Merk en serie Nintendo, DS
  Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Nintendo DSi Wit Review

Door sanderev66 4 april 2009, laatste update op 4 april 2009, 4.204 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• 2 camera's
  • SD(HC) slot
  • downloadbare games
  • beter geluid
  • meer ram en 2x snellere cpu.
  • grotere schermen
  • mogelijk leuke nieuwe exclusieve titels

Minpunten

• geen GBA slot

Sub-beoordelingen

Multimedia Score: 3
Multiplayer Score: 4
Spelaanbod Score: 5
Randapparatuur Score: 3

Sinds gister donderdag ligt de nieuwe Nintendo handheld, de DSi, in de winkels. Deze handheld is het vervolg op de DS Lite en kost 170 euro. Hier mijn hardware review over deze nieuwe handheld.

Bouwkwaliteit
Het eerste wat me opviel toen ik 'm uit de doos haalde was dat de kwaliteit van het plastic, waarvan de handheld gemaakt is, veel beter is dan dat van zn voorganger. Verder is hij iets dunner dan de DS Lite maar wel iets langer. Het is niet echt een groot verschil.

De cameras
De DSi heeft twee 0.3 MP camera's. (640*480 pixels). Dit is niet bijzonder veel maar het is dan ook voornamelijk bedoeld voor games en om de fotos op je DSi te bekijken.

Hier dezelfde foto, maar nu gemaakt met mijn Canon IXUS 85, met de resolutie teruggebracht naar 0.3 megapixels.

Je kan de fotos op de DSi bewerken dmv leuke effecten en stempels. Ook kan je portretten ermee maken.

Camera modi
Hier volgt een lijstje met modi die je met de camera's kan gebruiken, voordat je een foto maakt. Je kan ze ook later toepassen als je je foto bewerkt.

• Normal, maak normale foto's. Je kan ze eventueel later nog bewerken
  • Distortion, in deze modus kan je alsware een lachspiegel van de camera maken. Dit kan je mbv de stylus naar wens aanpassen.
  • Graffiti, hiermee kan je leuke plaatjes aanbrengen op de fotos die je gaat maken. Je kan uit verschillende stiften en stempels kiezen.
  • Colour, deze modus is vrij uniek. Je kan met de stylus aangeven welke gebieden van de foto in kleur weergegeven moeten worden.
  • Colourpad, deze modus is vrijwel gelijk aan de vorige alleen kan je nu de kleur van een foto onderdeel desgewenst veranderen.
  • Mirror, in de mirror modus kan je je foto gedeeltelijk of in z'n geheel spiegelen.
  • Mischief, in deze modus kan je grappen uithalen met portretten. Je kan bv iemand een snor geven, Of bijvoorbeel kattenoren en snorharen.
  • Emoter, in deze modus kan je iemand blij / boos / verdrietig laten kijken.
  • Merge, in deze modus kan je iemand het uiterlijk van een ander geven
  • Alike, in deze modus kan je twee personen met elkaar vergelijken.
  • Frame, in deze modus kan je je fotos inlijsten. Je kan ook zelf lijstjes maken van andere fotos
Als je een foto maakt krijg je altijd het klik geluid over de speakers te horen. Dit om te voorkomen dat je ongewenst foto's van anderen maakt. De frame modus is niet beschikbaar bij het bewerken van een al gemaakte foto.

Je kan foto's naar een SD kaart kopiėren en je kan ze zelfs met andere DSis delen. (alleen lokaal wifi). Als je de DSi opstart krijg je willekeurig een foto in het DSi menu (bovenste scherm) te zien. Hiervoor moet je je foto in de ster-categorie zetten.

Het geluid
Het geluid van de DSi is sterk verbeterd tov de DS Lite, de geluidschip is vernieuwd en het volume kan een stuk hoger. Ook kwalitatief gezien is het geluid er op vooruit gegaan. Ook kan je met de DSi AAC bestanden afspelen (let wel, dit werkt alleen met bestanden zonder drm), net als met de camera kan je ook met de audiospeler leuke effecten toepassen.

Verder kan je ingesproken memo's opnemen (en bewerken). Effecten voor het bewerken van geluid zijn:
  • Pitch/snelheid je kan de toonhoogte en de snelheid van de muziek aanpassen door met je Stylus over het touchscreen te bewegen.
  • Geluidseffecten je kan met de L/R knop verschillende geluidseffecten laten horen tijdens het afspelen van muziek.
  • Radio de muziek klinkt alsof het uit een ouderwetse radio komt.
  • Instrumental het geluid word zo vervormd dat je de stemmen niet meer hoort. Dit klinkt niet echt goed maar het is een grappige functie
  • Echo voegt een echo toe aan de muziek..
  • 8-Bit hoe zou je muziek op een NES klinken? Nou nu weet je het!
De games
De DSi kan alle DS games afspelen die geen slot-2 apperatuur vereist. Dus guitar hero werkt niet. Verder komen er DSi enhanced spellen, die zowel op de oude DSen als op de DSi werken. Op de DSi zullen die de nieuwe mogelijkheden kunnen gebruiken. Ook komen er DSiOnly games, welke alleen op de DSi werken.

DSiWare
Naast gewone games zijn er ook DSiWare games voor de DSi beschikbaar. Je kan dit goed vergelijken met de WiiWare spellen op de Wii. De DSiWare games zijn kleine spellen die je voor 0/200/500 DSi Punten kan kopen. (Je krijgt tijdelijk 1000 DSi punten als je voor het eerst de DSi Shop in gaat).

