Hoofdcategorieën
Device Settings

Poll

Moeten websites toegankelijk zijn voor blinden?

In Amerika hebben blinden een winkelketen aangeklaagd omdat de website voor hen niet goed bruikbaar is. Zouden bedrijven verplicht moeten worden om hun websites toegankelijk te maken voor blinden?

Ergens hebben ze gelijk, maar aanklagen/dwingen is overdreven
43,8%
Nee, een bedrijf moet zelf bepalen of ze blinden als klant willen
29,7%
Niet zolang er een fysieke winkel of ander alternatief is
15,8%
Ja, blinden mogen niet gediscrimineerd worden
10,7%

Aantal stemmen: 12.152. Deelname gesloten op 04-11-2007 10:01. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties

«  1  2  3  4  »

Is T.net eigenlijk leesbaar voor blinden?

Omdat T.net zich zo goed mogelijk aan de standaarden en richtlijnen voor bijvoorbeeld scheiding tussen content en opmaak probeert te houden, zou de site met screenreaders goed toegankelijk moeten zijn. Of dat ook in de praktijk werkt weet ik niet.

Maar dan nog... ik speel even advocaat van de duivel
Comateuze patienten kunnen de website ook niet lezen.
Moeten we dan verplicht implantaten maken zodat coma-patienten ook websites kunnen bezoeken.

Maar dan nog... ik speel even advocaat van de duivel
Comateuze patienten kunnen de website ook niet lezen.
Moeten we dan verplicht implantaten maken zodat coma-patienten ook websites kunnen bezoeken.
Is wel een tikje overdreven, denk je ook niet? :S

Maar ontopic:
Het Internet is er ván iedereen, vóór iedereen (die er enigsinds bij kan), dus ook voor blinden.

Toch ben ik altijd wel benieuwd inderdaad, hoe websites 'er uit zien' voor een blinde...
Is er niet een tooltje of iets, die dat (ongeveer) in beeld kan brengen?

[Reactie gewijzigd door CptChaos op dinsdag 16 oktober 2007 14:47]


Zie mijn reactie hieronder - met Firefox kan het enigszins...

Toch 'zie' je dan niet wat blinden zien, dan zul je toch een braille-regel moeten kopen en gaan browsen met je ogen dicht. (dan zie je dus niets, maar je voelt de letterjes - je wilt overigens niet weten hoe vaak je het woord zien gebruikt als je er op gaat letten :-) )

Toch is het best informatief om eens te kijken hoe je zit er uit ziet zonder stijlen en javascript, in het geval van t.net werkt dus alles nog gewoon - en dat is eigenlijk best uniek te noemen want ik denk niet dat er veel sites zijn die zo geavanceerd zijn als t.net en toch nog (zonder al die extra's, dat wel) te gebruiken zijn in laten we zeggen een tekstbrowser.

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op woensdag 17 oktober 2007 00:33]


Vind je dan ook, Little Penguin, dat iemand die twee of zelfs maar één been is afgezet aanspraak kan maken op het volwaardig meedoen aan, laten we zeggen, de Marathon van New York? Gevoelsmatig moet iedereen ook dát kunnen doen wat een totaal functionerend mens kan doen. Helaas worden sommigen mensen beperkt in hun mogelijkheden. Is het daarom maar meteen rechtvaardig te noemen dat iedere website (want daar moet je dus wel rekening mee houden) gedwongen wordt een versie voor blinden, doven en kleurblinden te publiceren. Achter een burootje vandaan is het eenvoudig om wetten uit te schrijven; de economische gevolgen van dergelijke, goed bedoelde, wetten zouden wel eens averechts kunnen uitpakken.

Mja iemand met protheses kan wel degelijk hardlopen (mits enorm veel training en men moet natuurlijk ook de goede prothese hebben en voldoende spier om het been te bewegen), dus je eerste vergelijking gaat al niet op :).

Oh dus als iets economisch niet rendabel is, hoef je geen moeite meer te doen voor een groep gehandicapten in welke vorm dan ook.

Het wordt economisch rendabel als de blinden gaan betalen voor de extra service. Dat kunnen ze doen omdat ze het hoog waarderen, en de aanbieder van de service zal het aanbieden juíst omdat blinden het hoog zouden waarderen (dat is zo ongeveer het meest basale fundament van menselijke uitwisseling). Overigens is economische rendabelheid geen sinecure, of wil je je ook gaan beklagen bij de zwaartekracht?

Ik vind persoonlijk dat de zorg voor mensen boven de economie moet gaan. Mensen 30% meer kansen geven, is belangrijker als 100% economische groei.

En je vergelijking van één been gaat volgens mij ook niet op, iemand die wil en het met bvb een prothese kan moet toegelaten worden en de kans krijgen om zoiets te doen.

Uit betrouwbare bron (mijn vriendin) moet ik helaas melden dat dit nog niet het geval is. Voor haar is alleen de header (menu) en de balk aan de linker zijkant zichtbaar.

Of je vriendin sowieso serieus t.net wil lezen weet ik niet, maar wellicht werkt http://pda.tweakers.net/ wel. pda.t.net is er natuurlijk niet specifiek voor dat doel, maar de opmaak is zoveel eenvoudiger dat het wellicht wel werkt.

Ik heb naar aanleiding van de reactie van 'Tha_Dragon_' in Firefox Java en JavaScript uitgezet (Voorkeuren->Tabje 'Inhoud'), daarna ben ik naar tweakers.net gegaan en heb de paginastijl op 'Geen stijl' gezet (Beeld->Paginastijl).

Ik kon nog gewoon alle informatie zien, dus op dit moment zie ik nog geen problemen voor screen-readers. Om de test compleet te maken ben ik naar dit artikel gegaan, ook dat is mogelijk - reacties zijn netjes zichtbaar hoewel er geen sprake is van threading (inspringen enzo) alles is plaatgeslagen.

Om de test nog verder compleet te maken heb ik op de reply-knop gedrukt om deze proza samen te stellen en als dit ook daadwerkelijk zichtbaar wordt dan is t.net wat mij betreft geslaagd voor de toegankelijkheids test.

Dat t.net dan blijkbaar toch niet goed verwerkt wordt door de screen-reader zegt dan meer over de kwaliteit van die reader dan van t.net

* Little Penguin kan overigens alles gewoon zien en gaat de stijlen en javascript enzo na op 'Versturen' geklikt te hebben weer netjes allemaal aanzetten :-)

Ik heb gekozen voor: ergens hebben ze gelijk, maar aanklagen/dwingen is overdreven
Het zal best frustrerend zijn voor blinden dat ze op een site waar ze moeten zijn, niks kunnen "lezen". Een beetje hetzelfde als dat je in een winkel niet naar binnen kan met een rolstoel. Maar om er dan direkt maar een rechtzaak van te maken slaat nergens op. Stuur een email en uit je woede als je je daar beter door voelt, maar aanklagen...

Ik kan me voorstellen dat een mailtje sturen binnen een groot bedrijf als Target weinig resultaat kan opleveren. Een rechtszaak met bijkomende publiciteit is een veel betere wake-up call. Je hebt meteen de attentie van de gehele natie.

Feit is dat netjes vragen in dit soort gevallen niet echt helpt en aanklagen/dwingen juist de enige mogelijkheid is om als minderheidsgroepering toch je recht te krijgen...

Je recht? En waarom heb ik als ondernemer niet zelf het recht mn winkel zo te maken als ik het zelf wil? Waarom zou ik geforceerd moeten worden te investeren in zo'n beperkte doelgroep? Als ik mn website maak zodat ie bijvoorbeeld alleen onder Firefox werkt is dat mijn goed recht. Dat ik dan minder klanten trek is mijn zaak toch?

Als er een subsidiepot beschikbaar komt waar je als ondernemer uit kunt putten voor dit soort investeringen dan valt erover te praten. Anders gaat het natuurlijk nergens over.

Je mag perfect een site maken voor uw eigen doelgroep, maar binnen die doelgroep mag je niet discrimineren.
Als je dus graag een site maakt voor mensen die firefox willen gebruiken dan mag dat perfect, zolang een minder-valide firefox-gebruiker er ook maar mee overweg kan.

