Hoofdcategorieën
Device Settings

Poll

Snelheidsbeperking voor tieners in auto

Ford gaat volgend jaar een groot aantal auto's voorzien van een chipsleutel die de maximumsnelheid van bestuurders kan beperken. Deze Mykey-feature is vooral bedoeld om auto-ongelukken onder tieners terug te dringen. Vind je dit een goede ontwikkeling?

Nee, als je je rijbewijs hebt, hoor je verantwoordelijk te kunnen rijden
42,7%
Ja, als dat het aantal verkeersdoden onder tieners doet afnemen
28,3%
Ja, dat zal de snotneuzen leren
14,7%
Nee, snelheidsbegrenzing kan juist ongelukken veroorzaken
14,3%

Aantal stemmen: 12.534. Deelname gesloten op 28-10-2008 14:27. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties

«  1  2  3  4  »

Hoe willen ze dit gaan implementeren? Dat je overal maximaal 30 mag? Lekker makkelijk op de snelweg :X.

Hier zou dan een soort GPS systeem aan vast moeten zitten dat je op de buitenweg dan maximaal 80 km/h kan, als dat daar de maximaal toegestane snelheid is.

Ik vind dat ze dat punten systeem nog maar eens een tandje strakker moeten zetten.
Zowiezo is dit een taak voor de overheid en niet voor autofabrikanten. Laat deze zich maar concenteren op het zuiniger en schoner maken van de auto's.

Als je het bijbehorende artikel had gelezen had je kunnen weten dat de standaardbegrenzing staat op 80mph, terwijl de maximum snelheid op de snelwegen in de meeste staten in de VS 75mph of lager is (de enige uitzondering is een klein stukje van Texas waar je idd 80 mag). Dat zou hier dus overeenkomen met een begrenzing van 130 km/u. Is dat nou echt zo erg? Imho niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 8 oktober 2008 00:37]


Precies, grappig dat de poll hier aangeeft dat men verantwoordelijk moet kunnen rijden als het rijbewijs er is... in utopia wel ja. Dat een fabrikant zich daar echter mee moet bezighouden, dat is discutabel, maar onder verantwoord rijden valt ook gewoon het niet harder rijden dan toegestaan. Verder is een begrenzing niet eens het beste, eerder het keihard kunnen optrekken, bumperkleven en zigzaggend proberen sneller te zijn dan de file }:O net zo gevaarlijk. Oftewel, het probleem is veel uitgebreider dan slechts een beperking als deze, mar er wt mij betreft in, maar zal niet veel effect hebben.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op woensdag 8 oktober 2008 15:01]


Een begrenzing van 130 km/u gaat niets oplossen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het grootste deel van de ongeluken op de snelweg gebeurt. Het lijkt mij eerder dat dit op bochtige wegen buiten de bebouwde kom e.d gebeurt. Stel dat je met 80 tegen een boom knalt, dan is het game-over. Al begrens je een auto dus op 110, of zelfs 80km/h... je redt er niemand mee.

Wat ik me afvraag is of het aantal verkeersongelukken onder tieners dat veroorzaakt is door te snel rijden wel zo groot is (ten opzichte van dat van oudere bestuurders).

Bovendien: waarom zouden tieners niet te snel mogen rijden en als je ouder bent wel? Je hoort je sowieso aan de maximumsnelheden te houden die zijn opgelegd door de overheid. De rijschool waar je les hebt gehad had je hierin verantwoordelijk horen te maken.

Edit: ik zie net dat volgens het onderzoek van Ford er vooral ongelukken worden veroorzaakt door te hard rijden. Maar dat is, zoals ik het nu zie, alleen in Amerika gedaan. Daar is een rijschool geloof ik niet verplicht om je rijbewijs te mogen halen. Hoewel ik daar persoonlijk wat op tegen heb, valt in dit geval dus het overbrengen van die verantwoordelijkheid voor het niet te snel rijden bij degene die hun dan leert rijden, wat in veel gevallen de ouders zijn.

Rot voor je als je kind jouw auto om een boom parkeert, maar dan kom je wat mij betreft toch wel in aanmerking voor een Darwin-award. Jammer alleen dat in veel van zulke gevallen er nog andere betrokkenen bij zijn die er niets aan konden doen en ook zo de dood in worden gejaagd.

