Intel Pentium Dual-Core E5200 Boxed Review

Door QinX 19 juni 2009, laatste update op 19 juni 2009, 4.904 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• prijs
  • 4GHz
  • 0,95V
  • 45nM

Minpunten

• 2MB L2
  • Geen virtualisatie

Sub-beoordelingen

Via mijn stage kon ik een e5200 krijgen en aangezien mijn oude pc niet zo geweldig meer was heb meteen een compleet nieuw systeem om deze CPU gebouwd dat ook voorbereid was op eventuele upgrades zoals binnenkort mijn nieuwe Q9550.

LET OP: elk plaatje is klikbaar voor een grotere versie

Alle Benchmarks, OC resultaten en temperaturen zijn onderaan de review in tabellen te vinden.

Samenvatting van alle scores:
Prestaties:Voldoende, Voor een Dualcore in deze prijsklasse presteert de E5200 voldoende op stock snelheden.
Featureset: Slecht, door het niet aanwezig zijn van onder andere virtualisatie en redelijk weining cache in vergelijking met de overige kaarten is de featureset slecht te noemen, hoewel dit natuurlijk te verwijten is aan de lage prijs.
Stabiliteit & betrouwbaarheid:Goed, Zowel op stock als op overclocked snelheden is deze dualcore zo stabiel als maar kan zijn.
Overklokbaarheid: Zeer goed, zonder al te veel moeite was deze CPU naar 4GHz te tillen, daarna liep ik tegen een drempel aan waarbij deze CPU met geen mogelijkheid voorbij 4GHz wilde. Dit blijkt normaal te zijn bij de e5xxx serie.
Warmteproductie: Laag, doordat deze CPU minder cache heeft en op 45nM is gemaakt heeft de CPU een zeer laag stroomverbruik, hier stoot de CPU beduidend minder hitte uit.
Prijs: Goed, ondanks het gemis van wat cache en virtualisatie kun je door een OC een leuke CPU van maken.

Featureset:

Zie hier de Intel Pentium Dual-Core E5200, of te wel een door Intel in elkaar geslagen Core 2 Duo die hierdoor wat Cache en Virtualisatie kwijt raakt in het gevecht.

Intel Pentium Dual-Core E5200

De E5200 is een zeer simpele Dual-Core bedoelt voor verkoop is budget systemen. Maar mede door zijn Multiplier van 12,5 en FSB van 800MHz blijkt deze CPU zeer leuk Overclock project te zijn geweest voor een flink aantal tweakers }>.
Er zijn twee dingen waardoor deze CPU kreupel is. Namelijk het gebrek aan Virtualisatie, doordat ik best van Virtual PC gebruik is het jammer dat deze CPU dit niet ondersteunt.
Het tweede gebrek is een kleine 2MB L2 cache tegenover de 6MB L2 van een E8xxx serie Core 2 Duo. Hoewel je hier bij office en wat internetten nooit wat van zult merken, is dat in games zeer zeker niet het geval. Als je kijkt bij mijn review over de HD4770 in Crossfire, dan zie je bij mijn eerste benchmarks dat ik zwaar CPU gelimiteerd ben. Daardoor is er ook een Q9550 voor deze in de plaats gekomen }>

Nog even voor de overzichtelijkheid:
Specs
Multiplier: 12,5x }>
Core Speed: 2,5ghz
Stepping: M0
Standaard verbruik: 65w
VID: Mijn cpu had een VID van 1,2volt in de bios wat met Vdrop 1,16volt in windows was

Prestaties:
De prestaties van de Processor zijn zeer goed te noemen als we kijken naar prijs presatie verhouding. voor amper 60 euro kunnen we deze CPU in de buurt krijgen van een E8500.
Ik heb de CPU eigenlijk nooit op de stock snelheid van 2,5GHz gehad, alleen de eerste keer op te kijken of ik in windows kwam.

Overclocken:
Ik ging eerst op zoek naar het maximale stabiele met de stock Vcore.
Dan gaan we nu eens de BIOS in. Ik gebruik hiervoor een P5Q Deluxe deze heeft meer dan genoeg opties in de BIOS wat betreft overclocken. Meteen alle settings op default gezet met uitzondering van de FSB deze werd op 250MHz gezet.
De PC start zonder problemen door en een Intel Burn Test kan succesvol worden afgerond.
Het meeste verbazingwekkende wat ik zag was de Vdrop in CPU-z dit was maar 0,08V gedropped vanaf 1,200V naar 1,192V dit is toch wel uitzonderlijk te noemen.
De Temperatuur van 54C vind ik wel wat aan de hogere kant voor een stock Vcore. Dit kan komen doordat ik slechte koelpasta heb gebruikt met mijn Coolit Freezone Elite. Deze wordt vervangen door AS Ceramique pasta en met de setup in een Cosmos 1000 moet de algehele temperatuur naar onder gaan. Verwacht dus een uitbreiding van de review met deze bevindingen. Helaas zit 1 van de Temperatuur sensor vast op 42C te weten die van Core #1. Gelukking laat Core #0 weten dat ze beide 33C idle draaien. Wat dan redelijk netjes is gezien ik op een zolder zit waar de zon op knalt, de omgevings temperatuur zal zo rond de 25C zijn.

3122MHz CPU-z

Nu ga eens kijken of we met een FSB van 275MHz nog kunnen booten.
Ook deze keer weer lukt het om op te starten deze draaien we op een chille 3,47GHz met een Full load temperatuur van 57C en idle 34C.

3437MHz CPU-z

Bij deze 3e keer gaan we eens kijken of de 300 MHz ook een mogelijkheid is.
3 maal is scheeprecht, deze keer kom ik niet in Windows en krijg ik een BSoD in mijn gezicht geduwd. Door in de BIOS de Vcore te verhogen naar 1,3V kom ik zowel in Windows als slaag ik voor de IBT weer. in CPU-z is te zien dan de Vdrop deze keer hoger is met 0,12V wat nog steeds echt goed is. Temperaturen zijn redelijk wat gestegen vanwege de Vcore verhoging. 39C idle en 76C Load

3750MHz CPU-z

Als laatste heb ik geprobeerd een FSB van 333MHz met als Maximale Vcore 1,4V, deze kwam wel in Windows maar was niet IBT stabiel, ik denk dat dit komt doordat ik 4x2GB geheugen heb en dat de northbridge en beetje te weinig voltage krijgt. Ik ga dit niet oplossen omdat ik de huidige snelheid wel genoeg vind, ik probeer wel de maximale stabiele snelheid te vinden die ik kan krijgen met alleen de Vcore aanpassen.

Ik heb een FSB van 320MHz geprobeerd met een Vcore van 1,3625V dit geeft een Vdrop van 0,125V als het systeem idle is, een vdrop van 0,025V onder load en een IBT stabiel systeem.
De uiteindelijke snelheid van de CPU komt dus uit op 4GHz precies. Een zeer mooie prestatie voor zo'n goedkope processor.
Met een idle temperatuur van 42C en een load temperatuur van 86C zijn de temperaturen erg hoog en ik hoop dan een overstap naar andere koelpasta en een nieuwe kast die zal oplossen. Ik zal hiervoor nog een update posten wat de nieuwe temps zijn. Aangezien het een IBT test zal ik deze temperaturen nooit tijdens games of rendering of wat dan ook krijgen, maar het geeft wel aan dat de temperaturen mogelijk zijn.

Om ook nog een aantal mensen te verblijden die graag een stillen en energiezuinige pc willen heb ik ook geprobeerd te CPU te undervolten. Ik heb de FSB op 200MHz gezet en de Vcore op 0,95V. Dit boot prima en een IBT test laat zien dat de temperaturen goed zijn en dat het systeem nog stabiel is, Idle loopt de CPU nu 33C en onder load 42C, dat is gelijk met de idle temperatuur van de 4GHz overclock }>

4GHz CPU-z

Benchmarks en Temperaturen

Ik ga een aantal benchmarks post met de CPU op 2,5GHz (undervolted Vcore) en op 4GHz. Ook zal ik de benchmarks binnenkort met een Q9550 op stock snelheid en het maximum wat ik daarmee haal.
Ik zet hier ook de temperatuur neer die ik heb gehaald in 3DMark en in IBT. Voor de E5200 zal ik 2 temperaturen van 2 kasten laten zien, de Centurion 5 en de Cosmos 1000 van de Q9550 zal ik alleen de temperaturen van de Cosmos1000 meenemen.

CineBench
Zoals te zien is er door de Overclock bijna 100% winst in de snelheid.

3dMark06
Ook hier is te zien dat de Overclock een redelijke prestatie winst tot gevolg heeft.
Leuke bijkomstigheid is dat de overclock van de E5200 gelijk presteert als de Q9550 op stock snelheid bij de systeem score.

Temperaturen
Zowel het Overclocken en het undervolten heb een grote impact op de temperatuur, het verschil tussen deze 2 is gigantisch. Vreemd genoeg loopt mijn nieuwe Q9550 koeler als de E5200 ondanks dat het een Quadcore is. Alleen bij overclocken is hij 1 graadje warmer.

Conclusie:
Hoewel deze CPU op stock snelheden zeker niet de snelte is, is het een goede OC CPU voor de tweakers onder ons en kan deze ook goed dienst in een budget game pc. Ook leent deze CPU zich uitstekend voor MediaCenter gebruik door zijn redelijke snelheid, lage energie verbruik, door deze CPU te undervolten lijkt het zelfs mogelijk om deze zonder al te veel moeite passief te koelen.

Feedback is altijd welkom en eventuele fouten en nuttige extra's worden zo snel mogelijk opgelost/toegevoegd

Update:
Voltooide charts toegevoegd.
Extra CPU in de charts:Q9550

Heb jij ook een Intel Pentium Dual-Core E5200 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Erg mooie review, Veel beter kan dit niet.
4 ghz....

van 2,5 naar 4 wooow... nice klok en review ;)
hele mooie review, kan er niet meer verwachten.
Er komt nog een variatie op deze, over de Q9550 natuurlijk :)
heb je die Q9550 altijd op 4ghz lopen? zon ding vind 87 graden niet leuk... ja dit is wel onder extreme stress maar als je potje gamed kom je ook wel op 65+ gok ik.. De q9xxx vindt hoge temperaturen niet leuk dus misschien beter koelen?
ik vind 65 graden anders niet veel hoor.

edit:
twee uur supcom met flink veel units over mijn beeld komt op 57 graden uit want niet echt iets voorstelt.

[Reactie gewijzigd door QinX op 19 juni 2009 10:37]

Heel net verhaal.

Voor de E5200 komt er geen model met virtualisatie maar voor de E5300 en E5400 wel
AT80571PG0642ML en AT80571PG0682ML .

Ben A nieuwsgierig naar de prijzen maar niemand lijkt ze te hebben,
en B of je in virtualisatie mode zo ver kan overklokken.
A weet ik ook niet
B snap ik je vraag niet, virtualisatie heeft geen effect op overklokken.
:D overklokbaarheid is zo snel als de traagste schakel. Dus als die virtualisatie mode zeer timing en spanningsgevoelig is kan het overklokken wel eens onder de 3 giga blijven hangen qua mogelijkheden ....

Nog leuker zou zijn eens een XP box in windows 7 over te klokken dan ga je echt leuke timming ellende krijgen
Virtualisatie is net iets aan de SSE instructiesets, deze heb geen invloed op de processor qua GHz of wat dan ook.
Welke cpu koeler heb jij wel?
Als je leest zie je dat ik een Coolit Freezone Elite gebruik.
Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat bij de e5200 de core niet is vastgesoldeert aan de Integrated Heatsink.(IHS) Dit verminderd de mogelijke warmtegeleiding richting de IHS.
Maar omdat de e5200 stock in de praktijk slechts 20 watt aan warmte afgeeft, is vastsolderen zeker niet nodig.

Quadcores zoals de q9550 daarbij zit de kern wel vastgesoldeert aan de IHS, wat de warmtegeleiding bevordert.
hmm interessant weetje. Had het van de week ook ergens gelezen maar was niet echt blijven hangen.
Afbeeldingen werken niet meer :|
Spijtig genoeg heeft mijn hosting the backup verkl**t, en de afbeeldingen waren niet door mij persoonlijk gebackupped. :(
Whoopie!, blijk toch nog een back up te hebben, enjoy the pics again.
Leuke proc, heb hem zelf ook (in me reserve PC), bij mij loopt ie op 4,28Ghz (ASUS P5K PRO moederbord)
wel dik ge over volt naar 1,56 volt, maar blijft goed draaien onder m'n CNPS9700 (99 graden, sensor kapot denk ik want CPU zelf blijft erg koud)

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 8 april 2012 17:39]

Ik denk niet dat je CPU lang zal werken met 99 graden, die sensor is echt niet kapot met zo'n hoog voltage en zo'n slechte koeler.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013