X-DraGoN

14 september 2010 09:30, laatste update op 14 september 2010 09:56, 591 views

[intro]
Een tijdje gedlen was ik op zoek naar een nieuwe PC die zowel stil als klein moest zijn. Onder impuls van een collega ben ik beginnen kijken naar een Shuttle. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de SN78SH7 die ik voor een 200 heb kunnen kopen. Voordeel van deze bakjes is natuurlijk de afmetingen en de geluidsproductie. In mijn vorige PC had ik zelf een paar extra fans ingebouwd, maar die maakten op het einde zoveel lawaai dat ik nu absoluut een stille PC wou. Ik heb natuurlijk geen DB meter, maar ik kan je vertellen, in idle hoor je hem bijna niet draaien. Als je al iets zou horen, dan moet het wel die oude 36 Gb 10k Raptor schijf zijn die ik er in gestoken heb.

[inhoud]
Ik heb gekozen voor een niet al te zware CPU (AMD Athlon II X2 240). Deze achtte ik voldoende samen met de IGP, een NVIDIA Geforce 8200, om HD content vlot te kunnen afspelen. Hier heb ik ook nog 4 GB valueRam en een stille 2 TB HD aan toegevoegd. Vervolgens heb ik er de nieuwste release van Ubuntu opgezet en deze werkt naar behoren ik heb geen problemen ondervonden van nog niet ondersteunde hardware. Het systeem start behoorlijk snel op, binnen de minuut zit ik op de desktop.

[aansluit mogelijkheden]
Achterkant van de PC
Via bovenstaande link kan je de achterkant van deze Shuttle even bekijken, zoals je kan zien heb je meer als genoeg aansluitmogelijkheden, waaronder 4* USB 2.0, 5.1 geluid, eSATA, HDMI, enz... Alle hedendaagse dingen dus (buiden displayport). Aan de voorkant heb je nog enkele USB poorten en een hoofdtelefoon jack en een mic in (ook nog een Firewire 400 mini, maar die gebruik ik niet).
Gedetailleerde specs kan je hier vinden

[stabiliteit en gebruik]
Hier kan ik zr kort in zijn, ik heb nog geen problemen met deze kast gehad, hij wordt ook niet extreem warm, ik denk wel dat ik hem kan klasseren als een stabiel machine.

[conclusie]
Dit is een machine die ik aan iedereen zou aanraden die een stille (eventuele HTPC) zou willen opzetten.

Pluspunten

• Klein
  • Stil

Minpunten

• Niet direct een negatieve eigenschap van te vinden
Algemene beoordeling Score: 5

Er zijn nog geen reacties gevonden