[Reactie gewijzigd door Bubbles op dinsdag 7 oktober 2008 16:10]


Exact! Weet je hoeveel opstoppingen, files, botsingen etc. hier gebeuren door o.a.: Geen richting aangeven, bumperkleven en invoegen zonder ook maar een krimp te geven en gewoon direct de linker rijbaan te kiezen. Of je inhalen en 3 meter voor je vol op de rem te gaan staan. 8)7 }:O Daar kan ik me erg kwaad over maken.
Daar heb ik persoonlijk ook meer last van dan de voorbijrazers. Alhoewel je bumperkleven natuurlijk kan zien als uiting van gedrag van die voorbijrazers...

Onnodig links rijden kan je ook zien als mensen die eigen rechter willen spelen en je op hun snelheid willen rijden.

Onnodig links rijden 3km voor je naar links moet omdat je bang bent dat je er niet meer tussen komt kun je ook zien als incompetentie.

Mensen geen ruimte geven omdat je vindt dat ze op dat punt niet horen te ritsen kun je ook zien als eigen rechter spelen c.q. kinderachtig gedrag.

En zo valt er over alle automobilisten wel wat te zeggen. Aan het eind van het verhaal is het punt nog steeds dat die dingen door mensen bestuurd worden. Sommige 16 jarigen hebben meer verantwoordelijkheids gevoel dan sommige andere mensen in de rest van hun leven zullen behalen.

Alhoewel het gedrag van individuen als zeer goed beschouwd kan worden komt het er aan het eind altijd op neer dat de mensheid als een geheel een incompetent zooitje is. Dat zal ook nooit veranderen. Het probleem zit hem er namelijk in dat alle mensen anders zijn. Waar de 1 op 300m al aan kan voelen dat iemand zo naar links zal komen bijv. (anticipatie) begrijpt de volgende het nog niet als de richtingaanwijzer al een minuut aan staat. Ieder mens heeft sterke en zwakke kanten. Het probleem zit em in de combinatie van de mensen en het aantal mogelijke combinaties is simpelweg te groot om er iets zinnigs mee te kunnen doen.

Imho zit het probleem er ook in dat jonge chauffeurs vaak denken dat ze goed kunnen rijden en dat ze hun wagen onder controle hebben, en daardoor durven ze het gaspedaal wel eens een stuk dieper induwen dan dat is toegestaan.

Het is gewoon dat jongen bestuurders gemiddeld vaker fouten maken en ook vaker te hard rijden. zoals Blokker_1999 ook al zei ze denken dat ze meer kunnen dan echt zo is.

Ook is het vaak zo dat mensen op oudere leeftijd 'relaxer' worden en zich minder zorgen maken om dat ene kilometertje per uur meer of minder.

De rijschool waar je les hebt gehad had je hierin verantwoordelijk horen te maken.
De rijschool is een technische school waar je de technische onderdelen van het autorijden leert. Het is geen zondagskerkschool waar je principes en moraal onderwezen wordt.

Een rijschool moet zorgen dat je in staat bent jezelf veilig door het verkeer te begeven. Niets meer en niets minder. Wat je vervolgens daarmee doet is helemaal aan jezelf.

Opvoeding is geen school taak.

Het probleem dat veel snelheidsovertreders aandragen is dat de opgelegde snelheidslimieten soms onrealistisch zijn en ze daarom breken, vanuit een pragmatisch standpunt. Daarin kan ik mij wel vinden. Niet dat ik enige sympathie kan opbrengen voor racefanaten die hun kunsten uitproberen op de openbare baan en zo zichzelf en (veel belangrijker!) anderen in gevaar brengen.

Ja maar menig persoon kan die situatie niet goed inschatten. En snelheidslimieten zijn er vaak niet alleen voor de veiligheid maar ook bijvoorbeeld voor milieu of geluidsoverlast.

Ook heb ik vaak genoeg gelezen in artikelen over aanrijdingen waarin mensen te hard reden dat ze zeiden van ja ik dacht dat het hier wel even kon.

Ik heb soms ook wel eens dat ik zoiets heb van waarom mag ik hier maar 30/50/80/100... maar het is gewoon niet aan mij om dat zomaar naast mij neer te leggen en zelf te kiezen hoe snel ik mag.

Niet mee eens.

Kijk in Amerika mag je al vanaf je 16de rijden, dan kan ik me voorstellen dat je wat roekelozer gaat rijden.

Maar voor hier vind ik het echt overbodig en gevaarlijk.

Wikipedia (is geen goede bron, ik weet het) heeft er informatie over:
http://en.wikipedia.org/w...ense_in_the_United_States
Sommige staten mag het al vanaf 14 en een half!

Vaak moet er als je jonger bent dan 18 iemand met rijervaring naast zitten, die verantwoordelijk is voor jou. Het gaat volgens mij eerder fout wanneer er iemand zelfstandig in de auto mag rijden.
Dan lijkt verantwoordelijkheidsgevoel ineens weg te vallen en worden mensen overmoedig.

Overigens wordt er in Amerika op middelbare scholen al les gegeven over autorijden.

Belachelijke regeling, zo'n feature zou ik nooit een tiener van mij aandoen.

Wel waarschuwen maar dit soort kinderachtige middelen, werken juist provocerend.
Voor motorrijdes onder de 21 is er een 2 jarige 25 kw regeling, hypocriet ten top. Je mag op een zwaardere motor lessen met zo'n 35kw en daarna niet.
99% van de 25 kw rijders rijdt alleen op papier met 25 kw en juist daardoor komt er gesjoemel en betutteling.

Dus omdat mensen zich niet aan de wet houden moet de wet maar afgeschaft? Nou gooi dan alle verkeersregels overboord. Maar dan niet lopen janken wanneer je 4 jarige dochter doodgereden wordt op straat. Dan moet je dan ook zeggen "ja is niet erg want anders was het toch alleen maar provocerend".

Hij heeft het over betutteling en dat dat wel wat minder mag, omdat anders het zelfsturend vermogen (leuke term in deze context ;)) van mensen gewoon af neemt omdat de ene helft gaat vertrouwen op de betutteling door de overheid en de andere helft de betutteling gaat omzeilen... Het gaat dus niet over gewone verkeerswetten zoals de maximum snelheid en de verplichte APK etc..
Je reactie is een beetje op GeenStijl-nivo, dat is hier niet zo gewenst

Ik ben het met de meningen hier wel eens. Ik denk dat het niet zinvol is om, in Nederland, deze beperkingen in te voeren. Ondanks dat er genoeg mensen te hard rijden. Maar dat zijn niet alleen de tieners. Iedereen doet het wel. En als de beperking er dan af mag, weten ze niet dat ze op de snelheid moeten letten, omdat ze zo gewend zijn aan een systeem dat het toch wel blokkeert. :+

Darwin of niet, het gaat hier om verantwoord rijden.

Dat is blijkbaar een issue voor 18 tot 27 jarigen.
En we kunnen met z'n allen wel roepen dat ieder voor zich die verantwoordelijkheid draagt maar het is gewoon bewezen dat de meerderheid van de risico groep die hier ter discussie staat die verantwoordelijkheid niet aankan.

In feite zou iedere auto zo'n beperking moeten hebben. Of gewoon een motor die niet meer vermogen kan leveren dan nodig voor het behalen van de maximale snelheid.
Meer is toch niet nodig want sneller mag niet.

Wat dat betreft komt iedere chauffeur die de maximale snelheid overtreedt botweg in aanmerking voor de darwin award. Je weet dat het niet mag en toch doen .....

Autorijden is geen vrijheid noch verworvenheid, het is een vaardigheid die je in staat steld een machine te besturen.
Wie te snel rijdt misbruikt die vaardigheid en verdient het de toestemming die vaardigheid te beoefenen te worden afgenomen.

Het gaat niet om verantwoordelijk rijden. Het gaat over snelheidlimiters op auto's.

Dat is nou juist het punt waar een aantal mensen al mee komt: deze maatregel veranderd niets aan het rijgedrag van mensen.

Neem bijvoorbeeld scooters. Die mogen op het fietspad 30, maar kunnen stukken harder. Komt regelmatig voor dat ik op het fietspad een scooter zie die sneller gaat dan ik die met 50 over de weg tuf.
Als ik op het geluid af moet gaan, dan lijkt wel alsof scooterjongeren het gas continu vol open hebben. Terwijl ze allemaal toch een certificaat hebben moeten halen.

Waar ik naatoe ga: Een scooter is fysiek beperkt op snelheid. Dat belet de jongeren er echter niet van, dat ding tot die fysieke grens te gebruiken.
Een limiet is daarbij geen oplossing voor het probleem. Uiteindelijk komt het terug op verantwoordelijkheidsgevoel.

Waarom het nodig is dat auto's sneller dan 130 KM/u moeten kunnen snap ik niet echt. De remweg neemt kwadratisch toe met de snelheid, en je kunt dat niet goed inschatten.

Maar een snelheidslimiet op auto's zetten zal niet heel veel invloed hebben imo. Zouden de meeste ongelukken niet op kruisingen en rotondes gebeuren? Ze kunnen beter hun energie steken in het terugdringen van bellen in de auto en bumperkleven.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door gamepower2005 op dinsdag 7 oktober 2008 17:01]


Ja, mee eens, of dan dat verschrikkelijke voorbumper kleven ... waarbij je op de weg lekker de max snelheid wil rijden maar er een of andere lutser rustig met 30KM/h langzamer rijdt, en niet vanwege de beperkingen van het voertuig maar "omdat ze de omgeving willen bekijken", "omdat langzamer veiliger is" nou punt 1: Als je de omgeving wil bekijken dan stop je maar en stap je maar uit
punt 2: Langzaam op de snelweg is eerder gevaarlijk dan veilig. Heb laatst nog bij mijn moeder in de auto gezeten, ze was even niet aan het opletten maar reed gewoon 110 ofzo, alleen een auto doemde voor ons op die rond de 70 reed!!! Geen file nix aan de hand, gewoon 70 op de snelweg ... was maar goed dat ik bijrijder was, anders had mijn moeder zwaar die andere auto total loss gereden. (De auto waarin we reden was een VW Synchro met verhard stalen bumpers, dus wat die raakt is meestal meer beschadigt als de auto zelf)
edit:
Terminologie veranderd t.b.v. het nivo

[Reactie gewijzigd door Escovan op dinsdag 7 oktober 2008 22:55]


Wat heeft te langzaam rijden hiermee te maken? De beperking slaat op de maximale snelheid die mag en niet op dat je een auto maar 70 of iets dergelijks laat rijden.

Ik reageerde op een subthread, als je die nou volgt, snap je mijn reactie. Het was dus een beetje offtopic maar wel on-subthread-topic, verder kun je uit mijn reactie mijn poll stem halen als je goed leest: Mensen met een rijbewijs worden geacht zelf verantwoordelijk te zijn voor hun rijgedrag, dit hoeft niet door een chip te worden gecontroleerd omdat dat mensen minder rijvaardig maakt op den duur omdat ze wennen aan de chip die het wel regelt.

Die auto doemde op?? Viel die uit de lucht of zo?
Die auto reed ook al 70 toen de afstand tussen jullie 1000 meter was.
Ook toen de afstand 900 meter was, 800 meter, 700 meter, 600 meter, 500 meter, 400 meter...... En moeders maar denken, ik blijf lekker op mijn gaspendaal staan want ik rij nog niet de maximum snelheid.

Vanaf 1000 meter zie jij niet hoe hard je voorganger rijdt als je em uberhaupt al ziet. Met 40KM/h verschil nader je een auto vrij snel trouwens (seconden, geen minuten). Daarbij is mijn moeder ook wat ouder en had ze gewoon een moment van verstandsverbijstering, toen ik zei "Hey hallo ... voorbumberklever" had ze de rem snel gevonden hoor... tis niet zo vreemd dat iemand met de halve leeftijd een hoger reactie vermogen heeft. Wat dus nogmaals onderstreept mijn poll vote: Met een rijbewijs zou deze chip niet nodig moeten zijn. Als het rijbewijs test op vaardigheden, moet je die niet vervolgens gaan afleren met een chip.

[Reactie gewijzigd door Escovan op woensdag 8 oktober 2008 02:05]


Het laatste zin getuigd van overmoedigheid ;): als jij met 110 op een auto die 70 rijdt, dan wordt je een ongeleid projectiel die zich nog met een snelheid in de orde van 100 km/u voorbeweegt. Hoop dan maar dat er geen boom in de buurt staat. 4-wielaandrijving en verharde bumpers klinkt allemaal leuk, maar als je banden hun grip kwijt zijn met die snelheden, heb je er niets aan. Die bumpers werken ook maar tot 30 km/u en daarboven is het alleen maar meer werk voor de brandweer om je uit de auto te knippen.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op zaterdag 11 oktober 2008 16:59]


Stel je begrenst een auto op 50km/h, houd je dus al het verkeer op, en met 50 kan je ook wel jezelf of anderen dood rijden. Hopeloos idee dus.

Verantwoord rijden hoor je bij je rijlessen te leren.

Het zal ook niet begrenst worden op 50, maar eerder dat ze geen 150-200 kunnen rijden. Een deel van de tieners kan zich niet inhouden en wilt zodra ze hun rijbewijs hebben, dus met amper ervaring, direct met 150 over de snelweg scheuren. Kan me voorstellen dat je als ouder dan een optie wilt om dat uit te schakelen als ze jou auto lenen.

Of ze nu 50 of 150 rijden, ze krijgen je auto echt wel total loss hoor, als ze echt te 'enthousiast' zijn. Een bochtenweggetje met bomen erlangs door de bebouwde kom is genoeg, daar krijgen ze al kans zat om die begrenzer, met auto en al, en waarschijnlijk ook de inzittenden, kapot te krijgen. Zo'n begrenzer heeft dan ook geen nut. Zelfs begrenzen op de maximum snelheid die op een bepaalde weg geldt schiet niet op als mensen zelf nog kunnen sturen.

Het punt is: dit soort dingen zijn niet de oplossing voor een probleem. De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de bestuurder en als die daar niet mee om kan gaan, dan is het aan de eigenaar van de auto om dat tijdig op te merken. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als dat alcoholslot van een tijdje geleden: het heeft geen zin, omdat diegenen voor wie het 'nut' zou hebben, zo'n auto niet aan zouden schaffen.

Ik heb uit principe 'Nee, snelheidsbegrenzing kan juist ongelukken veroorzaken' gestemd, omdat het vervelend is als een 'snotneus' door z'n eigen stommiteiten het leven laat, maar ik er werkelijk niet aan moet denken om in een gevaarlijke situatie terecht te komen, puur en alleen omdat de auto het beter denkt te weten dan ik. Liever de pijp uit door teveel vertrouwen dan door teveel wantrouwen. Ik weet dat het wat kort door de bocht is, omdat roekeloze rijders de levens van anderen net zo op het spel zetten als hun eigen, maar ik vrees dat een pieksnelheidsbeperking daar geen verandering in brengt. Al is het maar omdat 120km/u rijden waar je 80km/u mag, vaak gevaarlijker is dan 160km/u rijden waar je 120km/u mag.

Het lijkt me niet onmogelijk om beide zaken ter realiseren. De situaties die je schets vragen maar een korte periode waarin je de snelheid overschreid. Na deze "burst" heb je terug voldoende aan de maximale snelheid.
Als je de begrenzing laat aanslaan na pakweg een minuut. Dan heb je 1 minuut de tijd om je manoeuvre uit te voeren, daarna slaat de begrenser aan en wordt je snelheid teruggebracht naar pakweg 120km/u en worden de snelheidsduivels weer kort gehouden.

ja, en hoe lang onthoudt ie dat? ga je ook een Cooldown zetten op die feature dan, omdat mensen anders klagen dat andere auto's imba lang sneller kunnen/mogen rijden?

Natuurlijk, en als je als auto rijder een level up gaat kan je een extre skill punt in de skill steken zodat je langer over de begrensde snelheid kan rijden :P

Maarja als je zoiets maakt kan je tog gewoon die fucntie aan blijven spreken, zoiets van: oh hij wil weer trager gaan, laten we maar weer op die knop rammen zodat ik over de begrenste snelheid heen kan.

Als er een cool down zou komen, :P, dan zie je net dat waneer je eht nodig hebt hij in de cooldown is :D
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011