Hoofdcategorieën
Device Settings

Poll

De veeleisende shooter Crysis is eindelijk uit, tijd voor een upgrade-ronde?

Nee, dit spel interesseert me niet
34,7%
Nee, ze moeten maar wat efficiënter leren programmeren
28,5%
Nee, ik heb al een razendsnelle machine
16,2%
Ja, hoog tijd voor een nieuwe grafische kaart
6,7%
Ja, ik ga mijn pc in zijn geheel upgraden
6,1%
Ja, voor Crysis koop ik een geheel nieuw systeem
6,0%
Ja, eindelijk een goede aanleiding voor een snellere cpu
1,2%
Ja, ik heb meer werkgeheugen nodig
0,7%

Aantal stemmen: 16.385. Deelname gesloten op 10-12-2007 16:21. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Had toch een nieuwe pc nodig. Of ik crysis ooit ga spelen weet ik niet. Met de komst van de performce videokaarten, 8800gt en 3870, was het een mooie tijd om wat nieuws te kopen.

Dus nee, het spel interesseert me niet :p Ik heb daar wel op gestemd ondanks dat ik binnenkort een 8800GT heb. Ik ga niet speciaal voor Crysis updaten, maar omdat ik wat nieuws wou en deze kaart érg interessant is.

Ik heb maar gevote dat mn pc al snel genoeg is, maar eigenlijk ontbreekt voor mij de optie, nee, want er is niets aantrekkelijks op de markt.

Heb vorig jaar een 7950GX2 gekocht (die 2in1 sli) voor rond de 500e, heel tevreden mee, maar vooralsnog zie ik geen reden om voor een 1280x1024 te upgraden, in crysis zal het dan als enige misschien iets meer dan 10fps schelen, maar in de gemiddelde game is het verschil op mijn res tussen 8800GTX en mijn kaart maar 10% oid, van 80 naar 90+ fps bijv. niet echt de moeite waard om daar nou 500e voor neer te tellen, en dan nog niet eens crysis op ECHT hoge fps te kunnen draaien. Beter maken ze een betere 9900 serie of komt er een goede 8850GX2 =P

Ik heb van de zomer nog een leuk systeempje gekocht, daar draait het prima op met high settings op 1600x1200 (geen aa).

Voor de geinteresseerden, het gaat om het volgende systeem:
Intel C2D E6750 2,6GHz
Intel mobo met P35 chipset
2 GB RAM
Club3d 8800GTX
Het geheel draait onder WinXP (Pro, SP2)

Op de videokaart na dus niets bijzonders, maar het trekt Crysis prima op high. Let wel, max settings zijn niet beschikbaar (ik denk door DX9, maar dat stond niet vermeld in het menu), dus dat heb ik niet kunnen testen. Vermoedelijk zou dat iets meer vragen dan mijn systeem te bieden heeft :P

Max settings zijn zo haalbaar met een tweakje in een .INI file
Crysis is overigens bijna volledig videokaart-georienteerd, mijn X1950 is behoorlijk aan het zweten in bijv het tank-level maar trekt de rest goed tot heel goed (op bijna alles high), en mijn systeempje is verder redelijk oud.

(amd64 3700+ @ 2.85, 2048 mb pc4400 & AGP X1950pro 512 mb)

De performance verandert overigens wel wanneer je veel physics in gang zet ;)

Serieus? Mijn 8800GTS 320MB en E6600 @ 3,00GHz trekken het echt niet soepel op high, nog wel speelbaar, maar voor een shooter echt niks... Een interessant filmpje van GameKings: http://www.gamekings.tv/index.php?p=3047

Edit: Ik zie dat de link al eens was gepost, sorry.

[Reactie gewijzigd door Revolvist op woensdag 21 november 2007 20:02]


Welke resolutie staat er natuurlijk niet bij hè. Zal wel 800x600 zijn geweest.

Ik weet dat 'ik mis die en dat optie' reacties niet erg gewaardeerd worden maar ik mis echt:
"Nee, ik ga niet upgraden maar wel spelen."
Edit: en ik heb geen monster PC

[Reactie gewijzigd door Gondor op maandag 19 november 2007 16:58]


Ja, inderdaad die optie mis ik ook ;) Ik ga nu Crysis lekker op low spelen ik vind het niet erg hoor. Ik denk ik over een jaar een nieuwe pc kopen.

Dat heb ik dus precies andersom... ik mis de optie van: ik wil wel upgraden maar niet van wege Crysis

Dat is inderdaad de optie die ik mis. Heb uiteindelijk gestemd op "Ja, ik ga mijn PC in zijn geheel upgraden" omdat dit ook waar is; het is echter niet omdat crysis er is.

Precies..mis ik ook. Heb dus niet mee gedaan aan de pol. Gemiste kans.

En ook nog: "ja ik wil wel, maar heb de knaken er niet voor" :'(

*hugs Leno*

Arme jongen... (gok ik zo)

Je hoeft niet te stemmen hè. Als je vind dat de vote niet op jou slaat, waarom dan wel je mening willen verkondigen? ;)

Ik mis de optie, gamen doe je op een console die aan minimaal een 42" full HD LCD scherm hangt.

Ik ga toch geen 500 euro lappen voor een videokaart zodat ik een spelletje van 60 euro kan spelen en over een half jaar weer een nieuwe videokaart van 500 euro kan kopen.

Als ie uitkomt voor de PS3 zal ik hem misschien wel spelen.

Je kan hem ook omdraaien, ik ga toch geen 1500 euro dokken voor een scherm om het op te kunnen spelen? Voor dat bedrag heb je nl een PC die deze game prima draait.

ik ga toch ook geen 2100 euro lappen voor console + HD TV zodat ik een spelletje van 60 euro kan spelen en over een half jaar weer een nieuwe console van 600 euro kan kopen.

Als ie uitkomt voor de PS3 laat ik em lekker liggen

Als ie uitkomt voor de PS3 zal ik hem misschien wel spelen.

Komt niet uit voor de PS3 en Xbox360.... het spel is te zwaar voor deze consoles, die gaan het niet trekken, er is besloten om hem niet voor die consoles uit te brengen

[Reactie gewijzigd door pluimpje2 op dinsdag 20 november 2007 20:15]


Ik mis de optie, gamen doe je op een console die aan minimaal een 42" full HD LCD scherm hangt.

Ik ga toch geen 500 euro lappen voor een videokaart zodat ik een spelletje van 60 euro kan spelen en over een half jaar weer een nieuwe videokaart van 500 euro kan kopen.
Ik mis de optie, een spel van 60 euro??

Over een half jaar ligt dit spel voor ¤7,95 in de budgetbak. Of is het dan opeens geen leuk spel meer?

Zit hij niet binnen een paar weken al bij die spellen pakketten die gratis bij high end kaartjes krijgt dan? Zo heb ik te minste mijn farcry versie bemachtigd.

Pc kan ik de btw van berekenen en een console niet, HD-tv's met pc ingang slikt de belasting dienst volgens mij niet ook al gebruik ik hem voor presentaties. HD beamer lijkt me dan ook weer waarschijnlijker ;)

Ik vermoed dat splitscreen-en in combi met de performance plafon dat blijkbaar in zicht is ook niet gunstig is.

Dus jij kan een spel zoals Crysis spelen op een console?? Lopen richten schieten etc met 1 debiele controller?

Natuurlijk kan dat, weleens van de console-titel 'Halo' gehoord?

Ik ga dit spelletje wel een keertje spelen zodra ik toevallig mijn PC vernieuwd heb.
Tot die tijd vermaak ik me met spellen die het nu al doen :)

Ik ga wel een volledig nieuw systeem kopen maar niet omwille van Crysis, nu nieuwjaar eraan komt heb ik altijd iets meer geld dan de rest van het jaar. (drinkgeld van oma, opa, nonkel, tante, ... :+ )

Wie deze optie: "Nee, ze moeten maar wat efficiënter leren programmeren" hebben geselecteerd hebben Crysis volgens mij niet in vol ornaat zien draaien.

