Merk en serie Intel, Core
Socket 1366
Aantal cores Quad Core
CPU sSpec Number SLBEJ
  Bekijk alle specificaties

Intel Core i7 920 Boxed Review

Door Goldenflame 17 maart 2009, laatste update op 18 maart 2009, 8.464 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• +Prestaties
  • +Stabiliteit bij lichte tot milde overclock
  • Hyper threading
  • Quadcore
  • Turbo
  • Prijs voor prestatie

Minpunten

• -Stock cooler
  • Warmte productie

Sub-beoordelingen

Informatie vooraf:

Welkom op mijn review van de core I7!
Eerst wat informatie vooraf, mijn vorige processor was een Intel Core 2 Duo E8400 @ stock speed (3GHz), een 8800gt en alles op een p5n-e SLI. Ik heb deze processor gekocht omdat ik gewoon de beste processor wilde, mijn moederbord en geheugen waren al aan vervanging toe en daarom dus gelijk een i7. Het was een makkelijke keuze na alle benchmarks gezien te hebben.

Ik weet dat er al een boel reviews zijn, maar ik ga proberen ervoor te zorgen dat deze ook lekker leesbaar is, en nog wat informatie er uit haalt die nog niet benoemd was in andere reviews. Ook ga ik in op de stock cooling van Intel, samen met het potentieel daarvan.

En dan nu de review.

Algemene beoordeling:

Ik ben uiterst tevreden over deze processor van Intel, er zijn een paar nadelen tegenover veel voordelen die ik nader uit zal leggen in de review. Ik vind het beste van de processor de prestaties die hij levert, en het slechtste vind ik de hitte die hij afgeeft.

De processor is een stuk groter dan zijn voorgangers, maar dat komt voornamelijk door de nieuwe socket (1366). De nieuwe cooler van Intel, meegeleverd in de boxed variant is zoals gewoonlijk inzetbaar om de processor te gebruiken, maar het is aan te raden een aftermarket cooler te kopen.

Prestatie's:

Na alle benchmarks en dergelijke gezien te hebben op het internet, en deze processor zelf in huis te hebben kon ik het eerst niet geloven dat de processor zo'n verandering in zich zou hebben. Ik stond ook te kijken van de scores die ik kreeg op 3DMarks06. (HT + TURBO aan)
5443 CPU marks (@2666MHz)
6485 CPU marks (@3200MHz)

Wel moet ik eerlijk bekennen dat nog niet alle cores volledig benut worden in alle programma's, en dat je dus vaak ziet dat er 1 core volledig in gebruik is terwijl de rest allemaal zo goed als stil liggen. dat is wel jammer, maar niet heel erg. Als je games als crysis of fallout3 gaat spelen dan zie je wel dat er meer cores goed benut worden.

De Hyperthreading die weer is ingevoerd door Intel (die was verdwenen met de pentium4) wekt een hele mooie prestatiewinst op in 3DMarks06 (heb het nog niet getest onder andere benchmarks). Toen ik HT uit had gezet en 3DMarks06 koste dit mij ongeveer 1500 punten!! Het zorgt er voor dat er meer applicaties tegelijk volop kunnen draaien zonder de andere threads lastig te vallen (en kan er dus voor zorgen dat je zelfs bij het bijv. rarren van 7 verschillende mappen nog 1 virtuele core over hebt voor je opperating system, en dus geen vertraging ondervind).

De TURBO is terug! Herinner je die turbo knop nog op je oude PC? (wellicht met windows 3.11!) die je processor van 33 naar 66 MHz clockte! Daar lijkt deze turbo totaal niet op!
Intel heeft een functie in alle core i7's ingebouwd die er voor zorgt dat als de processoren net even iets te kort komen in kracht dat hij een extra multiplier inschakelt! wat uit komt op een multiplier van 21x (bij gebruik van de maximum van 20). Dit helpt je processor dus met een 5% snelheidswinst bij inschakeling. Helaas kan je deze niet zelf activeren maar word dat automatisch geregeld (wel kan je natuurlijk kiezen in de bios om deze optie aan of uit te zetten).

Over de prestaties van de i7 ben ik dus erg te spreken.

Featureset:

Intel komt weer terug met een aantal oude dingen zoals Hyperthreading en komt ook op de proppen met een boel nieuwe dingen!