Wat heeft dat met discriminatie te maken :? Omdat het dan ineens een groep is die niet bewust ergens voor gekozen heeft?

Dan kun je moslims ook niet discrimineren, want ze kiezen er zelf voor om moslim te zijn ;)

Zo werkt het helaas niet natuurlijk.

Anders moeten alle schrijvers voortaan verplicht zijn ook een gesproken versie bij hun boek mee te leveren, want anders kunnen blinden het niet lezen. En moet kleding voortaan verplicht in alle maten geleverd worden, want anders kunnen te dikke mensen er niet in. En ook direct in alle varianten van missende ledematen natuurlijk.

Precies.. het wordt een beetje gek zo natuurlijk. Een ondernemer kan en mag niet verplicht worden tot dit soort dingen, dan is het einde gewoon zoek. Ik snap dat dit vervelend is voor sommige doelgroepen, en die zullen het moeten hebben van de bedrijven die er wel baat bij hebben die doelgroep te bedienen. Maar er kan gewoon geen sprake zijn van 'recht'. Want zodra je voor blinden op internet begint, moet je het voor alle doelgroepen in alle takken 'recht' gaan noemen.

discriminatie betekent net het uitsluiten op onrechtmatige gronde.

blinde mensen zijn in dit geval geen doelgroep op zich maar een moeilijker te bereiken deel van elke andere doelgroep die je als ondernemer in gedachten hebt. bv tweakers.

Indien je van mening bent dat je blinde tweakers mag uitsluiten omdat dat nu toch wel erg veel moeite kost om ook die paar sukelaars toegang tot website te verlenen. Dan is een veplichting wel op zijn plaats want dan is iedere 'ondernemer' weer gelijk voor de wet. Kost het hen alemaal weer evenveel.

Discriminatie komt vaak voort uit gemakzucht. Het is gewoon gemakelijker om te discrimineren en te generaliseren dan om persoonlijk en individueel een waardeoordeel te vellen.

Anders moeten alle schrijvers voortaan verplicht zijn ook een gesproken versie bij hun boek mee te leveren, want anders kunnen blinden het niet lezen. En moet kleding voortaan verplicht in alle maten geleverd worden, want anders kunnen te dikke mensen er niet in. En ook direct in alle varianten van missende ledematen natuurlijk.
Voor zover ik weet, worden boeken (mits veel vraag) gewoon ingelezen en 'vertaald' naar braille... :)

En waar is je fatsoen dan. Je bent gewoon te lui om er iets aan te doen. Iedereen moet toegang hebben tot iets wat je openbaar maakt of het nu op internet is of ergens anders. en extra kosten zouden dan niet uit moeten maken.

En als je doelgroep bestaat uit mensen die kunnen zien zoals bijvoorbeeld een website over kunst of tekenstijlen.
Nee voor blinden is het jammer dat de meeste websites niet geschikt zijn, maar dat is geen reden om een bedrijf ervoor aan te klagen.
Dat zou betekenen dat je als dove de muziekindustrie aan kunt klagen omdat er geen ondertiteling is in de muziekclips.

Recht ja, in California USA zijn er wettelijke bepalingen die stellen dat iedereen gelijke mogelijkheden dient te hebben binnen elk soort bedrijf, en dat omvat in die brede omschrijving ook bedrijven die hun diensten of goederen aanbieden op het internet.

In Nederland zou paragraaf 4, artikel 7 van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB) misschien van toepassing kunnen zijn (IANAL). Ik ben benieuwd wanneer hier het eerste proefproces gaat plaatsvinden ;)

[Reactie gewijzigd door crisp op dinsdag 16 oktober 2007 01:10]


Ik ben het helemaal met je eens dat eerst andere middelen moeten worden ingezet en een gang naar de rechter een laatste middel dient te zijn.
Echter ben ik wel van mening dat er in deze maatschappij veel te veel wordt gedacht van " not my problem"

In principe vind ik dat een bedrijf/instelling/organisatie er alles aan moet om de gangbare beperkingen (doof, blind, slecht ter been etc) een zo min mogelijk beperkende factor te laten zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een lift in een bedrijfspand (al is het er maar één).
Uiteraard heeft alles een limiet en waar deze ligt zou door een onafhankelijke commissie bepaalt kunnen worden.
Een relatie tussen omzet en kosten zou een mooie richtlijn kunnen zijn.

Zelfregulatie werkt helaas niet, visueel gehandicapten brengen waarschijnlijk niet genoeg op om de hoge investeringen in de website te kunnen opbrengen, vandaar dat dit een taak van de overheid dient te zijn.

Alle websites toegankelijk maken voor blinden?
Wat heeft een blinde aan photobucket of flickr?

Ik kan me voorstellen dat ze iet wat moeite hebben met zelf foto's nemen. Maar als ze nu eens een foto van zichzelf hebben en die willen delen met iemand? Dan is zo'n website toch best handig.

Ook visuele mensen hebben behoefte aan informatie('internet'). Dan is het wel handig dat er niet steeds iemand bij hoeft te zijn om de muis te sturen en te lezen wat er staat.

Ik vraag me af of winkels verplicht zijn om zichzelf toegankelijk te maken voor rolstoelpatienten. In feite is het een beetje hetzelfde. Wat als alle bakkers op het vierde verdiep zitten, en er geen lift is voor rolstoelpatienten? Dan verhongeren die mensen!
In zekere zin is het op het web voor blinden hetzelfde. Daarom twijfel ik zelf heel hard. Het zou misschien wel een goede zaak zijn dat er een bedrijf is aangeklaagd.

Ik vind het belachelijk dat blinden een website aan gaan klagen. Iemand die doof is heeft ook geen vaste lijn (mobieltje wel om te smsen), en klaagt daar ook niet over.

Elk product heeft een doelgroep, het 'product' internet in het algemeen is vooral gericht op mensen die goed kunnen zien en lezen, het is namelijk een visueel product. Dat er websites zijn die tijd en geld investeren in het zo goed mogelijk leesbaar maken van de website voor slecht zienden is bewonderenswaardig maar om iemand aan te gaan klagen die die tijd en moeite niet wil investeren is belachelijk.

(Overigens is er in de VS volgens mij een wet voor die het verplicht maakt dat websites investeringen doen om slecht zienden toegang te geven tot de content, in dat geval heeft de website geen poot om op te staan).

Is het niet zo dat een winkel rolstoel-proof moet zijn?


Hoe dan ook blijf ik erbij dat ze het volste recht hebben om zelf te bepalen hoe hun site er uit zien, en als ze ervoor kiezen om hem onlogisch op te bouwen en niet compatible te zijn met text-based browsers dan is dat hun eigen keuze.

Ik vind dat grotere winkelketens hun online diensten voor blinden toegankelijk moeten maken. Het lijkt me voor een blinde bv. erg handig als de boodschappen thuis bezorgd kunnen worden.

In het geval van een kleinere dienst die af en toe gebruikt wordt kan een vriend of bekende best wel even de bestelling doen.

Overheidsdiensten moeten online gewoon voor blinden toegankelijk zijn aangezien alternatieven voor deze diensten snel verdwijnen.

voor overheden heb je gelijk vind ik.
voor de rest van het ineternet zou het niet strafbaar moeten zijn als deze niet voor blinden toegankelijk is.

het klinkt cruw, maar door deze rechtzaak denk ik van, blinden moeten blij zijn dat sommige pagina's wel toegankelijk zijn, en dat het computer gebruik steeds makkelijker wordt ( vista heeft standaard al spraak herkinning, wel in engels, maar toch).

ben verbaasd, eigenlijk zelfs bedroefd, over de grote aantallen die kiezen voor "een bedrijf moet het zelf maar bepalen" en "niet zolang er een alternatief is"... samen zijn dat dus bijna 50% van de meningen die in feite zeggen: mijn probleem niet, ik heb het (nu) niet nodig of ik ondervind er geen hinder van, dus het zal me worst wezen of anderen in de samenleving er recht op hebben.

Omdat het geen recht is om een winkel of site te kunnen bezoeken. Waar zijn de rechten van de ondernemer om te investeren waar die zelf brood in ziet?

Zonder subsidie kun je een ondernemer natuurlijk nooit dwingen te investeren in iets waar ze zelf nooit de resultaten van zal zien.

Omdat het geen recht is om een winkel of site te kunnen bezoeken. Waar zijn de rechten van de ondernemer om te investeren waar die zelf brood in ziet?
Je hebt dus een plicht, om niet te komen op een site, of juist wel? :S Das ook wel een beetje kort door de bocht... Iedereen is vrij om te gaan en staan op internet, waar die maar wil. Als ik (als blinde) op je site zou willen komen, dan zou het wel mooi zijn, als daar rekening mee gehouden word, niet dan? :)
Zonder subsidie kun je een ondernemer natuurlijk nooit dwingen te investeren in iets waar ze zelf nooit de resultaten van zal zien.
Een blinde is ook een klant. Je kán het dus wel terugzien: in je omzet, je winst... ;)

Als je subsidie wil, om je website voor een blinde beschikbaar te maken, kan je net zo goed subsidie aanvragen, voor het überhaupt op- en neerzetten van een website... :)

Als jij gehandicapt raakt denk je er dan nog zo over?? Ooit gehoord van mededogen en rekening houden met je naasten.

Ja, ik vind ook dat een blind persoon het recht heeft op het bezoeken van mijn site. Echter, dit recht resulteerd mijn inziens niet in de plicht voor mij om deze site voor deze persoon interpretabel te maken.

Ik snap jouw gedachten en ik deel enerzijds je bedroefdheid. Anderzijds heb ik toch gekozen voor 'een bedrijf moet het zelf bepalen'. Puur doordat ik vind dat je een bedrijf of persoon niet moet dwingen tot het bedienen van een doelgroep welke dit bedrijf niet wil bedienen. Zou hij deze doelgroep wel willen bedienen, dan heeft het bedrijf daartoe de keuze.

Zoals ik al zei; het recht van de één hoeft niet te resulteren in de plicht van een ander. Zo ben ik niet verplicht om een dakloze onderdak aan te bieden, puur omdat men in Nederland recht heeft op een dak boven het hoofd. Ik ben ook niet verplicht tot het deelnemen in jouw vereniging, omdat jij het recht hebt op die vereniging! Zo zijn er talloze voorbeelden te verzinnen waaruit blijkt dat het eigenlijk tamelijk absurd is om een winkel/persoon te dwingen iets aan te passen omdat jij dat zo wil. Vind jij bijvoorbeeld ook dat een winkel met een Engelstalige webshop zijn shop moet vertalen naar het Nederlands omdat iemand anders het Engels niet machtig is?

Nu heeft één en ander natuurlijk met een handicap te maken, een handicap waarvoor men over het algemeen niet gekozen heeft. Men kan er anderzijds wel voor kiezen om Engels te leren, een dak boven het hoofd te regelen et cetera. Maar dan nog; mag jij, vanwege jouw gebrek aan keuze voor jouw gebrek, iemand anders ook een keuze ontzeggen?

Ik vind van niet!

ik heb er zelf WEL last van en toch stem ik 'dat 't geen veplichting moet zijn'

ik denk dat t gewoon aan de ondernemer is om te zorgen dat zn site in orde is.

en 't is aan bepaalde belangen groepen om de voordelen van een blind-vriendelijke site aan te duiden, (en misschien aan de overheid om 't te stimuleren)

maar zodra je 't gaat verplichten krijg je half bakken precies niet werkende prutsels waar je als blinde OOK niets aan hebt, -

mijn advies, als je screenreader 't niet doet, en vergroten geen zin heeft, negeer die betreffende site, of vraag om hulp

wat is 'r trouwens mis met 't vragen of iemand 't eff voor je wil voorlezen??? -
maar hulp vragen of verlenen is tegenwordig taboe....

en dat terweil mantelzorgen etc zo hoog in 't vaandel zou staan volgens de nodige groeperingen en beleidsmakers...

Het is gewoon niet haalbaar voor elk bedrijf om een site of shop toegankelijk te maken voor blinden:
1. je moet als bedrijf al weten HOE een blinde je site bezoekt (braille-lezer? loep? gesproken tekst?) voor je er gericht een oplossing voor kan verzinnen. Je site word al snel 2x zo duur op die manier.
2. is het niet makkelijker om technologie te ontwikkelen waardoor sites niet hoeven aangepast te worden?
3. Een blinde kan nog altijd de hulp inroepen van iemand anders. Dit kan heel makkelijk door via remote desktop de pc even over te nemen en de blinde te begeleiden bij het internetten. Misschien een idee voor een online hulplijn oid?

Als aanvulling, jouw 2de punt boort ook nog eens nieuwe markten aan voor ondernemers volgens mij.

punt 1 doet niet echt terzake, dat is de taak van assisterende technologieën, punt 2 bestaat al: HTML biedt voldoende mogelijkheden tot het bouwen van een website met houvasten voor bestaande assisterende technologieën. Dat kost nagenoeg niets meer als je sowieso al een website bouwt op basis van bestaande standaarden en richtlijnen.

Het grootste probleem is onwetendheid en onkunde voor wat betreft het correct toepassen van die standaarden en richtlijnen. Webdevelopment moet je overlaten aan mensen die er verstand van hebben, niet aan het neefje van de baas.

Het is gewoon niet haalbaar voor elk bedrijf om een site of shop toegankelijk te maken voor blinden:
1. je moet als bedrijf al weten HOE een blinde je site bezoekt (braille-lezer? loep? gesproken tekst?) voor je er gericht een oplossing voor kan verzinnen. Je site word al snel 2x zo duur op die manier.
Als bedrijf is dat helemaal jouw probleem niet. Het is het probleem van de webmaster. En ik neem aan dat er hele boeken bestaan over hoe je een website op eenvoudige manier toegankelijk kunt maken voor blinden zonder al te veel aanpassingen, zolang je je maar aan de geldende webstandaarden houd
2. is het niet makkelijker om technologie te ontwikkelen waardoor sites niet hoeven aangepast te worden?
Om te beginnen moet men zich aan de standaarden houden, en 1 van die zaken is bijvoorbeeld het voorzien van alt tags bij afbeeldingen, iets wat bij target niet gebeurd is.
3. Een blinde kan nog altijd de hulp inroepen van iemand anders. Dit kan heel makkelijk door via remote desktop de pc even over te nemen en de blinde te begeleiden bij het internetten. Misschien een idee voor een online hulplijn oid?
. Een blinde wil net zo onafhankelijk mogelijk wonen. Net zo onafhankelijk als jij of ik. En die mogelijkheid moeten ze hebben.

2. is het niet makkelijker om technologie te ontwikkelen waardoor sites niet hoeven aangepast te worden?
Daar zijn nou net de PC braille apparaten voor, die vertellen de blinde (middels braille!) hoe het scherm er uit ziet.

Ik werk bij de Gemeente Utrecht, op de ICT-afdeling daar en er is dus iemand in dienst voor de Gemeente die blind is.
Zij heeft een braille lezer, die het scherm omzet in braille taal.
Elk knopje en dergelijke word omschreven.
Het is echt niet voor te stellen, hoe dat dat in zijn werk gaat, of er uit ziet...
Maar komt er op neer, dat wat wij niet-blinden zien, dat dat om gezet word in tekst, en omschreven.

Als het dus zelfs al kan voor je hele scherm, waarom dan niet voor een website? :)

"Nee, een bedrijf moet zelf bepalen of ze blinden als klant willen"
"Nee, een bedrijf moet zelf bepalen of ze donkere mensen als klant willen"

Hoewel ik het volledig eens ben met de mensen die Target hebben aangeklaagd, is er toch wel een klein verschilletje: het feit dat mensen een donkere huid hebben heeft geen invloed op de toegankelijkheid van de site. De bouwers hoeven er niets voor te doen om zwarte mensen toe te laten. Het zou pas een probleem worden als ze (hoe ze dat ook willen doen) zwarte mensen het onmogelijk maken.

Voor blinden moet een bedrijf moeite doen om het toegankelijk te krijgen. Dat is een andere vorm van discriminatie. Het is namelijk discriminatie met gegronde redenen, in tegenstelling tot racisme, dat ongegronde redenen heeft. Een site toegankelijk maken voor blinden kost geld. Veel geld als het een grote, al bestaande site is. Een bedrijf gaat dan niet zomaar voor de lol onwijs veel geld uitgeven, en heeft er dus ook alle belang bij om zich te verdedigen in deze rechtszaak.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je blinden zomaar mag discrimineren, ook al heb je er een gegronde reden voor. In de Amerikaanse wet staat dat niemand blinden mag discrimineren, en in de Nederlandse wet staat dat overheids-sites dat niet mogen. Ik vind zelf dat Nederland hier een voorbeeld mag nemen aan Amerika. We leven niet in een anarchie, waar de enige regel "ieder voor zich" is. We leven in een zorgstaat, waarvan we mogen verwachten dat we geholpen worden als we extra zorg nodig hebben. Ik betaal graag belasting als ik weet dat ik niet in de steek gelaten word mocht ik ooit blind worden.

[Reactie gewijzigd door DOT op maandag 15 oktober 2007 02:27]


Van overheidswebsites of andere door de gemeenschap gefinancierde middelen kun je het idd misschien gaan eisen, maar winkelketens en andere private ondernemingen moeten het echt helemaal zelf weten vind ik.. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen en net als bij al het andere wat ze doen doen ze het alleen als het geld oplevert. Stel dat blinden een interessante doelgroep zijn dan maakt een bedrijf zijn website wel geschikt. En anders hebben blinden pech. Of moeten mensen die geen computer hebben dan maar van het bedrijf kunnen eisen dat ze een papieren website per post krijgen? Of een Arabische versie eisen omdat je geen Nederlands kunt lezen?

Mensen zonder computer kunnen een computer kopen. Mensen die geen nederlands kunnen lezen kunnen het leren. Mensen die blind zijn kunnen echter niet kiezen om opnieuw te zien. Kromgetrokken analogieën dus.

Discriminatie is strafbaar en dus moeten mensen die benadeeld zijn door de natuur evenveel mogelijkheden aangeboden krijgen als de grote rest van de bevolking, voor zover dat mogelijk is.

Discriminatie is strafbaar en dus moeten mensen die benadeeld zijn door de natuur evenveel mogelijkheden aangeboden krijgen als de grote rest van de bevolking, voor zover dat mogelijk is.
Maar vraag je in dit geval (dus website speciaal geschikt maken voor blinden) niet meer dan "evenveel mogelijkheden" ?
Wat is de volgende stap? Speciaal website-ontwerp voor bejaarden met extra grote letters, groot contrast in kleurgebruik. Of website ontwerpen voor kleurenblinden, waarbij je rood/groen combinaties vermijdt. Of in je supermarkt een aparte kassa voor bejaarden waarbij de winkelwagentjes door iemand uitgeladen worden, thuisgebracht, etc. en dan allemaal verplicht stellen?

De Wet gelijke Behandeling spreekt van een 'objectieve rechtvaardigingsgrond', oftewel het maken van doetreffende aanpassingen mag geen onevenredige belasting zijn. Ik kan me voorstellen dat een boodschappen-service voor bejaarden kosten-technisch toch een redelijke belasting zal zijn voor een middenstander.

Voor grotere (web)bedrijven denk ik echter niet dat een toegankelijkheidseis van hun websites een onevenredige belasting is, en toegankelijkheid omvat natuurlijk ook slechtzienden en kleurenblinden. Technisch is dat realiseerbaar zonder in te hoeven boeten op vorm of functie, het vereist enkel kennis en inzicht...


Onzinpost, het bedrijf hoeft blindheid niet te verhelpen, alleen maar de - gangbare en bekende - technieken toe te passen zodat mindervaliden toegang hebben tot hun site.

Als dit een klein beetje meer moeite kost voor hun webdesigners, big deal, that's the cost of doing business.

Ergens hebben ze gelijk.
Verplichten vind ik wel erg overdreven, hoewel ik vind dat pagina's van de overheid e.d. voor meerdere mensen toegankelijk moeten zijn. Een bedrijf kan zelf kiezen. Voor elke groep mensen geld dat je niet alles kunt krijgen. Aanklagen is gewoon triest.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011