Merk Pioneer
Centerspeaker vermogen (RMS) 140W
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Pioneer VSX-1020-K Review

Door Luxurydiver 22 oktober 2010, laatste update op 25 november 2010, 4.458 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Vele input mogelijkheden
  • Remote control via de IcontrolAV app
  • Beeld en Geluidskwaliteit
  • Internet radio
  • Decoder kwaliteit (formaten en kwaliteit geluid)
  • De MCACC werkt!

Minpunten

• De afstandsbediening
  • Handshake met sommige randapparatuur verloopt niet goed (Component 1080p kan hij niet aan alsook een vast ingesteld 1080p resolutie over HDMI vanuit Mediatank)

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 5

De doos en de inhoud.
Je krijgt een mooie witte Pioneer doos met twee dikke manuals in acht verschillende talen, een fm radio antenne, een microfoon voor de MCACC instelling en een Ipod / Iphone connector, de receiver en zijn stroomkabel.

De specs.
Afmetingen (H x B x D) 15,8 x 42 x 37,9 cm
Uitgangsvermogen (per luidspreker) 140 watt
Aansturing luidspreker: 7 + 1 subwoofer
Decoders: Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Pro Logic IIz, Dolby True HD, DTS HD, DTS, DTS ES
Aansluitingen:
Video aansluiting(en) HDMI, composiet, RGB (component)
HDMI in 6, waarvan 1 via de voorkant
Digitaal in (optisch) 2
Digitaal uit (coax) 0
Digitaal uit (optisch) 0
Pre-out: alleen subwoofer
Luidspreker selector kan twee verschillende zones bedienen!
Netwerkaansluiting: LAN UTP
FM voorkeurzenders: 30
Internet radio voorkeuze zenders: 25

Aansluiten en instellen.
Het aansluiten van randapparatuur en speakers vergt wel enige inspanning. Gemakkelijk zijn de speakers, waarbij je de fases gemakkelijk uit elkaar kan halen door de kleuren rood en zwart op de achterkant en de draad connectie waarbij je de draad moet strippen en die achter bij de connector in het sleufje doet waarna je de speaker connector knop vastdraait. Echter als je "slechts" een 5.1 speaker set bezit (Ik bezit nog de 7 jaar oude JBL SCS178 set) moet je weten dat je de achter speakers in surround moet stoppen en niet in surround back zoals je gevoel je zou ingeven! Mocht je meer dan 5 speakers bezitten kan je je geluk niet op want je kan de twee surround back speakers toevoegen alsook nog een andere zone of deze zone zelfs inzetten voor Front nog twee extra in de hoogte te plaatsen. Dan zou het volgens de specs niet een 7.1 receiver zijn maar een 9.1. De subwoofer connect je via de sub-out ingang, oude subwoofer modellen die alleen met speaker draad of andere connectoren werkten worden niet meer ondersteund. Omdat je de beschikking hebt over 5 hdmi kanalen, 2 component ingangen, 5 tulp ingangen, 2 coax ingangen en 2 optische ingangen aan de achterkant kan je je geluk niet op m.b.t. de aansluitingen. Ik heb mijn Xbox360 aangesloten via component (early adapter / launch model) en de optical kabel voor geluid, mijn hdx1000 mediatank via hdmi en de Samsung HD TV decoder via hdmi. Aan de voorkant kan je je video camera via HDMI aansluiten en je iphone / ipod via het meegeleverde stekkertje. Tevens heb ik de receiver voorzien van een ethernet kabel, zodat ik internet radio kan luisteren en hem via de IControlAVapp kan bedienen. Nadat ik alle apparaten had losgekoppeld van mijn oude reciever en tv heb ik nu een opstelling waarbij slechts 1 hdmi kabel naar mijn tv loopt (De receiver gebruik ik dus als HUB). Nadat ik de receiver en tv had aangezet kwam na het indrukken van de setup knop op de afstand bediening keurig het OSD scherm tevoorschijn. Hier heb ik de handleiding gevolg en de basis installatie routine laten draaien (MCACC). Na deze routine, waarover ik een aparte stukje zal schrijven heb ik mijn rand apparatuur aangezet en begon de zoektocht naar beeld! De Xbox360 gaf geen beeld via component ! Waarom niet ? Nou ik had hem ingesteld op 1080p via component en dat slikt de Pioneer niet.
Dus moest ik deze loskoppelen, weer aan de tv aansluiten, resolutie aanpassen naar 720p en weer aansluiten. Toen kreeg ik beeld. De HDX1000 had bij hetzelfde probleem als de Xbox360, echter na het terugzetten op de auto signal detectie werkte hij prima. (Wel moet je soms 20 seconde wachten totdat het beeld wordt doorgestuurd!) De Samsung HD Decoder werkte direct. Maar wat zag ik na een avond TV kijken, ik miste wat beeldlijnen van de boven en onderkant! Het menu van de tv kanaal keuze miste stukjes tekst en het kader. Wat bleek, het hdmi output signaal van de Pioneer kan niet overweg met de Auto Wide Screen functie van de Samsung LE52A856. Na het instellen van de HDMI input op mijn tv naar gerichte 16:9 weergave ziet er er super scherp uit, alleen heb ik nu soms kleine zwarte balkjes bij films :(
Wat ik nu soms doe is tijdens de film auto widescreen aanzetten en een paar beeldlijnen missen. Bij films blijft de ondertiteling zichtbaar.

