl/...smreviews/types/tytn2.jpg

[Reactie gewijzigd door Raven op 25 november 2010 20:59]

Niet in de hoek die je waarschijnlijk vermoedt.
Goede review!

Ik ga hem toch ook maar aanschaffen!

Op dit moment heb ik de N97 mini, maar wat een ramp! Vastlopers, traagheid.. een en al nachtmerrie!

Hopelijk maak ik een goede keuze, en voor het eerst over te stappen van Nokia naar Android...
Voor mij was dat destijds een openbaring. Ik heb nog steeds dagelijks (dankzij werk) te maken met Symbian, maar dat is voor mij persoonlijk gewoon te ouderwets (wel robuust) en beperkt.
Ben overgestapt van N81 (s60v3) naar Desire HD en heb er geen minuut spijt van gehad :)
Mooie en duidelijke review.
Leuke benchmarks ook toegevoegd! En op 1,4ghz geklocked is wel erg nice! Denk er over mijn E72 weg te doen, tegen Desire Z!
Nette review, mn vriendin gaat waarschijnlijk over op dit toestel (Android en niet volledig touchscreen). Review lijkt iig een eerlijke review en uit een duidelijk oogpunt geschreven (vergelijking met Hero).

Geeft mij iig meer technische achtergrond, wat mn vriendin iig totaal niet boeit (prio: moet een "leuk" toestel zijn).
Waar heb je dat hoesje gekocht? Vind zelf de scharnier ook wat slapjes :)
Sluit me verder aan bij de review :)

[Reactie gewijzigd door AiChan op 20 december 2010 15:53]

Expansys.nl, beetje duur, maar goed, tis de officiële leverancier in de Benelux voor HTC
Hoe houdt het scharnier zich na enkele maanden gebruik?
Dat kan je beter hier vragen, zijn meer gebruikers;

HTC Desire Z
Om hier na één jaar gebruik nog een antwoord op te kunnen geven: Ja, nog even sterk als destijds. Toen vond ik het scharnier ietwat slapjes, maar daar is na één jaar gebruik niks aan veranderd. Dat is dus enorm positief, omdat het ook niet slechter is geworden!
hier ook na een jaar nog in dezelfde staat als toen ik hem kocht

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

Beste website van het jaar 2014