Rollo

22 februari 2009 21:33, laatste update op 26 mei 2010 11:18, 4747 views

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Je zou bijna denken dat die er om gemaakt is
  • 55 euro tegenwoordig

Minpunten

• Core 1 Tempsensor zit vast op 47 graden
Algemene beoordeling Score: 5

Budget processor die makkelijk 4ghz haalt? Lees snel verder.

De aankoop
Afgelopen vrijdag heb ik een nieuw systeem gekocht met de intel e5200. Omdat er nog geen review van op tweakers.net stond besloot ik er 1tje te schrijven voor geintresseerden.
De E5xxx serie is de budget reeks van Intel en de e5200 is meteen het laagste(lees goedkoopste) model uit de e5xxx serie. Naast de e5200 zijn er namelijk ook de e5300 en e5400(respectievelijk 2,6 en 2,7ghz met 13 en 13,5 multi. Deze raad ik af, ze kosten duurder en hebben verder niks extra's).

Na getwijfeld te hebben tussen de e5200 en e5300 ben ik uiteindelijk toch maar voor de e5200 gegaan ivm bios ondersteuning van mijn (mATX)Gigabyte G31m-ES2L.

Ik heb hem voor 69 euro bij de alternate gekocht, echt een koopje. Hieronder wil ik jullie wat specs laten zien:
Specs
Multiplier: 12,5x
Core Speed: 2,5ghz
Stepping: M0
Standaard verbruik: 65w
VID: Mijn cpu had een VID van 1,2volt in de bios wat met Vdrop 1,16volt in windows was.

Eigenlijk is de E5200 gewoon een E8XXX cpu met minder cache en lagere snelheid. Hij staat er bekent om erg goed over te klokken, daarom heb ik hem eigenlijk ook gekocht.

Eerste minuten gebruik
Ik gebruik de e5200 met een G31m-ES2L moederbord, een HD4850 Toxic en GeIL black dragon 4gb 800mhz cs 4 geheugen. De cpu word gekoeld door een Zalman cu7000 led en de GPU door een Zalman vf900 Coolermaster GeminII. Besturingssysteem is Windows XP SP3.

Gelijk na het inbouwen van het systeem in mijn TT lanbox lite overgeklokt naar 3,00ghz(300*10) op het standaard voltage van 1,16 volt. Daarmee draaide Crysis prima op 1280*1024, 2AA en voor de rest alles high. Dat Windows ook snel aanvoelt en al die andere onzin geloven we natuurlijk wel en daar ga ik geen worden aan vuil maken(behalve deze ene zin dan).

Overklokken
zonder voltage increase kwam ik verder tot de 3,3ghz door de multipler op 11,5 en de FSB op 300 te zetten. Dit werkte stabiel maar zodra ik de 3,45ghz probeerde wilde het systeem niet eens meer in windows boote, zelfs door 1,36 vcore in de bios te zetten boote die gewoon niet.

Erna boote ik weer op de 3,3ghz met vcore 1,36 ingesteld, keek in Windows naar CPU-Z en zag tot mijn verbazing nog steeds 1,16 volt als vcore staan. In het bios van mijn moederbord werkte heel de vcore functie dus gewoon niet.

Na een biosflash van het moederbord naar versie F8 werkte de voltage-settings gelukkig wel(Dus als er meer mensen met dit moederbord zijn en aan de haal willen met overclocken, flash de bios dus naar versie F8) en ben ik uiteindelijk op 3,75ghz gekomen(12,5*300) op 1,34 vcore. Het geheugen heb ik ook overgeclockt naar 1000mhz 5-5-5-15(2.15v).
Hierboven zie je dus duidelijk dat het een Wolfdale-core betreft.

4Ghz
De 4ghz(!) Heb ik gehaald op 1,408 vcore maar dan werden de tempraturen en Vcore erg hoog voor dagelijks gebruik (81graden in realtemp3.0 tijdens Intel-burntest), Superpi mod 1.5 vloog voorbij in 14seconden.

Benchmarks
Hier een paar benchmarks die ik uitgevoerd heb, vooral met het oog op spelletjes, omdat dat vooral mijn interesse was bij het kopen van deze processor.

3dmark06(1280*1024)@3,15ghz:
10995 punten.

3dmark06(1280*1024)@3,75ghz:
13624 punten. (cpu-score: 3333)

Supermod 1.5 1M @ 4000.3mhz
14.297sec. (zie screenshots)

Omdat GTA IV toch best wel cpu afhankelijk is hier de benchmark van mijn systeem met de e5200 op 3,75ghz en het memory op 1000mhz 5-5-5-15.
Statistics
Average FPS: 48.49
Duration: 36.98 sec
CPU Usage: 89%
System memory usage: 44%
Video memory usage: 69%

Graphics Settings
Video Mode: 1280 x 1024 (60 Hz)
Texture Quality: Medium

Video Driver version: 6.14.10.6912
Audio Adapter: Realtek HD Audio output
Intel Pentium III Xeon-processor

File ID: benchmark.cli

Prima te spelen dus. Nu moet ik wel melden dat sinds ik op 1920 bij 1080(nieuw scherm gekocht) speelt het geheel wat minder vloeiend loopt, volgens de benchmark nog wel 45fps.

Prijs, overclocken, toppertje dus. Ik kan degene van jullie met een klein budget en niet bang zijn voor wat overclocken echt aanraden.

Ik kan ook het Gigabyte G31m-ES2L moederbord aanraden voor de mATX/Lanbox kasten. Hij heeft echt genoeg overclock mogelijkheden in de bios, zoals allerlei ramdividers, voltages, fsb en multipliersettings in tegenstelling tot veel andere mAtx borden en kost bovendien maar 55 euro.

Ook het 4GB GeIL Black Dragon setje(2x2GB)(800mhz 4-4-4-12) klokt prima over en loopt stabiel op 1000mhz 5-5-5-15. Meer heb ik gewoonweg niet geprobeerd maar het zou heel goed kunnen dat die 1066mhz ook haalt.]

• Gigabyte G31m-ES2L(mATX)
  • GB GeIL Black Dragon setje(2x2GB)(800mhz 4-4-4-12)
  • Sapphire HD4850 Toxic + Zalman vf900
  • Coolermaster GeminII
  • Lanbox Lite, Black, Window
  • Windows XP

GTA is goed te spelen op een lagere resolutie maar bij hogere resoluties zal er aanzienlijk meer processing power nodig zijn. Quadcore is geen overbodige luxe bij 1920x1200. :)
Klopt denk ik niet helemaal.. hij speelt maar net goed op mijn Phenom II 940 @ stock in combinatie met een MSI 4830 @ 725 / 2100 MHz effectief. Maar dan denk ik toch echt wel dat de videokaart de zwakste schakel is.. verder geen idee wat de CPU load tijdens het gamen is. (24" scherm 1920*1200)

Mijn 3DMark06 score ligt op stock-cpu-snelheid + overgeclockte GPU (725 / 2100 MHz) ongeveer even hoog (1000 punten hoger ongeveer). Met andere woorden, waarschijnlijk kan GTA IV @ 1920*1200 wel op zijn PC spelen, gezien ik alles op zijn hoogst draai.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 22 februari 2009 23:16]

Mijn videokaart uit deze revieuw draaide al op 675/2200 mhz vanuit de doos. Schijnt dat die toxic dingen 725/2400mhz moeten kunnen maar heb het nog niet geprobeerd. Ben te druk bezig geweest met die CPU omdat die denk toch wel de bottleneck is voor een HD4850 in sommige gevallen.
Niets is 'moeten kunnen', dat kan gewoon niet, het is en blijft een chip. De ene chip is gewoon beter dan de andere. Je kunt niet over een bepaalde chip zeggen "die haalt een 100% overclock". Je kunt wel zeggen dat ze over het algemeen een goede overclock halen.

Als ik vragen mag, waarmee heb je dat gemeten, die benchmark van GTA IV?

@ onder
Weet ik ook wel.. maar je snapt hopelijk toch ook wel wat ik bedoel?

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 23 februari 2009 16:14]

'Alle' e5200 halen over het algemeen 3,6ghz. Zie Google :) Zoek voor de grap maar is naar: e5200 4 ghz. Je krijgt dan echt een hele berg bekende websites voor de tweakers denk ik met allerlei resultaten. Iemand met een e5400@stikstof heeft zelfs 5,5ghz gehaald(1.7vcore dacht ik).

