Merk en serie AMD, Athlon II X2
Aantal cores Dual Core
Snelheid 2,8GHz
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

AMD Athlon II X2 240 Boxed Review

Door Bolletje 31 mei 2010, laatste update op 1 juni 2010, 2.763 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Redelijke overclock
  • Redelijk goedkoop

Minpunten

• Stock spanning erg hoog

Sub-beoordelingen

Een tijdje terug zocht ik een processor voor wat testdoeleinden. Ik heb hier toen via de V&A-sectie een AMD Athlon II X2 240 op de kop getikt voor een leuk prijsje.
Een stock-koeler kwam er niet bij, dus daarbij weet ik niet hoe die presteert.

Inmiddels is de processor al weer een tijdje verkocht, maar ik zag dat er nog geen review over geschreven was. Nu is deze 240 samen met de wat hoger geklokte varianten (245, 250 en 255) nog erg populair. Je ziet ze namelijk nog veel in budget-PC’s en HTPC’s. In combinatie met een 785G- of ondertussen 880G-moederbord heb je zo een leuk setje dat degelijk presteert.

Specificaties
Tjah de hele II X2 serie van AMD zijn eigenlijk gekortwiekte Phenom II’s. Het grote verschil zit hem erin dat de Phenom II’s L3 Cache hebben een Athlons niet.
Desondanks presteren ze vaak nog wel leuk. De 240 van vandaag is op 45nm gebakken en heeft een kloksnelheid van 2,8 GHz, een MP van 14 en een L2 cache van 2 MB.

De directe concurrent van Intel moet je zoeken in de E5xxx serie. Deze hebben ook een hoge MP en maar weinig cache aanboord. De E5200 bijvoorbeeld.

Voor dagelijks gebruik voldoen deze processoren dan ook uitstekend. Je ziet Athlons X2’s dan ook wel vaak terug in OEM PC’s (die van mij kwam uit een Acer). Met een redelijke videokaart kan je er ook nog eens leuk op gamen.

Omdat ik een OEM processor heb heb ik dus geen foto van de stockkoeler en/of het doosje.

Een X2 240 heb je al voor zo’n ~55 euro. Hiermee ligt hij precies op hetzelfde niveau als een E5400. Het grote voordeel van AMD CPU’s is echter dat deze vaak gecombineerd worden met een moederbord met een IGP. Zo had het moederbord dat ik gebruikte, de ASRock M3A785GXH/128M, de HD4200 aan boord.
Hierdoor kan je dus een compact systeempje samenstellen die dankzij de IGP moeiteloos HD-content kan afspelen. Ook simpele games zijn mogelijk. De Intel IGP’s (GMA 3100, 4500 etc) laten het hier vaak afweten.

Nu had ik hem 2de hands gekocht, maar als je van plan bent hem nieuw te kopen dan zou ik toch eens kijken naar de X2 245. Is maar heel iets duurder, maar toch nog een stukje sneller. Ook kan de MP van 14,5 leuker zijn met het overclocken.

Temperaturen
Tjah, weinig over te zeggen. Ik kwam er namelijk achter dat de sensors niet goed werkten. Ze bleven maar steken op ~42 graden. Voor een Megahalems als koeler is dit nog best wel warm, terwijl de koeler lang niet zo warm werd.

De spanning die er standaard op staat, 1,425V, is ook niet heel laag vind ik. Ik kan me best indenken dat de kleine stockkoeler die standaard mee komt best warm wordt. Omdat ik geen stockkoeler bij mijn aankoop kreeg kan ik dit niet testen.

Prestaties
Tjah, ik kan hier wel benches gaan draaien, maar ik heb niet echt een vergelijkbare CPU waar ik die benches ook mee gedraaid heb. Je hebt er dan vrij weinig aan :P

Wel heb ik even SPI gedraaid, maar daar is Intel altijd al in het voordeel geweest. Desondanks een paar scores:

Tijd
X2 240 @ 2,827.468
X2 240 @ 3,6421.791
E5200 @ 2,522.291
E5200 @ 3,7515.413
E5200 @ 4,0014.477

Overclock
De nieuwe 45nm CPU’s van AMD schijnen wel veel beter over te clocken dan de oudere 65nm’s. De 65nm’s bleven vaak wel een keer haken bij ~3GHz. Dat is bij deze nieuwe 45nm’s niet het geval, zoals hieronder ook te zien is.

De overclock van 3640 MHz is geheel stabiel en heeft meerdere uurtjes Prime, Everest en SiSoft Sandra doorstaan. Nu had ik hier nog wel een redelijk spanning gebruikt (< 1,5V). Bij hogere kloksnelheden moest ik de spanning aanzienlijk verhogen. Zo had ik bij 3,78GHz opeens 1,55V nodig. Ik vind dat die kleine winst niet de veel hogere spanning rechtvaardigt.

Naar mijn weten wel een leuke overclock voor zo’n goedkope processor. Bovenstaande heb je heel snel terecht; het is maar minutenwerk. Je kan zo op een simpele manier

De E5xxx-serie klokt naar mijn mening wel wat leuker/fijner over. Die halen hogere frequenties met minder spanning en een lagere warmteafgifte. De X2 240 daarentegen is over het algemeen wat sneller op stocksnelheden.

De X2 240 is een erg leuke processor naar mijn mening. Hij is niet duur, klokt redelijk goed over en presteert voor dagelijks gebruik gewoon goed.
Wat mij alleen tegenstaat is de hoge stock-spanning dat het ding meekrijgt.

De X2 245 zou ik eerder aanraden mocht je op zoek zijn naar een nieuwe processor. Het prijsverschil is namelijk maar erg klein. Ook zijn de Athlon X3’s en X4’s erg leuk mocht je een nieuw systeem samen willen stellen. Het bedrag per core wordt in die regio steeds lager en steeds meer programma’s ondersteunen meerdere cores.

Ik ben dus al een tijdje niet meer in het bezit van de 240. Daarom kan ik ook geen benches meer draaien. :P

offtopic:
Deze review is even snel geschreven. Het kan dus zijn dat ik hem nog aanvul en/of er nog fouten in staan

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 240 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik vrees toch dat je iets verkeerd hebt gedaan met je koeling, ik heb hier een athlon II X2 255 (ook met 65W TDP) en een shuriken rev. b (idle ~900 en load ~ 1300 RPM) en het geheel wordt stressed niet warmer dan 40 graden, idle rond de 23 graden.
Qua stock voltage kwam deze op 1.2V, en klokt op dat voltage tot 3.4GHz.
Ja, de sensors van mij de mijne waren gewoon kapot :P

Koeler zat er wel goed op ;)
"Wat mij alleen niet tegenstaat is de hoge stock-spanning dat het ding meekrijgt. "
Dat staat je toch juist wel tegen? ;-)
Ehh.... goed opgelet :P Ik zal het veranderen :)
blijft heel vreemd dat voltage, zeker gezien hij ook stabiel is op 1.2 volt (lager nog niet geprobeerd, wel iemand gelezen die 1.15 had dacht ik...), Wellicht dat ze een markt voor de 240e wilde creeeren? verder leuke processor voor 't geld, zeker omdat de budget amd-moederborden veel meer opties hebben dan de intel concurrentie, zoals in je review ook te lezen is.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 25 november 2010 01:55]

Zou misschien zo zijn ja. Uit de praktijk blijkt ook vaak de de gewone 240 niet heel veel meer energie verbruikt dan een 240e.

Maar ik zal eens kijken of nog wat meer processoren kan reviewen. Als het goed is krijg ik nog een 250 binnen en ik heb ook al een 435 en 1055T. :)
Zijn die regor-based Athlon IIs nou eigenlijk te unlocken?
Naar mijn weten niet.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013