WD Green WD20EADS, 2TB Review

Door Markicks 17 maart 2009, laatste update op 17 maart 2009, 10.375 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Lekker veel ruimte op één schijf
  • Heel stil
  • Prestaties t.o.v. andere schijven zijn goed

Minpunten

• Prijs per gigabyte

Sub-beoordelingen

Ik zat al een paar weken te wachten op deze schijf en vorige week werd hij dan eindelijk leverbaar. Ik zat al een tijdje tegen met een tekort aan ruimte en wilde liever geen RAID configuratie en wilde graag gewoon een grote harde schijf voor één grote partitie met een verzameling films. Ik heb hem bij Komplett besteld toen de prijs nog 240 euro was, inmiddels is daar 40 euro bij op gekomen. Ik heb er geen 280 euro voor over -hoge prijs/gigabyte- en ben dus blij dat ik hem op tijd besteld heb! Ik heb op 12 maart besteld en op 17 maart kwam hij aan. Dik tevreden over, want op de site werd eerst vermeld dat er pas op 20 maart weer voorraad zou zijn!

Ik heb verder niet enorm veel verstand van harde schijven en heb daarom geen hele grafieken en een hele rits aan getallen voor jullie, maar een HD Tune screenshot mag natuurlijk niet ontbreken en die zit er dus ook wel bij. Ik probeer de getalletjes e.d. te compenseren met mooie foto’s. ;) Ook wil ik even vermelden dat ik in het bezit ben van Samsungs F1 1Tb schijven en het leek me wel mooi om die als referentie te gebruiken (er zijn vast wel geïnteresseerden), dus die naam vind je vaak terug in de review!

Prestaties - zeer goed

De prestaties zijn ronduit goed te noemen. Hij doet wel onder voor een Samsung F1 (1Tb), maar dat is niet heel verrassend aangezien het toerentaal met 5400rpm een stuk lager ligt dan van de schijven van Samsung. Maar door de vier platters van elk 500Gb komt hij redelijk in de buurt van de F1 en daarom voor opslag dus uitermate geschikt.

Hieronder zie je een screenshot van HD Tune, waarbij ik na de installatie niet aan de settings heb gezeten dus die zijn gewoon standaard. Ik ben zo vrij geweest om de twee screenshots even over elkaar heen te soepen zodat het wat meer duidelijk is hoe snel de schijf van WD is in tegenstelling tot de F1 serie van Samsung.

Tijdens het kopiëren van mijn bestanden van één van de Samsungs naar de nieuwe schijf, startte het met een 60 tot 65Mb per seconde. Maar later zag ik dat hij op een stabiele 80Mb/s zat. Toen hij klaar was en ik later weer iets kopieerde liepen de waarden zelfs op tot 88Mb/s. Niet echt van belang bij een opslagschijf, maar zeker niet onaardig!

Featureset - goed

Je krijgt alleen een harde schijf opgestuurd. Het is een 2Tb schijf, maar in werkelijkheid krijg je 1.81Tb tot je beschikking. Ik had het verschil niet zo groot verwacht, maar vind het niet echt een minpunt. Ik geef hier niet de volle punten, maar toch zeker niet onaardig. Want een grote partitie was immers wat ik wilde. En die heb ik gekregen.

Betrouwbaarheid - geen mening

Betrouwbaarheid kan ik nog niet veel over zeggen aangezien ik de schijf nog maar een paar dagen in gebruik heb. Daarom heb ik die open gelaten. Wel had ik direct het ‘gevoel’ dat het wel goed zat zodra ik hem had geïnstalleerd en de prestaties goed waren.

Compatibiliteit - goed

Compatibiliteit, hmm. Het is gewoon een SATA2 schijf dus wat dat betreft past hij eigenlijk in ieder bijtijds systeem. Mijn Lian Li heeft een hot-swappable HDD cages, dus de installatie was vliegensvlug gebeurd. Ik moest wel opnieuw instellen in het BIOS dat de Raptor mijn primaire schijf was, dus ik keek eerst even vreemd op toen hij niet direct Windows laadde. Maar eenmaal opgelost kwam ik natuurlijk prima terecht op mijn bureaublad waarbij ik de melding kreeg dat er een stuurapparaat werd geïnstalleerd en binnen een paar seconden herkende Vista de harde schijf en kon ik in Schijfbeheer (Start > Computer > rechtermuisknop > Beheer > Schijfbeheer) aan de slag!

Ondersteuning - goed

Er wordt 3 jaar carry-in garantie aangeboden door Western Digital. Verder wordt er niks bij geleverd. Ik kreeg alleen de harde schijf opgestuurd. Hij was wel iets anders verpakt dan ik had verwacht, maar hij doet het prima dus dat is allemaal dik in orde. Inpakmethode zie je op de foto, het zat met plastic aan het karton bevestigd maar niet minder stevig dan in het welbekende plastieken bakje.