MCACC (Multi Channel Acoustic Calibration)
Dit is het automatische speaker installatie programma van de receiver wat gebruik maakt van de meegeleverde microfoon die je op de oor / luisterpositie moet positioneren. Je kan dit programma via de afstand bediening op je tv laten verschijnen of je kan het zeer uitgebreide MCACC computer programma gebruiken wat helaas alleen voor de PC beschikbaar is !? Als je het automatische MCACC programma via de afstandbediening benadert komt er een mooi installatie menu op je tv en die gaat automatisch al je speakers testen op afstand, fase, positionering en aansluiting. Aan het einde krijg je een mooi overzicht welke speakers je nog moet aanpassen als deze verkeert geinstaleerd zijn. Daar kwam ik erachter dat mijn achter surround speakers in de verkeerde speaker aansluitingen zaten en een speaker verkeer in fase (kabel met geen extra fase kleur). Hierna kan je in principe beginnen met films kijken, maar is het geluid nog niet perfect. Daarvoor is er nadat je dit programma hebt geladen het advanced MCACC programma wat ongeveer 10 min duurt en waarbij het geluid volledig geoptimaliseert wordt op je kamer en luisterpositie.

De afstandbediening.
Hier kan ik heel kort over zijn, de basis functionaliteiten werken prima maar de uitgebreide functies zijn een draak om te gebruiken. Je hebt twee Shift toetsen die de uitgebreide functies aanspreken, in het donker kan je ze niet aflezen daar die om de knop heen zijn geprint. De leercurve is zodanig hoog, dat ik hem snel opzij heb gelegd. Waarmee bedien je dit apparaat dan ? Nou er is een app voor IOs en dat is IControll App

De Iphone App. IControlAV.
Deze app die op all IOs devices werkt is werkelijk fenomenaal ! super eenvoudig in gebruik, geen style leercurve, je oma kan hem nu gaan bedienen! Wel mis ik nog in de app internet radio kanaal keuze en je geconnecte ipod / iphone aansturen. Maar als de geruchten kloppen kunnen we einde dit jaar hiervan ook gaan genieten. De applicatie maakt een connectie via je wireless router die geconnect moet zijn met een ethernet kabel aan de receiver. Mocht je de receiver willen gebruiken om meerdere kamers geluid te geven kan je de verschillende zones ook individueel aansturen met de app.
(Letop Zone 2 geeft wel hetzelfde geluid door als Zone 1 ! Dus het werkt niet zoals bijvoorbeeld een Sonos systeem) Deze app werkt dus vanaf elk van je iOS devices wireless.

Beeld en geluidskwaliteit van de Xbox 360 via component en optical aansluiting
Als je hem eenmaal goed hebt aangesloten dan presteert de Receiver het om van het 720p component ingangs signaal een fenomenaal 1080p beeld eruit te toveren waar de kleuren en scherpte vanaf spatten !
Het geluid via de optische kabel in 5.1 WMA Pro formaat is bijzonder mooi en neemt je mee in de games.

Beeld en geluidskwaliteit van de Mediatank (HDX 1000) via HDMI aansluiting
Na ook hier de aansluit problematiek overwonnen te hebben maakt hij van het automatische video signaal output (alle films die ik in 1080p bezit worden ook direct 1080 doorgestuurd) een fantastisch beeld. Zelf heb ik het idee dat de receiver de kleuren net iets voller maakt (kwestie van smaak om dat mooi te vinden). De HDX1000 kan diverse audio signalen aan en vele formaat films en kan deze ook in verschillende vormen uitsturen (analoog of RAW digitaal). Ik laat alle audio signalen RAW doorsturen zodat de Receiver Decoder flink zijn werk kan doen en er iets moois van kan maken.
Mijn oude reciever kon alleen het analoge geluidssignaal aan, maar nu merk ik pas hoeveel kwaliteit en diepte ik heb gemist! Vooral de DTS HD output is exceptioneel mooi. Ik zou bijna zeggen mooier als in de bioscoop als je hem dusdanig hard mag zetten en je buren nog steeds niet tot last bent ;)

Beeld en geluidskwaliteit van de Samsung HD TV Decoder via HDMI aansluiting
De Samsung HD TV decoder werkte direct op de receiver en tovert een mooi en strak beeld eruit.
Geluidskwaliteit verbetering merk ik hier niet echt, daar de meeste TV uitzendingen niet Dolby Digital of DTS doorgeven.

Internet radio functionaliteit
Als je de internet radio functionaliteit aanzet begint hij gelijk met het afspelen van het FM top40 internet radio station. Hierna kan je via de afstandbedining door de 20 voorgeprogrammeerde internet radio stations heenlopen die verschillen van genre: Top 40, Hip Hop, House, Jazz en Klassiek.
Mocht je je eigen Radio stations toevoegen dan moet je een device pakken die aangesloten is op je router, welke verbonden moet zijn met je receiver om via een Webpage internet radio streams toe te voegen.
De mensen die wel eens op zoek zijn gegaan naar Internet Radio streams weten hoe moeilijk het is om die streams uit de standaard popup boxjes te trekken die elk radio station in de wereld met advertenties voorziet. Helaas bied Pioneer niet een interface aan zoals SONOS bezit, waarbij je als gebruiker per genre of land kan zoeken naar zijn of haar favoriete radio stations. Dit is een groot gemis vooral voor de mensen die wellicht specifieke muziek wensen hebben ! Mocht je van Hip Hop, House of Top 40 houden dan zijn de voorgeprogrammeerde zenders perfect, hou je van Wereld muziek of de andere genres wordt het een lange en moeilijke zoektocht. Helaas kan je niet via de IControlAV app door de internet radio kanalen heen browsen, kanalen toevoegen, zoeken of wijzigen. (Einde dit jaar is er wellicht hoop bij de nieuwe update)

Ipod / Iphone via de front connectie.
Via het meegeleverde kabeltje kan je je Iphone of Ipod aansluiten om van je muziek collectie te gaan genieten. Op mijn vorige receiver stond mijn Ipod altijd aangesloten via de tulp ingang en was het geluid al prima, maar nu ik de Ipod via de digitale connectie aansluit hoor ik een duidelijk verschil. De DA converter trekt de muziek RAW uit de Ipod en tovert een bijzonder mooi geluid uit je speakers. Ik merkte nu bij bepaalde klassieke stukken dat er opname ruis te horen was, die ik hiervoor nooit hoorde !? Kortom je kan weer op zoek gaan naar de betere muziek cd's waarbij de opname kwaliteit zo optimaal mogelijk is en zonder ruis om deze later in 320kbit te gaan rippen. Heb nog niet mijn Ipad aangesloten op de receiver, zal dat binnenkort eens testen en dit stukje dan updaten. Als laatste wil ik kwijt dat ook de aansturing van je Ipod nog niet via de IControlAV app werkt. (Hopelijk einde dit jaar komt het in de app.)

3d
Deze receiver kan 3d beeldkwaliteit van aangesloten apparatuur doorsturen, maar omdat ik geen geschikte apparatuur heb om dit af te spelen kan ik hier helaas niets over zeggen.

Conclusie:
De Hub functionaliteit van de Receiver is handig, maar wat ik mis is iedere video input apart kunnen inregelen m.b.t. kleur, contrast en andere video instellingen. De geluidskwaliteit (en daar koop je hem eigenlijk voor) is fenomenaal. Alle geluids signalen worden perfect weergegeven door de decoder en het mooiste is dat hij alle type RAW formaten die een mediatank uitspuugt aankan en deze converteert naar fantastisch geluid. Over de meegeleverde afstandbediening kan ik kort zijn, waardeloos als je hem vergelijkt met de IOs app IControlAV! Er zijn zoveel input kanalen dat je met deze receiver bijna 12 aparte rand apparaten zou kunnen aansturen! HDMI 1.4 is voor 3d beeld, maar ook om Ethernet door te lussen, nou heb ik zelf geen ervaring hiermee maar ik heb begrepen vanuit andere Fora dat als je bijvoorbeeld een van de nieuwste Pioneer Blueray spelers bezit en die ook hebt aangesloten via Ethernet je via de HDMI kabel niet het Ethernet signaal aan de Receiver kan doorgeven. Wellicht komt dit dan nog bij een volgende generatie, en zo blijft er altijd wat te wensen over. De prijs van rond de 600 euro is hij gewoon waard door de vele aansluit mogelijkheden, de mooie omvorming van het videorignaal en de perfecte geluidskwaliteit.

Toekomst wensen voor de 1030 serie:
-Wifi N ondersteuning. In elk apparaat zit tegenwoordig een Wifi adapter, waarom niet in de nieuwe receivers ?
-Internet Radio functionaliteit zoals SONOS met daarbij aangeboden diensten zoals Spotify,Napster, etc.
-Uitgebreide Controle mogelijkheden via de IControlAV app en deze ook geschikt maken voor Android en Windows 7 Mobile.
-De MCACC applicatie ook geschikt maken voor de MAC en Linux.
-Het benaderen van je NAS om daar alle media direct van af te kunnen spelen.
-Het afspelen van muziek en videos uit een Cloud service.

Ik zal deze review later aanvullen met wat eigen beeldmateriaal.
Opmerkingen en toevoegingen zie ik graag tegemoet!

Heb jij ook een Pioneer VSX-1020-K?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Goede review, maar erg lastig te lezen door de vele enters (na iedere zin). Ook zouden vet gedrukte kopjes ([b ] [/ b], maar dan zonder spaties) het fijn doen, en misschien wat plaatjes tussen de tekst om het op te leuken. De tekst zelfs is overigens niet veel mis mee!

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 22 oktober 2010 22:32]

Nette post, en bedankt!
Nette review! Ik moet wel even wat kwijt. Heb een hele tijd rondgekeken, want ben ook op zoek naar een reciever. Vast stond dat het een Pioneer moest worden en deze 1020-K is precies wat ik zoek. Heb alleen een vraagje over de connectie metd e iPhone/iPod.

Ik wil even zeker weten dat ie met de iPod Touch werkt. dat werd me nog niet duidelijk uit deze review en ook niet van de info die de fabrikant geeft. Daar staat namelijk dat ie met de iPhone werkt en de iPod nano. Dat is geen Touch... Wil namelijk zeker weten dat ie met de nieuwste generatie Touch werkt
Wat ik ook nog even wil weten is hoe je em dan bediend. Werkt het alleen als ie met kabels is aangesloten of werkt t juist zonder. Want dan is het niet echt fraai aangezien je juist t ding van afstand wilt kunnen bedienen (wat met een gewone afstandbediening ook kan dus). Hoop dat t zonder is en zo ja hoe werkt dit dan. Iemand die me dit uit kan leggen en kan bevestigen dat de reciever met de iPod Touch werkt?

Bvd!
Als je op de ipod touch de icontrolav app kan installeren dan werkt die.
Je kan met je touch en geinstalleerde app naar een highfi winkel om dit te testen ( als ze hem op het netwerk hebben aangesloten en jouw daarop toelaten) .
Voor ipod muziek aansluiting en control doe je via de receiver remote.
De kabel is nodig om de muziek van je ipod naar de receiver te sturen. helaas geen airplay ;)
Oke... Zou volgens mij wel moeten werken dan.. Maar ik bedoel puur dat je de reciever wil aansturen met je ipod met behulp van die app. Dus bijv. volume control en bronkeuze enz. Daarvan was ik benieuwd of dat dan zonder of met kabel ging tussen je ipod en je reciever. Hoop dus zonder anders heeft t voor mij geen nut. Dan doe ik de afstelling wel via de remote die bij de reciever zit en de bediening verder ook.

Maar dat gedeelte is me dus nog steeds niet helemaal duidelijk...
@Nokian, De aansturing via de app gebeurt wireless over je WIFI netwerk waarop je receiver aangesloten is. Zal het ook iets duidelijker verwoorden in mijn tekst. Dus geen lelijke kabels ;)
Je hebt voor de basis zaken je remote niet meer nodig.
Oke bedankt. Jas was een beetje verkeerd verwoord inderdaad, want snapte het niet helemaal. Maar tis me nu helemaal duidelijk. Nu je het zegt, een ipod touch kan natuurlijk ook op wifi dus is ergens wel logisch. Stond ik even niet bij stil.
Sorry ik heb nog even een vraagje, Als ik deze reciever aansluit op mijn tv, speakers/subwoofer op de reciever en alle andere apparatuur waaronder een ps3 op mijn reciever, zoals jij denk ik ook gedaan hebt?, dan krijg ik toch gewoon geluid over mijn speakers van alle bronnen he?
Want ik las iets over audio return channel en dat deed me twijfelen aangezien daarin verteld werd dat deze pioneer die functie niet had en dat was juist nodig om de audio terug te sturen naar het aparaat. Nou weet ik nog steeds niet precies wat dat doet maar las wel dat t ervoor zorgt dat er minder hdmi kabels nodig zijn. Ik hoop eigenlijk dat t 2 aparte dingen zijn die niks met elkaar te maken hebben. maar ik wil straks natuurlijk wel geluid uit mijn speakers hebben knallen.

Hoop dat je mijn vraag snapt want dit is mijn 1e keus en hoop dat t geen problemen gata opleveren. Als ik het zo lees is het bij mij eenzelfde opstelling als jij hebt aangezien je zegd dat je het als een soort hub gebruikt....
ja je krijgt geluid van alle aangesloten bronnen via de receiver behalve van de tv als je die met 1 hdmi hebt aangesloten.
audio return in dit geval betekent dat de tv zijn geluid via dezelfde kabel terug kan sturen naar de receiver terwijl het beeldsignaal de andere kant opgaat.
dat ondersteund de pioneer niet en daarom zal je een aparte kabel van je tv naar de pioneer moeten trekken als je tv via coax het tv signaal ontvangt.
heb je een hd decoder voor digitale tv, dan is het geen probleem.
oke dus dan zal ik een 2e hdmi aansluiting van de tv kwijtraken? Dat is op zich niet zo'n ramp want gelukkig zitten er 6 op de reciever alleen niet zo handig dat je een extra kabel tussen de reciever en tv moet trekken als je dus ook je geluid van de tv over je reciever wil laten lopen.
Ik heb geen aparte decoder nee want heb een tv waar je je cam module in de tv zelf steekt.
Maar op zich vind ik het niet onoverkomelijk.. Voor de rest is deze pioneer een net apparaat zonder al te veel negatoeve puntjes volgens mij. Ik heb zo rond zitten kijken en zag dat bijv. wat onkyo reciever wel audio return channel hadden maar die kon je weer niet draadloos op internet aansluiten volgens mij wat ik wel weer belangrijk vind..
Dies wel weer THX gecertificeerd en de pioneer niet volgens mij maar of dat veel uitmaakt weet ik niet. Op beeldgebied vind ik het wel leuk maar of het audio technisch nog wat toevoegd weet ik niet.

Maargoed bedankt voor je reactie.. Zulke dingen zijn wel handig als je het van tevoren weet als je net zulke hoge eisen als ik stelt aan je audio apparatuur... Anders zou t aardig kunnen tegenvallen...

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 24 december 2010 02:19]

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013