Terug naar Reviews

WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB Review

Door Tim Hovius 11 augustus 2009, laatste update op 11 augustus 2009, 2.851 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • SATA
  • Presteert in RAID 0 erg goed

Minpunten

• Geen

Sub-beoordelingen

Review Western Digital Caviar Black 640GB

Algemene beoordeling
Ik heb de eerste Caviar Black gekocht bij Azerty. De schijf koste in die tijd zo'n 75 euro. Het was in verhouding (prijs per GB) de goedkoopste schijf van de Caviar-Black serie.
De tweede Caviar Black heb ik later gekocht bij MNM computers. De schijf koste toen 62 euro. Deze schijf heb ik o.a. gekocht om meer prestaties te krijgen door RAID 0, en bovendien heb je dan ook dubbel zo veel schijfruimte.

Levering
De schijf wordt bij allebei de winkels ‘los’ geleverd; dus zonder kabels, zonder handleiding etc. Dus als je de schijf koopt, koop dan ook wat SATA kabels. :P Bij MNM duurde de levering wel wat lang (9 werkdagen :() omdat de meeste winkels de schijven niet op voorraad hebben liggen.

Prestaties
De prestaties van de schijf zijn ronduit goed te noemen. Momenteel draaien de schijven in RAID 0 met de onboard controller van Gigabyte. Deze combinatie leveren goede prestaties voor zowel lezen en schrijven.

Ik heb diverse testen gedaan met HD-Tune PRO 3.50 (zie hieronder).
Ik heb de hardeschijf eerst getest in RAID 0 en daarna in de normale situatie op een andere PC (geen RAID etc.).

Benchmark (RAID)

Benchmark (Single)

File Benchmark (RAID)

File Benchmark (Single)

Random Access (RAID)

Random Access (Single)

Na aanleiding van deze tests kun je bijna zeggen dat deze schijven in RAID 0 bijna dubbel zo goed presteren als normaal, alleen is de lijn iets onregelmatiger. Dit komt vaker voor bij (onboard) RAID-controllers.

Hardwarecanucks.com heeft ook een test gedaan waaruit blijkt dat de WD Caviar Black 640GB beter presteert met lezen en schrijven dan de WD Caviar Black 1TB (zie hieronder). Ook valt op dat de schijf bijna net zo goed presteert als de Raptor.

Voor degene die het interessant vinden, is de volledige review te lezen op http://www.hardwarecanuck...tb-hard-drive-review.html. Het gaat hier dan wel om de WD Caviar Blak 1TB.

Geluidsproductie
De schijf is zowel in RAID als Single bijna niet hoorbaar. Bij de Random Acces-test maakte de schijf (en schijven :P) toch wel meer geluid; maar in praktijk hoor je hem bijna niet.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb dit niet kunnen testen; maar naar mijn idee werkt de schijven gewoon goed en het geeft geen problemen.

Warmteproductie
De schijven worden uit zichzelf niet warm (ongeveer 45 graden stressed). Dit mag toch best goed genoemd worden.

Op het moment van schrijven was de prijs 60 euro. Dat betekent dat je 60/640 ≈ 0.10 euro per Gb.
Dit is redelijk veel in verhouding tot de 1TB-variant die toen 78 euro koste. Maar uiteindelijk heb je wel een schijf die beter presteert dan de 1TB-variant.

Dit was (voorlopig) het review; vragen/opmerkingen/suggesties/tips zijn van harte welkom!

Heb jij ook een WD Black SATA 3 Gb/s WD6401AALS, 640GB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Ik heb dezelfde harddisk paar dagen geleden gekocht, ben ik niet tevreden met het geluid
wat hij produceert, het is zo hoog dat mijn 10jaar oude Maxtor stukken stiller is.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Smartphones Google Laptops Apple Games Wetenschap Politiek en recht Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013