Merk Popcorn Hour
Aantal HDD bays 1
Hardeschijf bus (intern) SATA-150
Behuizing bay intern 3.5"
  Bekijk alle specificaties
Terug naar Reviews

Popcorn Hour A-110 Review

Door Clock 3 juli 2009, laatste update op 27 juli 2009, 9.841 views

Productreview volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig.

Pluspunten

• Speelt alles af
  • Uitstekend aan te passen aan eigen wensen
  • Actieve community
  • Afspeelkwaliteit is uitstekend
  • Kan functioneren als usenet downloader
  • Kan functioneren als (trage) NAS
  • Compleet stil

Minpunten

• Wordt heet
  • Relatief traag (in interface, niet in afspelen)
  • Ronduit slechte handleiding

Sub-beoordelingen

Geluidskwaliteit Score: 5

Ik ben nu een week in het bezit van de Popcornhour A-110 (voortaan PCH genoemd) en vind het nu wel eens tijd om een review te schrijven. Ik maak altijd dankbaar gebruik van de uitgebreide T.net userreviews en hoop met deze eerste review mijn steentje bij te kunnen dragen. Er staan al een aantal goede reviews van de PCH, echter heb ik nog niemand gezien die aan de sleutel is geweest met de 'software' die er op staat. Daar heb ik na een week prutsen wel het een en ander gedaan, en dat wil ik graag met jullie delen. Ik zal niet heel diep ingaan op de andere aspecten, aangezien deze in de andere userreviews uitgebreid besproken zijn en ik het daar mee eens ben.

Reden van aanschaf
Ik woon nu een jaartje op mezelf en ben dus ook een jaar bezig met het inrichten/updaten van mijn apparaten. Nadat een aantal maand geleden een 42" plasma scherm zijn intrede maakte in mijn huiskamer begon ik ook weer wat meer films/series kijken. Deze komen veelal uit nieuwsgroepen en brandde ik op DVD om ze vervolgens in de huiskamer te bekijken. 200 DVD's verder vond ik dit toch wat omslachtig worden, des te meer omdat de bekeken DVD's meestal de binnenkant van de afvalbak mochten aanschouwen. Daarom ben ik mij eens gaan verdiepen in de Networked Media Tanks (voortaan NMT genoemd), waarvan de Popcornhour de bekendste is.

Ik heb in mijn ouderlijk huis altijd een HTPC gehad, en vanwege het gebrek aan echt goede mediacenter achtige-software (gebruikte mediaportal), het hoge energieverbruik, onstabiliteit van de htpc, het gekloot met de codecs en het ontbreken van een dedicated afstandsbediening kies ik daar niet weer voor.

Gebruiksdoel
Het hoofddoel is natuurlijk heb afspelen van media, in mijn geval voornamelijk films. Deze zijn afkomstig uit nieuwsgroepen en zijn veelal in DVD5/9 formaat. Verder zit er hier en daar een HD film tussen (1080p). De PCH wordt hier niet gebruikt voor het weergeven van foto's of muziek. Een ander belangrijke bezigheid van de PCH bestaat uit het downloaden van de betreffende films uit de nieuwsgroepen. Meer hierover later in de review.

Eerste indruk
De PCH komt verpakt in een zeer stijlvolle verpakking met een stoffen tasje eromheen. In de doos is te vinden:

• De PCH
  • Afstandsbediening
  • Externe adapter (stroom)
  • EEN ZELF BIJBESTELDE 1TB HDD
  • Een 1,5 meter HDMI kabel van goede kwaliteit
  • USB kabel
Een gemis is een toslink kabel om digitaal geluid door te sluizen naar de receiver. De handleiding die meegeleverd wordt mag eigenlijk geen handleiding heten. Het is een klein papiertje met diverse instructies voor de installatie die verre van compleet is. Meestal is de handleiding redelijk overbodig, maar juist bij dit product was het een welkome gast geweest. De PCH is makkelijk open te schroeven met 4 duimschroeven aan de bovenkant. Dit onthuld een kleine printplaat en een in verhouding ineens monsterlijke 3.5" HDD (in mijn geval). Alles ziet er netjes uit, hoewel het kastje er niet bijzonder mooi uitziet en een matige bouwkwaliteit heeft. Dit had beter gekund, en is het hoogstwaarschijnlijk ook met de toekomstige C-200.

Installatie
Na het verbinden van alle kabels (HDMI, Toslink, stroom, netwerk) werkte het kastje direct na het aanzetten. Cold-boot-tijd: 1 tot 1,5 min. Daarna kan het kastje gewoon in standby blijven staan en kan het met een druk op de afstandsbediening onmiddellijk aangezet worden. Het instellen van het kastje is simpel en intuïtief. Wel is het belangrijk om in het maintenance-menu aan te geven dat de NMT programma's geïnstalleerd moeten worden (alleen bij gebruik van een interne HDD). De wizard die dit hoort te doen startte in mijn geval niet automatisch (doordat ik de schijf niet zelf heb ingebouwd en het kastje daar wss snel even is getest), en het kostte me flink wat zoektijd om uit te vogelen dat het wel noodzakelijk is om dit te doen. Ik raad aan de PCH via een draadje aan het netwerk te hangen, niet met een zelf-bij-te-kopen wifi-USB stick. Dit vanwege de connectie/snelheids problemen die mensen ervaren (geen eigen ervaring, gezien in het NMT forum). Ikzelf had er ook een wifi-stick van het merk TP-link bij. Deze kreeg ik niet out-of-the-box aan het werk, en heb na 5 min een draadje getrokken. Na een tijdje gebruik wordt het kastje erg warm, voor mijn gevoel eigenlijk te warm. Ik heb de deksel er nu maar af geschroefd, dat scheelt iets.
Edit: Na een check op het NMT forum en ervaringen van T.net users blijkt dat het normaal is dat de PCH heet wordt en dat dit geen invloed heeft op de werking ervan.

Werking
Ik zal hier de standaard interface niet bespreken, aangezien ik die grotendeels vervangen heb voor een aangepast. Zie hiervoor verderop in de review. Wel zal ik het een en ander zeggen over de hoofdtaak van de PCH: het afspelen van films. Kort gezegd: TOP! De PCH speelt alles af: VIDEO_TS mapjes, ISO bestanden (zonder mounting oid), AVI's + MPEG's(vrijwel alle codec's), MKV files, etc. Voor een volledige lijst zie de site van de fabrikant. Ik ben nog niks tegengekomen wat ie niet speelt. De kwaliteit van de video is ook uitstekend:
  • DVD's worden goed afgespeeld, ook de menu's zijn goed toegankelijk. Ondertiteling en audio-spoor zijn ook in-movie goed te veranderen met de toetsen op de afstandsbediening. Eigenlijk werkt het allemaal net zo als een DVD-speler.
  • HD-bestanden worden ook goed afgespeeld. Het belangrijkste: zonder schokken of andere ongein. De 'referentie' op dit gebied is naar ik meen de Planet Earth serie van de BBC. Deze wordt vloeiend afgespeeld in zeer goede kwaliteit (ook de scene met de vogels). Ook hier zijn ondertiteling en audio-spoor weer makkelijk aan te passen (bij gebruik van een MKV file).
  • Geripte TV-series in AVI formaat spelen goed af (gedownload, geen eigen rip). Wel is de kwaliteit merkbaar lager dan bij DVD's, maar dit komt natuurlijk door een kwalitatief minder bronbestand. Wel heb ik hier en daar nog wat A/V sync problemen, maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de bronbestanden/rips (zal ik even goed testen en later op terugkomen)
  • Pauzeren, doorspoelen, scannen ed werken allemaal naar behoren en vele malen beter dan ik gewend was op mijn voormalig HTPC
  • De audiokwaliteit is zeer goed. Natuurlijk is dit moeilijk te beoordelen door verschil in receiver/set/bron, maar ik ben geen enkel probleem of glitch tegengekomen. Ik sluis al het geluid digitaal door naar de receiver middels een toslink kabel. De receiver decodeert het geluid (in het geval van DD/DTS), niet de ingebouwde decoder.
Usenet downloader
Ik gebruik de PCH ook als usenet-download-bakje. Bij de standaard NMT apps zit onder andere een usenet client (NZBGet). Deze is uitstekend geschikt voor het downloaden van de files achter NZB bestanden. Het programma wordt bediend via een webinterface, net als de PCH. Dat betekend dat het toevoegen/monitoren van het programma dus op alle PC's binnen het netwerk kan (http://POPCORNHOUR_IP:9999). Echter door het openstellen van een poort (default 9999) is de interface ook bereikbaar buiten het netwerk (op/via internet dus). Het configureren van de meegeleverde versie is wat lastig, aangezien dit via een config-bestand gaat, maar in de nieuwste versie gaat dit ook via de webinterface. NZBGet voorziet ook in PAR2 check/reparatie en het uitpakken van de RAR bestanden. Aangezien de PCH voorzien is van een trage processor gaat het allemaal niet op topsnelheid. Het downloaden gaat bij mij met 1500 KB/s (Eweka, 4 threads, NMT optimized settings). Het checken en eventueel repareren van een DVD-5 duurt een ruim uur. Een DVD-5 is in ongeveer 2 a 2,5 uur binnen, uitgepakt en al en klaar om bekeken te worden. Aangezien de PCH bij mij 24/7 aanstaat is dit geen probleem, daar kan ik niet tegen kijken. En ik vind het heerlijk om op elke pc op elk tijdstip downloads te kunnen toevoegen. (Op het werk horen over een leuke film, deze op het werk in de downloadrij gooien, bij thuiskomst op de bank ploffen en met 2 klikken de film direct bekijken is nu realiteit). NZBGet is tot in de fijne puntjes aan te passen aan eigen wensen, vrijwel alles is mogelijk.

Gebruik als NAS
Met een ingebouwde HDD kan de PCH ook functioneren als NAS (Samba/NFS). Het is door de trage processor echter geen snelle NAS, zolang je dat ook niet nodig hebt werkt het verder uitstekend. Doorvoersnelheid: 4,3 MB/s. Via FTP zijn hogere snelheden te bereiken.

Aanpassingen aan GUI
Omdat de standaard GUI nogal saai en niet geoptimaliseerd voor films is ben ik hiermee aan de gang gegaan. Gelukkig is er een zeer actieve community rondom de NMT's. Aangezien ik ik de PCH hoofdzakelijk gebruik voor het afspelen van films (eigenlijk alleen maar) is een moviejukebox voor mij ideaal. Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hier wat pics van mijn huidige interface:

Home/index pagina. Deze weergeeft alle films/series in de collectie en kan sorteren op genre ed. Klik voor groot.
De indexpagina ziet er op de PCH iets anders/gecentreerder uit. Dit komt doordat dit PC-screenshots zijn.

Edit 27-07-2009: De nieuwe indexpagina zonder BoxMeHQ. Strakker en rustiger voor het oog.

Detailpagina van een film bij opening. Klik voor groot.

Detailpagina van een film met uitgebreide beschrijving. Klik voor groot.

Detailpagina van een serie. Klik voor groot.

Detailpagina van een serie met episode geselecteerd (en dus een kort plot in beeld). Klik voor groot.

Sotware:
Moviejukebox: YAMJ
Skin: RobinsjExcal (lichtjes aangepast)
Addon: BoxMeHQ

YAMJ draait niet op de PCH maar staat gewoon op de PC. Deze scant vervolgens je moviedir (in mijn geval op de interne PCH HDD) en maakt hier de interface van. YAMJ haalt data van IMDB, moviemeter, en meer databases en verzameld covers en fanart. Deze hele webinterface wordt vervolgens naar de PCH gekopieerd, waarna de PCH de index.html oppakt en het gebruik als nieuwe interface.

Voordelen van de nieuwe interface:
  • Het ziet er vele malen beter uit
  • Er wordt veel extra informatie (acteurs, imdb-rating, cover, fanart, plot, episode namen) toegevoegd zonder dat je daar veel voor hoeft te doen. Dit maakt het meer dan alleen een video-afspeel-kastje
  • Je films zijn makkelijker toegankelijk dan dat je door mapjes loopt te zoeken op zoek naar je videobestanden.
  • Betere support voor tv-series en boxsets dan de standaard interface
Nadelen van de nieuwe interface (helaas)
  • Doordat de YAMJ applicatie niet op de PCH draait, is het nodig de boel te updaten via een PC (als je nieuwe films in de moviedir zet moet YAMJ opnieuw scannen). Afspelen kan natuurlijk wel gewoon zonder dat er een PC aan hoeft te zijn oid.
  • Het vereist wat gepruts om het allemaal aan de gang te krijgen. Daar moet je van houden. Als het eenmaal allemaal werkt heb je er echter weinig tot geen omkijken meer na.
Tips
- NMT forum (Een schat aan informatie)
- NMT Community Software Installer (Maakt het installeren van third-party apps heel simpel en geeft een lijst van alle apps)
- Installeer de uitzending gemist plugin voor het terugkijken van alle NED123 programma's op je TV
- Zet ongebruikte services uit voor een performacewinst

De PCH is een geweldig kastje die ik niet meer wil missen onder mijn TV. Hij speelt alles en dat met een geweldige kwaliteit, het is ontzettend mooi te tweaken en aan te passen, ik gebruik het als usenet downloader en bovenal werkt het gewoon zonder gezeik. Een aanrader!

Edit 04-07-09: Plaatjes vervangen door kleine low-res jpg omwille 5 gig verstookte bandbreedte.

Heb jij ook een Popcorn Hour A-110?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Reviews door de redactie

Mooie review, alleen bij de negative eigenschappen moet je het woordje (te) echt weghalen.
Ik heb mijn PCH a-100 uit de allereerste batch (nov 2007) en die staat al die tijd aan, bovenop een versterker, naast mn Dreambox 800 en onder (een plank met) mijn UPC HDD mediabox.
Het is heel warm in dat kastje en mijn PCH doet het zonder koeling al bijna 2 jaar zonder enige hapering of probleem. Ook mijn PCH a-110 (ook uit de allereerste batch, die heeft geen aan uit knopje) staat sinds hij hier is constant aan en word niet te heet.
En beide staan ze ook te downloaden, te rarren en te parren....
Bedankt voor je reactie. Ik heb ondertussen ook nog even op het NMT forum gekeken, ook daaruit blijkt het normaal te zijn en geen kwaad te kunnen.

Ik heb de review aangepast :)
Klein off-topic verzoekje: denk even om hoofdlettergebruik bij kb/s en mb/s. b = bit, B = byte. m = milli, M = mega. k = kilo, K = kelvin.

Ook nog even een on-topic vraag... :) YAMJ ziet er bij mij veel simpeler uit, zo heb ik geen achtergronden bij film/serie informatie. Maak je die achtergronden (fanart heet dat toch?) gewoon met YAMJ erbij in een nfo bestand ofzo, of heb je daar iets anders voor? Ook die transparante balk midden onderin heb ik niet. Hoe doe je dat?

[edit]
Ah, dat is die RobinsjExcal skin. Tijd om even te knutselen. Tnx voor de tip. :)

[Reactie gewijzigd door Bergen op 4 juli 2009 01:38]

Fixed :)

Standaard gebruikt YAMJ idd geen fanart. In de nieuwste versie wordt het echter wel meegedownload en kunnen skins er gebruik van maken. Zelf vind ik de RobinsjExcal skin het mooist: strak, modern en zonder al te veel info op het scherm. Teveel info is ook niet goed. Wel is de standaard index pagina niet echt mooi (persoonlijk), vandaar dat ik de BoxMeHQ addon gebruik om andere hoesjes te renderen. Succes!
Top review!
Goed dat er ook eens iemand wat meer ingaat op de technische zaken, en ook de minpunten belicht zoals trage netwerk interface en trage usenet functionaliteit!
Wat ik zelf verder erg jammer vind is het ontbreken van flashvideo ondersteuning, daar kan de chip simpelweg niet mee werken.
Ondanks dit ben ik zelf ook nog steeds happy met dit apparaat ;)

Over de warmte: daar moet je je inderdaad niet druk om maken. Het is niet zo dat je casing heet wordt omdat het daarbinnen zo heet is, het koelblok maakt contact met de casing, de casing is dus voor een deel je passieve koeling. Ook met een HDD erbij valt het allemaal wel mee. als je het echt niet vertrouwt kan je nog altijd gaan casemodden en er een northbridge fannetje inhangen, er staat een manual daarvoor op het forum.

edit:
Hoe ziet de skin er trouwens uit buiten de yamj interface, dus het main-scherm? Ik vind er geen screenshots voor op internet.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 6 juli 2009 00:50]

YAMJ is niet echt een skin. Het is een volwaardige jukebox-interface. Het is meer een website die je laat zien op je PCH, met in YAMJ direct-afspeel links naar de films/video. Buiten het main-screen en movie-screen is er dus ook niks te bekennen van YAMJ. Daar zie je gewoon de default interface.

Dat is voor mij geen probleem, want ik kom daar nooit. Ik gebruik hem puur en alleen voor het afspelen van films. Voor muziek heb ik de Squeezebox duet en foto's heb ik niet.

Ps, Usetnet draait idd niet op volle snelheid, maar ik heb hier ook een thin-client usenet downloader staan die niet verder kwam dan 800 KB/s. Op mijn PC trek ik met Eweka 1900 KB/s, en dan vind ik 1500 op de PCH niet slecht. Je merkt het snelheidsverschil natuurlijk bij het parren en rarren, maar het is prima werkbaar. Hij poept nu 1 dvd per 2,5 uur uit, sneller kan je toch echt niet kijken.
Voor af en toe een downloadje is het idd prima. alleen ik ben een beetje docu-verslaafd, alles wat ik vind trek ik binnen over glasvezel met een 100mbit usenet account, dat houdt de pch nooit bij ;) Ook backups nemen vind ik een drama, +- 325 gb per 24 uur over het netwerk. Ik geloof dat je via USB wel degelijke snelheiden kan halen, nooit getest eigenlijk.

Maar sinds vorige week heb ik de terabyte schijf die erin zat in de pc gestopt, en een klein schijfje in de PCH voor de skins, apps en webserver. Nu stream ik alles vanaf een samba share in de pc, werkt ook super!
Welke YAMJ skin gebruik je daar? Ik ben de standaard skin redelijk zat :p
Skin: RobinsjExcal (lichtjes aangepast)
Addon: BoxMeHQ (voor de dvd-box achtige thumbnails)
Thanks. Heb je toevallig ook een linkje of een readme voor de veranderingen die je gemaakt hebt? Zoals de background etc. Bij mij is het zo dat zodra ik BoxMeHQ gebruik de pagina niet meer in één keer op mn tv past :(.
In de instellingen van BoxMeHQ moet je de afmetingen van de gegenereerde pics aanpassen naar het formaat van de Excal skin. De rest van de aanpassingen zijn het wijzigen van wat kleurtjes en achtergrondjes, geen rocketscience.

Tevens heb ik BoxMeHQ de deur uit gedaan na een tijdje gebruik. In de opties van de Excal skin is het mogelijk de reflecties en het perspectief uit te zetten bij het genereren van de thumnails. Op die manier ziet het er strakker en rustiger uit, en zijn de thumnails groter en duidelijker.

Pic

[Reactie gewijzigd door Clock op 27 juli 2009 14:11]

Mijn dank voor de review.
Omdat het netwerk van mijn XP pc waarop ik download niet toegankelijk is, ook niet via myiHome
(als het netwerk wordt herkend volgt de melding "Could not find master browser..")
en ik mijn Vista pc snel wil houden,
heb ik geprobeerd mijn eweka account handmatig in te stellen (config-bestand editten) door deze toe te voegen en door één van standaard newsservers te vervangen..
(via de PCH vind ik geen optie om newsservers te configureren).
Echter zonder resultaat.
Hoe stel ik mijn eweka-account op de juiste wijze in op de PCH?
Stel je vraag over het apparaat even in dit topic: Networked Media Tank - deel 3

Op die manier hebben andere mensen ook wat aan je probleem+antwoord.

Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013