Geluidsproductie - zeer laag

Hierover ben ik tevreden. De Samsungs maken meer ‘lawaai’, dat wil zeggen; ik heb mijn oor even naast de schijven gehad en toen klonken de Samsungs luider dan de nieuwe schijf van WD. Dus de schijf is prima geschikt voor bijvoorbeeld een Media Centre, want die hoor je echt niet boven je andere componenten uit. Zelf is het luidruchtigste onderdeel in mijn systeem de videokaart (HD4870X2) en kan dus echt de schijf van WD niet horen.

Warmteproductie - acceptabel

Nou hier was ik wel even verbaasd. Want ik had eigenlijk temperaturen á la Samsung F1 verwacht, maar hij ligt even hoog als mijn Raptor, namelijk zo rond de 30 á 34 graden. Terwijl de eerder genoemden op 23 á 25 graden zitten. De schijven worden gekoeld door twee 120mm fans. Tijdens de test en het overzetten van mijn bestanden (films) op de schijf bleef hij stabiel op 34 graden en op het moment van schrijven wordt er dus niets gevraagd van de schijf en is hij 31 graden. Maar het verwarmt mijn systeem niet op dusdanige wijze dat het interessant is om hier nog aandacht aan te besteden. Daar draagt de HD4870X2 wel zorg voor. ;) Toch vraag ik me af, hij moet zuiniger zijn dan de Samsungs maar is toch warmer? :S

Prijs - voldoende

Zoals gezegd aan het begin van deze review, de huidige prijs ligt hoog. Ik kon hem gelukkig goedkoper krijgen en voor de prijs die ik er voor betaald heb krijg je toch een heel mooi product terug mijn inziens. Ik baseer mijn beoordeling dan ook op de door mij betaalde prijs.

Conclusie - goed

Om even de draad op te pakken bij de vorige alinea, je haalt een heel mooi product in huis wanneer je deze schijf besteld. Hij doet nauwelijks onder voor een 1Tb schijf van Samsung en is als je weinig ruimte hebt in je kast of je wilt gewoon een grote partitie zonder gezeur met RAID configuratie echt een uitkomst. Qua betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen zoals eerder vermeld, maar ik denk dat 'het wel goed zit'. Mocht ik het verkeerd hebben dan ben ik mijn film verzameling kwijt. ;)

Heb jij ook een WD Green WD20EADS, 2TB?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Weinig verrassende bevindingen dus. Mooi dat je tevreden bent met je schijf. Ikzelf heb de 1TB versie en heb me bij die ook wel een beetje verbaasd over de warmte-ontwikkeling. Ik dacht dat de Green series als bijkomend voordeel van hun zuinigheid ook een lage warmte-productie hadden. Maar 34 graden is niet laag, maar gewoon gemiddeld volgens mij.
Nette review trouwens :)
Apart. Mijn 1,5 TB Green schijf wordt 33 graden maar in de kast waar die in zit zijn geen ventilatoren aanwezig.
En ik dacht dat ik al een grote schijf had met 1 TB :p

Maar even serieus, ik had dan liever 3x een 1 TB schijf gekocht, heeft misschien wat meer lawaai, maar is even duur als dit, en heeft dan ook 1 TB meer opslag.

En 32 graden is echt niet warm voor een harde schijf hoor, die 24 graden wil ik zelfs wel te koud noemen (ja dat kan ook). Weet nog wel dat ik ergens gelezen had dat tussen de 30 en 40 graden ze het langst meegaan.
En ze worden natuurlijk niet alleen warm door hoeveel watt erin gaat, zit van alles wat beweegt en dat maakt ook warmte, ook zitten er bij sommige een slechte afvoer van warmte.
Het ging er dus om dat ik niet met RAID wilde werken om één grote partitie te maken. Daarom heb ik voor deze 2Tb schijf gekozen. Maakte voor mij het indelen van partities veel gemakkelijker!

En ik zat te twijfelen of ik de warmteproductie nog een punt meer zou geven, maar heb het uiteindelijk gewoon maar zo gelaten. Ik had iets koeler verwacht, that's all. En het 30/40 graden verhaal i.c.m. de levensduur klinkt mij ook wel bekend in de oren ja. ;)
Je kunt toch ook partities maken op een schijven die in RAID staan? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Ik wilde -zoals gezegd- dus niet met RAID werken, geen ervaring mee en op deze manier is het simpeler. :)
Was je ook niet bereid om het te leren? Raar... Nouja het is jouw geld... als je genoegen neemt met minder voor een hogere prijs.
Het lawaai neemt toen, temperatuur, energie verbruik en het gedonder met raid/meerdere aansluitingen en het partitioneren daarvan.