Als je ziet wat er allemaal op het scherm wordt getoverd, dan wordt al snel duidelijk waarom het zo zwaar is voor je systeem.

Met andere grafische kanonnen waaronder Bioshock had ik hier nog geen last van, maar Crysis laat mijn 8800GTS zo hard werken dat ik nu oververhittingsproblemen krijg. Zelfs als ik de gpu fan op het maximum zet.

Maar eens kijken of er een andere fan op kan, want dit is wel een beetje zonde natuurlijk :)

Beetje jammer dat zelfs op vol ornaat het spel nog niet goed draait, zelfs niet op een pc met 2x 8800gtx in SLI. Bekijk deze special van GameKings maar eens.

Nu kun je twee dingen zeggen: Of het spel is gewoonweg te mooi voor deze huidige generatie videokaarten. Of het spel is niet goed geprogrammeerd en had veel efficienter kunnen zijn. Hoe dan ook is dat erg jammer want niemand lijkt nu echt te kunnen genieten van het spel zoals het bedoeld is en dat is spijtig.

Crysis is net als Far Cry was toen het gereleased werd, allerlei nieuwe manieren van rendering (en slechte communicatie tussen nvidia en microsoft over DX10),
en omdat niet iedereen 1200 euro wil dokken voor 2x een GTX snap ik,
maar over een jaar zijn deze ook weer norma(a)l(er) geprijsd en kan iedereen Crysis full detail full AA en hoogste filtering met DX10 (evt op XP) spelen.
Far Cry kon ook niet meteen perfect soepel gespeeld worden toen deze uitgebracht werd, dat was ook pas wat later!!
ook moeten de drivers ed nog geoptimaliseerd worden, pas als dat gedaan is heeft men recht van klagen als het nog niet soepel speelt op een monsterpc!!

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op donderdag 22 november 2007 22:41]


Klinkt als een spel dat nog gewoon Beta is imho.
Als je het over een jaar pas kan spelen hadden ze maar even moeten wachten met releasen. Over een jaar koopt niemand meer dat spel.

ik had toen een 9800pro en ik kon hem toch aardig op highdetails spelen van wat ik me kon herrineren.

TJa aan de ene kant, het is misschien markttechnisch niet echt slim om als bedrijf een spel op de markt te brengen dat niemand kan spelen omdat de systeemeisen zo hoog zijn.

Aan de andere kant; het is ook weer belachelijk in mijn ogen om te zeggen dat spellenmakers zich persé moeten houden aan de hardware die op dat moment betaalbaar is. Als alle spellenmakers zo´n instelling had kwamen er nooit vernieuwende spellen op de markt.
Je kunt net zo goed zeggen: hardware fabrikanten moeten maar dingen maken waar de nieuwste spellen om vragen.

Het is naar mijn idee een gulden middenweg: zowel makers van hardware als makers van games blijven de grenzen opzoeken, en vragen daardoor het uiterste van elkaar. Dat is alleen maar goed, want zo wordt vooruitgang gestimuleerd en versneld. De eerste die een goede en betaalbare kaart op de markt brengt waar Crysis op draait heeft natuurlijk een gigantisch goede positie. En omgekeerd maakt die weer de weg vrij voor andere spellenmakers om daar waanzinnig mooie en veeleisende dingen voor te maken.

Dingetje blijft natuurlijk altijd van hoe efficient is er geprogrammeerd. Het zou kunnen dat bepaalde spellen de traag zijn voor wat ze leveren. Maar goed daar heb ik totaal geen verstand van, dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Ik ga er maar blissfully ignorant vanuit dat Crysis niet voor niets zo´n veeleisend spel is, en dat de makers geen loze bytes in de code hebben zitten duwen.

Ik heb dat ook gestemd, en ik heb ook de trailer gezien, en het spijt me zeer maar erg onder de indruk ben ik niet. Tuurlijk ziet het er best aardig uit, maar om nou te zeggen dat het revolutionair betere graphics heeft als een ouder spel, nee. Het blijft gewoon ontzettend duidelijk dat het om een game gaat, de onnatuurlijke bewegingen blijven en het water ziet er as usual onrealistisch uit.

Ik kan er niets anders van maken, maar ze moeten eerst maar eens wat efficiënter leren programmeren. Men moet eens af van die instelling van de computers zijn snel genoeg, hebben genoeg geheugen en gigantische harde schijven. Er wordt zo veel rekenkracht versplilt aan dingen die best veel beter kunnen.

Ik vind het spel er anders helemaal niet mooi uitzien op high, zelfs niet op ultra high. Alliasing overal waar je kunt kijken, vaak lelijke textures, verder niet zoveel bijzonders imho. Ik snap niet dat iedereen hier loopt te zeggen dat de graphics zo fantastisch en revolutionair zijn, dat zijn ze helemaal niet :S Ik heb genoeg games gespeeld die er even mooi uitzagen, op sommige vlakken zelfs mooier...

Nee, het is gewoon bagger programmeerwerk. Crysis op medium/high ziet er uit als FarCry op highest, maar draait gewoon 5~10x slechter. Kijk eens hoe OpenGL games kunnen draaien onder Linux, en vergelijk dat eens met die bagger performance die je in Crysis hebt...

Of kijk eens naar CoD4, dat ziet er in sommige levels/stukken even mooi uit als Crysis, maar je hebt er wel een 5x hogere FPS.

Ach ja, programmeerwerk kun je idd perfect oordelen op hoe iets eruit ziet. Echt weer zo'n typisch standaard reactie. "Het ziet er niet uit. Ik vind game X mooier. De engine zal wel kut zijn, want game X heeft minder sterkere hardware nodig", terwijl je echt geen zak begrepen hebt van wat er nou achter de schermen gebeurt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op dinsdag 20 november 2007 00:46]


Je kan wel oordelen over of het proces dat achter de schermen plaats vindt te traag is of niet. De graphics zijn inderdaad niet extreem mooi en het spel draait echt als bagger op een gemiddelde game PC.

Spellen als Nethack zijn gewoon erg geoptimaliseerd. De graphics zijn ook een stuk realistischer dan in dit spel (je eigen gedachten over hoe iets eruit kan zien kan beangstigend zijn) en het speelt zo snel als dat jij wilt. :)

Nee dat kun je niet, want je weet niet wat er achter de schermen plaats vindt. Misschien is het wel de schuld van de artists, die complexe shaders bij elkaar slepen voor effecten die je toch niet kan zien, wat zorgt voor dure pixelshaders en een lage framerate. Ik kan met de nieuwe Unreal engine ook een game maken die er crap uitziet en toch heel langzaam loopt. Mensen als jij roepen dan meteen dat de engine kut is. Nou sorry hoor, maar die engine is nou niet echt bepaald het toonbeeld van kut.

Ik wil alleen maar aangeven dat er meer dingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden, en dat het niet allemaal de schuld van de luie programmeur is als het een keer niet goed lijkt te werken. Bedenk dat de volgende keer als je weer met je oordeel klaar staat. De mensen van Crysis zijn allesbehalve incompetent, en jij als leek hebt geen enkel recht van spreken om hun werk te oordelen alleen aan het plaatje dat jij op je scherm ziet. Een goed oordeel is gebaseerd op feiten, niet op wat jij "denkt" wat er aan de hand is.

Ok dan, om anders te verwoorden:

De engine mag dan wel bloedmooi zijn, het gebruik ervan laat te wensen over. Dat games van vroeger mooier uitvallen met een minder geavanceerde engine laat zien dat de ontwikkelaars niet alles gebruiken wat er uit de engine te halen valt. Net zoals met de source-engine zeker? Als je bekijkt wat het verschil is tussen HL² en episode 2 qua grafische hoogstandjes.

Dus ok, geen problemen met de engine. Wat echter wel minder goed is gedaan dan bijvoorbeeld wat valve gedaan heeft met Source is dat de engine reteslecht draait op iets tragere hardware. Tjemig, zelfs op huidige top-end hardware. En dat is iets wat we niet gehad hebben met de source engine, die zelfs gedraaid kan worden op een intel GMA 900 - zij het natuurlijk mits alle grafische settings op low staan.

Daarom: respect voor valve en hun schaalbaarheid, minder respect voor de makers can crysis en de afwezigheid van schaalbaarheid in hun engine.

[Reactie gewijzigd door DevilsProphet op dinsdag 20 november 2007 16:46]


Daar haal je een mooi voorbeeld aan. HL2 is namelijk eigenlijk een heel erg statische game. Ze combineren enorm veel prev-gen technieken met precomputed content (lightmaps e.d.) waardoor het er grafisch heel mooi uitziet, maar de omgeving tegelijkertijd best statisch wordt. Dit is echt compleet anders in Crysis, want daar is vrijwel alles aan de omgeving dynamisch. Bomen die omvallen, gebouwen die instorten, en dat alles tegelijkertijd met een realistisch belichtingsmodel. Het is niet voor niets dat je in de DX9 multiplayer implementatie van Crysis bijvoorbeeld geen bomen om kunt schieten, al die dynamiek vereist best wat van het systeem.

Dan kun je idd zeggen dat het niet naar beneden schaalt, maar het is Crytek's intentie nooit geweest om het op langzame computers te laten draaien. Misschien ben je het niet met die keuze eens, dat is natuurlijk jouw goed recht, maar ik vind niet dat ze daardoor minder respect verdienen, want ze hebben wél een game op de markt gezet die na verloop van tijd er steeds mooier uit gaat zien, ipv een game die nooit mooier wordt ookal gaat de techniek vooruit omdat hij immers al aangepast was op het (beste) systeem dat indertijd verkrijgbaar was.

Het feit dat die shaders gebruikt worden/geprogrammeerd zijn als ze toch niet te zien zijn is natuurlijk op zichzelf al debiel van degene die daar verantwoordelijk voor is. Dus je haalt mooi je eigen puntje onderuit.

Shaders worden doorgaans bij elkaar gesleept door artists, en niet geprogrammeerd door programmeurs (dat was vroeger nog wel zo, toen shaders hun intrede maakte. Tegenwoordig gebruiken artists doorgaans gewoon tools waarmee ze hun artistieke vrijheid volledig op de vrije loop kunnen laten, vaak ten nadele van de performance omdat ze daar doorgaans niet zoveel feeling mee hebben). Mijn punt was dat als er iets traag is dat niet per se de schuld is van programmeurs, wat veel mensen wel lijken te denken. Ik haal dus geenszins mijn eigen punt onderuit, jij bevestigt 'm juist :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 26 november 2007 13:32]


Ik heb voor die optie gekozen. Want ik heb als arme student geen zak geld onder me bed liggen dat ik ff een upgrade doe. Met me Geforce 3 :'(

ik ken mensen die echt voor crysis een nieuwe pc aan schaffen. ik heb toevallig een nieuwe pc nodig, ik zal dan wel even de demo downloaden om te kijken of het wat is.

tijdens mijn zoektocht naar grafische kaarten las ik dat met een 8800GT crysis niet lekker werkt met alle eye-candy aan. daarbij was de gebruikte dual core maar 35% bezet, dat is naar mijn idee slecht programmeren vooral als je het spel zo zwaar maakt dat een nieuwe gpu van onder de 400 euro niet alle eye-candy aankan.

Had in de zomer een nieuwe PC gekocht en toch loopt Crysis (althans, de demo) zeer bagger (C2D E6600, 2GB, 8800GT). Daarnaast kan Crysis me eigenlijk niet zo interesseren dus misschien is het maar goed ook dat het niet zo goed draait, hoef ik er ook niet meer tijd in te steken. :P

Grappig dat niemand meer werkgeheugen moet hebben met de huidige werkgeheugen prijzen :P.

edit: @ GENETX: daar doelde ik ook op ;).

[Reactie gewijzigd door kami124 op dinsdag 20 november 2007 20:05]


Nee, die hebben ze al lang in huis gehaald :+
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011