Merk en serie Apple, iPad
Besturingssysteem iOS 4.2
Schermdiagonaal 9,7"
  Bekijk alle specificaties
Product uitvoering

Apple iPad Wi-Fi 16GB Zwart Review

Door andromedaan 31 juli 2010, 41.647 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelheid (Apple A4 1Ghz CPU)
  • IPS display
  • Batterij duur
  • Design
  • Sterke behuizing
  • Lezen
  • Speakers
  • Microfoon
  • Games
  • Beste YouTube ervaring
  • Ambient light sensor
  • GPS via WiFi locatie

Minpunten

• Apps zijn duur
  • Weinig (Nederlandse) boeken
  • 256MB geheugen (iPhone 4 krijgt 512MB)

Sub-beoordelingen

Bij deze mijn iPad 16GB review. Net als mijn 2010 MacBook Pro review ga ik ervan uit dat de meeste tweakers de belangrijkste specs van dit apparaat wel weten en zal ik me beperken tot de punten waar discussie en twijfel over bestaat. Geen zin om te lezen ? Zie m'n iPad video voor een 100 seconden samenvatting waarom ik de iPad retegaaf vind.

Unboxing
De doos is heel mooi en simpel ontworpen. Net zoals alle Apple dozen zal ook deze niet bij het grofvuil eindigen, al was het maar omdat je hem kan hacken tot een handsfree iPad houder ;). In de doos zit je iPad, een USB kabel (transfers gaan snel!) en een 10W stroom adapter. Als je hem aan doet wilt hij direct aan het infuus, niet om opgeladen te worden maar om te connecten met iTunes op je PC of Mac. Daarna kan je direct aan de slag.

Snelheid
Ik was de laatste tijd al een beetje moe geworden van m'n iPhone 3G. Surfen op dat ding werd een pain in the butt. Ookal werkte m'n 3G en WiFi top, het kon allemaal wat sneller. M'n iPhone heeft toegang tot snelle WiFi en 3G maar het ligt gewoon aan de hardware waardoor hij pagina's langzaam laadt. Deze bottleneck heb je niet op de iPad. Een speedtest geeft mij gemiddeld 1,5MB per sec downloadsnelheid.. Browsen en YouTuben gaat dus heeel erg snel! Ik kan nergens over klagen. Dit is voor mij zeer belangrijk geweest omdat dit soort dingen op den duur erg kunnen gaan irriteren als het niet snel genoeg gaat. Een interessante vergelijking vind ik zelf het laden van gif animaties, dit duurde op de iPhone ongelooflijk lang en gaat op de iPad net zo snel als op een desktop. Ook het laden van apps/games gaat retesnel. Veel iPad games hebben zelfs geen loading-screen meer, en als je wel moet wachten is het altijd 3x korter dan bij de iPhone. Wel zou het beter zijn geweest als de iPad meer dan 256MB geheugen zou hebben. De nieuwe iPhone 4 krijgt bijv. al 512MB. Dit heeft niet zozeer een nadelige invloed op de snelheid, maar dit merk je wel wanneer je in je iPad browser al 10 tabs open hebt staan en je opent een grote webpagina met heel veel foto's (voorbeeld). Als een app z'n maximale geheugen bereikt sluit hij automatisch af en ga je terug naar je homescreen. Gewoon veelvuldig op Flickr surfen gaat goed, maar sommige hele grote pagina's dus niet. Dit beschouw ik niet als een grote last omdat het me maar een paar keer is overkomen, en het is makkelijk te voorkomen door tabs te sluiten die je niet meer gebruikt.
Update: Na een maand beschouw ik het tekort aan geheugen toch als het grootste nadeel.. Juist omdat ik bij de iPad het gevoel het net zo vrij te kunnen surfen als op m'n laptop heb ik al gauw 15 tabs open en dat kan de iPad niet altijd aan. Dat betekend dat de iCab browser zichzelf afsluit naar je Homescreen en je iCab opnieuw moet starten (wat ik nu dus dagelijks meemaak). De tabs blijven wel bewaard dus dat is het niet, maar het blijft klote.

Design & Behuizing
De afwerking is perfect, werkelijk foutloos. Het geluid die je vingers maken wanneer je typt op de iPad vind ik heel mooi, ook als je met je vingers op de achterkant 'tapt' hoor je een mooi doffe toon. Je hoort gewoon hoe stevig de behuizing is. Mensen die het geluid van een dichtklappende deur in een splinternieuwe Audi A8 kunnen waarderen begrijpen wat ik bedoel. De behuizing voelt heel sterk aan maar ik heb er verder geen proeven op los gelaten ;). Heen en weer schuiven over je tafel zal niet gauw voor krassen zorgen. Ook wordt hij nooit warm. Voor extra bescherming aan de voorkant kan je een protection film kopen maar ik vind dat niet nodig.
Update: Inmiddels paar keer meegenomen naar 't Vondelpark en m'n iPad als vuil behandelt. Gewoon lekker tussen het gras en zandkorrels gegooid, maar geen enkel krasje te bekennen :).

