Hoofdcategorieën
Device Settings

Poll

Software bundelen

Google bundelt sinds kort zijn Chrome-browser met Real Player, terwijl steeds meer software-aanbieders programma's van derde partijen aan hun installatiebestanden toevoegen. Een goede ontwikkeling?

Nee, ik wil uitsluitend binnenhalen en installeren wat ik nodig heb
80,7%
Ja, mits die extra software nuttig en optioneel is
10,1%
Nee, bundeling wordt vooral door software-monopolisten toegepast
7,5%
Ja, het is een noodzakelijke inkomstenbron voor veel ontwikkelaars
1,8%

Aantal stemmen: 7.970. Deelname gesloten op 28-03-2009 10:16. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties

«  1  2  »

Ik heb niet veel problemen met gebundelde software. Wel moet er duidelijk een optie zijn om het niet te installeren.

Als je dan een beetje oplet tijdens installaties, krijg je niks ongewenst mee

Helemaal mee eens. Gewoon opletten tijdens installatie.

Het moet echter niet zo worden dat je een browser wilt downloaden, maar door de bundeling een bestand moet binnen halen dat buiten proportie groot is.

"Gewoon opletten tijdens installatie.".

Ik ken uit ervaring dat veel mensen dit (onbewust) niet doen. Mensen die er minder verstand van hebben of op goed vertrouwen installeren wat ze downloaden.

Zo wordt er bijvoorbeeld bij veel programma's ook allemaal toolbars en rotzooi bij geïnstalleerd terwijl er heel sneaky ergens eens vinkje zit bij "geavanceerde instellingen" die dit uitschakelt.

Nee, reclame is prima naar een download: "Probeer ook X en Y!", maar dit in je installatie proppen krijg je alleen maar irritaties van.

Nee, bundeling wordt vooral door software-monopolisten toegepast
Dat is sowieso niet waar. Volgens mij is het SUN Java waar Open Office bij zit bijvoorbeeld.

En SUN is geen monopolist? Denk daar even over na.

Da's eigen software, dat is het verschil vergeleken met de poll over Google en Realplayer. Dan kunnen we ook een poll opstarten over of Microsoft ook directx moet voorinstalleren. Kunt erop wachten dat bijv. Silverlight (tegenhanger van Adobe Flash) in win7 wordt meegeïnstalleerd.
Edit: @roy-t
True, niet een goed voorbeeld die ik gaf. MS is een van de bedrijven die dat niet nodig heeft, reclame inkomsten uit het bundelen van software van 3rd parties.
Silverlight stond los van m'n verhaal trouwens, dat wist ik niet eens dat het directx nodig had. Maar waar nu zo om geëmmerd wordt over IE in Windows, dat zie ik weer gebeuren met Silverlight.

[Reactie gewijzigd door Grrmbl op maandag 9 maart 2009 17:42]


DirectX is een ondersteunigs lib, nou niet iets waar je reclame voor maakt maar gewoon een required component voor de windows versie van Silverlight.

Dat is net zoiets als zeggen dat bij de installatie van een game ook de levels worden geinstalleerd :).

MS is trouwens heel netjes qua vinkjes, veel vinkjes staan vaak uit (zoals de vinkjes over informatie over het gebruik verzenden) en extra required components (zoals het .Net framework en DirectX) worden meestal pas gedownload als je ze nodig hebt tijdens installatie (en je hebt dus een kleinere download als je ze al had).

Ook zie ik MS bij de installatie van Office of Internet Explorer nog niet vragen of je ook MSN wilt installeren. (Wel is bij het Windows Live pakket een set vinkjes beschikbaar met "ook installeren" maar die staan standaard uit).

Sterker nog bij de installatie van IE7/8 wordt je gevraagd welke search provider je wilt en niet gewoon door een vinkje "gebruik windows live search" maar netjes een hele lijst met providers.

Zolang het goede software is, en de keuze je expliciet aangeboden wordt heb ik er geen problemen mee. Ik snap echter wel dat mensen met wat minder gevoel met computer al snel gewoon maar alles installeren. (toolbartje hier, toolbartje daar...)

Het is voor bedrijven waarschijnlijk erg lucratief om te bundelen, laat ze lekker; zolang het maar knappe software is!

Wat is "goede" software. Dan krijg je uiteraard weer het WC Eend verhaal....

Inderdaad ja,
Je ziet vaak mensen die gewoon next, next, next... klikken om er vervolgens achter te komen dat er een hele zooi vage toolbars en een andere startpagina is geïnstaleerd.
Ik vind ook dat er best wat bij het software pakket mag zitten mits het nuttig is en optioneel aanklikbaar.

Nog beter zou zijn dat de optionele softwere standaard niet is aangevinkt maar dat je zelf nog even een keus kunt maken.
Maar ja dat zal wel nooit gebeuren omdat er natuurlijk betaald word om extra programma's toe te voegen aan het installatie programma.

Als het iets toevoegt aan het geen dat je aan het installeren bent is het zeker welkom.

Op dat laatste zeg ik ja, maar dan met de extra software optie niet standaard aangevinkt (ofwel niet standaard meeïnstalleren).

Ach ik installeer alles met aptitude install <package> en dus heb ik geen last van gemene stapjes in installatiewizards. En ik kan direct zien welke eventueel andere pakketten meekomen. En dan als bonus ook nog eens geen vervelende update managers per programma/softwarefabrikant. :)

Helemaal mee eens, ik vind het prettig als mijn distributie er voor zorgt dat er een redelijke set software standaard geinstalleerd is, en dat andere software makkelijk te installeren is. Als ik een andere set defaults wil, of ik ben niet tevreden met de snelheid waarmee nieuwe software voor mij beschikbaar komt, kan ik gewoon overstappen naar een andere distributie.

Dat proces gaat perfect als het vrije software is, of in ieder geval vrij distribueerbaar, en t gaat nog steeds vrij aardig als het restricted software is.

Ach, zolang het standaard uit gevinkt is heb ik er geen probleem mee. Als het relevante software is kan het zelfs handig zijn. Al moet ik toegeven dat ik zo'n geval nog niet ben tegengekomen.

Ik mis toch een belangrijke opmerking, het moet wel duidelijk zijn dat het in 9 van de 10 gevallen om gratis software gaat... dat maakt het mijn inziens toch ff iets anders dan wanneer je betaald hebt voor software... een beetje onderscheid is hierin wel terecht denk ik. Je haalt de software gratis binnen, dat er dan een poging wordt gedaan om je een ander stukje gratis software aan te smeren, tja... voor niets gaat de zon op ;)

[Reactie gewijzigd door MicGlou op zaterdag 7 maart 2009 13:01]


Snel ik moet even een PDF'je lezen, geen zin om dan nog 50mb extra te downloaden om ook muziek af te kunnen spelen (bijvoorbeeld).

Eventjes goed opletten dan als je wat installeert :) In het verleden werd het wel eens ongevraagd mee geinstalleerd, maar dat kom je tegenwoordig eigenlijk niet meer tegen. Dus even niet tè snel zijn en vervelende extra's tijdens de installatie even uitvinken ;) Je kan de software toch niet de schuld geven dat je zomaar doorklikt en niet oplet wat je installeert... (serial-clicker? :p)

zolang het goede software is is er niets aan de hand. En het moet standaard uitgevinkt zijn. zodat als je drie keer achter elkaar op next drukt niet meteen je hele computer vol zit met zooi.

Helemaal mee eens. Op zich geen probleem als het maar standaard staat uitgevinkt en ook dat het duidelijk wordt aangegeven dat je iets anders installeert. Vaak wordt het met erg kleine letters aangegeven dat je de 'extra software' installeert. Het komt bij mij toch wel erg geniepig over dat het niet duidelijk wordt aangegeven. Ik ben er nu bedacht op maar niet iedereen is dat. Zeker in het begin niet.

Jammer is wel dat je nu zo op moet letten terwijl je dingen installeert, vroeger was het licentie accepteren, next next next next ... en dan ff koffie drinken. Accept, lees lees next lees lees vink vink lees, vink vink next next next (weet u het zeker?) ja! ... en dan is de koffie al koud!

Wie klikt er nou 3x achter elkaar op Next zonder te kijken wat de meldingen zijn? Dat is oerdom pc-gedrag. Van zulke stommiteiten maken ze nou juist gebruik. Misschien mis je zo wel hele belangrijke installatie opties... omdat jijzelf geen zin hebt (misschien te lui) om te kijken wat je doet, moet je dit niet in de schoenen van de ontwikkelaar duwen. De hand in eigen boezem steken mag ook wel eens...

Waarom is er geen optie om het geen ontwikkeling te vinden? Ik geef niet zoveel om wat mensen me proberen aan te smeren tijdens het installen, en zover ik weet gaat het al jaren zo. Hoelang krijg je al geen openoffice bij je java als je niet uitkijkt? Hoelang krijg je al geen itunes bij je quicktime als je niet oplet?

Ze mogen bundelen wat ze willen als ze er beter van worden, maar erg innovatief is het niet.

Hoelang krijg je al geen openoffice bij je java als je niet uitkijkt?
Niet zo lang dacht ik, volgens mij zijn ze vorig jaar pas met dat gedonder begonnen.
Ik vindt het in het geval van Openoffice trouwens wel een erg slecht idee, da's namelijk niet echt een kleine download.

Inderdaad.
Aan de ene kant ben ik voor, mits het optioneel is en het extra pakket een extaatjes/uitbreiding is (en geen reclame/spyware ;) ).

Maar aan de andere kant, als het tooltje dat ik wil 5 MB groot is, en hij heeft een 'aanbevolen' pakket erbij van ~20MB dan zou ik het liever niet willen.

Zoals Google Chrome en Realplayer. Wat voor meerwaarde biedt Realplayer t.o.v. mijn al geinstalleerde mediaplayers :?
(en afgaand op de vroegere :? real-player bloatware, krijg ik daar spyware en een 'bling, kijk mij nou' pakket 'kado' :?
Ik wil alleen paketten die iets extra's bieden, een handigheidje. Geen reclame programma's die bij de helft van de opties zegt; 'koop het echte pakket', of waar ik niets aan heb. :(

Zoals Google Chrome en Realplayer. Wat voor meerwaarde biedt Realplayer t.o.v. mijn al geinstalleerde mediaplayers
Niets, maar het gaat erom dat Chrome wordt geleverd bij RealPlayer. Oftewel, je kiest ervoor om RealPlayer te downloaden, en daar zit dan Chrome bij.

Maar dat is wel echt compleet idioot, wat heeft OOo nu met java te maken? En java is een support lib terwijl OOo een complete office applicatie is. Je wilt toch niet je 20MB java installer downloaden om dan ook maar meteen 250MB aan OOo files erbij te pakken :(

Ik heb gestemd voor "Nee, ik wil uitsluitend binnenhalen en installeren wat ik nodig heb ".

Ik wordt telkens weer geconfronteerd met het icoontje Free WoW als ik Ati CCC installeer en ook bij de installatie van java telkens weer OpenOffice.

Hoevaak ik niet "google toolbar installeren" heb moeten afvinken of bij de installatie van Winamp *gratis mp3's" op mn desktop had.

Ik zeg kappen met het bundelen van software!

OpenOffice.org zit trouwens niet gebundeld met de JRE of JDK, er wordt alleen reclame voor gemaakt. Ook is het niet echt een "derde partij" aangezien Sun een groot belang heeft in beiden.

Enige wat ik nog acceptabel vind is een kort reclame-tekstje over de software en een (default uitgeschakeld!!) vinkje om die software ook daadwerkelijk te installeren. En dan het liefst in hetzelfde schermpje als de installer van het eigenlijke programma, en niet een aparte tussenpagina in de installer (waarbij je dus weer extra op next moet klikken).

Ongevraagd, of verkapt cq. default aangevinkt installeren vind ik echt not done. Programma's als Apple iTunes en Google Chrome dalen daarom bij mij ook alleen maar in aanzien..
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011