LG 50PK550 Review

Door marconist 5 mei 2010, laatste update op 16 juli 2010, 8.343 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Ongelofelijke "value-for-money" en beeldkwaliteit.
  • Panasonic heeft de naam ...... maar LG doet 't zelfde voor minder geld en betere vormgeving!

Minpunten

• Omslachtige procedure om de instelling per ingangspoort vast te leggen.
  • Aansluitingen recht in het achterpaneel maakt het lastig om de pluggen (ook netspanning) op z'n plek te brengen bij muurmontage. Zorg voor zeker 6 cm ruimte tussen deze TV en de muur. En iemand met dunne armen!
  • Geluid is middle-of-the-road, zoals bij veel schermen met ingebouwde speakers.

Sub-beoordelingen

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Zo, ik heb mij ook zo'n 50pk550 aangeschaft. Goedkoop: via de 24-uurs aanbieding van BCC.
Daar mijn voorgaande Philips 42pf5331 ook een LG-panel inside had, had ik geen bedenkingen over de kwaliteit waarmee LG plasma-panels kan maken.

De eerste indruk is wat mij betreft uiterst positief. Geen missing of dode pixels, vol uitsturen van helderheid of contrast leidt niet tot gekke verschijnselen en het apparaat maakt een solide indruk ondanks z'n vrij lage gewicht, hooguit de enkele (draai)voet is wat wankel vergeleken met de tweepunts voet die de Philips had. Geen probleem, want hij gaat binnenkort toch aan de muur. De power en signaal aansluitingen liggen ruim buiten de (vesa)bevestigingspunten hiervoor, dus dat zit elkaar niet in de weg.
De recht op de muur staande aansluitingen lijken geen probleem te gaan vormen: mijn Vogel's vesarack brengt het geheel sowieso 6 cm van de muur. Ook goed voor de koeling.

Tot dusver heb ik alleen HDMI gebruikt en de RF (gewoon analoog) ingang. De ingebouwde analoge tuner is prima, ook ouderwets kabelbeeld is goed aan te zien op het scherm zonder dat het noodzakelijk is om noise-suppression o.i.d. in te schakelen. Geluid is niet onaardig, iets beter dan de Philips met zijn stalen kast, en heeft een prettige namaak surround modus (infinite sound) die rustig ingeschakeld kan blijven want stemmen e.d. blijven keurig uit het scherm komen. Prima dus voor dié situatie waarbij je niet je HT spullen wilt inschakelen.

In tegenstelling tot het US-model beschikt het Euro-type i.p.v. twee YPbPr ingangen over twee scarts én één YPbPr ingang. Voor de rest lijkt het hetzelfde.
De 50pk550 beschikt over een instelwizard, die het zeer wel mogelijk maakt voor diegenen die niet aan ISF willen of niet uit het gedoe met testdisc's komen om toch het beeld behoorlijk goed in te stellen. Er is dus geen enkele reden om te blijven hangen in een onaantrekkelijke fabrieksmodus.
Zelf heb ik 'for now' de zaak afgeregeld met mijn Oppo met een Spears en Munsil alsmede een Joe Kane DVE. Voor de Humax i5050C is dit OK, voor RF was enig parodiëren hierop nodig. Verder ben ik nog niet gekomen.

Hoe het met de reflectie en 'de zwarten' is? Het scherm reflecteert, het heeft wel een donkerder verschijning dan mijn voormalige Philips, maar het blijft een reflecterende glasplaat. Voor mij niet storend: ik vermijd heldere lichtbronnen achter mij. Het zwart is wat mij betreft OK, nuances op wat lastige discs worden prima weergegeven en hetzelfde geldt voor 'de witten'. Dit wordt nogal eens vergeten maar ook daar wil een mens graag nuances. Het zit met de dynamiek van het scherm dus wel snor. Ook bij het toedienen van een ruissignaal is er geen spoor van kleurzweem.
Instellen is trouwens erg prettig en behoorlijk lineair, de steps zijn klein dus je hoeft niet te aarzelen voor het beste compromis bij b.v. het instellen van de balans tussen helderheid en contrast. Datzelfde geldt voor de ISF-instellingen, ik heb op het oog (kleurfilters) de zaak nu een beetje bijgestuurd . Écht calibreren komt wel na een paar honderd uur inbranden. Ik verwacht daar weinig problemen mee.
Ik heb (nog?) geen spoor van smearing of retentie waargenomen, maar langer dan een paar minuten heeft een bepaald testbeeld er ook niet opgestaan. Spelletjes speel ik niet, dus het scherm ziet voornamelijk video en TV. Mijn vorige plasma heb ik trouwens ook nooit inbrand-problemen mee gehad .....
Een 1080p signaal van een goede blu-ray laat trouwens prima het verschil zien t.o.v. mijn vorige HD-ready panel, als moet je er wel met je neus pal voor het scherm voor gaan zitten.

Solide is de LG kennelijk wel ...... de jongens van BCC hadden het ding de hele dag rondgesjouwd in hun vrachtwagen en dat was ook wel aan de doos te zien. De planners houden kennelijk geen rekening met meer of minder 'gevoelige' apparatuur.

Ik heb inmiddels zat Pioneers (ook 5090) gezien en ook een tweetal Panasonics. Ik ben van mening dat de 50pk550 daar geen spat voor onder doet.
In de toekomst ga ik wellicht nog wel wat ontdekken en dat zal ik hier dan ook melden.

O ja, de omgevingslicht sensor is gewoon uit te schakelen. Ik zag die vraag hier ergens op een forum. En er is zat storage voor ingangs-afhankelijke instellingen alsmede THX-modes e.d.
Ik heb geen CI-adapter en zal 'm ook niet snel aanschaffen want m'n Humax is pas een paar maanden oud en bevalt prima. Geen test dus van direct digitaal kabelgebruik.
Nadeel: ik heb geen idee hoe ik de bedrijfsurenteller kan benaderen, dat was bij die Philips kipsimpel. Weet iemand dit toevallig?

Goed, nog even wat precieser bezig geweest net de (ISF) afstellingen van m'n 50pk550. Het valt op dat de fabrieksafregelingen eigenlijk best meevallen en niet dat afschuwelijke beeld vertonen dat je vaak aantreft bij een nieuwe TV/monitor. Omdat ik alleen maar RGB filters heb moest ik het daar voorlopig bij laten. De andere (Geel/Cyaan/Magenta) maar even ergens bestellen. Dit soort instellingen doe je in het color management systeem menu. Nadere info vindt je in het gebruikersmanual, dat ook op internet staat.
Bij nader inzien realiseerde ik mij dat Geel, Cyaan en Magenta subtractieve kleuren zijn. Dus zijn ze ook met een RGB filter keurig af te regelen. Inmiddels dus gedaan.

Wat handig is, is dat de de diverse beeldmodi direct vanaf de afstandbediening kunt benaderen:

Levendig
Standaard
APS (Advanced Photo System)
THX Bioscoop
THX Bright Room
Sport
Game
Expert1
Expert2

Dus als je overdag het beeld wat helderder wilt hebben, druk je 'THX Bright Room' en klaar-is-kees.

Ook lekker veel af te regelen dus voor de ISF-jongens als je al die modi geoptimaliseerd wilt hebben ...... zij vinden hun eigen plek natuurlijk onder Expert 1 of 2!

De gewone instellingen (helderheid, contrast, kleur, tint, scherpte en kleurtemperatuur laten zich wel direct instellen. Wil je die instellingen echter opslaan dan moet je via de 'Wizard'. Ik heb in ieder geval de shortcut nog niet ontdekt.
Mooi is wel dat je de instellingen 'per ingang' kan opslaan en dat ook kunt combineren over meerdere ingangen. Geen excuses dus voor een slecht beeld vanuit b.v. je oude videorecorder.
Bij het afregelen heb ik overigens geen "gas terug genomen". Dit heeft tot dusver niet geleidt tot enige burn-in of zo. Het scherm lijkt dus wel wat te kunnen hebben. Het is wel zo dat ik het alleen video (en TV natuurlijk) voer. Het enige statische plaatje dat er af en toe opstaat is dat van m'n HT of Blu-ray.
M'n vorige plasma dimde overigens automatisch na enige tijd bij een statisch plaatje, deze lijkt dat niet te doen.

Qua uiterlijk: mijn vorige Philips plasma had een alu-kleurige omranding en idem luidsprekers opzij. Dat maakt 'm wel groot maar ook vrij plezierig om naar te kijken. Met name de dames onder het bezoek schrikken echter van deze monoliet in zwart .
Nu hij aan de muur hangt bevalt dit aspect beter.

Plaatje2: Opstelling
Plaatje4: Output 1080p24p Oppo (An American in Paris)
Plaatje3: Output 1080i Humax

Kwaliteit valt op deze manier niet enigszins weer te geven ....... :(

• Oppo BDP-83
  • Humax i5050C

Heb jij ook een LG 50PK550?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Thanks voor de review. Ben van plan deze binnen een aantal dagen aan te schaffen, alleen de voorraad alom is slecht. Kan je een aantal foto's plaatsen? :)

Kan je eigenlijk nou met die dvb tuner zo'n ziggo-module kopen?

[Reactie gewijzigd door rodian50 op 5 mei 2010 18:40]

Ik zal nog een paar fotootjes plaatsen.
Ziggo heeft 'm nog niet goedgekeurd, dus het barst van de gruchten dat het niet zou werken. Ik heb geen idee en ben niet van plan m'n Humax in de schuur te zetten. ;)
Plaatje 3 en 4 zijn omgewisseld, of zat Pino ook in An American in Paris? :+
Goede review, zat zelf ook te denken aan dit scherm.
Mooi ook om te lezen dat hij dus wél de THX-modes heeft, in tegenstelling tot wat sommige engelse reviews melden.
Ik heb k550 ook bestteld maar ben bang dat ie geen Ci+ heeft en dus niet met ziggo kan werken, klopt dat, iemand?!
Ik heb ook een 50PK550 gehaald gisteren , de verkoper wist me te melden dat als je hem op land:finland zet hij het 50/50 kans heeft om het te doen,wat ook bevestigt wat ik al eerder ergens las. Het is niet helemaal duidelijk waarom hij het bij sommige mensen wel doet en andere niet, de verkoper suggereerde locatie.
Ik heb nu zelf geen CI+ module erin hangen , maar ga dat zeker proberen!

Verder vind ik het verbruik toch wel wat hoog , in de specs staat 190 watt maar ik als ik een potje MW2 speel trekt ie tegen de 400 Watt, zet ik de powersaving optie aan op max dan kun je hem wel helemaal terugdraaien naar 70-100 Watt (maar das wel vrij donker beeld)

Wat ik ook wel een - punt vind tot nu toe , als ik hem naast mn LG 30" monitor zet en het beeld op clone is het beeld altijd wat vaal , net of er een wolk boven hangt , de gamma moet ingame dan ook fors omhoog.
Mischien kan de reviewer hier op commenten aangezien hij 5 sterren geeft voor contrast, bij mij blijft wit toch wat grijs. Bij de monitor knalt het eruit!
Zelfs de white wash functie geeft bij mij een grijzig beeld...

Heb je dit ook en is dit plasma eigen ?

[Reactie gewijzigd door Spatfrak op 12 juni 2010 17:02]

Het komt door een begrenzer,volgens europese richtlijnen mogen plasma's nog maar een bepaald aantal watts gebruiken , als het scherm wit moet produceren , verbruikt het meer stroom,en als er TEVEEL wit moet worden getoont compenseert hij dit door het overige iets valer te maken.

Het is dus plasma eigen , weer wat geleerd.
Die grijze waas heb ik zelf ervaren in de mediamarkt(eindhoven). Daar hingen de samsung 50c550 en deze naast elkaar. De lg is een stuk grijzer/doffer en de samsung lijkt daarintegen weer wat minder scherp(randen van letters etc).

Moeilijke keuze tussen deze twee.
Een grijze was lijkt mij een instellingsfout ter plekke.
De 50pk550 haalt ruimschoots de 75% wit bij volscherm. Dat voldoet ruimschoots aan het internationale videosignaal dat limiteert bij 70%.
Bij de weergave van computerbeelden kun je er echter last van hebben en dat geldt overigens voor alle plasma's en CRT's. De 50pk550 is hiervoor individueel af te regelen en onthoudt die setting ook, maar het betekend wel dat het scherm dan voor optimale weergave in een niet-helder verlichtte ruimte moet worden bekeken.
Wie veel computer gezelschapspelletjes op de huiskamer (of HT) TV speelt, kan beter een LCD of projector aanschaffen!
@Spatfrak
"EDIT: ik heb nog even een dag zitten pielen,en ik zie nu waarom het komt dat b.v. woestijnmaps met Dirt of MW2 enz,er uit zien alsof er een wolk bovenhangt terwijl ze juist zonovergoten moeten zijn.Daarentegen zijn binnen scenes schitterend! Ik heb op mijn desktop een foto met in het midden een aardig wit vlak dat er goed wit uitziet, haal ik hier echter een windows verkenner scherm wat ook al grijs aandoet,dan dimt hij alles eromheen en als ik het scherm maar op de helft heb b.v. dan is al het hele scherm gedimt. Ik ben op de hoogte van de powersave functie, dit is het niet .Die staat uit uiteraard.
Heb je dit ook en is dit plasma eigen ?"

Ergens verderop heb ik al aangegeven dat dit normaal is en inderdaad eigen aan plasma en CRT.
Het valt te omzeilen door het scherm af te regelen op de specifieke computer-input. Dat kan met b.v. Datacolor spullen.
Wél gaat dan de gemiddelde lichtoutput omlaag, dus dient de kijkruimte beter gedimd te zijn, hoewel dit weer erg afhangt van het te bekijken materissl.
Ik heb een 60PK550 en dat werkt prima met de CI+ module van Ziggo. Alleen even de TV op Zweeds :? zetten....
Goede review:

Ik overweeg ook dit model, misschien wel de 60" uitvoering.
Waar ik nog niet van overtuigd ben is de weergave van 1080P 24 FPS, ik zal dit toelichten.

In verschillende reviews schrijft men dat de weergave van voornoemde resolutie niet altijd even nauwkeurig wordt weergegeven. Schokkerig, artifacts enz.

Kun jij toelichten of dit dit bij jouw 50PK550 niet het geval.

Na aaanschaf zal deze of een Samsung Plasma via een HTPC (incl. 2 DVB-S2 tuners) voorzien worden van signaal. Echter de prijs en zeker ook jouw zeer positieve review zal de keuze doen doorslaan naar de LG 50/60PK550.

Benieuwd naar een gerustellend antwoord, nogmaals bedankt voor de zeer inter. uitgebr. review.
Mischien is dit interessant (puntje 3): http://forum.blu-ray.com/...0-gets-good-review-2.html
Het schijnt dat deze TV 24p dus gewoon weergeeft op 72Hz met 3/3 pulldown. Perfect beeld dus :)
Hey Static,

Dank voor de verwijzing, een zeer goede en uitgebreide technische ervaring.

ik ben helemaal over!!

tx
@dukeenvana

24p gaat perfect! Geen enkel probleem.
Ik zie dat er ook een USB poort in zit.
Welke bestanden ondersteund de tv? Of kan je alleen maar foto's en wat muziek ermee afspelen?
Mensen op youtube hebben het over "line bleeding" en slechte anti-alias effecten. Hoewel, het minder storend schijnt te zijn voor films valt het bij games meer op.

Hebben jullie hier ook last van?

Edge flickering / roughness LG 50PK550: http://www.youtube.com/watch?v=Qgu9nut0sVM
Kan iemand nu bevestigen een paar maanden later of het (deels) is opgelost middels nieuwe firmware update?
Er is geen sprake van "line-bleeding". Het komt bij vlakschermen zelden voor. Wél treedt het m.n. op bij aansluiting van povere analoge bronnen en ditto kabels.
Gewoon goed spul gebruiken. ;)
USB heb ik alleen voor foto's gebruikt. Vind het wat traag, maar heb er verder niet mee geëxperimenteerd.

Op het youtube kanaaltje zie ik alleen maar moiré vervorming en dat duidt op een slechte bron. En zo te zien aan de kwaliteit staat de TV sukkelig ingesteld. Ik heb verder geen ervaring met game-machines.

Met een Humax en Oppo via HDMI-input is er niets van dit soort problemen waar te nemen, ook niet op 24p. Ik heb 'm nu ISF 20-punts afgeregeld. De kwaliteit is excellent en stabiel.
Aanvulling: Nu ook .ts movie files afgespeeld in 1080i. Net zo'n goede definitie als 1080i Blu-ray vanaf de Oppo. Nog wat test-JPEG's geprobeerd en ook daarin is de definitie uitstekend.

[/quote]

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013