Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Thuiskopie of downloadverbod?

De discussie over het downloadverbod laait weer op. Volgens internationale verdragen moet Nederland kiezen tussen een downloadverbod of een thuiskopieheffing. Als je móet kiezen, wat zou jij dan liever hebben?

Thuiskopieheffing
87,3%
Downloadverbod
12,7%

Aantal stemmen: 10.050. Deelname gesloten op 14-12-2012 09:04. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties (106)

Reactiefilter:-11060103+177+26+30
1 2 3 ... 6
Ik mis: "Thuiskopieheffing maar dan wel door een instantie die onder controle staat".
Thuiskopieheffing en dan de betreffende produkten over de grens halen ;)
Thuiskopieheffing

Waarom ? Omdat ik met een download verbod niet alles meer kan downloaden wat ik wil. Ja dat is een open deur, maar ik bedoel dus met name series etc. die nooit in Nederland uit komen. Die kan ik nu mooi downloaden en met een download verbod niet meer.

Niet meer is natuurlijk een groot woord, maar het zal wel een stuk lastiger worden.
Downloadverbod zoals door, bijv, PvdA gesuggereerd wordt, dus enkel grote, commerciele downloaders pakken, en kleine thuisgebruikers gedogen kan ik me nog in vinden.
Maar wie bepaald wat een 'grote, commerciële, downloader' is en een kleine thuisgebruiker ?

Ik kan als 'kleine thuisgebruiker' één blu-ray downloaden van ~50GB. Maar ik kan ook voor 50GB aan singles downloaden. Ben ik dan ineens een 'grote, commerciële, downloader?'

Ik heb zelf niet zoveel vertrouwen in zo'n verbod als je ziet hoe de overheid maar achter blijft lopen op dit gebied.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 23 november 2012 09:50]

Helemaal mee eens. De overheid kennende kan je ervan uitgaan dat ze een belangrijke beslissing op dit ''moderne'' gebied zichzelf compleet misinformeren en een onduidelijk verbod instellen op basis van één advies van bijvoorbeeld Brein.

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 23 november 2012 09:25]

Een commerciele downloader is iemand die ook verdient/verkoopt/weggeefd aan andere mensen.
In jouw geval is stap 1 gezet. En dan is het heel erg makkelijk om de teugels strakker aan te trekken. Binnen de kortste keren ligt de grens op 1 mp3 per maand, of voor de rechter. (Twee maal, 1 keer voor de bestraffing, en 1 keer civiel om uitgekleed te worden door de "rechthebbenden".)
met een download verbod gaan we toch allemaal massaal door met downloaden
vpn/tor/proxy etc etc
net zoals het "sluiten/blokkeren" van de piratebay niet geholpen heeft...
En hoe wil je dat controleren? Doe mij dan maar thuiskopieheffing.
Dan kies ik voor de thuiskopieheffing. Een downloadverbod zal juist verkeerd werken. Men zal dan toch op andere manieren aan de bestanden komen.
Dat ben ik met je eens. Er is altijd wel omheen te komen.
Hands down voor Thuiskopieheffing.
Vraag me eigenlijk af hoe een download verbod Überhaupt gecontroleerd zou moeten worden.
Wie gaat dit betalen en controleren?

In Nederland is het geld op voor deze onzin en Stichting Brein als Oom Agent kan niet direct mijn enthousiasme verwachten.
TKH dan maar

Downloadverbod is zo wazig, als je het internet opgaat (bv www.google.nl) download je al, hoe moet dat ooit gecontroleerd worden? Sowieso kan je ook via SSL downloaden, hoe weten ze dan of de content illegaal is?
Het zou voor mij niks uit maken.
Ookal blokkeren ze alles, downloaden zal ik toch doen.

Ik heb rond de 5 games gekocht in de afgelopen paar jaren waarvan er 3 grote blunders waren,
en als er een nieuwe film uit komt waar ze wat moeite voor gedaan hebben om het mooi te maken ipv zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk dan ga ik ervoor wel naar de bioscoop als het niet freakin 2-3maanden duurt voordat het pas in nederland uit is. Ik ga niet eens beginnen over series die hier niet worden uitgezonden.

Ze hebben Stargate universe canceld omdat mensen blijkbaar te veel zaten te downloaden. Ipv het via internet te broadcasten met reclame of pay per view gaan ze het cancelen. Je kan downloaden slecht laten lijken maar je kan het ook in je voordeel gebruiken wat de meeste vergeten.
Ik als consument betaal liever één tot vijf Euro meer dan een download verbod. Ik wens dan wel dat het downloaden wordt opgenomen in de wet en dat gebruikers hierdoor beschermd zijn voor instanties. Hetzij het buiten hetzij het binnenland.

Wel vind ik dat er Europees toezicht wordt gehouden op de Thuiskopieheffing en dit niet door de markt in eigen handen worden laten gehouden.

Een download verbod is een 'vaag' gebied en ik ben absoluut een voorstander van licenties kopen. Maar deze 'licenties' moeten wel beschikbaar zijn voor al het gelijknamige product.

Hiermee doel ik op, titels zoals films, die ooit door een gebruiker is gekocht. Afspeelbaar op welk medium dan ook. Dus kort. Ik koop een film "The Matrix" op DVD en op Bluray, nu koop ik producten dubbel voor 2 mediums. Hierbij heb ik liever een licentie voor de film "The Matrix" waarbij ik gebruik kan maken van alle mediums. Zoals, BR, Download, DVD etc. etc.

Ja, ben dus wel een voorstander voor een Thuiskopieheffing, maar wel met bepaalde wensen voor het "downloaden".
Thuiskopieheffing, simpelweg omdat (ondanks dat ik het er niet mee eens ben, zeker niet op PC's en telefoons) het wel gewoon duidelijk is, itt tot het vage downloadverbod wat de PVDA voorstelt waar de grens heel vaag is en makkelijk op kan schuiven zonder dat de wet ook daadwerkelijk aangepast zou hoeven worden, enkel de definitie van kleine/grote downloader hoeft te worden aangepast!

Maar als het downloadverbod wel hele strakke regels krijgt denk ik er misschien anders over, stel dat onder de 200GB klein is en er boven groot, dan ga ik daar wel voor :D Want daar zit ik tegenwoordig onder en dan hoef ik geen geld te betalen en overtreed ik de wet niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 november 2012 10:55]

compleet mee eens! Vind het natuurlijk goed balen dat het downloadverbod of de thuiskopieheffing er gaan komen...maar het is wat mij betreft niet meer dan normaal! Wat ik wil zou willen zien is dat het geld wat eraan verdient word richting de auteurs gaat! Niet zoals buma met hun inkomsten omgaat! veel artiesten zien NOOIT iets terug van kijk en luistergelden die richting de buma gaan!

Ik ben er erg bang voor dat dit de zoveelste belansting is om de consument meer geld uit de broek te schoppen en de overheid te spekken. dat er een tekort is, is inmiddels bekend...maar ga bezuinigen, niet meer inkomsten creeéren! Als ik te weinig geld overhoud aan het eind van de maand gaat mijn baas mij ook niet meer betalen!
Gezien ik alle software en media legaal aankoop vind ik persoonlijk de thuiskopieheffing een nogal kromme regeling. Die houdt dan namelijk in dat omdat ánderen downloaden en de industrie hierdoor inkomsten misloopt ík extra moet betalen...

(nu haal ik bijna alles aan apparatuur uit het buitenland, maar toch)
In het begin zullen idd de grootverbruikers gepakt worden, in geval dat er mogelijkheden bestaan dat ze er iets aan verdienen! later zullen de kleinere (wij) over blijven en de spreekwoordelijke %#$ zijn!
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013