Merk en serie HTC, HD
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

HTC HD2 Zwart Review

Door Okki5 26 mei 2010, laatste update op 27 juni 2010, 7.456 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Groot scherm
  • Windows Mobile
  • Aanpasbaarheid vanwege bovenstaande
  • Multitouch
  • Kolossale hoeveelheid applicaties, dankzij 10 jaar WiMo
  • Geen afhankelijheid van producent!

Minpunten

• Marketplace heeft geen groot aanbod, maar dat is ook niet de voornaamste manier om aan apps te komen.
  • De leek zal het vaak moeten stellen met de officiële rom.

Sub-beoordelingen

Het nieuwe jaar bracht de mogelijkheid met zich mee om mijn telefoon abbonement weer te verlengen, natuurlijk met inbegrip van een mooie telefoon. Eerst was mijn bedoeling SIM-only te gaan en een losse telefoon kopen. Maar een bepaalde web-shop had zo'n mooie aanbieding (gratis HD2, Vodafoon 200/400/oneindig internet en gratis Wii voor ¤30 p/maand), dat ik daar maar voor gegaan ben.

Er is al veel review werk gedaan met de HD2, dus ik beperk mij tot een stukje software en een beetje hardware.

Waarom nu de HD2?
Eigenlijk was het redelijk simpel, voor de HD2 had ik reeds 4 jaar ervaring met Wimo toestellen, een qtek s110 (2003SE) en een htc p3600 (wm 5 en 6.5). Ik wilde perse weer Windows Mobile, alleen dan het liefst met het enige nadeel, de interface, een beetje verbeterd. Het is niet mijn bedoeling een vergelijking te gaan maken met iPhone ervaringen, de twee mobiele OSen zijn gewoon niet te vergelijken en de iPhone kan ik niet objectief beoordelen omdat ik daarvoor Windows Mobile gewend was. Ik zal jullie dus niet vervelen met allerlei vergelijkingen en hem slechts sporadisch noemen.
Zodoende bleven er een paar opties open, na de vervelende typ ervaringen met de P3600 was ik zelfs aan het twijfelen om de HTC TouchPro 2 te kopen. Gelukkig had de ervaring mij geleerd dat HTC toestellen leuke speeltjes zijn, maar pas echt tot leven komen na lekker prutsen (of tweaken) met behulp van XDA-developers. Door daar rond te neuzen werd het mij uiteindelijk duidelijk om toch voor de HD2 te gaan, en mijn eerdere bezwaar ertegen (te groot) werd teniet gedaan door de vele voordelen van zijn grootte. Custom roms zijn voor mij vanzelfsprekend en zelf heb ik er ook enkele gebakken voor mijn oude P3600.

Gebruik
Design
Het grote multitouch screen is natuurlijk heel prominent en tot mijn grote tevredenheid is het scherm niet verzonken, zoals bij de oudere HTC modellen, maar ligt het op gelijk niveau met de rest van de voorkant. Logisch ook, want de glasplaat over het scherm loopt door over de gehele voorkant.
Hetgeen wat mij het meest tevreden stelt aan het uiterlijk van het apparaat is de robuustheid, vooral het aluminium batterij klepje, wat volgens mij 1/3 van het totale gewicht is :P , komt de degelijke indruk zeer ten goede.
Tot nu toe is mijn enige kleine bezwaar op bouw van het toestel de toetsen onder het scherm, deze zijn bewegelijk en voelen niet erg stevig aan. Wat toetsen betreft ben ik nooit echt fan geweest van HTC toestellen, mijn vorige toestellen hadden na 2 jaar gebruik vaak nog maar 1 of 2 werkende toetsen over.
De tijd zal uitwijzen of HTC op dat punt vooruit is gegaan.

Software:
Nadat ik de HD2 besteld had, ben ik direct naar xda gegaan om een custom rom op te zoeken. Dus toen het toestel arriveerde heb ik kortstondig met de official rom gespeeld alvorens over te gaan op een custom rom.
Er moet gezegd worden dat de official rom niet verkeerd was, vooral Sense vind ik een hele verbetering ten opzichte van de oude ui, manilla 2d. Ook beviel een deel van de bijgeleverde software mij, maar dingen als co-pilot kan ik missen als kiespijn uit een rom, zeker omdat er betere alternatieven zijn.
Sommige andere programma's uit het Startmenu hadden weggelaten mogen worden, zoals "foto's en video's", HTC Album werkt veel fijner. Ook Windows Media Player is niet half zo fijn als de HTC Sense music player en voor video's gebruik ik toch TCPMP. Zo is er ook nog agenda versus de HTC agenda, wederom werkt de variant van HTC beter en gelukkig ook met Exchange, wat wel een vereiste is voor een agenda.
Wat wél een handig programma is: Bing, bevooroordeeld als ik was dankzij de pc versie van Bing verraste de mobiele Bing mij.
Helaas wordt de officiele rom zonder goede taskmanager geleverd, maar arkswitch is op te roepen door op een toegewezen stuk van taakbalk te tappen.

Het oude screenshot wat hier te vinden was is vervangen voor een nieuw screenshot na installatie van build 5.2.23118. Homescreen en Startmenu met de nieuwe build:

Als leuke toevoeging van een nieuwere build, met Manilla versie 2.5.2012, is het recent documents tab. Ook gebruik ik in deze rom cookiehometab, wat nog de volgende handige lijst programmas oplevert door naar beneden te vegen in het homescreen.

De custom rom: Na verschillende roms geprobeerd te hebben in de eerste week dat ik de HD2 had, kwam ik erachter dat ik de start knop onderin enorm vervelend vind. Bij mijn P3600 was dat wel handig, hier niet want dit toestel is toch niet goed te bedienen met 1 hand. Dus geen Windows build hoger dan 5.2.21892 voor mij, totdat de startknop weer zit waar hij hoort. Hier ben ik even op terug gekomen, na wat uurtjes proberen kan ik het toch wel waarderen. Dit zorgt er ook voor dat er meer ruimte overblijft voor Arkswitch om de bovenste balk als activeerknop te gebruiken. Waar ik naar zocht was een rom met de 576 mb hack en betere videodrivers maar voor de rest weinig veranderd, dat doe ik liever zelf.

Na installatie van deze rom bleek hoe krachtig de HD2 echt is, hij leek alles wat ik ervan vroeg met 2 vingers in zijn neus te kunnen doen. Gewoon even voor de leukigheid een filmpje afgespeeld met TCPMP (624 x 352 pixels) gaat zonder problemen, zie benchmark in screenshot 4(oud).
Flashfilmpjes op internet draaien ook goed, zowel op de youtube plugin als via Skyfire (dumpert bijv. voor de dagelijkse portie kolder)

Multitouch werkt in nagenoeg alle applicaties, al is het vaak beperkt tot pinch to zoom. Helaas kan ik mij niet herinneren of dat ook zo was met de officiële rom, of dat het pas na instellen van BSB tweaks allemaal werkt.

Hardware:
Het eerste wat mij opviel is dat ik alles in Windows Mobile nog nooit zo snel en vloeiend heb zien gaan. Met name na installatie van de custom rom bleek waar de hardware echt toe in staat was, (de custom rom bevat naast wat ram tweaks ook chainfire's 3d driver patch) onderin zijn enkele screenshots te vinden, waaronder de hardware specs en een screenshot van een redelijk gevulde arkswitch taskmanager. Tijdens het draaien van muziek, met op de achtergrond nog wat draaiende programmatjes gaat het switchen tussen experiment 13 (leuk spelletje) en opera mobile vloeiend, dwz muziek speelt vrolijk door en er is geen grafische hapering zichtbaar.

Vanzelfsprekend gaat ook switchen tussen opera en outlook en google maps snel, wat een erg handige combinatie is. In het begin vond ik het geluid een beetje tegenvallen, maar dat komt ook door de bijgeleverde oordopjes en dat ik verwend ben door het goede geluid van mijn pc. Na installatie van de SRS WOW HD drivers klinkt het geluid al een stuk beter en ruimtelijker via de HTC Sense player.
Voor de 576mb ram tweak is helaas een Amerikaanse radio rom nodig van TMOUS(t-mobile US) gekenmerkt door versie nummer 2.xx.50.xx , die iets minder presteert op het gebied van geluidskwaliteit tijdens bellen, maar een nauwelijks merkbaar verschil oplevert tijdens gesprekken.

Batterij
Voor veel mensen(waaronder ik) is de prestatie van de baterij zeer belangrijk, maar aan iedere dag opladen ben ik gewend geraakt dankzij eerder HTC toestellen en natuurlijk door de iPhone. Geheel volgens mijn verwachting was de telefoon na 1 dag stevig gebruik bestaand uit het volgende, leeg.
- 's ochtends de krant lezen
- regelmatig mail checken
- 's middags een 2 durende treinreis met muziek en afwisselend Opera gebruik en Experiment 13
- 's avonds nog een uurtje internetten

Conclusie:
• De HD2 is een veelzijdig toestel met stevige hardware, die Windows Mobile tot zijn recht laten komen.
• Het toestel is door mij aangeschaft in de weet dat er geen officiele WP 7 uitkomt voor dit toestel, maar dat het werkt is ondertussen al bewezen. WP7 is al draaiende te krijgen op de HD2 (nog niet aan te raden, hij wordt tamelijk onbruikbaar op het gebied van communicatie en je kan ook niet meer terug vanwege de nieuwe bootloader).
• Windows Mobile 6.5 is eigenlijk een onnodig zwaar systeem, dat steeds meer grafisch opgeleukt wordt om nog mee te kunnen met "designwonders" als de iPhone. Dat er nu een toestel is die al die opleukingen met gemak draait is heel mooi.

• De grote aanpasbaarheid die dit systeem heeft ondanks het feit dat het een Microsoft product is blijft toch het grote pluspunt van Windows Mobile en deze telefoon!
• Inmiddels worden er ook vorderingen gemaakt met draaien van een linux kernel, zodat we net als op de oude HTC HD Android of Maemo kunnen gaan draaien, mocht die drang ooit ontstaan bij mij.

• Veel mensen noemen gebruiksvriendelijkheid een verbeterpunt, maar ik ben niks beters gewend, zie ook de inleiding.
• De officiele rom voldoet prima, maar een custom rom werkt fijner, omdat je deze compleet aan persoonsgebonden voorkeuren kan laten voldoen.
• Tja en dan de "App" hype nog, is er behoefte aan een application, dan bestaat deze ergens, je moet alleen goed zoeken.

Update:

• Nieuwere WM build met nieuwere Manilla. (Chuckyrom GTX Tabtastic om precies te zijn)
• Wat meer programmas geprobeerd.

Opmerkingen na update:
• De nieuwe build in combinatie met het GTX theme ziet er leuk uit.
• Skype is hartstikke handig als je veel mensen kent met een WM telefoon en onbeperkt data. Bellen naar elkaar is op deze manier gratis!! Helaas werkt dit niet met vrienden die een iPhone hebben met Skype, Apple vind het niet nodig om VOIP over 3G beschikbaar te maken... Eerlijkheid gebied me te zeggen dat alle telecom providers dit een vervelende zaak vinden en het (VOIP over 3g) mag vaak (officieel) ook niet. Dit betekend natuurlijk niet dat het niet werkt :P
• OMarket is een mooie Open Marketplace voor veel gratis programmas en customisations. Let wel op, deze zijn niet allemaal geschikt voor de HD2
• Ook tehtering werkt ideaal, internetloze tijden op je laptop zijn voorbij, simpelweg usbkabel erin, internet modem selecteren en de weg ligt open.

Heb jij ook een HTC HD2 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Bedankt voor de leuke review, ik heb de hd2 sinds gister, het is mijn eerste windows mobile phone, altijd nokia's hiervoor een N85. Het werkt allemaal lekker vlot met de hd2 maar ga nu toch ook eens op zoek naar informatie over custom roms omdat ik ook merk dat er dingen in zitten die ik toch niet ga gebruiken, en wil het extra geheugen ook unlocken.
Probeer XDA-developers eens, met name deze thread:

Dat extra geheugen unlocken kan zoals ik al aangeef alleen met een radio rom met versie nummer 2.xx.50.xx gecombineerd met een custom rom die dat ook ondersteunt.
De belangrijkste onderdelen van een Windows Mobile telefoon zijn:

-Bootloader (HSPL installeren is aanbevolen voor Custom Roms, dit voorkomt het zogenaamde bricken)
-Radio Rom (eigenlijk een beetje te zien als firmware of drivers)
-Windows Rom (het besturingssysteem dus, die communiceert met de hardware van de telefoon via de radio rom)

Mocht je net als ik de startknop vervelend vinden in de nieuwere WM versie 6.5.5, dan moet je nog even blijven hangen op 6.5.3
Maarrr, houd er wel rekening mee dat je dan de garantie van je gloednieuwe telefoon kwijt bent!
Die arme jongen geen schrik aanjagen he :P als je de HD2 voordat je 'm opstuurt naar de garantie de officiele rom terugflasht is er niks aan de hand.
Dit weet ik uit persoonlijke ervaring (met m'n p3600) en dat is ook hoe het voor zover ik weet altijd gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Okki5 op 18 april 2010 23:38]

Dat is bij mensen gelukt.. Maar vergeet niet dat je een andere bootloader heb geïnstalleerd, welke ze bij HTC wél kunnen achterhalen.

Verder leuke review!

[Reactie gewijzigd door skaars op 18 april 2010 23:49]

Daarom moet je in dat geval ook van je SD kaart flashen, zodat ook de bootloader overschreven wordt met de standaard ;) De ontwikkelaars van HSPL zijn niet voor 1 gat te vangen :P

Dank voor het compliment!
Waarom nu voor 2 jaar een HD2 kopen, terwijl over 6 maanden de hele industrie overstapt op Windows Phone 7.
omdat niet iedereen windows phone 7 wil.
Microsoft heeft zelf aan aangegeven dat er nog steeds telefoons zullen worden uitgegeven met Windows mobile 6.5 dit voor goedkopere telefoons of misschien zakelijke gebruikers die zitten namelijk niet echt op windows phone 7 te wachten.
Ik ben het compleet eens met firefly, WP7 is voor mij nu al een teleurstelling, maar ik hoop aangenaam verrast te worden. Het uiterlijk van WP7 is al uit te proberen, maar tot nu toe ben ik nog niet echt overgehaald.

Daarnaast staat er ook in mijn review dat er al een Windows Phone 7 rom beschikbaar is voor de HD2, alleen is deze nog niet alledaags bruikbaar!
Dat dit vast en zeker nog wel goed komt, zullen we zien zodra er wat meer stabiele releases van WP7 uitkomen.
Dat is ook meteen een reden waarom ik een HD2 heb gekozen, je hebt Windows Mobile en eerdere ervaring leert mij dat ik altijd iets nieuwers kan installeren.
Zo heb ik mijn 7 jaar oude qtek S110 (oorspronkelijk ppc 2003 phone edition) recentelijk nog geupgrade naar WM 6.5.3!
Jouw comment slaat op hetzelfde als een comment wat zegt:"Waarom nu een Alienware Aurora kopen met Windows 7, terwijl Windows 8 over een jaar beschikbaar komt..."

En zelfs in het geval dat er nooit een stabiele WP 7 release komt ben ik meer dan blij vast te zitten op WM 6.5.5!
nou nou.. de hele industrie nog wel :z
maar aangezien ie toch al bezig is met het hele custom rom verhaal, zal W7P tegen die tijd ook geen probleem worden gok ik ;)
omdat de HTC HD2 (waarschijnlijk) een gratis update krijgt naar Windows Phone 7. En als dat niet gebeurt komt er vast en zeker een custom rom uit ;) . Ik zit nu nog ff met mn HTC Tattoo te knoeien maar van de zomer komt er tog een andere HTC voor in de plaats O-)
:*) Hey luitjes

ik ga binnenkort deze mobiel krijgen voor mn werk
ik had prive een p3600 de cruise en vond het voor toen een leuk speledingetje
hoop dat dit toestel het waard is
reviews zijn goed
en prestaties ook aan de opmerkingen te zien

kan bijna niet meer wachten :*)

gr beast
ik lees dat jij met je hd2 wel flash draaiend gekregen hebt..
ik ben een redelijke leek op het gebied van windows mobile, maar ik probeer al een tijdje flash werkend te krijgen onder opera (standaard rom) als je een installatiebestand hebt waarmee het lukt??
of eventueel een link naar een site waar hoe het hoe en wat uitgelegd word?
ik zou je zeer dankbaar zijn
verder, mooie uitgebreide review!
plaatjes :D
Nette review, persoonlijke vraag aan jou.
Als je alleen af en toe belt, smst en het spelen van games raad je dan de HD2 aan of de Iphone?

Heb nu een HTC diamond en mis daarbij de snelheid voor het draaien van nieuwere games, typen gaat ook niet echt lekker, slechte qualiteit bij het bellen aan de "speaker/intercom" functie heb je al helemaal niks en rare vastlopers.

Is dit bij de HD2 allemaal een stuk beter? of kan ik beter een Iphone kiezen?
Weet dat t wellicht een beetje voorbarig is, kan pas in September een nieuw abbo kiezen. Maar vroeg me gewoon af wat je mening was, aangezien je met alle 2 ervaring hebt.
Hier kan ik een simpel antwoord op geven, ga in dit geval voor de iPhone.
Reden:
Veel meer games voor de iPhone en naar mijn mening gaat de batterij iets langer mee als je nergens gebruik van maakt met de iPhone.

Wil je wat meer vrijheid en gebruik maken van zaken als tethering en voip, ga dan voor een HTC.

Het makkelijkst zou zijn dat je ze alletwee even probeert, kijk bijvoorbeeld even bij een T-Mobile winkel, daar kan je ze vast wel allebei proberen.
Je verteld zelf nog wel even de tijd te hebben en aangezien er deze zomer weer een nieuwe generatie telefoons uitkomt, die veelbelovend zijn zou ik mij niet te veel vastbijten in bovengenoemd advies.
Nice Review,

Vind het leuk dat je de custom roms ook even uitlegt. heb zelf een tijd de htc diamond 2 gehad en ik vond het werkelijk een sport om elke week wel een nieuwe rom uit te proberen.. Echt leuk en je kunt echt zoveel meer met je telefoon als je een custom rom erop zet...

Heb nu een iphone gejailbreaked en ik moet zeggen dat (ondanks dat hij is gejailbreaked) het genot ervan het toch niet haalt bij het installeren van de custom roms.
Gave review, vooral omdat je met custom roms laat zien wat er meer mogelijk is! Ik heb de volgende vragen:

1) Heb een Vodaphone HD2. Raak ik belangrijke Vodaphone settings/functies kwijt als ik er een custom rom op zet?
2) Raak je Outlook, Word etc. kwijt na zo'n flash?
3) Sync-en met Win7 64bit lukt me alleen na een reset van de HD2, iedere sync erna blijft hij tijdens het syncen hangen (+kwijtraken data). Heb veel gezocht (ook bij XDA developers), blijkt regelmatig voor te komen maar heb geen goede oplossing kunnen vinden. Zou zo'n custom rom dit kunnen verhelpen?
4) Is het mogelijk met een snelkoppeling op het home screen alle batterijvretende achtergrondtaken aan/uit te schakelen (diverse wireless functies etc.) maar wel de telefoonfunctie actief te houden?
Dankje, hierbij de antwoorden op je vragen.
1) Bij het installeren van een nieuwe rom moet je aan een aantal dingen denken.
-Installeer eerst HSPL!!!!!
-Flash een nieuwe Radio Rom (optioneel, maar wel nodig voor 576mb)
-Flash de nieuwe Rom
Je verliest hierbij:
-Alles in "My device", dus alles wat niet op je SD kaart staat.
-Vodafoon branded spul(applicaties en theme als dat er is)
-Al je huidige instellingen, maar bijna alle custom roms kennen de Vodafone instellingen (Live, push enzo) en passen die automatisch toe.
-Contacten, smsjes, mmsjes en email, tenzij je backupt met MyPhone of PIMbackup.
2) De meeste cutom roms hebben de nieuwe Office (2010) geinstalleerd staan. Dus OneNote, Sharepoint, Word, Excel en Powerpoint.
3) Dat is onvoorspelbaar.
4) Dit kan, maar dan moet je nog even wachten tot de nieuwe CookieHome van Cookiemonster Widgets ondersteunt. Hier de link naar de beta, om te kijken of het is wat je bedoeld.

Bekijk rustig alle Roms die er zijn en weeg de voor en nadelen tegen elkaar af. Eventueel zijn er op HTCPedia nog wat (weliswaar karige) reviews te vinden van Roms.
Super, je bent héél erg snel!

ad 1) moet de sim ge-unlocked worden of kan ik de flash zo uitvoeren en gewoon met mijn Vodaphone sim blijven bellen?
ad 2) Ik hoop Outlook ook? agenda en contacts zijn voor mij onmisbaar
ad 3) Helaas...
ad 4) Dat lijkt er veel op, behalve dat je nu iedere connectie apart moet aan/uit zetten. Alles in een zou handig zijn, misschien komt dat nog (of de mogelijkheid zelf meerdere connecties aan een button toe te voegen)?

Voor mij is snelheid/stabiliteit het belangrijkst voor een rom. De rest doe ik zelf naar smaak met tweak programma's zoals SKtools, BsB, Pocket mechanic en utilities.
Heb afentoe last van een beetje studieontwijkend gedrag waardoor ik soms snel reageer:P

1) Is je toestel echt gebonden aan Vodafone? dwz als je er een andere sim (van een andere provider) instopt dat hij niet werkt?
Probeer het zou ik zeggen, werkt het niet dan moet je even op SuperCID zoeken of sim unlock op XDA.
2)Vanzelfsprekend staat er outlook op, je merkt het eigenlijk niet, maar alles gaat via outlook mobile. Ook smsjes en dergelijken.
4) Dat zou kunnen, kan ik niet voorspellen. Vraag het anders even in die thread op XDA.

Voor stabiliteit, kijk even naar veel gebruikte roms, die zijn over het algemeen heel erg stabiel. Artemis, Energy(NRG) Chuckyrom zijn veelgebruikte roms. Het voordeel va Artemis is dat er een Nederlandse van bestaat, maar je kan ook altijd nog een languagepack gebruiken.
Persoonlijk vind ik engels wel fijn.
De rom die ik nu heb is nog nooit vastgelopen (ChuckyRom Tabtastic GTX), maar andere roms heb ik ook nog nooit zien vastlopen.
Aparte review, iets meer foto's misschien en ook wat over camera...

Good job :-)

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013