Ook zullen er "Premium" DSiWare games komen, waarvan niet bekend is hoeveel ze zullen kosten. Ik heb al twee DSiWare spellen getest en ben zeer tevreden:
  • Paper Plane (200) dit spel komt oorspronkelijk uit WarioWare. In dit spel moet je een papieren vliegtuigje om opstakels heen navigeren.
  • Art Style: Code (500) Art Style is een speciale serie voor WiiWare en DSi Ware van Nintendo met unieke en leuke spellen. Code is een spel waarin je getallen moet maken die gezamenlijk 10 vormen. Dit moet je doen terwijl je je DSi als een boek houdt en je moet voorkomen dat de linkerrand van het (bovenste/linker) scherm bereikt wordt.
De DSi titels kun je opslaan op het 256MB interne geheugen van de DSi of op een SD kaart. Je kan deze titels (nog) niet direct vanaf SD draaien. Dus moet je eerst de spellen terugkopiėren als je ze wilt spelen. (Ongeveer hetzelfde dus als met de Wii tot Wii firmware 4.0)

DSiBrowser
Omdat de DS Lite browser niet op de DSi werkt (door het ontbreken van de Slot-2) heeft Opera/Nintendo een nieuwe versie van de webbrowser voor de handheld uitgebracht. De DSiBrowser is gebasseerd op Opera 9.5 en is een stuk sneller dan z'n voorganger. Je kan de browser gratis downloaden in de DSiShop.

Oude systeemsoftware
Zowel de DS & DS Lite hadden al 2 toepassingen die je op het systeem kon draaien: Pictochat en Downloadplay. Beiden zijn ook weer aanwezig op de DSi. Pictochat heeft zelfs 1 kleine nieuwe functie: gekleurde tekst (je tekst krijgt alle kleuren van de regenboog wanneer je op het pennetje klikt). Je kan nog steeds pictochatten met oudere DS-en en zelfs op de oude DS-en krijg je de gekleurde tekst goed te zien. Alleen kan je dan geen gekleurde tekst terugsturen. Downloadplay is niet veranderd.

De DSi kan, net zoals de Wii, overweg met WPA. Dit werkt echter niet in DS(Lite) games. Ook is het niet langer mogelijk om GBA games te spelen. (Geen slot-2) Hier is een SD slot voor in de plaats gekomen. De downloadbare games en de nieuwe exclusieve mogelijkheden maken de DSi een goede vernieuwing van een bestaande handheld.

Heb jij ook een Nintendo DSi Wit?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

leuke review,

komt ook gelegen, denk dat veel mensen momenteel benieuwd zijn naar de DSi.
Na de eerdere aankondiging op je blog en vervolgens de post met enkel de link van vandaag, had ik toch iets meer van deze review verwacht. Nu komt het vooral neer op een opsomming van de features met kort commentaar daarbij. Waar zijn de foto's, om te beginnen?
Wat voor foto's van het apperaatje zelf of door het apperaatje genomen? En zeg maar wat je aan verbeteringen wil.. het is mn 2e review dus daar kan ik van leren..
Kijk eens door de gemaakte reviews heen die 4 of 5 sterren hebben behaald, dan zie je vanzelf wat er mogelijk is met een review.
Wel heel erg beknopte review? Dit kan je amper een review noemen, meer een samenhangsel van af bekende informatie.
Leuk om eens een echte foto vanaf de DSi te zien. Ik kan maar een conclusie trekken: die vallen behoorlijk tegen. Met een doorsnede phone cam maar je soortgelijke of betere foto's. Ben benieuwd hoe de camera's presteren bij mindere lichtomstandigheden waarin de handheld regelmatig gebruikt zal worden.
Die foto was minder goed gelukt, ik heb een nieuwe aan de review gehangen. Ook heb ik dezelfde foto maar nu met mn digitale camera gemaakt, deze staat er onder.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 4 april 2009 16:14]

Her is neit echt [..]
Ik dacht dat je overgeschakeld was naar een Scandinavische taal toen ik dat las.
Dus je kan niet met je oude DS games (gta/pokemon etc) gebruik maken van de WPA mogelijkheid?... dat was voor mij eigenlijk de enige reden om een DSi te halen ._.
Nee dat kan niet, omdat de DS geen API heeft voor het verbindings-systeem. Nieuwere spellen (DSiEnhanced bv) zullen die mogelijkheid wel hebben
Wat een flutreview van een flutapparaat :?
Het is al lang bekend hoeveel de "Premium" titels gaan kosten, Sander ;)
800 Nintendo Points om precies te zijn.

Edit: Je review is btw behoorlijk matig en niemand heeft hier behoefte aan.

[Reactie gewijzigd door Nathan op 10 april 2009 17:04]

Ik lees niets over de kwaliteit van de schermen? Zijn deze schermen beter t.o.v. zijn voorgangers? De lichtopbrengst van de schermen van de DS Lite waren namelijk een stuk beter dan die van de originele DS.
Ik ga liever persoonlijk toch voor een DS lite.

Leuk dat die nieuwe DSI wel WPA ondersteunt, voor de rest zitten er gewoon overbodige functies op, dit kon me psp namelijk ook al.

De camera is kut kwaliteit en zie me zelf niet allerlei smoelen fotos maken en die mario objecten geven. Dat ding is bedoeld om er echte games erop te spelen, geen flut zooi.

Daarnaast boeit het me ook geen zak dat de DSI een snellere processor heeft.

De Lite games lijken me anders ook wel gewoon goed te kunnen draaien op een langzamere processor.

Ook nadelig dat de DSI vrij snel leeg is en geen GBA slot heeft. Is ook al een reden om een DS lite te nemen..
Als je de verlichting niet op max zet gaat de accu een stuk langer mee. En daarbij vind ik de GBA slot van de DSL erg irritant, GBA games steken een cm uit. Wat voor mij echt de verbetering is, is het grotere scherm. Ook zijn er al een paar erg leuke DSiWare spellen.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013