WiFi of 3G ?
Ga voor de 3G als je van plan bent om de iPad vaak onderweg te gaan gebruiken en het geld best kan missen (§130 extra en maandelijkse 3G abo kosten). Ik gebruik m'n iPad voornamelijk thuis en binnenkort op school en daar is WiFi. En voor de keren dat ik toch buiten wil internetten op de iPad kan dat alsnog met de MyWi app (jailbreak app voor je iPhone). Die maakt van je iPhone een WiFi station en zend het 3G door naar je laptop of iPad, deze zullen je iPhone dan gewoon als WiFi station herkennen :). Wat een top app!

Batterij
Apple zegt dat de batterij 10 uur mee gaat, maar dit is bij mij zeker niet het geval, in positieve zin. Voor m'n buikgevoel gaat hij veel langer mee, maar ik kan er naast zitten. Of het komt omdat hij nog net nieuw is, hoe dan ook gaat hij zeker 12 uur mee bij intensief browsen. Games zijn wel iets intensiever, maar die 10 uur van Apple haal je zeker bij normaal surf-gebruik. Ik heb het dus over actief gebruik, niet in sleep mode. Let op: Opladen via USB gaat pijnlijk langzaam. Met de meegeleverder 10W oplader gaat het vele malen sneller.

Geluid
Het geluid is vrij goed. Kwa volume zit hij denk ik exact tussen m'n iPhone en m'n MacBook Pro 13" in. Ik was vooral aangenaam verrast door de bass, het is geen subwoofer maar voor zo'n klein ding hoor je nog best wat lage tonen eruit komen. Veel beter dan op de iPhone, waar je nauwelijks bass hoort. Het geluid van de ingebouwde microfoon is ook heel goed. Ik heb al een Skypesessie met twee iPad's gehouden (screenshot!) en het klonk uitstekend.

Lezen op de iPad
De leeservaring is simpelwel zeer prettig. Je ogen worden na een lange tijd niet moe, en je kan on the fly de brightness van het scherm veranderen (screen). Ik doe 'm meestal op ongeveer 25%. Je kan ook het lettertype en de tekstgrootte wijzigen, handig als je je leesbril bent vergeten. Ook het kopen van boeken is ervaringsgewijs heel goed, alleen ontbreken er nog ontzettend veel boeken in de iBook Store. Zo is er maar 1 boek van Richard Dawkins, best een grote schrijver dacht ik zelf. Er zijn ook maar heel weinig Nederlandse boeken. Tijd zal dit probleem oplossen. Het grootste voordeel van de iBook Store is dat elk boek een sample-versie heeft die meestal de eerste 30 a 40 (soms zelfs 90) pagina's bevat. Hierdoor heb ik al een flinke boekencollectie zonder ook maar 1 cent uit te hebben gegeven :). En let's face it, meestal kom ik toch niet verder dan die eerste 40 pagina's. Als het boek je bevalt en je wilt hem helemaal lezen dan kan je het boek kopen :). Oh, en er zijn meer dan 30.000 boeken die volledig gratis zijn vanwege vervallen auteursrecht (Project Gutenberg). Let op: Met een Nederlands iTunes account zie je nu alleen nog maar Project Gutenberg boeken. Maak een UK of USA account aan voor de hele collectie.

Typen op de iPad
Ik kan redelijk snel typen op m'n iPhone dus had een kortere leercurve voordat ik ook op m'n iPad snel kon typen. Velen vinden het jammer dat je geen fysieke feedback krijgt als je een 'toets' indrukt (maar ja, wat wil je met touchscreen). Ik heb altijd het toetsgeluidje aan staan, dat is mijn feedback (lees: bevestiging dat ik een knop heb ingedrukt). Typen op de iPad doet je veel meer denken aan typen op een normaal toetsenbord, dan typen op een iPhone. Ik type ook altijd blind op de iPad (deze automatisme van mij heb ik niet op de iPhone). Let er op dat autocorrection (maakt je woorden af terwijl je aan het typen bent) standaard aan staat, gelijk uitzetten die troep. Oh trouwens, deze review is bijna compleet op m'n iPad getypt :).

