Merk en serie HTC, Desire
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

HTC Desire Bruin Review

Door zonoskar 4 mei 2010, laatste update op 4 mei 2010, 10.193 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Snelle processor
  • Mooi scherm
  • Leuke UI, goed customiseerbaar (is dat een woord?)
  • Veel software beschikbaar in de Market.

Minpunten

• De UI is niet zo gelikt als op de iPhone
  • Niet heel erg veel leuke spelletjes (of ik vind ze niet).
  • Accu erg snel leeg

Sub-beoordelingen

/Update: Thumbnails naar foto's toegevoegd.

/Update2: Mail instellingen voor HTML formatting, met dank aan pipo1000

/Update3: WPA enterprise werkt! Bedankt jDuke!

/update4 04-05-2010: Foto's en video's toegevoegd.

Introductie

Na 3 jaar met een iPhone te hebben rond gelopen vond ik het tijd om eens bij de buren te gaan kijken. De Android telefoons werden steeds sneller en gelikter en het open karakter van de software trok me wel aan. Als Apple adept kun je natuurlijk niet een windows phone gaan kopen, dus Android moest het dan maar worden. Toen de Desire aangekondigd werd was het duidelijk. Deze zou het worden. Ik heb nog even getwijfeld of de HTC Legend niet een betere keuze geweest zou zijn, maar het gebrek aan Adobe Flash en de lagere resolutie en het ontbreken van de ingebouwde GPU hebben me doen besluiten de Desire te kopen. Aangezien ik op smartfoon gebied alleen met de iPhone bekend ben, zal ik de Desire veelvuldig vergelijken met dat toestel. Ik heb de eerste generatie iPhone (begonnen met software versie 1.1.2) en ook een iPhone 3GS, nu met 3.1.2 erop. De Desire heeft software versie 2.1-update1 (kernel 2.6.29) zoals volgens mij elke Desire die nu op de markt is.

In de doos

De doos is al net zo netjes ingepakt als dat bij de iPhone gedaan is. Allemaal hoogwaardig karton, lekker stevig. Als je de doos open schuift ligt de HTC Desire in een mooi nisje en verpakt in plastic om het toestel te behoeden tegen krassen. Onder dit compartiment zitten de gebruiksaanwijzing (wie heeft dat nou nodig?), de oplader, de USB kabel en de oordopjes.

Design

Het design van de Desire is in mijn ogen een beetje conservatief. Niet teveel uitspatters, niet te hoekig en trendy. Met een neutraal kleurtje. Valt niet echt op zal ik maar zeggen. Je zult niet snel iemand horen zeggen die achter je staat in de AH 'oh, is dat de Desire?' (Is me wel eens gebeurd met de iPhone namelijk). Ik vind hem wel mooi, al had het wel wat industriŰeler mogen zijn, maar dat is nou eenmaal mijn smaak. Niet negatief, lichtelijk positief dus.

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9940_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9942_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9928_sm.jpg

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9946_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9947_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9948_sm.jpg

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9949_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9951_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9953_sm.jpg

Het AMOled scherm

Over het AMOled scherm is al veel geschreven. Het slaat roze uit en de resolutie is niet de geclaimde 800x480 door de Pentile indeling. Dit alles klopt, maar in de meeste gevallen heb je er geen hinder van. De Pentile indeling valt mij geheel niet op (en ik ben af en toe een zeikerd op dat gebied, komt ook door mijn achtergrond als software engineer bij de TV afdeling van Philips), alleen als ik met een macro lens een foto maak van wat icons zie ik een rood of blauw randje eromheen. Bij normaal gebruik totaal niet zichtbaar. Het iPhone scherm is van lagere resolutie en dat zie je beter. Ik ben geen andere schermen met 800x480 gewend, dus hoe de vergelijking daarmee staat weet ik niet. Ik vermoed dat het lichtelijk zichtbaar is door iets minder schone letters.

Desire links, iPhone 3GS rechts.

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9920.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMG_9922.jpg

De roze waas valt mij dan wel redelijk op, maar dit is vooral bij grijze vlakken het geval zoals op de HTC website notabene! En een lagere brightness maakt het ook erger. Dit lijkt mij op te lossen door het scherm iets anders aan te sturen, maar daar moet Google dan iets aan doen in Android. De Nexus One heeft overigens hetzelfde euvel.

Hoge brightness, Desire links, iPhone 3GS rechts.

Lage brightness, Desire links, iPhone 3GS rechts.

Blijft over dat het een heerlijk scherm is. De kijkhoek is enorm. Niet langer hoeven mijn collega's achter mij te gaan staan als we de nieuwste Kabouter Wesley aan het bekijken zijn. Top. De kleuren zijn diep en de foto's worden contrastrijk getoond. Top! Ik heb een fotootje genomen van de Desire en de iPhone 3GS naast elkaar met dezelfde foto, de Desire is IMHO mooier.

iPhone 3GS links, Desire rechts.

Android

De grootste wijziging t.o.v. mijn iPhone is wel het OS van deze Desire. Google timmert hard aan de weg met dit OS en ik was benieuwd hoe het zou presteren. Bij HTC wordt de uiterlijk schoonheid verzorgd door de 'Sense UI'. Dit, in de default instellingen, ziet er gelikt uit en draait vloeiend. Maar de tweakert in mij kwam boven en ik heb dus eigenlijk alle widgets eraf gegooid, vooral die grote klok stoorde mij na een paar uur al. Gelukkig is het zeer intu´tief te verwijderen.

Hier wat punten die mij niet helemaal bevallen:

- Standaard Mail programma is brak, geeft alleen txt based mailtjes weer, geen HTML formatting. UPDATE: Het blijkt dat er een instelling is waarmee je dit kan omzeilen. De max grootte van een mail staat in de instellingen standaard op 5Kb (text only). Als je deze veranderd naar 1MB of oneindig, worden alle mails wel in HTML getoond. Jammer is wel dat jpg attachments niet inline getoond worden.

- gmail app synct geen pop3 of exchange servers, dus om al je mail op te halen ben je aangewezen op 3rd party apps, of je moet maar met txt mailtjes genoegen nemen. de iPhone doet dit beter out-of-the-box.

- De UI is inconsistent. Soms heb je wel een bounce aan het einde van een scroll, soms niet. Dan blijft het scherm gewoon staan als je nog verder omlaag/hoog beweegt met je vinger. Apple is gewoon super op dit gebied, dus ik doe gewoon aan antfucking.

- WPA enterprise wordt niet ondersteund als beveiliging op WiFi connecties. Hierdoor kan ik op het werk niet inloggen op het WiFi netwerk en kan ik mijn kalender niet synchroniseren met mijn telefoon. Dat lukt met de iphone wel, dus hopelijk lukt het binnenkort om mijn HTC te rooten (want volgens deze post zou het moeten kunnen door een config filetje aan te passen. werkt dus wel. Zie commentaar.

- Pinch zoom is onnauwkeurig, het springt vaak op en neer (zie video) en heen en weer. Bij de iPhone blijft het na zoomen mooi op z'n plek staan.

- Landscape rotatie maar 1 kant op en er is geen mooie animatie zoals op de iPhone geeft het een wat minder luxe uitstraling en daardoor zul je het niet als noviteit aan je vrienden laten zien. Pats factor 0 dus, LOL.

- Unlock van het scherm is te makkelijk het is me al een paar keer voorgekomen dat ik de phone unlocked uit mijn zak haal. 1 keer heb ik al iemand per ongeluk gebeld. Dit is op te lossen door een unlock passcode, maar het zou toch ook ala iPhone moeten kunnen. Ik kwam er achter dat ook de menu knop (de fysieke knop) het toestel unlock nadat je op aan/uit gedrukt hebt. Dit zou niet moeten.

- Sommige interface elementen niet heel vloeiend, ondanks 1GHz CPU.

- Lijsten worden tijdens het scrollen bijgewerkt. Daardoor kan het lijken alsof de lijst heel kort is, maar bij de onderkant aangekomen wordt de lijst weer langer dus.

- Lijsten niet voorzien van quick-access balk zoals op de iphone waardoor scrollen door lange lijsten pijnlijk is.

- Beetje een lullig argument, maar de aan/uit knop zit aan de andere kant, dus ik moet mijn handeling om de Desire aan te zetten aanpassen, bij de iPhone ging dit vloeiend als je rechtshandig bent. Bij de Desire niet (je vinger komt net niet bij de aan/uit knop uit als je hem losjes vastpakt.

- Google maps lijkt altijd tussen 2 zoom levels te kiezen. Pinch-zoom en klein beetje en hij zoomt weer terug naar het originelee nivo, zoom iets verder en de appzoomtt naar door naar een verder nivo (zie filmpje).

- Het toetsenbord werkt effectief, alleen soms heb ik het gevoel dat ik op de iPhone sneller of met minder fouten typ. Kan gewenning zijn hoor, of de spel checker op de iPhone staat in meer invulvelden aan. Die spel checker vind ik overigens veel beter op Android.

Interface vergelijk met iPhone:

Natuurlijk zijn er ook UI dingen die ik leuker vind dan op de iPhone:

- De wallpaper scrolt mee als je van homescreen wisselt.

- De exposÚ achtige (alle homescreens naast elkaar) schermpje.

- Het berichten venstertje (swipe over de bovenkant van het scherm).

- De hardware knoppen zijn soms best handig.

- Scrollpad is best handig.

- De UI is aanpasbaar aan je eigen smaak dmv scenes.

Android market

Ik heb op de Android market niets aan te merken. Apps zoeken is een beetje lastig met zo veel apps, maar er staat vaan zeer nuttige feedback bij. Iets passends vinden is in de iPhone store ook lastig, komt gewoon door de overvloed aan apps. Apps die ik ge´nstalleerd heb:

- Advanced Task killer (schijnt niet nodig te zijn).

- Currency (makkelijk wisselkoersen berekenen, ook op de iPhone).

- Fatsoenlijke calculator.

- Pathe app.

- Google Goggles (leuk voor de vrienden).

- Paw (GPS tracks loggen)

- CardioTrainer.

- Layar (ook op de iPhone)

- VLC Remote (super handig, kon ik ook van de iPhone al).

- Navigon trial, even proberen hŔ?

- AndroidVNC client.

- TubeDroid (Youtube filmpjes downloaden), was wel $1.99

Het betalen voor TubeDroid was even een probleem. De telefoon gaf aan dat ik mijn creditcard gegevens moest invullen, maar bleef klagen dat er iets niet goed ingevuld was. Maar het bleek dat je gewoon eerst op google.com je creditcard gegevens moest invullen, waarna de telefoon dit overnam. Handig van de Android market is ook dat je niets hoeft in te vullen voor gratis apps. Bij de iPhone appstore moest je telkens je paswoord invullen, ook al was iets gratis.

Ik kan alleen niet van die leuke spelletjes vinden als voor de iPhone. Zo speelde ik vaak Angry Birds, TokiTori, TikiTotems, Monkey Island, TalkingCarl enzo. Kan het allemaal niet vinden.

Camera

De eerste indruk van de camera op de HTC Desire is goed en scherp. Zeker als je de foto's terug kijkt op het scherm van de telefoon. Als je verder kijkt blijkt het een typische telefooncam te zijn. Veel ruisonderdrukking en daardoor weggesmeerde details. De details die overblijven zijn flink door de scharpening gehaald. Gelukkig heeft de camera niet veel last van chromatic abberations (CA, oftewel die lelijke paarse randjes bij contrastrijke overgangen). De camera op de Desire is zeker beter dan de camera in de iPhone, daarmee heb ik nog niet 1 scherpe foto gemaakt geloof ik. Na verloop van tijd ben ik maar opgehouden met proberen.

De AF (autofocus) van de camera op de HTC Desire werkt fijn. Het moment van foto nemen niet echt te voorspellen wat geloof ik komt door de camera software die wacht totdat je redelijk stil staat voordat een foto genomen wordt. Bij de iPhone is dit niet (met de standaard software) en daar heb je heel gauw een bewogen foto door beweging van je hand. De Desire heeft dat veel minder (positief) maar dus een wat langere reactie tijd (negatief). Het is maar waar je de afweging wilt leggen. Ik ben redelijk blij met de camera voor kiekjes. Ik ga er geen reportages mee maken, daar gebruik ik mijn Canon EOS wel voor.

Wat foto's gemaakt met de HTC Desire (klik voor 5MP file):

Close-ups van de vorige foto:

Details op de achtergrond worden nogal weggevaagd door de ruis onderdrukking.

Details iets verder vooraan zijn ernstig verscherpt.

De paarse randjes bijna niet zichtbaar (maar wel aanwezig).

Ik heb nog wat foto's gemaakt, hopelijk vallen ze in de smaak (klikbaar voor de 5MPix versie):

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0055_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0053_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0093_sm.jpg

http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0095_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0100_sm.jpg http://www.zonoskar.nl/Desire/IMAG0106_sm.jpg

Filmpjes maken werkt goed, alleen je mist de AF tijdens het filmen en het schokt af en toe een beetje. Maar ach, de meeste compact camera's doen dat ook niet, dus op een telefoon is het gemis niet groot. De max resolutie is 800x480 en dat is een aardige resolutie. Filmpjes zijn vaak vloeiend en contrastrijk.

Hier een paar filmpjes die ik met de Desire gemaakt heb:

http://ts.vimeo.com.s3.amazonaws.com/588/398/58839886_200.jpg http://ts.vimeo.com.s3.amazonaws.com/588/408/58840846_200.jpg

Nog meer filmpjes tijdens de viering van het 25ste jaar ASML in het donkere Gelredome. Het geluid is vrij slecht moet ik zeggen, maar het stond daar ook wel erg hard.

http://ats.vimeo.com/630/502/63050205_200.jpg http://ats.vimeo.com/630/516/63051627_200.jpg

Muziek

De muziek player die bij de HTC Desire zit doet een soort Coverflow na wat best geslaagd eruit ziet. Alle opties zitten erop. Het geluid is volgens mij ook best aardig, maar ik kan daar niets over zeggen aangezien ik niet echt een audiofiel ben. Alles klinkt voor mij wel goed. Ik merk in ieder geval niet veel verschil met mijn iPhone. Ik weet niet of dat goed of slecht is. De externe speaker van de iPhone is wel een beetje luider en geeft op max volume iets minder vervorming. Die van de Desire is daar niet al te best in, ook mist ie veel lage tonen, nog erger dan de iPhone. Als je de headphones in de Desire stopt, hoor je wel gekraak, dit is op de iPhone niet het geval.

Bellen

Tijdens het bellen is me niets vreemd opgevallen. Al heb ik wel een keertje een oproep gemist omdat ik het home knopje te lang ingedrukt had en ik het menu dat daarbij hoort niet op tijd weg kreeg (probeer maar eens). Ik had op het back knopje moeten drukken volgens een Android collega.

Accuduur

De 1400mAh accu gaat niet erg lang mee, reken erop dat je de telefoon elke dag moet opladen. Ook met WiFi uit en het netwerk op GSM only (dus geen 3G verbindingen) haal ik net 1.5 dag op 1 accu en dan maar af en toe bellen en SMSen en verder alleen standby. Als je WifI aanzet gaat er zomaar een halve dag af, en met GPS aan is de accu nog sneller leeg. Meestal als ik van mijn werk kom, is de accu nog 20% vol, maar iedereen moet er in het begin wel mee spelen hŔ? Anyways, voor mij is het geen probleem, maar als je een gewone telefoon gewend bent is het een flinke stap terug. Met mijn iPhone haalde ik ongeveer een even lange accu duur, dus het is gewoon iets smartphonerigs. Al had HTC best wel een iets dikkere accu in de Desire mogen stoppen.

Algemeen

Ik heb mijn iPhone nog niet te koop staan. Mede doordat ik geen WPA enterprise kan proberen en ik niet weet hoe de integratie met de exchange servers gaat zijn. Ik moet zeggen dat de iPhone op dat gebied toch wel fijn is. Alle invites die ik in Outlook krijg, krijg ik ook meteen op de iPhone en kan ik accept/decline. Ik hoop dat dit op Android ook zo zal zijn. Als ik dat dan moet syncen met Google calendar is dat mij ook best. Al met al een fijn toestel en vele van mijn minpunten zijn mieren-neuken in het kwadraat, maar dat krijg je als je een iPhone gewent bent denk ik. Ik ben blij dat ik niet meer aan de censuur van Apple hoef te geloven en ik een Flash player heb op mijn telefoon. De betere camera en betere scherm is mooi meegenomen. Het synchroniseren met mijn kalender en contacten was even uitzoeken (en schijnt alleen via je google account te kunnen), maar daarna was het pijnloos. Nu nog wachten op mijn 16GB SD kaartje, want de 4GB die bij het toestel zat is al vol. Helaas zijn er nog geen 32GB micro SD kaartjes.

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

lol slechte eigenschap is "Niet heel erg veel leuke spelletjes" ? :D Verder goede review :) mooie foto's ook ;)
Bedankt. Ik vind het wel jammer dat je maar 4 foto's kunt meelinken en geen eigen foto's met de [ img ] tags kunt plaatsen. Of ik weet niet hoe dat moet, kan ook.
Kan dus wel. Toch gek dat ik in eerste instantie een error kreeg dat er illegale tekens in mijn review stonden.

Anyways, enjoy!

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 16 april 2010 09:33]

mooie review. netjes gedaan :)
Goede review. Ik vind het nogal gewaagd om van een Iphone over te stappen naar HTC. Alle Iphone gebruikgers die ik ken zweren bij een Iphone en raden me deze altijd aan. Ik heb er mee gespeeld en het werkt heel fijn maar zo te zien ben ik straks beter af met de Desire, denk ik. (hij is in bestelling)

Maar goed, ik kan me voorstellen dat je de beperkingen van de Iphone zat bent.

Die 32gb micro sd komen er aan alleen in het begin zijn ze een beetje duur, nl. €154.

Ik heb nog een vraag. Als je een foto maakt, worden ook de gps co÷rdinaten erin opgeslagen?
Dat kan inderdaad. Je moet dan wel even de GPS module aanzetten. Ik heb die niet standaard aanstaan om de accu wat te sparen.
wat heb jij een leuke kat! :D
Even terug komend op de WPA Enterprise. Ik heb zelf een HTC Desire en we gebruiken hier ook WPA Enterprise en werkt wel in tegenstelling mijn vorige androids... Je moet wel een referentie wachtwoord instellen (password voor je keyfile). Maar eenmaal gedaan werkt het wel goed. Wel even bij anonymous identity ook je userid invullen. (Dus bij gewone identity en bij anonieme identiteit) dan gaat ie als een tierelier...

En over de accu, wel vreemd. Bij intensief gebruik (incl 3G) gaat ie bij mij makkelijk een 1,5 dag mee.... Dit is nog zonder gebruik van een task manager.

[Reactie gewijzigd door jDuke op 16 april 2010 10:10]

Interessant. Kun je iets meer detail geven, want via de normale wegen lukt het me niet. Als ik het WiFi netwerk toevoeg, kan ik alleen kiezen uit beveiligingen WEP, WPA/WPA2 PSK en 802.1x Enterprise. keyfile paswoord zegt me niks :)

/edit: Het is me gelukt hoor. De WPA enterprise connectie doet het en ik kan nu synchroniseren met mijn Exchange email account op het werk. Ook mijn calender wordt mooi gesynct, super. Naar aanleiding van jouw mail en wat gezoek op google kwam ik op deze site terecht die makkelijk te volgen is. Ik dacht dat ik mijn company wachtwoord moest invullen in het wachtwoordveldje dat je krijgt als je voor het eerst 802.1x Enterprise als encriptie aanklikt. Dit was dus fout, want als je daar een wachtwoord invult, kun je pas je username en paswoord (en dus ook de anonieme identiteit) invullen.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 16 april 2010 14:26]

Uitstekende review. De rode waas is door meer gebruikers geconstateerd. Ik wacht de ervaringen af met de Galaxy S (4" Super Amoled display)..
goed review, het stuk over het roze scherm verbaast me nogal. ik las hier niks over in de "officiele" review van tweakers.net. daar wordt uitsluitend gerept over de hoge resolutie en het kwalitatief hoogstaande scherm zonder de nadelen van de pen-tile matrix te noemen.

maar het is wel degelijk een nadeel van de schermtechnologie die htc gebruikt, ook de nexus one heeft er last van. lees hier een diepgaande uitleg over het waarom van de roze scherm anomalie op htc telefoons:

Vond ik ook al vreemd dat er in de officiele Tweakers review niets over vermeld stond, ik heb daar toen ook een opmerking over gemaakt. Het is niet dat het heel erg opvalt hoor, alleen sommige websites hebben er last van en dan vaak ook nog als de brightness laag staat. Vandaar dat je ook vaak leest dat men het niet ziet, maar het is er wel degelijk. Het hangt gewoon van de gebruiker af of het hinderlijk is of niet.

PS: Kat is van mijn vriendin en is heel speels, ook al is ie al 8 jaar oud.
Ik heb uit goede bron mogen vernemen dat ze er op de redactie alles aan gedaan hebben om de roze tint zichtbaar te maken maar is ze dat niet gelukt. Ze hebben ook met verschillende brightnesslevels gespeeld en dergelijke maar daarbij hebben ze geen roze tint kunnen constateren.

Omdat hun het niet hebben kunnen vinden is het ook niet opgenomen :)
Ik weet niet hoor, maar als Ik de volgende foto zie, dan zie Ik toch echt een roze tint. Als de reviewer dat niet ziet is er iets mis met z'n ogen IMHO. Zeker als je het vergelijkt met de Legend die er naast ligt.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 16 april 2010 21:19]

Nou dan hebben ze toch niet echt hun best gedaan, want die roze tint is al heel goed te zien in de gmail-app, bij al gelezen berichten.
Het probleem zit 'm in de techniek van het scherm en is dus niet exemplarisch.
ik wil hem ook kopen maar heb nu ook een iphone 3gs raad je me de telefoon aan ?
Als je van de doctrine van Apple af wilt en zelf kunnen beslissen wat op je foon draait en je wilt flash (hoewel ik vimeo.com niet aan de praat krijg) en een fantastisch scherm. Dan kan ik je de HTC Desire aanraden. Zoek je een gelikte en immer smoothe UI, dan zal de Desire lichtjes teleur stellen. Maar dat laatste telde bij mij iets minder zwaar mee en het valt ook allemaal best mee.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013