Intel Core i3 530 Boxed Review

Door dreku88000 13 april 2010, laatste update op 13 april 2010, 4.081 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• laag energiegebruik
  • daardoor koel en stil
  • goede prestaties (in verhouding)

Minpunten

• geen kunnen vinden

Sub-beoordelingen

Introductie

Na het lezen van enkele reviews was ik overtuigd deze processor in te gaan bouwen in een nieuw systeem voor een klant van me. Deze wenstte een betaalbaar, stil en koel systeem, dat in de toekomst zoveel mogelijkheden zou hebben wat betreft uitbreiding. Ik zal proberen deze review zoveel mogelijk toe te spitsen op de Core i3 530.

Zoals gezegd had ik het nieuws rond de nieuwe Core iX familie van Intel redelijk opgevolgd en ben zo tot mijn keuze gekomen. Prijstechnisch had ik aanvankelijk voor Pentium G6950 gekozen, maar voor een paar euro heb je toch betere prestaties en ben ik uiteindelijk voor de i3 530 gegaan.

Het systeem

Deze processor heb ik geplaatst op een ASUS P7H55D-M Evo moederbord met 4GB DDR III RAM geheugen, een Intel 40GB SSD als systeemschijf en een 320GB 2,5" data schijf. Het systeem draait Windows 7 x64. Door gebruik te maken van de SSD en de laptop schijf en het ontbreken van een losse videokaart, samen met het lage energiegebruik van de processor, gebruikt deze opstelling lekker weinig energie en is ie lekker stil. Dit komt ook doordat extra casefans voor goede koeling overbodig zijn geworden.

Prestaties

De prestaties van de processor vielen mij niet tegen. Helaas ben ik de gegevens kwijt (USB stick onleesbaar geworden), maar de resultaten van de Passmark test waren vrij gemiddeld voor deze processor. Het systeem had volgens mij een score van ongeveer 1300 - 1400. Dat viel mijn niet tegen, maar is niet enkel aan de processor te wijten.

Energie

Het energiegebruik van deze set-up vielen zeker niet tegen. Idle gebruikt dit systeem (enkel het systeem, niet de monitor, luidsprekers, etc) 48 - 50W! Als het systeem vol aan de bak moet, piekt hij rond de 75 - 77W! Dit vind ik wel het vermelden waard. Ernaast had ik een Dell Dimension 5150 staan, die gebruikte idle 100W. Dat scheelt dus de helft, terwijl de prestaties van het nieuwe systeem stukken sneller waren.

Video

Het systeem is bedoeld voor Office en internet, daarom werden er geen zware eisen gesteld aan de grafische prestaties van het systeem. Indien nodig kan er altijd nog een losse graka in. Zoals eerder vermeld ben ik helaas de prestatie cijfers kwijt, maar deze waren gemiddeld. Dit was volgens verwachting.

** Ik zal proberen de benchmark resultaten nog terug te vinden, dan post ik ze alsnog.

Heb jij ook een Intel Core i3 530 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Is 40 GB als systeemschijf niet wat klein? Knappe revieuw wel.
Waarom klein? Alleen het besturings systeem hoeft erop ;)
Zelfs documenten kun je op een andere schijf zetten.. en gewoon een snelkoppeling in je '''Mijn Documenten'' map zetten ;)

En programmatjes zoals office.. die gooi je er mooi wel op ( ssd) die starten dan lekkersnel op... niet dat het al langzaam hoeft te zijn van een normale (bewegende) hardeschijf, omdat office al een aardig klein programma is....
"Zelfs documenten kun je op een andere schijf zetten.. "

Volgens mij zet niemand die op C: hoor...
Op de schijf staat enkel Windows 7. Op de data schijf heb ik ook een map "Program Files" gemaakt, waar overige software zoals Office in geinstalleerd worden. Verder hebben de bibliotheken ook een verwijzing naar de data schijf, zodat nieuwe data automatisch op die schijf gezet worden. 40GB voor enkel Windows is meer dan voldoende.

In mijn laptop heb ik ook een 40GB Intel SSD met Windows XP (eerder icm Windows 7 Beta), maar daar staan ook Office en andere programma's op die schijf. Dat is ook ruim genoeg en werkt lekker vlot. Films etc, sla ik direct op mijn netwerk op, de laptop is alleen bedoeld als werkplek.

M.a.w.: 40GB als systeem schijf is in mijn beleving meer dan voldoende voor Windows en de 'standaard' programma's.
Een nadeel is wel te bedenken. Je betaalt behoorlijk meer als bij AMD voor mindere prestaties (Athlon II X4 630 + 790GX, straks 890GX)
Op zich vind ik dat een klein verschil. Als ik de genoemde Athlon II x4 630 opzoek, met het goedkoopste 890GX mobo, kom ik op een totaal prijs van € 200,-. Als ik de 530 met bovengenoemd moederbord pak, zit ik op € 215,-. Qua prestaties denk ik dat het wel meevalt, wat wel een nadeel van de AMD setup is (in mijn ogen) is de TDP die 22W hoger ligt. Dit zal toch voor een warmer systeem zorgen en ik ben van mening dat je koeling en lawaai bij de bron aan moet pakken.. Maar dat is mijn mening..
AMD meet zijn TDP anders als Intel. BIj AMD is het een maximale waarde en bij Intel meer een gemiddelde.

Je kunt ze dus niet 1-op-1 vergelijken helaas.
Net zoals AMD zijn GHz anders bekijkt. Voor singlecoretoepassingen (bijna het volledige office dus) zal de X4 630 moeten onderdoen voor de kleine i3 gezien deze beschikt over een kickass turboboost.
Dan heeft de i3 nog als voordeel dat hij uit zichzelf terugklokt bij idle.
Als je bijvoorbeeld een AMD Black Edition processor koopt in combinatie met een ASUS moederbord met Turbo Key, dan clockt je AMD ook tussen de 800MHz en 3.xGHz waarbij het voltage automatisch wordt verhoogd. 1 core krijgt hierbij een boost, of 2 of 4 in mijn geval, afhankelijk van de situatie.

In Power Options van windows reageert deze compatible met de Turbo Key. Power Saver + Turbo Key, dat schopt kont ^^ Die 'kickass turbooboost' van Intel is geweldig, maar niet uniek.

Op mijn stroommeter springt het tussen de 77 en 95W (zonder scherm, met quadcore Phenom + GTS 450 terwijl ik dit zit te typen, die piekjes zijn waarschijnlijk van utorrent. Idle zakt strakjes weer naar 55W. Daar wordt ik vanbinnen warm van.

Ik ben het helemaal eens met dreku88000 wat betret het lawaai bij de bron aanpakken, maar volgens mij valt er meer te winnen door instellingen goed te zetten dan alleen te letten op TDP of aantal cores om je stroomverbruik binnen perken te houden. De meeste moederbord fabrikanten leveren tegenwoordig leuke tooltjes mee die best de moeite waard zijn. Zelf prutsen met een stroommeter is ook leuk ^^
Vraagje trouwens, ik heb de cpu ook sinds gisteren maar op GPU in windows index krijg ik een vette 1. de internet gpu op^miujn moederbord werkt niet blijkbaar, hoe kan ik die aanzetten? moet ik er eerst nog direct x opgooien op hoe zit het? of nog ergens iets aanzetten?
Hoi Joindry,

Ik zou de driver cd van het moederbord er eens bij pakken en alle relevante drivers installeren. Als deze allemaal goed geinstalleerd zijn, zou alles volgens mij gewoon moeten werken.
xxx,
inderdaad, er moest een een VGA driver op die dan "VGA(R) Intel" installeerde en alles was opgelost. Super bedankt!!
Nu scoor ik exact 4.9 en 5.3 op de grafischer prestaties.

Ik had die cd nog niet ingestoken omdat ik niet moet weten van die domme winki diensten.
Goedkoop en traag, ik ga voor de I7, kost wat meer maar heb je het eerste jaar geen gezeur over prestaties, het is een tegenvallend product, maar ja Low Budget spul, daar koop je geen hoogvlieger mee.
Beetje jammer van zo'n reactie. Als je een klein beetje rondkijkt en processoren vergelijkt, zie je meteen dat een i3 niet te vergelijken is (qua prijs EN prestaties) met een i7. Ook kun je dan meteen zien dat je voor 100 euro geen hoogvlieger aanschaft nee. De duurste i3 kost rond de 125 euro en de goedkoopste i7 221 euro. Dit is dus vergelijkbaar met een vergelijk tussen een basic model Lada en een nieuwe Bugatti veyron bijvoorbeeld.

Waar ik hem voor aangeschaft had (zie review en bovenstaande reacties), beviel hij prima.

Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013