Ik zou ook gaan voor een maal de 2TB versie ipv 3x de 1TB. de 2x 1TB oplossing zou ik dan (als het prijs verschil groot genoeg is) nog een betere oplossing vinden.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 20 maart 2009 10:06]

Nette review, en ook leuk gemaakt, dat van dat HD tune. Ik heb alleen 1 vraag :) trilt de schijf erg als deze draait (misschien kan je dit merken door resonantie in de kast)?

[Reactie gewijzigd door Goldenflame op 18 maart 2009 17:00]

Nee, geen trillen opgemerkt. Heb mijn handen er nog wel even opgehouden, maar kon niets vernemen.
Mooie review. Ik heb zelf een erg goed vergelijkbare situatie meegemaakt: eerst een samsung spinpoint van 1tb, en nu die vol was deze schijf erbij. Met name de samsung was nog aardig te horen bij het downloaden van meerdere torrents tegelijkertijd, en de silentmaxx hdd cooler kon dat niet helemaal wegwerken. De WD is echter helemaal niet te horen voor mij. Ook mijn metingen met hd tune komen overeen met de jouwe.
Temperatuur is vrij aardig bij mij, rond de 28 graden, maar daar hebben de hdd coolers natuurlijk invloed op.
Overigens vond ik de schijf ontzettend zwaar. Dat was natuurlijk te verwachten :)
Mooie review. Schrok van de prestaties van deze schijf, die zijn toch sterk beneden het gemiddelde (tov bestaande 7200rpm 1 a 1,5 GB schijven). Vindt je bevindingen met deze schijf wel erg positief. Te positief. Prijs en prestaties zijn gewoon slecht tot matig vind ik persoonlijk. Ook is de temperatuur voor een 5400 rpm schijf met 4 platters hoog, en dus slecht tot matig. Maar dat kan aan de temperatuur van de kast liggen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 18 maart 2009 02:47]

Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe hoog je de lat legt. In mijn geval dus een stuk lager dan de jouwe. Ik ben in ieder geval tevreden. :)

De temperatuur in de kast is trouwens rond hetzelfde, ook in de 30 ongeveer.

[Reactie gewijzigd door Markicks op 18 maart 2009 09:07]

Mooie review! Ik heb deze schijf ook pasgeleden aangeschaft (helaas tegen het duurdere tarief), maar hij was iedere cent waard.

Jammergenoeg kan ik niet makkelijk goede metingen uitvoeren op de schijf omdat hij in mijn HTPC geschroefd zit. Dat systeem is niet het beste platform voor tests (ik haal bijvoorbeeld maar 50 MB/s uit de schijf bij een kopieeractie van een andere disc).

Wel is een HTPC waar deze disk als dataschijf uitblinkt. Het verbruik is laag en hoge snelheid is niet nodig om een film van te kijken. De grootste restrictie van HTPCs is over het algemeen het beperkte aanbod van ruimte om de schijf in te monteren. Hierin is deze schijf de onbetwiste koning: de meeste GB per CM3.

Hoe heb je trouwens de temperatuur gemeten? Interne temperatuursensors kun je niet vertrouwen. De locatie, kwaliteit, calibratie en correcte ondersteuning door het meetprogramma maken deze waardes totaal niet betrouwbaar als absoluut getal, enkel als verschil indicatie ("Is de schijf nu warmer als 10 minuten geleden of kouder?").
Het opgenomen vermogen van deze schijf suggereerd namelijk dat de temperatuur lager zou moeten liggen. De enige uitleg zie ik kan bedenken (naast het gebruik van de interne sensor) is dat de behuizing eigenlijk totaal geen ventilatie mogelijkheden heeft. Door de grote capaciteit is zowel de onderkant als de bovenkant van de disk bijna geheel vlak (wat niet bevordelijk is voor de warmteafgifte en dus resulteerd in een hogere temperatuur met hetzelfde opgenomen vermogen).
Hm, daar houd je wel een leuke theorie op na. Misschien is dat wel zo, geen idee. Ik heb de temperaturen gemeten met Everest en Speedfan. Beide programma's gaven hetzelfde aan.
Ik heb deze harde schijf sinds vandaag ook in mijn bezit. Bij het overzetten van mijn bestanden van een WD 1TB harde schijf (WD10EACS) naar deze nieuwe schijf komt de snelheid niet boven de 31MB/sec uit. Ligt dat dan aan mij(n) PC?