Intel komt met de core i7 ook met Intel QuickPath Interconnect (ook wel QPI) dit is het antwoord van Intel op de hypertransport van AMD. Door QPI zit de geheugencontroler op de processor chip gebakken waardoor het niet eerst langs een FrontSide Bus hoeft te gaan (QPI is infeite je FSB) en werkt alles dus sneller omdat het door 1 apparaat word geregeld. De bandbreedte van het geheugen ligt mede door DDR3 in tripple channel op 192 bits. De gegevens doorvoersnelheid ligt op 25.6 GB/s (wat gelijk is aan een 1600MHz FSB).

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:

De stabiliteit van deze processor is erg goed vind ik (standaard zal die dat altijd moeten zijn vind ik). Maar vooral de stabiliteit van een lichte tot milde overclock Zonder de voltage aan te passen erg goed! Wel moet je oppassen dat als je de standaard cooler hebt dat je niet of niet te ver overclockt.

Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen behalve dat hij mij tot nu toe nog niet in de steek heeft gelaten. Dan zou ik eerst een paar maanden gewerkt moeten hebben met deze nieuwe processor.

Ik heb nog geen bluescreens meegemaakt na het installeren en overclocken van de processor.

Overclockbaarheid:

Voor de hoge overclocks zul je uit moeten gaan van andere review's en benchmarks, want ik heb hem maar tot max 3200MHz (3360 met turbo) overgeclockt. Ik wil eerst een andere cooler hebben voor ik deze waarden hoger ga zetten. De kleine stap van 2,66GHz naar 3,2GHz ging daarintegen erg gemakkelijk! Geen voltage aangepast of iets dergelijks.

De score hiervan bepaal ik dan ook voornamelijk van andere reviews en benchmarks met andere coolers dan de stock cooler.

3DMarks06 score @ 3200MHz icm de bovenstaande hardware.

Warmteproductie:

De warmteproductie van deze processor ligt erg hoog (130W TDP) hoger dan de vorige processoren van Intel (zelfs hoger dan die van de zeer inefficiente Pentium D's met een tdp van 120W). Je krijgt er daarom dan ook een grotere stock cooler bij dan die je kreeg bij de voorige generatie Intel Core. De processor word met stock cooler op stock snelheid al 80C' bij een prime95 test van 30 minuten! erg heet dus!

Nu even een mini review over de stock cooler:
Prestaties: Slecht
Stabiliteit & Betrouwbaarheid: Neutraal
Hitte opname: Slecht

De prestaties van de standaard cooler zijn gewoon slecht, je kan stock draaien maar de temps worden gewoon te hoog! 80C' op stock snelheid is te hoog! (getest met Prime95)

Betrouwbaarheid: ja het draait wel, het werkt gewoon dus niets over te zeggen.

Hitte opname: De hitte opname is erg slecht, dat zal denk ik ook wel komen omdat als je je vingers over het koperen vlak voor de processor haalde dat je gewoon de groeven voelt!! je ziet ze zelfs zitten! deze cooler werkt dus NIET zonder coolpasta, want het raakvlak is gewoon NIET egaal! (Ik heb zelf niet geprobeerd te draaien zonder coolpasta.)

Mening: Je kan je pc draaien met de stock cooler, maar koop ZSM een betere.

Prijs:

De prijs van de processor is goed te doen, het enige jammer is, is dat je er een heel nieuw moederbord (en misschien ook geheugen) voor nodig hebt. Ik ben wel blij dat de prijs is gezakt de afgelopen maanden, en dat zal het de komende maanden ook nog wel doen. score is gewoon goed. je krijgt waar je voor betaald.

Heb jij ook een Intel Core i7 920 Boxed?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Meer advertenties

In potentie een aardige review, een paar dingen:

De stock koeler werkt niet zonder koelpasta.... duh, geen een koeler werkt zonder koelpasta, dus dat lijkt me niet zo uitzonderlijk. Dat je 80 graden haalt als je geen koelpasta gebruikt lijkt me vrij obvious.
Ik mis de naam van de koeler die je nu hebt en de temps bij stressen op stock en overklokspeeds.

Hyperthreading is trouwens niet per definitie positief, zie:

Nee 80 graden is met coolpasta, zowel intel stock pasta als ceramische pasta. En wat betreft de reactie "geen een koeler werkt zonder koelpasta" kijk even in het cooling en overclocking forum :). Coolpasta is om onzuiverheden in het oppervlak op te vullen, als je koeler en processor allebij een egale oppervlak hebben, heb je geen coolpasta nodig. Maar de stock cooler is één en al richels.

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 18 maart 2009 00:44]

goeie uitgebreide review, wat je zegt over de verdwijning van HT met de pentium IV klopt echter niet: beneden in de gezinsPC om het zo maar even te noemen, zit nog een pentium IV HT....
Ik denk dat de reviewer bedoelt, dat Intel het bij de Core technologie niet geïmplementeerd heeft.

Goede review, leest goed weg, duidelijk en overzichtelijk! 4/5
Dan klopt het toch ;), want toen de P4 verdween verdween ook de HT (uit de nieuwere series dus)
Goeie review, toch handig om te weten dat voor een redelijk dure processor de koeler er niet goed genoeg voor is.
Dan nog een klein vraagje schakelt een i7 core zich eigen niet terug als hij niks gebruikt ?
Dat is een optie die je moederbord ook moet ondersteunen, maar dit is inderdaad wel geintergreerd in de processor ja. Hij gaat draaien op halve snelheid als je dit inschakelt, en als hij dan meer kracht nodig heeft dan springt hij weer naar volle snelheid.
Nette revieuw! Zelf heb ik een paar maand geleden ook overwogen om een i7 te kopen, maar die prijs is voor mij gewoon te hoog. Mede omdat je een prijzig moederbord moet kopen, en in mijn geval ook nieuw, en ook prijzig geheugen.
Ik had toen even bij alternate een 'goedkoop' upgrade setje samengesteld (proc, mobo, mem), en toen kwam ik al op meer dan ¤600!! Dat is voor mij echt te veel!
Toen maar een Q8200 gekocht, en een nieuw mobo (heb eerder altijd AMD gedraaid)!!
Ik heb deze setup ook gekocht met het idee in mijn achterhoofd dat de 1366 socket de nieuwe standaard word. Dus dat ik later geen nieuwe moederborden nodig ga hebben voor S1366.
s1366 word voor de consumenten markt niet de nieuwe standaard.
socket 1156 word voor consumenten de nieuwe standaard (i5).

de s1366 wordt zodra de i5 uit is voornamelijk gebruikt voor de intel XEON workstation/server chips.
Ik gebruik de stock-cooler, en kom onder hoge load niet boven de 60 graden uit. Idle ongeveer 40.
Ik versta niet waarom je zo'n hoge vCore hebt bij die overclock. de mijne draait aan 3.4GHz met maar 1.136vCore en stabiel (12 uur getest me prime 95)
hier staat de vcore op auto. (om een vreemde reden heeft mijn CPU trouwens toch altijd een hoge vcore nodig. 1,136 zou die echt niet redden die van mij).

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 25 augustus 2009 17:15]

Ik heb momenteel dezelfde specs als jou vorige pc, merk je nou echt veel verschil alleen door deze processor ? Ook bij bv games ?

ik vind par2 + rar altijd ontzettend lang duren. Dat zal vast beter gaan nu ?
In sommige games merk ik wel een lichte verbetering, maar niet echt heel speciaal. Maar met rarren en parren gaat het wel tot ruim 1,5x zo snel!
Zelf ook een nieuw mobo en deze cpu gekocht.
De cooler mugen 2 per direct erop.
Cpu staat nu op 3.200 mhz
Stock cooler en oc'n bijt mekaar vind ik. idle 26 graden en na een 2 uur gamen met WAW 39 graden. temp gestest met oc center van MSI. en HW monitor.
Omgeving temp ongeveer 22 graden.
De fan op de achterzijde verwijderd en hierop de cpu cooler gezet. per saldo 1 fan minder en pc weer een stuk stiller.

Verschil t.o.v. mijn vorige pc. ja zeker waw geeft thans strak 250 fps t.o.v. de rond 90 fps
bij een cpu van amd 4000 +.

vr gr Whisper.
ik heb ook de i7 920 i.c.m asus rapage gene II. cpu draait nu op 4200 mhz.
fsb staat op 205. En mijn geheugen ddr3 1333 mhz heb ik nu op 1200 mhz draaien.

iemand ideen om het geheugen sneller te krijgen????

vriendeljke groet HC-Gamer
zowiezo sneller geheugen halen dan, 1600MHz geheugen tenminste, dan op 4GHz draaien (200mhz base) dan kan je de multiplier op x4 zetten voor je memmory, (1600MHz) anders is er geen optie om je geheugen sneller te laten draaien (in mhz)
okee bedank. Kan ik weer ff verder gaan sparen :p

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013