Apps
Als early adopter lijdt je het meest onder de apps. Op het moment van schrijven zijn er zo'n 10.000 iPad apps en dit aantal groeit snel dus aan de kwantiteit ligt het niet. Maar op de iPhone zijn betaalde apps bijna nooit boven de §3, maar iPad apps zijn daarentegen bijna nooit onder de §3. Voor zeer simpele apps vragen ze dat bedrag al gauw, voor mooie games betaal je eerder §7. Dit beschouw ik zonder enige twijfel als het grootste nadeel, niet zozeer dat het aan de iPad ligt maar toch. Zodra er meer mensen een iPad kopen (en er meer apps worden verkocht) zullen de prijzen vanzelf omlaag gaan omdat developers dan voor "price aggressively, go for volume" kunnen gaan. Ook zal marktwerking (concurrentie) z'n dienst doen dus ik hoop dat dit nadeel over een paar maanden de wereld uit is. Ook zijn nog niet alle apps beschikbaar. Zo wacht ik nog op iPad versies van Spotify, Skype, Nu.nl, Facebook en Twitter (voorheen Tweetie). Eerlijk gezegd wacht ik alleen op Spotify, omdat ik tegenwoordig alles gewoon in m'n iPad browser doe (iCab). iPhone apps zijn gelukkig wel backwards compatible en zo ziet bijv. de Uitzending Gemist app er best goed uit op 2x grootte.

16GB genoeg of niet ?
Ik wist eigelijk direct al dat ik de 16Gb WiFi wilde. Ik heb een 8GB iPhone 3G en dat is voor mij al meer dan genoeg. Ik heb ongeveer 60 apps op m'n iPhone waarvan ik er 50 vrijwel nooit gebruik. Die 50 nutteloze apps heb ik eigelijk alleen om stoer te doen ;). Zo zal dat ook bij de iPad zijn, op het begin veel proberen, daarna alleen maar surfen, youtuben en emailen. Ik heb Spotify Premium en heb dus geen enkele MP3 op m'n iPad & iPhone. En films kijken op je iPad.. Tjah.. Ik persoonlijk vind het belangrijk om elk detaill van een film te kunnen opmerken. Cinematografen doen extreem veel moeite om shots perfect te krijgen, en een film kijken op je iPad is een beetje zonde. Al ligt het zeker niet aan het prachtige IPS scherm maar gewoon aan het formaat. Als je toch echt altijd 10 of meer films erop wilt hebben moet je voor 32/64Gb gaan. Maar ik denk dat je je er naar gaat gedragen. Als ik de 64GB zou hebben zou ik 'm de eerste dag vervuilen met allemaal films die ik uiteindelijk toch nooit kijk, but that's just me. Aan de andere kant; zo'n iPad zal je misschien wel 2 jaar hebben dus dan stapelt de data/media zich automatisch op.

iPad, echt nuttig of gewoon stoer hebbeding ?
Je hoort wel eens dat de iPad slechts een grote iPod Touch is. Hoewel dit in zekere zin ergens wel klopt doet het de iPad veel te kort. Want juist vanwege het grotere formaat scherm verandert er heel veel aan de manier waarop je de iPad gebruikt. Als je op de bank zit en je kunt kiezen tussen je laptop en je iPad zal je vaak genoeg de iPad prefereren boven de laptop. Vaak genoeg om de aankoop te rationaliseren }>. Persoonlijk kies ik voor surfen altijd de iPad. Dit is ook direct de reden waarom ik de iPad verre van nutteloos vind, ookal heb je al een iPhone en een laptop. Best knap van Apple dat ze een product hebben gemaakt die beter is in surfen dan je laptop. Al die stoere apps zijn natuurlijk leuk, maar uiteindelijk gaat het mij om surfen, surfen, surfen, en dat gaat gewoon prettiger op een iPad dan op een MacBook. Dit is om exact dezelfde reden waarom we ook liever een echt boek vasthouden dan dat we de PDF ervan op onze laptop lezen. Je bent gewoon veel meer 'casual' terwijl je surft. En for what it's worth; Ik pak ook liever de iPad om een boek te lezen dan een echt boek ;). Iemand die ik ken heeft in een middagje haar belangrijkste studieboeken ingescant en als PDF'je op haar iPad gegooid. Scheelt toch weer een kilo in haar rugtas :). Het nut van de iPad is prachtig verwoord door de CTO van de beursgenoteerde onderneming EMC: "All the PCs and laptops are basically not being used. All the Macs are not being used. All have been powered off. Everyone in the family is waiting for their turn at the iPad." Het is echt een familieproduct waar iedereen z'n handen op wilt leggen.

Is de iPad magisch ?
Als je iets ontzettend cools aan het doen bent op de iPad, en je kantelt hem daarna om te zien hoe dun hij wel niet is krijg je het gevoel dat dit ding inderdaad magisch is. Niet iedereen vind 'm magisch, maar wellicht zegt dat meer over het gebrek aan besef van die mensen.. Persoonlijk vind ik 'm zeer magisch :), maar ik kan dat niet voor jullie bepalen. De magie zit 'm voor mij niet in alle indrukwekkende dingen die je kan doen op de iPad, maar simpelweg in het feit dat je zeer relaxt kan surfen terwijl je achterover op de bank ploft. Maar goed, als je alles bij elkaar neemt, het IPS scherm, de algemene user experience, de surf-ervaring, uitstekend YouTuben, het perfect afgewerkte design, de snelheid, hoe dun hij is etc etc... Magisch! Misschien legt mijn videotje het beter uit.