Verder ben ik het helemaal eens met de review!
Vanaf welke andere schijf kopieer je de bestanden? Laat je maar één kopieer actie tegelijkertijd lopen?
En welke virusscanner heb je? Dat wil ook nog wel eens performance kosten ...
Ik gebruik BitDefender Antivirus 2008
Ik kopieer dus vanaf de WD Caviar Green 1TB (WD10EACS) naar deze nieuwe. En dat is het enige wat mijn PC aan het doen is (dus maar 1 kopieer actie)..
Kvind het zeker een mooie review, ik wou nog wel even uitleggen waarom een 2TB maar 1,8TiB is. die ene "i" doet ut uhm. windows geeft Gibibytes weer, 1 Gibibyte is 1,024 Gigabyte. een Gigabyte is maar 1000 megabytes, terwijl een Gebibyte 1024 mebibytes is... oke wikipedia kan het beter uitlegen.

punt is: 2TB=1,8TiB zoals jij dus zag ;)

Vond het trouwens een erg uitgebreide review, tzijn mooie schijfjes, maar 260 euro voor een schijfje waar ik bijna 3TB voor kan kopen... het word nodig tijd voor concurentie.

Ray076NL
Mooie review!

Wat een de klok horen luiden verhaal....;)

Aangezien een computer werkt met transistoren die schakelen, zijn er twee posities: aan (hoog,1) of uit (laag, 0).

bit en byte:
Een bit is de kleinste eenheid in het binair (=2-tallig) stelsel.
Een byte = 8 bits
Elke bit in een byte vertegenwoordigd een waarde en dit loopt op met een macht van twee:
binair =2-tallig
decimaal =10-tallig

Binair naar decimaal:
0000 0001 = 2^0 = 1
0000 0010 = 2^1 = 2
0000 0100 = 2^2 = 4
0000 1000 = 2^3 = 8
0001 0000 = 2^4 = 16 (= 10 Hexadecimaal)
0010 0000 = 2^5 = 32 (= 20 Hexadecimaal)
0100 0000 = 2^6 = 64 (= 40 Hexadecimaal)
1000 0000 = 2^7 =128 (= 80 Hexadecimaal)

Vroegah, waren de computers, datatechnisch gezien behoorlijk beperkt. Om grote hoeveelheden data aan te duiden werden er voorvoegsels (prefixes) toegepast, zoals:

1 kilobyte = 2^10 = 1024 bytes
1 Megabyte = 2^20 = 1.048.576 bytes = 1024 kB
1 Gigabyte = 2^30 = 1.037.741.824 bytes = 1024 MB
etc.

Op een gegeven moment zijn uit marketingtechnische overweging bepaalde harddiskproducenten de SI-voorvoegsels gaan toepassen om grootte aan te duiden.

kilo= 10^3 = 1.000
mega=10^6 =1.000.000
giga= 10^9 =1.000.000.000
etc.

Andere producenten hebben dit overgenomen, hierdoor is de opgegeven 2TB (SI eenheid) = 2.000.000.000.000 byte = 1,818989404 TB (conventioneel, TiB huidig).

Om die continue contextwisselingen (decimale/binaire) te voorkomen, zijn in 1999 de binaire prefixen door de IEC geaccepteerd:

Bij de benaming van deze prefixen is uitgegaan van SI-prefixen (kilo, mega, giga, etc.), Alles na de eerste twee letters wordt vervangen door 'bi' , en in de korte aanduiding wordt er een 'i' toegevoegd, dus:

kibibyte (KiB) = 2^10 bytes
mebibyte (MiB)= 2^20 bytes
gibibyte (GiB) = 2^30 bytes
tebibyte (TiB) = 2 ^40 bytes
etc..

[Reactie gewijzigd door slb op 24 mei 2009 21:04]

Deze schijf heb ik ook in mijn bezit en ben er (nu) heel erg tevreden over.
De schijf is nu opgenomen in een Windows Vista Ultimate 64 machine en werkt als een trein.
Ik had hem gekocht voor mijn Home server (whs sp2) aangezien die vol begon te raken.
2x 1Tb WD voor OS en PC backups en 2x 1,5Tb WD voor film opslag.
Had nog 2 plekken over voor meer opslag en koos dus voor de 2tb green. Eenmaal aangesloten heb ik hem 4 weken getest en kreeg de 2Tb niet stabiel. Had 1,5tb aan films erop gezet en (backup uit de dbase) veel films afgespeeld. Tijdens de data erop zetten geen enkel probleem en afspelen van films ook niet. Echter na 1.. 2 dagen was de schijf niet leesbaar voor WHS SP 2. Een checkdisc was de enige mij bekende optie en resulteerde in een leesbare disc. Bij nader onderzoek bleek de disk dynamisch te zijn ipv een basic disc. (was me ook al opgevallen bij installatie echter zag ik toen het probleem nog niet). Windows ondersteund alleen met xp pro en vista ultimate deze soort van schijven. Als iemand hier meer ervaring mee heeft om ze toch onder WHS te krijgen hoor ik dat graag.

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities