WD Green WD20EADS, 2TB Review

Door timovd 15 maart 2010, laatste update op 16 maart 2010, 3.807 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• weinig geluid
  • compatible met Synology
  • zuinig? (niet kunnen meten)

Minpunten

• warmer dan (niet groene) SpinPoints

Sub-beoordelingen

Sinds enkele dagen een tweetal Green Powers 2TB in mn Synology DS 207+. Hiervoor had ik twee Spinpoints F1's in de NAS. De beoordeling is daarom ook op deze vergelijking gemaakt.
De Spinponts werden ca 25-28 graden. De "groene" serie, die minder rondjes per minuut draaien, word 34-37 graden. Iets dat ik niet had verwacht voor een eco-schijf.
Het geluid is wel wat minder dan de schijven van Samsung, maar voor mij maakt dit niet uit, omdat de NAS goed verstopt zit.
Groot pluspunt (t.o.v. de Spinpoints) is dat de NAS de schijven stil zet na inactiviteit. De Spinpoints werden niet volledig ondersteund en gingen na een paar seconden weer draaien.

... wellicht binnenkort meer info als ik de schijf wat langer heb. Eerste conclusie is dat de schijven te warm worden (in vergelijking met Samsung)

Edit 20100315: jammer dat deze eerste review zo naar beneden wordt gewaardeerd. Heb de schijven pas net in bezit en geef alvast mijn eerste conclusie onderbouwd met feiten.

Edit 20100316: kleine aanpassing a.d.h.v. commentaar hieronder.

Heb jij ook een WD Green WD20EADS, 2TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Sorry maar dit noem ik geen review. Enige punt dat je noemt is dat ze warm worden naar jou smaak, logisch met 4-5 platters op zich. Verder 0 aan meetresultaten dus hier kunnen we weinig mee...
Dank. Met dit commentaar kan ik tenminste wat mee.
Meetresultaten: ik heb temperatuurmetingen en (op gehoor) geluidsmetingen. Of had je meer metingen verwacht?
Bovendien zijn bovenstaande temperaturen heel normaal in een case die niet volgepropt zit met fans. Al mijn WD schijven hebben met die temperaturen gedraaid. Het is ook absoluut niet hoog voor een harde schijf, dus wat is het probleem?

Ze worden niet "erg warm", ze worden alleen warmer dan je vorige schijven. Het een betekent nog niet het ander.
34 graden is inderdaad niet uitzonderlijk warm voor een schijf, maar eerder normaal. Ik zou zelfs zeggen dat d Samsung Spinpoints uitzonderlijk koel zijn met hun 24 graden gemiddeld. Hitachi schijven zijn noge een stuk warmer dan die WD hoor. Ik weet niet of het nu nog zo is, maar enkele generaties geleden draaiden die 'normaal' rond de 40 graden of iets meer zelfs!
Ik kan zeggen dat ik dus wel wat aan de informatie heb. OK, het is geen dikke review maar timo had ook helemaal niets kunnen posten bijv, dan wisten we nog minder.

Toevallig ben ik van plan mijn 4 Spinpoints 1Tb te vervangen door 4x WD 2Tb.
Dat ze stiller zijn en netjes uitschakelen is voor mij dus goed nieuws, ik zit nl naast mijn DS408.
De temperatuur is niet zo schokkend, en dat beweerde timo ook niet. Het was een vergelijking tussen zijn samsungs en WD's.
De temperatuur van mijn samsungs hangt meestal tussen de 30-33 graden.
Kan mijn WD20EADS (4 stuks in RAID5; 3 crahsed disks in 6 1/2 maand) gelukkig inruilen ivm niet compatible met Synology DS410j. Ligt aan aan het sub-model binnen de WD20EADS serie, en als ik het commentaar her en der op internet snap ook aan het OS.

eerste crash was 1 disk, ; 2e crash waren 2 disks op hetzelfde moment die er de brui aan gaven. Kon ze wel weer opnieuw installeren en bijvoorbeeld weer on RAID5 of RAID 1 aan de praat krijgen.

<off-topic>Check (bijgewerkte?) synology compatability-list.....WD heeft behoorlijk wat mitsen en maren bij z´n 2TB schijven op de Synology compatability-list die ik niet zie bij de Seagate en Samsung 2TB.</off-topic>

tussen de diverse crashes door verder geen klagen gehad, en als reactie op bovenstaande: temperatuur lag tussen de 31 en 33 graden, en waren fluisterstil....

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013