Kritiekpunten
Naar aanleiding van wat reacties wil ik in m’n review ook ingaan op een paar punten waarbij de iPad volgens sommigen tekort komt.

• Te zwaar ? Met 680 gram is de iPad niet bepaald licht, maar ook niet bepaald zwaar. Ik squash een paar keer per week, misschien dat ik er hierdoor geen last van heb. En misschien is het ook zo dat de iPad op zich niet zwaar is, maar dat het gewoon een apparaat is dat we vaak urenlang achtereen kunnen vasthouden (zonder op onze schoot te laten rusten). Dan kan ik begrijpen dat het minder getrainde nerden-lichaampje er soms last van kan hebben.
  • Geen flash ?
    Als je serieus bent over flash kan je het beste Thoughts On Flash lezen. Ik hekel flash al 10 jaar. Het wordt vaak op een manier gebruikt misbruikt om zogeheette ‘dynamische websites’ te maken die bij mij alleen maar irritatie opwekken. In de meeste gevallen wordt Flash gebruikt om vervelende ads te tonen. Ik heb nergens last van gehad. Wil je echt flash ? Koop geen iPad.
  • Front facing camera.. Waar ?
    Alsof we plots bijster veel zouden gaan videoskypen als er wel een front facing camera in zat. Bij de iPhone 4 wordt FaceTime natuurlijk retestoer, maar ik denk niet dat ik het vaak zal gaan gebruiken. Hetzelfde geldt voor een front-facing camera in de iPad. Het zal me koud laten als deze ook in de tweede generatie iPad zou ontbreken.
  • Prijs ?
    Mensen die zeiken over de prijs zullen waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van wat een IPS display is. IPS is zo’n beetje de meest hoogwaardige kwaliteits-display die voornamelijk in de professionele graphic design/video industrie wordt gebruikt vanwege de zeer rijke kleuren, dynamisch bereik en grote kijkhoeken. Niet te verwarren met e-IPS (een veel goedkoper alternatief voor IPS). Apple heeft dit display erin gegooid omdat de iPad moet concurreren met je ouderwetse boekenkast, en we mogen natuurlijk geen last krijgen van onze ogen als we uren willen lezen op dit scherm. Op dit soort dingen bezuinigt Apple nooit, en dat betekent gewoon dat we hiervoor ook betalen. Een ander belangrijk punt is dat wij tweakers bij de iPad iets minder moeten letten op enkel specs, en veel meer op hoe (vaak) we ‘m gebruiken. Ook moet je rekening houden met het feit dat je niet alleen voor de iPad betaald, maar ook voor alle voorafgaande innovatie, iOS ontwikkelings kosten en allerlei andere achtergrond zaken die de iPad als totaalproduct juist zo aantrekkelijk maken. Bedenk alleen maar hoeveel mankracht (geld) het kost om al die duizenden apps+updates handmatig te keuren voor ze in de App Store komen.
  • 256MB geheugen:
    Dit is een terecht kritiek punt. Hoewel ik er eigelijk geen last van heb gehad zou 512 toch beter zijn geweest. Eerlijk gezegd heeft dit punt pas mijn pijnprikkel benaderd toen ik erachter kwam dat de iPhone 4 wel 512MB kreeg. Dit mag je dus gerust jaloezie noemen, want rationeel gezien heb ik er niet echt hinder van :).
  • iOS 4:
    De nieuwe iOS 4 zou multitasken voor de iPad mogelijk maken, ware het niet dat Apple ‘m voor de iPad heeft uitgesteld. Heel erg jammer. Zou niet weten waarom ze het hebben uitgesteld want ik, en velen met mij, hebben echt gewacht op multitasken op de iPad.
  • Pages syncen:
    Met iBook heeft Apple het goed begrepen; als je een boek op je iPad leest en je eindigt bijvoorbeeld op blz. 54, en je opent vervolgens hetzelfde boek op je iPhone, dan kom je automatisch op blz 54 waar je gebleven was. Zoiets soortgelijks willen we natuurlijk ook voor Pages (Apple’s alternatief voor Word). Zoiets is al mogelijk maar dan moet je het document via iTunes syncen en zoiets zou veel makkelijker moeten kunnen als het gewoon in the cloud gebeurt. Gemist kans van Apple. Maar het zal vast nog wel komen.
  • Beeldratio:
    De 4x3 beeldratio van de iPad is goed. Zie hier een vergelijking. Zou niet weten waarom iemand 16x9 zou preferen voor een tablet die men voornamelijk gebruikt om te surfen.
  • Moet ik iPhone 4 of iPad nemen ?
    Nu ik een iPhone 4 heb kan ik bevestigen dat ik liever een iPad zou hebben dan een iPhone 4. Don't get me wrong, de iPhone 4 is echt heel cool, maar ik had nog door kunnen leven met m'n iPhone 3G. En de iPad is minder vervangbaar (de Kindle vind ik een heel goed ding, maar het is geen volwaardig iPad-alternatief).
Zoals ik al zei, de eerste keer dat je je iPad aan doet wilt hij gelijk connecten met iTunes. Filosofisch gezien zouden we kunnen vaststellen dat de iPad de laptop nog niet kan vervangen, het is een kindje waarvan z'n bestaan afhankelijk is van een ouder. Maar praktisch gezien neemt hij de taken die ik het meest uitvoer op m'n laptop (surfen, surfen, emailen, en nog meer surfen) over en doet ze zelfs beter. En dit zijn woorden van iemand die 2 beeldschermen gewend is en altijd 15+ tabs open heeft in Chrome. Ik was nog redelijk skeptisch over de iPad toen ik de keynote zag, maar nu denk ik dat dit ding het begin is van een belangrijke verandering die komen gaat op de manier waarop stervelingen hun surf en email taken gaan uitvoeren 's avonds op de bank.

Sommige mensen vergelijken de iPad met de iPhone, en natuurlijk is dat een makkelijke wedstrijd die de iPad wint. Om mij tevreden te krijgen moest de iPad het bij een paar belangrijke taken ook winnen van m'n MacBook Pro, en de iPad heeft aan al m'n verwachtingen voldaan en deze zelfs overtroffen. Ik had bijvoorbeeld niet verwacht dat ik m'n nieuwe MacBook Pro nauwelijks meer zou aanraken. Maar de laptop mag zeker nog niet de deur uit. De iPad is ook leuk om mee te nemen naar de WC, en op vrouwelijk schoon na is hij de #1 in bed.

Coole Apps
  • iCab: Als deze app er niet er was geweest dan was mijn hele mening over de iPad als websurfer veel minder. Je hebt echte tabs (screenshots), heel veel settings, full sreen mode, offline functie en Modules (extensions, bijv eentje om YouTube videos mee te downloaden of huidige page te Twitteren).
  • Reeder: Wordt beschouwt als de beste RSS reader voor iPad. Zodra je 'm opstart download hij gelijk alle updates naar je iPad en die blijven offline bewaard. Hierdoor kan ik ook in de trein alle posts lezen van Tweakers en m'n andere favoriete websites.
  • NU HD: Goede simpele interface net zoals op de iPhone, maar met mooiere fotografie en veel meer focus op videos.
  • Skype: Jazeker, de iPad heeft gewoon een microfoon ingebouwd. Dat betekend dat je met de iPad gewoon kan Skypen, en het geluid is uitstekend, ik heb het al getest. Download de iPhone Skype app (gratis) en you're ready to go.
  • EyeWitness: mooie gallery van hoge kwaliteit foto's die in The Guardian zijn verschenen. Deze app haalt het meeste uit je IPS display. Helemaal gratis.
  • Pages: Hij kost wel §7,99, maar dan heb je ook de beste schrijf-app voor de iPad binnen. Handig als je van plan bent je iPad mee te nemen naar school. De user interface is geniaal.
  • Brushes: De creatieven onder ons zullen veel plezier hebben aan deze app. Met Brushes kan je heel relaxt paintings maken. Je kan bijna alles veranderen aan je pencil (textures, brushsize etc). Je hebt layers, transparancy, een colorwheel en kan zelfs je paintings laten speedpainten. Ik heb al gepoogd Steve Jobs te tekenen.
  • Need for Speed Shift: Dit is zo'n game die je ook echt gaat uitspelen en is daarom ook elke cent waard (§10,49). Hij lijkt misschien duur, maar gezien hij echt tipt aan de desktop versie (die vaak §40 kost) is het eigelijk toch een uitstekende deal. Mooie graphics, goede besturing en veel upgrade mogelijkheden voor je auto's.
  • Ace Tennis 2010 HD Online: Dit is ook zo'n game die je echt gaat uitspelen. En ook daarna heb je nog veel speelplezier omdat je online tegen anderen kan spelen (en chatten). Best verslavend :).
Links
De iPad in 100 seconden
iPad Planet
iPad Apps That Don't Suck
iPad Wallpapers That Don't Suck
RTL Gemist, iPad compatible website (screen)
TweedeScherm.nl (Live WK stats voor iPad geoptimaliseerd)
Goedkope handgemaakte iPad sleeves
Steve Jobs iPad Keynote
Officele iPad ad
What iPad did to my family

Sent from my iPad ;)

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 16GB Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

1 2 3 ... 6
Nette review alleen je geeft zelf al aan dat de apps erg duur zijn en de IPad zelf is ook zeker niet goedkoop, maar toch 5 sterren voor de prijs?
ik geef je 4 sterren, ik vind het een mooie review!
wel vind ik het net als hierboven gek dat de prijs 5 sterren krijgt.
de iPad kost meer dan 600 euro, dan lijkt me de prijs niet echt een pluspunt, maar de iPad ziet er net als de andere spullen van Apple zeer mooi uit.
Ben zelf verder geen apple fan ;)
Die 5 sterren voor de prijs heeft de iPad wat mij betreft verdient. Voor de Keynote had iedereen een prijskaartje van rond de €1000,- in gedachte, en met €500 valt dat toch reuze mee. Hij is zeer aggressief geprijst als je alleen al rekening houd met de hoge kwaliteit IPS paneel dat erin zit. Ik heb er overigens de normale UK prijs voor betaald en met de wisselkoers is dat ongeveer €520,- :).
Ik had juist het idee dat voor de keynote iedereen de prijs tussen de 400-500 euro had verwacht? Zelf ben ik meer van de 2de generaties maar zo'n review kietelt mijn portemonnee erg hard, grrrrr (=compliment). De prijs is het enige wat mij nog tegenhoudt, daarom zou voor mij de prijs maar 3 sterren krijgen.
Goed, maar wanneer had je de prijs dan 5 sterren gegeven ? Ik bedoel maar.. een iPad voor €350,- :P.. dat gaat nog niet. Inbegrepen in de prijs is uiteraard niet alleen de iPad en z'n hoge kwaliteit componenten maar ook de iOS software ontwikkeling en alle andere bijzaken.
Waarom niet, dat lijkt mij een reŽlere prijs voor zo'n toestel. Heb er zelf al heel wat mee gespeeld en zo magisch vind ik hem nou niet...
De grote pluspunten zijn de agenda, adresboek, pages, films voor onderweg, IOS.

Gemiste kansen: webcam, echte gps, stylus (inderdaad, zo'n scherm lijkt mij een prima ding om snel notities te maken, en schrijven met een vinger gaat namelijk niet zo natuurgetrouw, HP heeft trouwens een mooi voorbeeld van een capacitief scherm gecombineerd met een Wacom om te schrijven)

Minpunten: geluidskwaliteit van speakers, vormgeving (beeldratio), werkgeheugen, prijs...
Hahah je komt met echt rare punten aanzetten... Wifi GPS werkt bij mij heel goed, net zo goed als op de iPhone, echte GPS heeft ook de iPhone niet, en het lijkt me logisch dat dit overbodig zou zijn in een iPad.

En het beeldratio van de iPad is uitstekend.. Zie hier een vergelijking. Zou niet weten waarom iemand 16x9 zou preferen voor een tablet die men voornamelijk gebruikt om te surfen.

Stylus.. Jeetje, als jij dat lekkerder vindt schrijven op een touchsceen... Ik heb een oude stylus touchscreen pda en met een stylus handschrijven op een touchscreen werkt veel slechter dan gewoon typen.

Het geluidskwaliteit van de iPad is gewoon goed, niets op aan te merken.

Mensen die over prijs zeiken hebben waarschijnlijk uit het oog verloren dat het hier om een IPS display gaat, dit is een zeer hoge kwaliteit display die meestal door professionele graphic designers & movie editors wordt gebruikt. Apple wilt met de iPad concurrereen tegen je ouderwetse boekencollectie en heeft er daarom voor gekozen dat er een zeer hoogwaardige display in moet.
Kleine verbetering, de iPhone heeft hele gewone AGPS. Wifi GPS bestaat niet en in Nederland gebeurt lokatiebepaling voor een apparaat zonder GPS vaak door GSM masten lokalisatie.
5 sterren zou inderdaad voor een prijs zo rond de 350 zijn geweest. Moet je zien hoeveel meer mensen 'm dan zouden kopen en gebruiken. Dan wordt 't pas echt een gebruiksvoorwerp waar je u tegen zegt. Hmm.. zelfs 400 euro zou nog reŽel zijn. MAarja, first gen's zijn hoofdzakelijk markt testers, 2nd gen's zijn zowaar producten die af zijn bij apple. Daarna komen pas de kleinere verbeteringen etc.

Wat Doolbr zegt over een goeie stylus zou voor mij bv als graficus uitermate goed uitkomen. Als dat 't geval zou zijn geweest, .. schitterend :)

(kleine toevoeging over first gens in ipad: wilt niet zeggen dat 't een slecht product is, het is opzichzelf al een prima product, maar echte toevoegingen komen pas bij 2nd gen)

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 23 juni 2010 00:05]

De iPhone 3G(S) heeft wel echte GPS, de iPad Wifi niet... GPS navigatie op zo'n scherm leek mij namelijk uitermate geschikt...
Het geluidskwaliteit is enkel goed als je er een degelijke hoofdtelefoon aan hangt, de ingebouwde speakers zijn niet goed voor een degelijke mobiele filmervaring.
Een stylus touchscreen pda is nou net helemaal het tegenstrijdige van wat ik als voorbeeld aangaf. Trouwens, je zegt het zelf, een OUDE pda, de techniek staat niet stil... Zo'n scherm als van de iPad is net uitermate geschikt qua grootte en vormgeving om op te schrijven met een stylus. Ikzelf gebruik HP Touchsmart TM2 en het is echt prettig om op te schrijven, er zit naast het capacitief scherm ook een wacom tablet onder, batterij van mij gaat ongeveer 7 uur mee bij standaard gebruik. De iPad gebruik ik zelf enkel maar om een filmpje/foto's te bekijken, boek te lezen & agenda-/contact-/mailbeheer.
Ah okay, lijkt er dus op dat je echt liever met een stylus schrijft. Ik ben 20, en heb dus veel meer getypt dan handgeschreven :P (m'n handschrift lijkt ook nergens meer op). Misschien dat dat het verklaard heheh..
Ik ben 22, dus zo'n groot verschil is dat niet. Ik typ ook meer dan dat ik schrijf, maar om snel notities te maken (bv in een vergadering, bij een presentatie, of als student in een auditorium) is zo'n groot scherm en een stylus een grote meerwaarde nťt omdat het dan zo natuurgetrouw overkomt. En ik moet eerlijk zijn, het is maar sinds ik deze tablet met stylus heb dat ik de grote meerwaarde heb ingezien van zo'n stylus. Daarvoor schreef ik ook bijna nooit en was m'n enige touchscreen-capable device een iPhone.

Typen is geen alternatief want notities zijn niet altijd doorlopende teksten, denk maar bijvoorbeeld aan mindmaps of schema's schetsen snel tussenin je tekst toevoegen, het gaat toch niet zo efficiŽnt om daarvoor snel even te switchen van notities naar een mindmap programma. Die programma's zijn voor erna, wanneer je op je gemak kan je notities in documenten omvormen via bijvoorbeeld pages (wat ik trouwens ook al paar keer gebruikt heb op de iPad, met positieve ervaringen).

Met mijn iPhone zie ik trouwens ook geen meerwaarde in een stylus. Daarmee voelt het met de vinger dan weer het meest natuurgetrouw aan.
"Apple wilt met de iPad concurreren tegen je ouderwetse boekencollectie en heeft er daarom voor gekozen dat er een zeer hoogwaardige display in moet.
Is dus jammer dat ze dan net niet zijn gegaan voor het vervangen van een boekencollectie EN een digitale schrift/notitieboekje :D Ik denk dat dat met bovenstaande reacties wordt bedoeld...
Verder leuke review alleen je alaat meerdere keren voorkomen (btw ook in je reacties hierboven) dat je nogal vasthoudt aan het punt : als men het niet met me eens is is men of niet wijs of gewoonweg niet correct.
Jammer, maar dat zal ook, zoals jezelf aangeeft, mede aan je leeftijd liggen, je zult er nog wel met wat meer levenservaring achterkomen dat verschillende gedachten en standpunten toch een zeer belangrijke gemeengoed is, sterker nog daarmee is Apple in zijn vroege jaren toch nog lekker bekend geworden bij de wat alternatievere gemeenschap...
Lees pas nu je review maar verbaas je over je naÔeve houding inzake de prijs. Apple heeft een monopolie met de iPad en maakt daar gebruik van door een zeer hoge prijsstelling (25% wints afgelopen kwartaal). De hoge prijs ligt niet aan de inkoop van onderdelen of veel mankracht voor de apps. Ze maken gewoon iets wat geld waard is. Dus zeg dat dan gewoon eerlijk. Doe niet alsof de prijs meevalt.
Geef je revieuw vier sterren, vind zelf jammer dat er geen webcame in zit. In een webcame zitten de kosten ook niet en had wel wat toegevoegd. Ook vind ik de prijs, hoe reŽel ook best hoog
Twee dingen:

1. Webcame? Gekomen op het web?

2. Vind je de prijs van een Porsche ook best hoog? En van een huis?
Omdat er geen webcam in zit geef je de review 4 sterren?
Jammer van het ontbreken van een webcam?

Uhhh, USB/HDMI/Flashgeheugen/enz..... :z
Van mij ook 4 sterren. Ik was al bijna om maar nu weet ik het zeker: ik wil er ook 1!!
Fijn dat je ook even je keuze voor de 16 GB toelicht, ik was in elk geval ook niet van plan er films op te gaan kijken dus dan zal ik ook genoeg hebben aan de 16 GB versie.

Maar de hoofdreden voor mij is toch het idee om op de bank lekkerder te surfen op een iPad dan op mijn oude P4 laptop (3,5 kg...), en ook vooral het "instant on" spreekt mij daarom aan. Als ik nu ff de treintijden wil opzoeken moet ik eerst 5 minuten wachten voor dit fossiel is opgestart :)
Een mooi review, maar ik mis de kritische noot. Het feit dat je nog steeds een PC/Laptop nodig hebt naast de IPAD vind ik een gemiste kans.
Het ontbreken van een frontcam is voor bij apps zoals Skype teleurstellend. Even wachten op de volgende generatie...
Dat jij dat als gemiste kans ziet, komt doordat jij andere verwachtingen van het apparaat hebt. De iPad is geen vervanger voor je PC! Dat ding wordt zo niet op de markt gezet, maar mensen geven er graag een eigen draai aan.

Camera is net zo'n punt, de manier waarop je met de iPad gaat zitten, is echt niet handig voor een camera. Dat zou betekenen dat je steeds mijn onderkin in beeld ziet. Heel eng allemaal. En ook als je hem op een standaard zet, dan zou de camera dus draaibaar moeten zijn, omdat je anders de perfecte hoek moet vinden.

Uiteraard kan het allemaal wel, maar is het ook nodig? Is het de bedoeling? Waar is het apparaat voor gemaakt, hoe hou je 'm vast? Waar gebruik je de iPad voor? Als je daar goed over denkt, dan weet je precies waarom dus geen gemiste kansen zijn (hooguit dingen die gedoemd zijn te mislukken).

Beste vergelijking: klagen dat je Ferrari niet zo lekker rijdt, als je 4x4 op een ruig terrein...

[Reactie gewijzigd door Nik op 21 juni 2010 22:15]

Reken er maar op dat de volgende versie wel een camera heeft hoor, dus dat is allemaal heus wel op te lossen.
Niemand die, neem ik aan, zal verwachten dat een iPad je gehele laptop gaat vervangen. Niet tot het moment dat er in zo'n dunne behuizing ook daadwerkelijk een laptop-cpu kan worden gezet, een laptop zal dan altijd nog nodig zijn voor rekenintensieve programma's. Photoshop zal je niet zomaar vinden op de iPad en vandaar ook dat de iPad niet als dusdanig in de markt is gezet. Op het moment is het nog een echt gadget (ik heb er ook 1 sinds kort), wat puur vanwege het gemak is gekocht. Op de bank even wat opzoeken, wat kijken, etc. een iPad pak je er door zijn form-factor veel sneller bij dan een laptop.
@xzip22
Raar dat veel mensen het jammer vinden dat er geen front facing camera in zit. Ik bedoel, als die er wel in zou zitten, zou je dan plotseling bijster veel gaan webcammen ?

Het lijkt me sowieso geen dealbreaker om 'm hierdoor niet te kopen, maargoed daarin verschillen we dus eenmaal :). Tot de tweede iPad uit is doen we videoskypen gewoon op onze laptops.
Een webcam is voor mij niet zo zeer een dealbreaker, maar ik wacht liever een jaar omdat Apple volgend jaar een 'revolutionaire front facing camera met FaceTime mogelijkheden' er in stopt.

Zou dolgraag een iPad willen hebben, en was van mening dat ik hem op dag 1 zou kopen, maar die kleine dingetjes zorgen er toch voor dat ik op de bank nog maar even m'n iPhone pak.
5 sterren voor prijs = 4 sterren voor review
0 sterren voor je beargumentatie? De prijs is natuurlijk hoog, als je het vergelijkt met een laptop in dezelfde prijsklasse, maar zoals hierboven aangegeven is, is het geen laptop vervanger.. Het is een apparaat om de gemakszucht te vervullen :).

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 22 juni 2010 00:57]

Het is een apparaat om de leegte tussen kleine mobiele dingen (iPhone, Androphones, ...) en laptops op te vullen, beetje zoals netbooks, een concept dat volgens Apple gefaald heeft, wat bediscussieerbaar is en naast deze kwestie is.
Maar in het opzicht dat het de leegte vult tussen telefoons & laptops, is hij inderdaad best duur... Hoe dan ook, de iPhone is ook heel duur tegenover wat het biedt.
volgens mij de 1e review die ik nu in al die jaaaaaren dat ik lid bent een compliment geef!!!!
Ben je verliefd ofzo, er is meer tussen hemel en aarde hoor! Enne, als je verliefd bent kun je niet objectief zijn!
Waarom moet een review objectief zijn? Soms wil je toch juist de mening van de reviewer weten? En als er meer tussen hemel en aarde is, heeft dat toch geen invloed op hoe goed of slecht de reviewer dit apparaat vindt?

[Reactie gewijzigd door Sluuz op 22 juni 2010 06:37]

Ook hier een welgemeend compliment! De review is zeer persoonlijk, niet erg objectief, heel erg persoonlijk gemotiveerd qua toepassingen en geeft een heel selectief gebruik van de iPad met applicaties weer. Dat is nu net de meerwaarde van dit soort gebruikers reviews!
Als het nu een Tweakers.net review was had ik nog wat gezeurd over je ervaring met multi-tasking, batterij duur, leesbaarheid scherm in zonlicht. Maar dat is het niet en je hebt een leuk enthousiast verhaal over een product waar je de inderdaad de magie van moet ervaren (of niet). Vijf sterren :).

(P.S. Voor mij is de magie er niet met dit apparaat, dus daar heeft mijn oordeel niets mee te maken).
iPad heeft nog geen multitasking ;)
1 2 3 ... 6

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities