Merk en serie HTC, HD
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

HTC HD2 Zwart Review

Door hwmook 31 maart 2010, laatste update op 25 augustus 2010, 4.384 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Formaat scherm
  • Sense UI
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs is acceptabel i.c.m. een abonnement
  • Ingebakken applicaties als Twitter (Sense UI)

Minpunten

• Windows Mobile
  • Windows Mobile
  • Weinig applicaties beschikbaar (waar blijft windows met deze ervaring en de Iphone als voorbeeld?)
  • Grafisch loopt hij niet altijd soepel
  • MicroUSB, leuk maar alle MiniUSB's moesten vervangen worden.
  • Levering van 2gig kaart en niet groter

Sub-beoordelingen

---Introductie---
Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een HTC HD2. Ik gebruik deze i.c.m. een HI abonnement 1 jarig verlengt naar een HI45 + SMSbundel en Eindeloos online, hiervoor moest ik ¤90,- bij betalen.

Deze review zal in de komende periode worden uitgebreid
Tips en aanvragen zijn altijd welkom!

---Verpakking en inhoud---
De HD2 komt in een goede stevige verpakking. De doos lijkt aan de kleine kant maar al het gebruikelijke zit er in. De doos ziet er strak vormgegeven uit, dit waarschijnlijk naar aanleiding van de telefoon. In de doos zijn zitten de volgende zaken:

• Het toestel zelf
  • 220 Volt lader (3 delig: USB->MicroUSB snoer, NL voedingsstekker, Adapter)
  • Batterij (1200 Nmh)
  • 2Gig MicroSD kaart
  • Quick Guide
  • Handleiding ook in het Nederlands
---Eerste gebruik---
Na de aanschaf thuis natuurlijk zo snel mogelijk de simkaart geplaatst. Na het aanzetten van het toestel bleek de batterij ongeveer halfvol te zijn welke ik dus voor het laden eerst volledig leeg wilde hebben. Alle instellingen van KPN werden automatisch geladen. Vervolgens e-mail en twitter gegevens ingevoerd. Dit verliep allemaal zeer soepel en de eerste mailtjes kwam via IMAP direct binnen. Ook de twitter applicatie werkt prima en ziet er in Sense UI gelikt uit.

Vervolgens maar verder gegaan met het bladeren door de applicaties. Dit viel mij erg tegen, weinig applicaties mee geleverd, 1 game Teeter en wat standaard windows zaken.

---Na 3 maanden gebruik---
Op dit moment heb ik de HD2 3 maanden in gebruik. Nog steeds ben ik erg tevreden met het toestel. De grote van het scherm is denk ik mijn grootste plus punt. Het lezen van webpagina's is ideaal! Via WiFi laden de pagina's zeer snel en zijn deze goed en volledig zichtbaar. Het inzoomen via pointzoom werkt prima, echter een 2 vinger zoom zou geen overbodige luxe zijn. Op dit moment zijn er namelijk een aantal zoom standen.

Het lezen van emails vind ik erg belangrijk op mijn mobiel. Op dit moment doe ik dit nog via het IMAP protecol. Ideaal hieraan is dat mijn mails zowel op mijn PC als op mijn telefoon binnen komen. Dit gebeurt dan ook correct. Als een email binnenkomt zie ik dit verschijnen in HTC Sense UI vervolgens klik ik deze aan en zie ik de eerste regels van de email. Door de mail nogmaals aan te klikken ga ik naar Outlook Mobile om de mail volledig te lezen/ down te loaden. Erg vervelend vind ik hier dat elk bericht gedownload dient te worden, bij afbeeldingen vind ik dit logisch met oog op data verbruik. Als ik vervolgens klik op 'volledig bericht downloaden' dan duurt dit toch nog ongeveer 10 seconden (mits er geen afbeeldingen bij zitten). Zitten er bijlagen bij de email dan lijkt het downloaden soms een eeuwigheid te duren, hier heb ik ook niet het idee dat het aan de data verbinding ligt.

Ook de accuduur van de HD2 valt mij erg tegen. Bij veel data gebruik gaat de batterij nog geen halve dag mee. Wat lastig is als je aan het werk bent en de lader niet mee hebt genomen. Van een multimedia toestel als de HD2 verwacht je toch dat de accu zeker wel een dag mee gaat (is wel mogelijk zonder regelmatig G3/ Wifi gebruik).

---Sense UI---
De User Interface HTC Sense ziet er erg gelikt uit. Echter is wel duidelijk dat het hier gaat om een schil over windows heen. Het gebruik van Sense is gemakkelijk maar voor volledige functionaliteit maak je toch altijd gebruik van Windows Mobile. De standaard instellingen als verbindingen zijn goed te vinden in Sense UI. Voor de geavanceerdere instelling is het zaak de Windows instellingen te raad plegen welke vaak erg goed verstopt zitten.

---TouchScreen---
Het grote scherm van de HD2 werkt erg prettig ook de besturing hiervan werkt prima via Sense UI. Zodra er gewerkt gaat worden in de interface van Windows Mobile wordt het allemaal wat lastiger omdat de knoppen een stuk kleiner en niet vinger vriendelijk zijn.

Verder hapert het scherm wel eens en moet er 2 maal geklikt worden om iets gedaan te krijgen. Hierdoor gebeuren er soms dingen die je eigenlijk niet wilt.

---MarketPlace---
Sinds ik de HD2 ingebruik heb genomen volg ik de ontwikkelingen van MarketPlace op de voet. het concept doet voor komen als de AppStore van de Iphone of Market van Android. Je zou verwachten dat Microsoft door de jaren lange ervaring een ruime selectie aan applicaties heeft neergezet om zo de concurrentie met Apple en Android volledig aan te gaan. Helaas is dit niet het geval! Via MarketPlace waren er eerst ca. 40 applicaties te downloaden en dit aantal groeit helaas heel erg traag.

---Applicaties---
Gelukkig zijn er via het internet velen applicaties te vinden en deze zijn ook eenvoudig te installeren op de HD2. Wel is het vaak zou dat de gebruiksvriendelijkheid van deze software te wensen overlaat. Vele handige applicaties zijn ook regio gebonden en niet in volledig in Nederland te gebruiken. Sinds kort is MobileLayers: http://www.mobilelayers.com actief bezig om Windows Mobile applicaties te ontwikkelen die een grafische UI hebben die lijkt op de interface van de Iphone. Hopelijk komen hier de komende tijd nog veel nuttige applicaties vandaan!

---Bereik---
Het bereik van de HTC HD2 valt me een beetje tegen, dit komt wellicht omdat ik voorheen verwent ben door het kwalitatief goede bereik van een Nokia E90. Voornamelijk binnen gebouwen laat het gebruik nog wel eens een steekje liggen. Bellen is hier dan wel goed mogelijk waar de dataverbinding toch vaak moeite heeft om signaal te vinden. Dit kan soms frustrerend zijn als je applicaties probeert te gebruiken die een dataconnectie nodig hebben.

---Camera---
Alhoewel ik nauwelijks gebruik van de camera wil ik toch kort mijn ervaring hiermee geven. Het maken van foto's gaat niet altijd even gemakkelijk omdat de knop om een foto te maken op het tochscreen zit. Het maken van foto's van je zelf is dus erg lastig :P. De foto's die gemaakt worden zien er zowel op het scherm van de HTC zelf prima uit (mits men een beetje stil staat). Ook als de foto's op de computer gezet worden zien zij er prima uit! Qua kwaliteit zal ik niet te veel zeggen mijn eisen zijn namelijk niet erg hoog. Voor het oog prima foto's dus! Zal kijken of ik in de loop der dagen een foto bij de review kan plaatsen.

---GPS Navigatie door TOMTOM---
Op dit moment reis ik niet veel met de auto en hierdoor heb ik mijn navigatie nog niet volledig kunnen testen. TOMTOM ziet er echter goed uit en vind in tegenstelling tot mijn vorige toesten de Nokia E90 zeer snel een sateliet signaal.

---Conclusie---
Mijn algemene oordeel over de HD2 is positief. Alle functies die je verwacht in een telefoon werken na genoeg goed. Bellen SMSen gaat prima, alhoewel het touchToetsenbord wel even wennen is.
Het toestel voelt zeer stevig aan en heb het gevoel dat deze ook tegen een stootje kan. De HTC Sense UI is grafisch gezien zeker een goede toevoeging echter merk je wel dat het duidelijk een schil over Windows heen is, wat leid tot een aantal extra handelingen.

Conclusie na half jaar!!
Inmiddels ben ik het toestel al zo'n 3 maanden kwijt geweest aan reparatie. Een aantal klachten ingediend bij Hi! met de vraag waarom ze toestellen verkopen waarvan ze weten dat ze meer dan regelmatig vast lopen. In de winkel kreeg ik het advies om gebruik te maken van mijn verzekering, dit heb ik niet gedaan. Inmiddels reactie gehad op mijn klachten, ik mag een nieuw toestel in dezelfde prijscategorie uitzoeken om mijn contract uit te dienen. 1 ding is voor mij zeker GEEN windows en liever ook geen HTC. Ook bij HTC was men op de hoogte van het regelmatig crashen van het toestel, waarom zetten dit soort bedrijven op deze manier hun reputatie op het spel?

---Had ik uiteindelijk liever een Iphone gehad---
JA!

Heb jij ook een HTC HD2 Zwart?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

mooi,
heb deze zelf ook.
maar pinch to zoom in de webbrowser is toch wel beschikbaar?
bij mij gaat dit gewoon, is wel niet erg nauwkeurig.
4sterren!
Probeer omarket eens, hier staan duizenden applicaties in voor WM!
Goede tip! Zojuist geïnstalleerd en er zijn idd. een hele hoop meer apps beschikbaar.
Leuke review. Heb toch een vraagje over de accuduur: is een halve dag 12 uur bij jou? Zo ja, dan zou ik er mee kunnen leven. Zo nee, dan gaat hij waarschijnlijk een halve werkdag mee.

Dat zou vreemd zijn, want bij veel andere mensen gaat hij veel langer mee. Iets met je accu of actieve programma's wellicht?

Laatste punt: voor zover ik weet kun je ook een 1-jarig contract aangaan voor een 3GS :)
Sommige menu's niet vingervriendelijk? Je had eens met Windows Mobile 6.1 moeten werken _/-\o_
Dat is inderdaad zo, maar de meeste WM toestellen die met 6.1 waren uitgerust kwamen ook met een stylus, omdat het niet voor de vingers bedoeld was : )

Even wat op/aanmerkingen

Het is 3G ipv G3 :)
Pinch to Zoom, is wel degelijk te gebruiken, in opera 9.6 bijv.
Voor apps en tweaks is XDA natuurlijk ook een paradijsje :)
Camera-fix is misschien ook nog uit te proberen voor de kwaliteit (official htc fix)

on: nette review, gebruik het toestel ook nu bijna 4 maanden en ook nog geen problemen mee ervaren.
Na het installeren van een andere ROM op mijn HD2 is de accuduur aanzienlijk beter geworden...

In Marketplace kun je via Menu > Settings de "region for catalog" wijzigen. Als je hier kiest voor United States - English zul je zien dat je veel meer apps tot je beschikking hebt.
Nice review,

Als je een beetje wilt tweaken en rommelen met je phone, zoek dan eens naar ROMs van anderen zoals op XDA.. Is een leuke website met enorm veel aanbod aan programma's voor deze telefoon..
Leuke review. Ik ben ook HD2 bezitter en ik kan me vinden in de review. (vooral de klacht rond mini-USB/micro-USB)

Ik vraag me alleen af of je kennis hebt van de Windows Mobile topic op GoT en XDA. Ze hebben mooie dingen daarzo, veelal zelfs gratis.

Een leuke app is bijvoorbeeld Remote Tracker waarmee je je verloren of gestolen Windows Mobiel kan terug vinden. Werkt als een trein op een HD2. (wel in de ROM inbakken natuurlijk anders heeft het geen nut)
En als dat gebeurt, ga je hem dan persoonlijk ophalen of zo?

Verder best een nette review, een collega van me heeft dit toestel en is er zeer content mee. Snel ding ook.
Wen er maar aan... micro USB wordt de standaard voor alle telefoons voor zover ik heb begrepen, dat is dus m.i. geen negatieve eigenschap van deze telefoon maar een overgang voor alle telefoons.
Redelijk méé eens, alleen van dat er weinig applicaties zijn... ?!
Ik kom van een iphone, daar is het klik & download inderdaad maar daar betaal je ook voor.
HD2 kan je alles gratis vinden.. Alles.. Je moet gewoon de sites weten.. XDA is daar een voorbeeld van!
Gisteren is mijn HD2 opgehaald voor reparatie.
De windows-toets en terug-toets waren lam geworden. Werkte nog wel een beetje maar je voelde geen "klik" meer. Heb hem nu 4 maanden.
Verder altijd erg tevreden mee geweest. Mijn voorkeur gaat uit naar Windows Mobile aangezien je dat lekker kan tweaken.

Over dat USB moet je gewoon de tijd geven. Straks is alles micro usb. Mini zal er vast langzamerhand uit gaan. (vond het ook een groot nadeel hoor.)
Ik doe 4 dagen met me accu, maar ik heb wel voornamelijk 3g uitstaan. Zet het alleen aan als ik even wil internetten.

Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013