Wijnands

13 januari 2010 22:35, 9178 views

Pluspunten

• stevig
  • VR II
  • "echte AF-S"
  • behoorlijk weerbestendig.

Minpunten

• scherpte wijd open op 300mm had nog beter gemogen
Algemene beoordeling Score: 5
Vignettering Score: 5
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 5

Introductie
Midden in de bronsttijd van de damherten kwam ik met wat foto's thuis geschoten met m'n sigma 70-300 apo. De platen onder de 200mm waren vrij aardig, die op 300mm wijd open waren erg triest. Zelfs mijn vrouw, die dat soort dingen normaal niet zo ziet, vond 't erg slecht en vond dat ik aan een betere telelens toe was. Budget was 500 euro max. Ik heb even naar de tokina 80-400 gekeken maar aangezien ik vaak in heel marginaal licht schiet besloot ik dat beeldstabilisatie toch wel zo prettig was en viel de keuze op deze nikon

Eerste indruk

De lens komt in een mooie, grote gouden doos en wordt geleverd met een summiere handleiding in diverse talen, een zonnekap (kan omgekeerd ook op de lens) en een kunstleren tasje. Alhoewel er flink wat plastic is gebruikt in de constructie maakt de lens een solide en stevige indruk. Met 745 gram is het geen lichte lens. De mount is van metaal en aan de rand voorzien van een rubber ring om beter weerbestendig te zijn.

Features
Na de 70-300G en ED is dit de 3e 70-300 zoomlens die nikon produceert. De lens heeft een totaal nieuw ontwerp waarbij alleen het bereik en het gebruik van ED glas nog doet denken aan z'n voorgangers. AF-S op deze lens is ook echt volwaardig AF-S wat vrijwel geruisloos werkt en de gebruiker in staat stelt om correctie's op de scherpstelling te doen terwijl de lens in AF modus werkt. Verder is de lens voorzien van Nikon's VR II beeldstabilisatie wat tot 4 stops voordeel kan opleveren.

In gebruik
De scherpstelring is van een behoorlijk formaat maar zit wel vrij dicht bij de body. De zoomring is fors en zoomt enigszins zwaar maar wel soepel en constant door het hele bereik. In gebruik is duidelijk te merken dat dit een AF-S lens is, focussen gaat rap en behoorlijk betrouwbaar. Hunten komt sporadisch voor in omstandigheden met erg weinig licht. De VR II techniek doet z'n werk prima, de 4 stops die geclaimd worden zijn zeker haalbaar, maar kan wel voor een enigszins onrustige bokeh zorgen. Zonder VR aan is de bokeh netjes maar niet spectaculair. Het verschil tussen normal en active VR wordt uit het papiertje wat erbij zit niet echt duidelijk. Even googlen en je leert dat normal pannen nog mogelijk maakt en active alle bewegingen dempt waardoor pannen ook niet echt meer wil lukken
Scherpte is van 70-200mm uitstekend, daarboven zwakt het iets af en wil je graag wat afstoppen maar zelfs wijd open in de scherpte in het midden van het beeld nog erg acceptabel. CA en vervorming zijn zoals je kan verwachten van een lens in deze klasse heel aardig onder controle.

Ik gebruik deze lens zeer regelmatig in de vrije natuur voor herten en vogels. Hierbij is 300mm nog steeds wat aan de korte kant. Ondanks het feit dat de lens op 300mm niet zo goed presteert als eerder in het zoombereik ben ik toch in staat om platen te schieten waar ik redelijk wat in kan croppen. De VR functie is hierbij ook prettig, scherpe platen op 1/60 op 300mm uit de vrije hand zijn nu heel goed mogelijk.

Flaring ben ik nog niet tegen gekomen maar daar moet ik wel bij vermelden dat ik steevast de zonnekap gebruik, zeker ook omdat het front element anders nauwelijks beschermd wordt.

De lens is goed weerbestendig, ik heb ermee in de stromende regen gestaan en ik heb smeltwater moeten afvegen en een kleine sneeuwduin uit de zonnekap moeten verwijderen. Het maakt allemaal niets uit, deze lens blijft gewoon presteren.

Nu de prijs gezakt is tot onder de 400 euro is dit een zeer interessante telelens voor de hobbyist. Is dit de juiste lens voor iedereen? Nee, als je een compacte, lichte lens zoekt en toch niet vaak tot 300mm zult gaan ben je waarschijnlijk beter af met het kleine broertje, de 55-200. Dit is een vrij zware lens en zeker met een D300 heb je toch wel wat gewicht om je nek hangen. Zoek je meer bereik en net even betere beeldkwaliteit dan je bij de Sigma's vind dan is deze lens zeker het overwegen waard.
Na de Nikon 70-300 G en de sigma 70-300 APO is dit mijn derde telezoom op nikon. Als ik terugkijk in mijn archieven is het duidelijk dat deze lens een klasse beter is dan z'n voorgangers. De nikon 70-300 G was een drama met CA, de sigma deed dat beter maar was erg traag met scherp stellen.

Leuke, maar wel iets korte review.

Ik heb deze lens overwogen toen ik mijn Nikon 55-200 mm aanshafte. Het beschikbare budget en het ontstaan van een "gat" met mijn 18-55 mm deden mij voor mijn keus besluiten. Of ik nu weer die keuze zou maken weet ik niet, de prijs is toch weer aardig gezakt. Maar zoals met mijn lens, kan dat morgen weer anders zijn. Mijn 55-200mm schommelt als een bijna hoog frequente jojo tussen de € 189,= en € 289,=..... Hoe dat komt heb ik nooit begrepen.

Jammer genoeg mis ik de noodzakelijke foto's om je pleidooi ondersteunen. Zo zou ik graag een "bewijs" zien dat je inderdaad 4 stops kunt winnen met je VR. De fabrikant gooit wel met dat soort getallen, maar in de praktijk komt dat meestal toch wel wat lager uit. Daarnaast ben ik zeer ge´nteresseerd ind e toepassing van de normal en active mode; een zeer mooie toevoeging bij de VR II.

De lens heeft een interne motor (AF-S); jouw camera heeft ook een motor ingebouwd. Wordt die motor in de camera automatisch uitgeschakeld als je deze lens monteert? Werkt een AF-S beter (lees stiller, sneller, accurater) dan de scherpstel motor in je camera?

Het grootste mank met mijn lens vind ik de vignetering. Ik ga aan mijn review nog wat foto's toevoegen om dat verder te onderbouwen. Ook mis ik nog wel eens een foto, maar daar is mijn D40 ook zeker debet aan, met zijn slechts 3 focuspunten. Je hebt het voordeel dat je op je DX-camera een FF lens monteert, waardoor de vignetering wel erg minimaal zal zijn, toch....?.

Op photozone.de wordt deze lens getest. En hoewel hij eigenlijk alleen in de CA wat te kort schiet, scoort hij toch maar 3 sterren (ondanks zijn zeer schappelijke prijs en verder uitstekende resultaten, afgezet tegen de prijs natuurlijk). Kun jij je in hun bevindingen vinden, of heb je heel andere ervaringen met deze lens?

Last but not least, heb je nog andere lenzen overwogen. Zo ja, wat heeft je doen besluiten om voor deze lens te gaan.....

Bedankt voor je review; als beginner zijn deze reviews voor mij van grote waarde.

/edit kleine typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 13 januari 2010 21:13]

De scherpstelmotor in de D300 wordt automatisch uitgeschakeld.

AF-S is over het algemeen erg snel en stil, dit is echter een andere versie van AF-S dan die in de 55-200 (die beduidend trager en luidruchtiger is).

De motor in de D300 is echter ook aardig krachtig, dus lensen die nog afhankelijk zijn van de motor in body zijn ook niet traag. Maar maken wel meer herrie.
Ik heb foto's toegevoegd. Beide crops, beide erg marginale sluitertijden 1/80 op het winterkoninkje, 1/40 op het roodborstje.

Ja, AF-s werkt sneller en stiller dan de motor in de camera een schroevendraaier lens kan doen werken. Vignettering heb ik nog niet gezien. Verder is de combo d300 en deze lens dusdanig rap dat gemiste shots vrijwel altijd aan mijn vaardigheden te wijten zijn.

Photozone ben ik het tegenwoordig niet vaak meer mee eens. Hun lab tests geloof ik wel maar verder...

Volgens mij heb ik aan het begin van m'n stukje ook geschreven dat ik naar de tokina 80-400 heb gekeken.
Voor de volledigheid is het misschien een idee om te zeggen welke versie van de Sigma 70-300 je hebt. De APO variant is beter dan de non-APO.
Ik heb de Sigma diep in m'n tas zitten. Ik ben helemaal niet zo van de tele, dus ga daar verder niet in investeren en vond dat voldoende. Toch heb ik met die Sigma (de APO) een aantal erg scherpe platen gemaakt. Het gemis aan VR in combinatie met de 'slechte' lichtsterkte maakt de Sigma eigenlijk alleen buiten bruikbaar.

Over de 'weerbestendigheid' heb ik ook een vraag: ik heb eigenlijk nog nooit een objectief weg kunnen gooien omdat het natgeregend was (en dat overkomt me best wel eens). Mijn ervaring is dat eigenlijk elk objectief best tegen regen kan. Zijn jouw ervaringen anders, of zou het kunnen dat de 'weerbestendigheid' gewoon in orde is, maar niet beduidend beter dan vergelijkbare objectieven? Voortbordurend hierop: heeft deze bij de mount een rubberen rand zoals de meeste duurdere Nikkor's?
Ik had aan het einde genoemd dat het om de apo ging, heb ik nu ook aan het begin gezet. En ja, ik heb met die sigma ook hele scherpe platen gemaakt. Goed licht en op 300mm op f8 kreeg ik pracht platen.

Objectief weggooien heb ik al in geen jaren hoeven doen. Ik heb in m'n minolta tijd een 80-200 gehad die echt slecht tegen regen kon. Op nikon heb ik alleen nog een 18-55 met af-s en die is ook waterbestendig gebleken. Desondanks vind ik die rubber ring (die ik noem in mijn review) en goede bouw van deze lens wel een hele prettige gedachte
Dank iedereen, dit is feedback waar ik wat mee kan
Bedankt voor de review wijnands, wist dat ie zou komen.
Voor mij is jou review helpend om idd voor dit objectief als tele te kiezen bij mijn 18-105mm. Ik had al veel testen gelezen maar zie die van jou als echte user test en die is waardevol!