Zie hier:

Het schijnt meer een regel dan een uitzondering te zijn dat die dingen ver boven de 3.6ghz klokken, mede dankzij de hoge multiplier, immers een 10mhz verhoging in de FSB betekent een verhoging van 125mhz op de cpu ;)

Ik hoop hiermee duidelijk gemaakt te hebben dat het niet toevallig 1 goede chip was die ik heb, maar dat eigenlijk de hele e5xxx super overclockt.

De benchmark heb ik gedaan met de ingame-benchmark optie in het graphics menu. Ik weet dat dat mischien niet representatief is voor de 'echte' in-game experience, maar het kan wel een leuke indicatie geven. Op 3,3ghz haalde ik trouwens 37fps in diezelfde benchmark.

@boven; sorry ik dacht dat je het over de cpu had ;)

[Reactie gewijzigd door Rollo op 24 februari 2009 13:08]

Dat is het vaak wel, zeker bij GTA IV!

En dat durf ik te zeggen, met een core i7 920 @4Ghz. Heb het ook gespeelt met een e8400@4Ghz en het maakt gevoelsmatig geen ruk uit en in FPS gemiddelt 2FPS op zo rond de 60.

Dan heb ik de geheugenlock in het spel er nog uit gesloopt! (alles op max!).
Ah oke, dacht dat met hogere resoluties je videokaart belangrijkere werd en dat die cpu verder een beetje gelijk bleef.

Mijn monitor ondersteunt helaas maar 1280*1024 max dus heb dat nog niet kunnen testen op hogere resolutie ;)
Hoe lang heb je ze gestressed met de Intel Burn In test?
Mijn chipje haalt ook 3,75GHz op 1,344V, maar dan hij faalt elke stresstest (2x Orthos, 2x OCCT en 2x Intel Burn test geprobeerd). In Windows lijkt hij echter stabiel (geen BSOD oid). Ik ga in ieder geval het voltage nog een tikje omhoog gooien, stressed komt hij nog steeds niet boven de 60C onder mijn Scythe Mugen :) (in een kast met erg slechte airflow).

Edit:
De 4ghz(!) Heb ik gehaald op 1,4008 vcore maar dan werden de tempraturen en Vcore erg hoog voor dagelijks gebruik
Volgens de screenshot is het 1,408 ;).

[Reactie gewijzigd door Malantur op 23 februari 2009 11:41]

In cpu-z staat die op 1,344 volt, maar in de bios staat die ingesteld op ~1,38 volt. Op 1.35 volt(bios) kreeg ik ook errors met Intelburntest.

Wat was de VID van jou chip?

Met een betere koeler zou de mijne ook 60 graden worden, ik zit alleen met een erg krappe behuizing(Lanbox Lite) en de maximale hoogte van een koeler die daar in kan is ongeveer 10 cm...

Typo van die 1,408 ff gefixt. ;).

[Reactie gewijzigd door Rollo op 23 februari 2009 13:02]

Mijn VID is 1,1750V volgens Core Temp.
Ondertussen heb ik in de BIOS iets van 1,37V ingesteld, maar in Windows gaf dan idle 1,334V, hetzelfde als 1,35V in de BIOS...
Dus nu 3,6GHz op 1,35V in de BIOS, stressed bleef er nog 1,328V van over. Ondertussen toch wel 6 uur stabiel.
Misschien dat ik nog wel een 1,38V in de BIOS probeer met 3,75GHz, anders blijf ik bij 3,6GHz voor 24/7 gebruik.
Ik heb deze overclock ook even gepost in het [OC] Pentium Dual Core E5200-topic :)
Toffe revieuw hoor.En dat geheugen werkt ook lekker mee.
Volgens mij heb jij een bad sample of ik een Golden sample.
Ik ben zelf een review over deze aan het schrijven nu.
en ik zeg je 3437MHz op 1,2V meteen vdrop van 1,192V :9~ O+
ik weet niet of de vdrop door het mobo of de cpu wordt bepaalt, maar op 3,45 was voor mijn niet haalbaar op 1.16, misschien op 1.92 wel, kzou is kijken ;)

als de vdrop door het moederbord word bepaalt zou dat wel kunnen aangezien dit geen asus q5pro is maar een goedkoop matx lor.