Areca ARC-1261ML SFF-8087 Review

Door flippy.nl 22 september 2010, laatste update op 22 september 2010, 982 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• prestaties
  • stabiel
  • raid 6
  • kwaliteit kabels
  • handleiding

Minpunten

• prijs
  • geen actieve fan bijgeleverd

Sub-beoordelingen

Drivers en ondersteuning Score: 5
Beheerbaarheid Score: 4

Reden van aankoop

Mijn highpoint 2340 met inmiddels een 15 tal samsung 1TB schijven eraan vertoont al sinds jaar en dag kleine zenuwtrekjes door het laten droppen van specifieke schijven uit de array. De oorzaak is natuurlijk het TLER-syndroom en mijn ongewilligheid om het dubbele te betalen voor een raid-versie van dezelfde schijf om er vanaf te komen met daarbovenop nog een het ongemakkelijke gevoel die ik kreeg met een raid 50 ipv een raid 6 (wat de highpoint niet kan helaas, raid 50 is het veiligste met zoveel schijven) heeft mij besloten om de highpoint vaarwel te zeggen en gelijkertijd een upgrade van de schijven uit te voeren van 1 naar 2TB.
De highpoint is zeker geen slecht product maar de combi met de goedkope samsungs is wat minder...

Wat krijg je?

Een simpele doos met natuurlijk het duurste kaartje erop afgebeeld.
Wat in de doos zit is veel belangrijker:

Een ceedeerommetje met de drivers voor zo'n beetje alle OSÚn erop. Al kan je volgens mij sneller nieuwere downloaden.

Een centimeter dikke handleiding. In het engels en volgepakt met vakjargon. Bijzonder duidelijk en extreem compeet voor een geprinte handleiding. Meestal kan je op de cdrom gaan zoeken naar een pdfje of zo. Boekjewerk is een erg fijne naslag.

De kaart zelf met een passief blok op de cpu. Er is in deze uitvoering GEEN actief koelblok met fan bijgeleverd. Een minpuntje zekers. Heb de koeling nu geregeld door een 12cm fan bovenop de voeding te zetten zodat ie mooi over de kaart blaast. De cpu wordt nu onder vollast 47c.

Een 4 tal erg goede kabels. Ze klikken netjes vast aan beide kanten (de sata-kant dus ook) een hele verbetering met de highpoint kabels die toch wel wat goedkoper zijn gemaakt.

De kaart zelf, een beste jongen zoals je kan zien, Hij staat op een G15 op de foto. Niet zichtbaar is de ethernet poort waarmee je als systeembeheerder een aparte poort kan gebruiken voor managment op afstand. Leuke extra maar heb ik niet nodig als thuisgebruiker...
De rits met jumper leads is voor de batterij, Een lcdscherm (ARC-1000) die je kan kopen zodat je voorop de pc kan zien wat je kaartje doet. En een rits andere mogelijkheden. De aansluitingen voor de ledjes en consorten zitten in de satakabels, Die hebben een grijs kabeltje erbij die je op een backpanel kan aansluiten die het ondersteunt.

Inbouwen

Inbouwen was appeltje-eitje maar dat is verder ook niet zo problematisch voor zo'n beetje iedereen die bereid is om 700+ euro uit te geven voor een kaartje. :X
Mijn moederbord is voorzien van 7 pci-e 16x sloten dus ik had het wel gemakkelijk en hij zit nu nog tijdelijk knus naast de highpoint. De kaart verbruikt wel een 8x poort, Dus als je SLI of zo in je systeem hebt of wilt kan het heel goed zijn dat je problemen gaat krijgen, Niet veel moederborden hebben 3 full speed 16x poorten.
Het is wel even opletten dat de cpu wat koeling krijgt, Ding houd niet zo van warmte en met een passief blok kan hij goed warm worden als men niet oplet en hem dichtpakt tegen de bodem van de kast of zo.

De kabels lopen eerst een stukje samen voordat ze uit elkaar gaan. Dat helpt cable managment een heel stuk, Dat was ook een van de grote ergernissen met de highpoint kabels die ik later heb vervangen door betere.

Gebruik

Tijdens het opstarten van de pc komt de areca firmware keurig in beeld. Al duurt het niet veel langer dan de highpoint lijkt het wel lang te duren, De tijd die het kost om te booten is wel erg afhankelijk van de hoeveeheid schijven die eraan hangen merk ik. Al vind ik het niet bijster storend dat het even duurt, Zo vaak zet ik hem toch niet aan en uit en kan je optimaal genieten van je dure centen zullen we maar zeggen... :X

De McBios menu's zijn erg duidelijk -ook al reageert het een beetje traag- en men kan ook vergevorderde recovery-modussen gebruiken die normaal niet toegankelijk zijn vannuit het webbased menu.

Na de verder weinig interresante installatie van het management programma (die eigenlijk alleen maar een internetpagina opent) was het tijd voor het moment supreme, Het aanmaken van de arrays. :9~

De areca werkt met een ander systeem dan de highpoint en ik had dus even nodig om het te begrijpen.

Als eerste maakt men een groepje schijven aan (de raidset) die men wil bundelen en dan pas kan men een soort van partitie gaan maken met de correcte raid modus erop. Men kan dus ook meerdere raid levels over dezelfde groep schijven laten lopen. Men kan een raid 0 van x GB hebben om windows op te zetten of als scratch disk en dan nog een raid 5 of 6 van de overige ruimte om een veilige opslag te hebben. Of men kan gewoon 1 grote volume maken en klaar is kees.

Het maken van de array's kan redelijk rap of traag gaan naar gelang de instellingen. Als men de array aanmaakt is het bijzonder aan te raden om bij de instellingen de write cache aan te zetten zodat het maken van de raid echt enorm veel sneller gaat. Ik heb gekozen voor een foreground init (de array word pas beschikbaar als hij klaar is) met write cache aan en de prioriteit op het hoogste (80%) en hij was in ongeveer 5 uur klaar. Voor een array van 4 schijven van 2tb vind ik dat bijzonder netjes. Op internet heb ik gevallen gehoord van mensen die dagen zaten te wachten omdat ze de write cache niet hadden aangezet. Als men geen batterij heeft is het wel aan te raden om die achteraf weer uit te zetten om gegevenverlies te voorkomen.

1 van de redenen om voor de combinatie areca en hitachi's te kiezen was de probleemloze samenwerking tussen de twee. Hitachi is ook de enigste merk die de APM mogelijkheden die de areca heeft te gebruiken. Men kan de tijden instellen waarop de schijf langzamer moet gaan draaien (4900rpm ipv 7200), Een besparing van 60% aan stroom voordat men echt in de slaapstand gaat. Deze instellingen zijn trouwens allemaal in te stellen via de webased config.

Snelheid

De geteste array bestaat uit een 4 tal hitachi 7k2000 2TB schijven in raid5.

Ik heb enkele tests uitgevoerd maar die liepen bij zo'n beetje elke test de schaal uit ivm de aanwezige 512mb aan ram op de kaart. De meeste benchmark tools topten uit bij een 1400mb/s lezen en schrijven.

In de praktijk haal ik met lezen ongeveer 450mb/s en met schrijven ongeveer 350 met standaard windows kopieeracties. Migraten naar een grotere array heeft geen merkbare impact op de snelheid van het lezen en schrijven. Het echter een feit dat de areca's gewoon de beste prestaties leveren die je maar kan krijgen.

Ik zal meer test herhalen en uitvoeren op een volle array zodra ik de 5e schijf binnen heb en alle dat erop heb gezet. Als mensen graag bepaalde testen willen zien moeten die het aangeven en dan zal ik die draaien.

Een erg stabiele kaart met simpele en effectieve software en ruime instelmogelijkheden. Mijn enigste krietiekpuntjes zijn eigenlijk alleen de prijs, Die is gewoon "stevig" te noemen. Maar ik durf wel te zeggen dat je het beter in 1x goed kan kopen dan wat ik heb gedaan, Eerst proberen geld te besparen door een kaart te nemen uit een veel lager segment en alsnog je "fout" erkennen om dan nog een geld uit te geven is niet handig.

Heb jij ook een Areca ARC-1261ML SFF-8087?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Dus je vindt het gebrek aan raid 6 een reden om de highpoint in te wisselen voor deze areca, maar dan draai je zelf maar raid 5?
momenteel heb ik er "maar" 5 schijven aanhangen. zodra ik er meer bijkoop gaat het direct over naar raid 6. raid 6 is een beetje tÚ als je maar 5 schijven hebt denk ik zo.
Voor zover ik weer zijn Areca kaarten niet VMWare gecertificeerd (geen native vSphere support). Anders had ik al lang een aangeschaft.

Ze zijn inderdaad relatief duur (voor particulier gebruik). Voor zakelijk gebruik ben je eerder geneigd om voor een serveroplossing te gaan van een bekend merk, zoals HP, Dell, IBM.
VMware levert wel drivers voor Areca controllers (weet niet of ze allemaal ondersteund worden) onder ESX/ESXi 4.x. Maar dit is ook niet zo gek lang geleden gebeurd, want voorheen moest je Beta drivers bij Areca halen. Nu biedt VMware ze ook.

Geen idee of het native gecertificeerde bla bla is, daar ben ik niet zo in thuis.

[Reactie gewijzigd door L_i_Q_u_i_D op 22 september 2010 10:51]

Duidelijke review trouwens. Bedankt.
Was het niet makkelijker geweest om een Highpoint 3xxx of 4xxx te kopen met raid 6 support? Kun je de raid array zo overzetten.

Maar goed, als je van plan bent om toch je schijven te vervangen dan maakt het natuurlijk niet zo veel uit.
die highpoints zijn qua prijs niet zoveel goedkoper en er is ook veel minder over bekend. de areca's zijn al lang en breed uitgemolken in de serverwereld en hulp is dus veel makkelijker te vinden bij problemen.
ik heb geen zin om 2x dezelfde fout te maken. areca's met hitachi's zijn een probleemloze combi. dat was de hoofdreden. en overzetten was niet echt aan de orde als je toch al je schijven vervangt...
Hele nette review maar 1 ding begrijp ik niet. Ken de controller en alle features aangezien ik het grotere broertje heb (1280) maar waarom heb je niet gekozen voor de 1880 serie die sinds een maand uit is met Sata3? Niet dat deze controller slecht is maar hij is technisch al 5j oud ongeveer en zeker nu er een nieuwe serie is ben ik verbaasd dat je nog voor deze serie hebt gekozen.
de 1880 16 poorts versie kost bijna 200 euro meer. dat vond ik gewoon te gek worden. en sata3 is leuk maar merk je toch geen hol van.

ik begrijp je punt maar de oudere serie is inmiddels al nagenoeg bugvrij en hebben hun strepen al verdient. ik vertrouw liever op de oude garde met zulke dingen dan de flitse nieuwe zooi die iedereen moet hebben. die hitachi's zijn ook gemaakt met oude plattertechnieken. ze zijn wel zwaarder en gebruiken iets meer stroom maar de APM van de areca vangt dat mooi op en ondertussen zijn het wel erg betrouwbare schijven.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities