Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Smartphone-strijd

Nu de belangrijkste nieuwe smartphones aangekondigd of al beschikbaar zijn: naar welke smartphone gaat jouw voorkeur uit?

HTC One
28,2%
iPhone 5
17,7%
Samsung Galaxy S4
16,9%
Nokia Lumia 920
10,4%
Anders, nl...
8,6%
Sony Xperia Z
8,2%
Nexus 4
8,0%
BlackBerry Z10
1,4%
LG Optimus G
0,6%

Aantal stemmen: 5.679. Deelname gesloten op 05-04-2013 13:44. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties (134)

Reactiefilter:-11340133+181+21+30
1 2 3 ... 9
Heb eind vorig jaar een Jiayu G3 gekocht, en die bevalt tot nu toe goed.
Zelfde met mij, ik heb ook Chinese telefoon gekocht de Huawei Honer 2 U9508 2GB, en dat bevalt mij tot nu toe goed, en die kost minder dan de helft van wat de HTC One en Samsung Galaxy S4 en iPhone 5 kost.

Nee heb geen 700 euro over voor een telefoon.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 maart 2013 01:57]

Nee heb geen 700 euro over voor een telefoon.
De telefoons die jij noemt kosten ook niet allemaal 700 euro, sommige nog geen eens 600 euro :)
nog geen eens 600 euro
Koopje! 8)7
Ik was even aan het zoeken. Maar waar kan je de Huawei Honer 2 U9508 2GB kopen? Liefst een Nederlandse(web)shop.
Sorry een beetje laat maar wist niet dat je gereageerd had, je kan de Huawei Honer 2 U9508 niet in Nederland kopen, je kan wel de EU versie de Huawei Ascend G615 in Nederland of Duitsland kopen, die is pressies het zelfde als de Huawei Honer 2 U9508 maar dan maar met 1GB te verkrijgen , ik zie hem in Duitsland all voor ¤284,- en in Nederland voor ¤319,- de witte, de zwarte kost daar ¤325,-

Maar als je MIUI er op zet kan 1GB Ram een beetje aan de korte kant zijn, daarom zou ik ook voor de Huawei Honer 2 U9508 2GB gaan uit het buitenland, die kost bij HOTMID maar $354,- dat is nu ¤272,- voor de witte, de zwarte kost ¤268,- maar die is nu even uitverkocht en die is denk ik weer volgende week te koop.

Komt bij HOTMID nog wel +/- ¤20,- kosten bij voor verzending en zo, als je het niet snel laat sturen maar de langzame kiest, duurde maar 11 dagen voor mij.


UPDATE: Ik zie hem nu ook bij een andere Nederlands winkel te koop, en daar kost de Huawei Honer 2 U9508 2GB Zwart ¤308,-


Hoop dat ik genoeg info gegeven heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 maart 2013 00:23]

Dit dus :)

Goed scherm, snel genoeg, grote batterij, mooi design, dual-sim, en niet te vergeten: Vanilla Android! En dat voor onder de ¤200
Waarschijnlijk wordt het een Chinese smartphone, met deze specs:

1) Android 4+
2) HDMI/MHL output
3) USB-On-The-Go (OTG) (liefst tegelijkertijd met MHL-output en opladen)
4) MKV playback (720p, liefst 1080p), zelfs over WIFI (n)
5) Camera >5MP, LED flash & 720p opname (liever 1080p)
6) Display <4.7", resolutie rond 720p.
7) Radio, liefst zonder headphone/antenne vereiste.
8) Dual Sim (minstens dual standby, liefst dual active)
9) Fysieke cameratoets.

Tot nu toe is deze telefoon niet te vinden. Al komt de Jiayu G4 aardig in de buurt! ;)

[Reactie gewijzigd door letsa op 18 maart 2013 14:27]

de iphone 5 is inmiddels al wat ouder, en ik verwacht een opvolger relatief snel,
daarom mijn stem naar de HTC ONE, erg mooi toesteln mooie UI en casing.

ik zou graag zien, meer kleinere High end telefoons, en meer telefoons op Windows phone 8.
maar ik kan niet ontkennen dat de One me met android momenteel het meest aanspreekt.

Edit: zelfde voor de nokia 920, ik hoop eigenlijk op de HTC ONE maar dan met Windows Phone 8 erop..
dat zou voor mij fantastisch zijn.

[Reactie gewijzigd door freaq op 15 maart 2013 13:37]

Maar in de traditie zal dat (overigens eigenlijk net als de S4) een klein verschil zijn.

Ik ga voor de S4. Mogelijk pas vanaf de zomer. Ik wil even kijken of er binnenkort als snapdragon vs enysos benchmarks komen.

Ik moet zeggen dat ik de S4 wel mooi vind. Mogelijk door de kleur stelling. Maar een van de belangrijkste redenen om voor de Samsung te gaan: 1. Verwisselbare batterij, 2. SD kaart als input.
Heb enkele maanden geleden de Nexus 4 gehaald, en nog steeds extreem blij mee!

Aangezien die echter hier niet makkelijk/betaalbaar verkrijgbaar is, zou ik denk ik aan andere een HTC One aanraden. Mooi design, goede bouwkwaliteit, stevig, schitterend scherm, niet te groot (5" vind ik echt té) en ondertussen prima software! Beste Android toestel momenteel, in mijn ogen.
Heb enkele maanden geleden de Nexus 4 gehaald, en nog steeds extreem blij mee!

Aangezien die echter hier niet makkelijk/betaalbaar verkrijgbaar is, zou ik denk ik aan andere een HTC One aanraden. Mooi design, goede bouwkwaliteit, stevig, schitterend scherm, niet te groot (5" vind ik echt té) en ondertussen prima software! Beste Android toestel momenteel, in mijn ogen.
Ik vind de HTC One er ook super uitzien, maar toch weer jammer dat er geen MicroSD slot in zit en dat de accu niet verwisselbaar is. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de Galaxy S4
De HTC One is net zo groot als de S4, alleen het scherm is kleiner ;)
Maar daar krijg je dan wel stereo speakers voor terug :)
En geen verwisselbare (en ook nog is kleinere) accu en geen micro-sdslot mogelijkheid.

Had ik al gezegd dat de S4 ook nog is fors dunner is ondanks dat er meer in zit (naja 1 speaker minder)?

Maargoed mijn keuze is: S4 met Exynos of S3, verschil van S3 met een S4 Qualcomm is mij een te klein verschil :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 maart 2013 11:18]

Maar dan moet je ook vermelden dat de HTC One het beste scherm (op dit moment) heeft, evenals (moet nog in de praktijk blijken natuurlijk) de beste camera? ;)

Los van wie het goed of slecht doet, wil ik zelf wel die HTC One, mooi apparaat, en al bijna 10jaar exclusief HTC klant :9

Ik ben trouwens ook zeker 'te porren' voor die nieuwe cpu, in het verleden (HD2) is gebleken dat toestellen van HTC die echt met de nieuwste hardware uitkomen jaren meegaan. En ja, zo'n snapdragon 600 is fijn.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 18 maart 2013 19:23]

Gebruik nu een maand tot grote tevredenheid een Nexus 4. Prachtig scherm, stabiel, snel, echt een verademing na mijn vorige LG met CyanogenMod. En ik ben onderweg toch niet zo'n grote dataverbruiker, dus 4G hoeft voor mij niet.

Minpunt is wel de glazen achterkant (het ding is gisteren voor de vierde keer gewoon ergens afgegleden en op de grond gevallen) en dat de volume- en powerknoppen precies tegenover elkaar zitten, zodat het soms lastig is één in te drukken zonder de ander. Nu nog wachten op de wireless charger.
Sinds een week de HTC 8x en ben daar super-tevreden over
Al een paar maanden een HTC 8X. Toptoestel. En als ik de topic over de Lumia 920 zo lees ben ik blij dat ik die niet gekocht heb. Oké, alleen de ellende met de eerste batch wordt uitvoerig besproken maar de HTC is tot nu toe FOUTLOOS.

Nog gedacht aan de Ativ S maar ach, ze zien er allemaal hetzelfde uit. En, uiteraard, je kunt twijfelen over al die felle kleuren waarin de WP8 telefoons worden uitgebracht maar na verloop van 'korte tijd' vind je dat ook prachtig.

Waar ik het meest over te spreken ben is WP8, en dan is het toestel zelf een stuk minder belangrijk. Ik ga in ieder geval never nooit meer terug naar iOS (iPhone) want dat is wel erg ouwe meuk. Android heeft me nooit kunnen boeien en het is dan ook super om te lezen dat veel mensen overstappen naar WP8 en dat een verademing vinden.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 20 maart 2013 00:00]

Ik heb mijn zinnen gezet op de Sony Xperia ZL, het "kleine broertje" van de Xperia Z.

De voordelen van de ZL tegenover de Z:
  • De achterkant is gemaakt van kunststof ipv glas
  • Niet waterdicht dus geen vervelende klepjes
  • Compacter formaat (wel iets dikker)
Daar zat ik dus ook heel lang aan te denken. Echter is de Galaxy S4 qua afmetingen even groot, maar wel dunner. Tevens (volledig...) van kunststof, niet waterdicht maar wel nog wat compacter. AMOLED vind ik persoonlijk een groot pluspunt en 4x 400 mhz extra ook.

Kortom, ik zou de S4 boven de ZL plaatsen.
Ik vind de vorm niet mooi van de S3 en S4, veel te rond. Ik hou echt van een vierkante telefoon. De S2 was bijv. wel meer vierkant.

Daarom heb ik nu de Xperia Z, superblij mee :)

Wel verrassend trouwens dat zoveel mensen iPhone 5 stemmen terwijl dit toestel al zo oud is, maargoed als je eenmaal al je apps in de appstore hebt gekocht en je bent iOS gewend ga je niet snel meer de switch naar Android maken of andersom.
Ik heb die switch juist wel gemaakt. Van de iPhone 5 naar de Note 2.
Voor mij werkt Android beter dan iOS, dat staat iig vast.

Mijn volgende toestel? In ieder geval een met minimaal een 5,5" scherm, dus geen van bovenstaande. De Note 3 wellicht.
Anders,nl...

Mijn voorkeur gaat uit naar de Oppo Find 5. Schitterende telefoon om te zien en kan goed met de rest mee(5 inch,fullhd,quadcore).
Ikzelf wacht op een leuke budget topper van chinese makelei.
(qhd <4", dual-core of meer met een krachtige GPU, 2 gb ram, nfc, microSD, strak design==> smalle bezels OOK AAN ONDER EN BOVENZIJDE, om het maar gelijk ultiem te maken, ook nog waterdicht)


Offtopic

Blijf me afvragen wat mensen beweegt om een Iphone te kopen.
-Je betaalt 45% winstmarge om te worden opgelicht (1080p lightning)
-Je kunt nauwelijks tweaken (en wat zijn wij hier??? juist tweakers)
-Matige specs wanneer je ze tegen andere vlaggenschepen zet, maar wel duurder :S


Disclaimer==> die 2de staat het gebruiksgemak tegenover wat verklaart waarom dat de kudde het kiest. Maar waarom ook de (in mijn ogen kritischere) tweaker voor een te duur product met matige tot goede specs kiest (dus niet top)?
eL_Jay...Je bent geweldig!! _/-\o_
Maar hij vergeet één ding. Doordat er maar één iPhone is, of in ieder geval één merk. Betekend dat dat software makkelijk op de hardware geoptimaliseerd kan worden. Hierdoor heb je (mogelijk) minder krachtige hardware nodig.
Ik pak het aas en bijt :-) :Y)

Vooraf: ik gun iedereen de telefoon die hij zelf kiest. Dus veel plezier met je denkbeeldige Chinese android-budget kwaliteitstelefoon.

Dan door naar je punten, wat minder aggressief geparafraseerd.

1) Duur. Tsja. Ik kan het me veroorloven en ik ben er redelijk zeker van dat het meest recente model nog minimaal 3 jaar ondersteuning krijgt met tijdige OS-updates. Daarom ligt de doorverkoopwaarde ook hoger.

2) Tweakbaarheid. Op zich is er een vrij aktieve jailbreak-community, dus ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt. Zelf jailbreak ik overigens niet. Tweaken doe ik met de kleine dingetjes op de iPhone en ik ervaar weinig tot geen gemis van functionaliteit in het stock-OS.

3) De iPhone verliest qua specs misschien op 1 of 2 punten tegen een willekeurige android-telefoon. De 1 heeft een betere cpu, de ander weer een knap scherm, de laatste een goeie camera, en de volgende een stevige batterijduur. Maar hij verliest nooit op allemaal! En zolang de iPhone op al die punten in de hoogste categorien meespeelt, wat zou het mij schelen dat er een telefoon is met een camera met nog meer megapixels of een snellere cpu? Daarnaast, ik koop mijn telefoon omdat hij het goed doet in benchmarks. Ik wil er eentje die in de praktijk het goed doet.

En wat dat betreft blijft de hoge integratie van het Apple-eco-systeem _het_ grote pluspunt. Misschien heeft hij wel een mindere cpu dan een bepaalde android, maar de scrolling-functie is geoptimaliseerd voor het OS, dus hij scrollt als boter.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 maart 2013 16:41]

ik ga voor de Xolo q800 als dez in nederland uitkomt anders wordt het de galaxy s4 mini ofzo. mijn HTC radar is al redelijk veroudert...
En wat dat betreft blijft de hoge integratie van het Apple-eco-systeem _het_ grote pluspunt.
Voor mij is dat juist het grootste minpunt :) Ik wil best een iPhone maar ik wil niet VERPLICHT zijn om daarbij alles van Apple te moeten gebruiken...

Heeft overigens enkel met de verplichting te maken dat het aan elkaar gekoppeld is, mijn Android telefoon zou ik als ik wil zonder Google kunnen gebruiken (op uiteraard de Google apps/functies na), alleen die gedachten al maakt iOS en WP voor mij geen optie...
Laat ik beginnen met zeggen dat ik volgens mij van 'fanboy-ism' vandaan blijf, maar dat ik wel wat vraagtekens heb bij je eerste 2 antwoorden;

1] Je hebt opzich een heel sterk punt, maar het valt me op dat eigenlijk niemand met een iphone ouder dan 1,5 jaar wil rondlopen (of sowieso een merk X smartphone) en dat ook nauwlijks gebeurd. Je ziet nu wel mensen met iphone 3's rondlopen, maar die zijn vaak recent pas gekocht.

2] Jailbreaken en tweaken is toch wat anders, ja door te jailbreaken kun je iOS tweaken, maar het punt wat volgens mij word gemaakt is juist dat je bij Android ook zonder iets raars te doen kan tweaken, apps mogen het halve OS verbouwen, zolang ze daar maar duidelijk over zijn, tegelijkertijd kun je allerlij bestanden van Android aanpassen zonder dat de boel ontploft. over dat laatste is natuurlijk weer te discusseren of dit goed of slecht is, je wil immers van 99% niet dat ze ergens mee gaan klooien.

3] Niets tegen in te brengen, ik zelf ben dan toevallig wel redelijk 'specs geil' maar snap heel goed dan mensen eerder kiezen voor architectuur dan specs.

Voor de vorm, ook Android scrollt als boter, zeker met de handig genoemde 'project butter' sinds 4.1, toegegeven, moet je wel minimaal 4.1 hebben :9
Ik neem aan dat je Linux debian op je desktop draait :) Ik ben gek op tweaken maar mijn telefoon moet gewoon werken.
Blijf me afvragen wat mensen beweegt om een Iphone te kopen.
-Je betaalt 45% winstmarge om te worden opgelicht (1080p lightning)
-Je kunt nauwelijks tweaken (en wat zijn wij hier??? juist tweakers)
-Matige specs wanneer je ze tegen andere vlaggenschepen zet, maar wel duurder :S
De looks (witte 4S), gemak in gebruik en kwaliteit van de standaard software.
Daar ik de iPhone 5 minder mooi vind is het goed mogelijk dat m'n volgende weer een Android is, maar ook een W8 sluit ik niet op voorhand uit. Zou ik op dit moment kiezen dan de HTC One.

Verder laat een echte tweaker zich niet afschrikken door de walled garden van IOS en zijn de specs van de iPhone prima in orde, zeker niet matig, ook niet in vergelijk met andere 'vlaggeschepen'.
Zelf ben ik sinds een maand ook overgestapt van Android naar iPhone (4S), maar ik ben hier niet om een van de partijen de verdedigen. Jouw 2e punt is echter waar ik constant over val. Niet zo zeer omdat het hier over de iPhone gaat, maar meer die constante vooroordelen over 'wij Tweakers'. Iedereen die deze website bezoekt moet zijn mobiel, computer, laptop, Xbox/Playstation, koelkast, WC en fiets hebben getweakt? Don't think so, mister. Tweakers draait al lang niet meer alleen daarom. Ik ben totaal niet technisch. Ik heb mijn computer zelf geassembleerd, maar elke keer als ik weer iets bijplaats of weg haal, is er een grote kans dat ik mijn handen open haal. Dus nee, ik vind mezelf geen Tweaker. Toch zie ik mezelf als een volwaardig lid van deze website.

Daarom, en alleen daarom, is dat argument incorrect.
en dan nog be ik als wel een tweaker in die hiervoor gebruikte zin van het woord,
van mening dat ik niet alles wil moeten tweaken voor ik er een fijne gebruikers evraring uit krijg.

mijn telefoon moet stock gewoon doe wat ik wil. punt.
daarnaast wil ik updates van het OS ontvangen om
1 up to date te blijven
2 veilig te zijn met mijn data.

en ik wil daarvoor niet een of andere custom rom met andere bugs moeten installeren.
ik ben wild enthusiast over de HTC one, omdat dat echt een prachtig toestel is, maar ik vrees wederom voor de problemen met de updates die android nu al jaren tijsteren.

ik heb nu een Iphone 4S en ben daar eigenlijk vrij tevreden mee maar mag binnenkort weer een toestel uitzoeken, ik zal wss dan een HTC one nemen, en als ik niet tevreden ben deze verkopen en mijn 4S weer in gebruik nemen.

ik ga het een kans geven, en dat komt vooral omdat sense 5 de eerste skin is die mee aanspreekt. wederom ik wil niet zeggen dat android slecht is alleen ik heb geen zin om mijn telefoon te onderhouden zoals ik dat moet met mijn PC. ik snap dat anderen voor een paar features mogelik die moeite wel willen doen maar ik wil de itjd niet spenderen.
De Iphone 5. Werkt fijn en simpel en nooit problemen mee. Alternatief momenteel zou de Nokia Lumia 920 zijn. Ik weiger mijn geld aan de Chinese fabrikanten te geven en ben niet onder de indruk van de Zuid-Koreaanse fabrikanten. Blackberry werkt ook erg fijn en altijd zeer tevreden mee geweest maar heeft helaas niets meer te bieden, daarnaast is de toekomst van RIM erg onzeker. Sinds Ericsson geen onderdeel meer is van de Xperia telefoons zijn die helaas ook een stuk minder geworden.
Chinese fabrikanten zoals Foxconn?
Ik ben tevreden van m'n Jiayu die een pak minder kostte dan bovenstaande "toppers", maar dat is natuurlijk persoonlijk en ik zal niemand afrekenen op hun keuze (je koopt tenslotte ook meer dan specs).
Wat mensen in die Lumia zien ontgaat me echter wel, ik vind er nix aan, het design, de belabberde specs, het geblokkeerde os, en vooral de belachelijk hoge prijs voor de combinatie van het voorgaande... Misschien zijn 3 mobiele besturingssystemen voorlopig te weinig?
Waar dacht dat je iphone 5 gemaakt wordt? Ja, bij foxconn. Een chinees bedrijf
Hu?

- iPhones worden ook in China gemaakt.
- Xperia telefoons zijn er juist op vooruit gegaan nu Ericsson opgekocht is.
Anders, namelijk een Android, telefoon met 3.5" scherm ~100x55x9mm, minimaal 1GHz dual core processor en 3 dagen accuduur. Al die high-end telefoons zijn gewoon te groot en de accu slurperig.
Waarom 3 dagen? Ik doe 2 dagen met mijn S3, en dat is mét wifi ingeschakeld.
In principe is 1 goede dag voldoende, omdat je het toestel toch elke dag aan de lader hangt.

Waar ik het wél mee eens ben is het formaat van de huidige telefoons. Hoewel ik nooit meer een kleiner scherm zou willen, is de keus voor mensen die dit wel willen érg minimaal.
Then again, als er zo'n kleine markt voor is (en ja, 95% van de mensen wil een 5" full-hd scherm), zul je weinig keus hebben. En houden.
Waarom 3 dagen accuduur, waarom kan jouw smartphone niet opladen terwijl je slaapt?
Als hij even lang wakker kan blijven als jij is het toch voldoende? (al zijn er jammer genoeg modellen die daar niet in slagen)
Anders, nl:

Nokia N900 :+

Niet zo prijzig op Marktplaats, bij die dure telefoons ben ik altijd zo bang voor een custom rom, als ik wat verkeerd doe (brick) kan ik eventjes 50 krantenwijken gaan lopen... :P

En dat ding kan dual booten :D (Android/Meamo/Jolla?)
Als 'ie kapot gaat koop ik een andere N900 :P

edit: LOLWUT? Ongewenst? Is dit off-topic? :?

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 15 maart 2013 15:15]

Ik sluit me bij je aan.
De N900 vorm is wat ik wil hebben, met een iets groter scherm, en binnenin wat meer up to date hardware.
Maar voor de rest? Het heeft alles wat je wilt hebben, inclusief een toetsenbord. En dat laatste mis ik bij vrijwel alle telefoons. (Die BB achtige telefoons met kleine toetsjes en klein scherm reken ik niet mee.)
En dat hij wat dikker en zwaarder is maakt mij niets uit. Je bent tenminste niet bang om je telefoon te breken als je voorover buigt met de telefoon in je zak. ;)
Een n900 met iets grotere toetsen, 720p scherm en iets grotere accu zou ideaal zijn ja :) Ik kan dan ook alleen maar hopen dat Jolla een fabrikant zover heeft weten te krijgen om er zo een te maken.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Populair: Tablets Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013