Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oh-No-kia

Nokia zag het aantal verkochte smartphones afgelopen jaar halveren. Wat zou Nokia volgens jou moeten doen om meer smartphones te verkopen?

Duh! Nokia moet Android-telefoons gaan maken
36,2%
Niets, Nokia is al op de juiste weg
21,8%
Nokia is niet meer te redden #zinkendschip
17,8%
Heb je de N9 gezien? Ze zouden MeeGo moeten doorontwikkelen
9,0%
Nokia, Nokia... zegt me wel iets, is dat niet die handelaar in houtpulp?
7,6%
Grotere schermen, betere camera's: dat heeft Nokia nodig
4,1%
Nokia zou zich weer meer moeten richten op Symbian
3,6%

Aantal stemmen: 21.032. Deelname gesloten op 03-05-2012 11:24. Stemmen is niet meer mogelijk.


Reacties (116)

Reactiefilter:-11160116+168+210+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik denk dat Nokia zich op Symbian moet richten als de beste van alle slechte opties. Wat ze hadden moeten doen is meer reclame maken voor het Symbian platform en het platform beter ontwikkelen, maar dat is een gedane zaak.

Om de andere poll opties langs te gaan:
- Duh! Nokia moet Android telefoons gaan maken
Dat kun je wel zeggen, en zo doet het merendeel ook, maar wat levert dat op? Er zijn genoeg Androidfabrikanten, maar weinig telefoons zijn zo iconisch als de 3310. Ze moeten iets unieks hebben, niet "nog een androidtelefoonverkoper" worden. De competitie is hier denk ik te groot.

- Niets, Nokia is al op de juiste weg
Toen ik hoorde dat Nokia met Microsoft deals ging sluiten heb ik besloten geen Nokia meer te kopen (was vroeger best een Nokia-fan). Maar ik moet zeggen, die nieuwe Windows Phones gaan best en er schijnt goed voor te programmeren te zijn. Vooral dat laatste nodigt developers uit, en dan hoeft het platform nog niet eens zo geweldig te zijn. Misschien is dit dus ook nog een goede optie.

- Nokia is niet meer te redden #zinkendschip
Dit was mijn eerste impuls. Nokia heeft zo'n naam gekregen de afgelopen tijd, veel mensen hebben niet eens meer door dat ze smartphone maken. Dit is wat ik bedoel met dat ze meer aan marketing en Symbian hadden moeten doen.

- Heb je de N9 gezien? Ze zouden MeeGo moeten doorontwikkelen
Eerlijkgezegd geen idee

- Nokia, Nokia... zegt me wel iets, is dat niet die handelaar in houtpulp?
Zie #zinkendschip

- Grotere schermen, betere camera's: dat heeft Nokia nodig
Features helpen vast wel, maar maken het product ook duurder. Samsung is goed bezig met het balanceren van kwantiteit (aantal features, niet direct de kwaliteit van features) tegenover de prijs, volgensmij kan alleen Apple daaraan tippen door de high-end markt weg te nemen, en de rest van de bedrijven moet proberen daar wat tussen te balanceren. Aangezien Nokia wel een goede naam heeft qua low-end toestellen kunnen ze wel proberen dit deel van de markt weg te nemen, maar dat deel wordt steeds kleiner en kleiner, en over 10 jaar kunnen ze echt opdoeken. Mid-end is toch mainstream, en daar helpen grotere schermen en betere camera's weinig aan.

- [Mijn stem] Nokia zou zich weer meer moeten richten op Symbian
De support van Symbian valt opzich nog best mee, beter dan WebOS was ofzo. Er is weinig voor, maar Whatsapp, MSN, VoIP, Opera Mobile/Mini, en de standaard dingen als zaklampen e.d. bestaan wel degelijk voor het platform. De basis ligt er, alleen wanneer ze vervolgens zelf support droppen en zich op Microsoft's OS richten... Nee dan wordt het inderdaad niks meer. Wanneer het platform echt goed zou zijn denk ik dat het nog een opmars kan maken. Kwaliteit zit zeker wel al in het OS, nu nog aantal features en vooral briljante marketing is nodig. Aangezien briljante marketing moeilijker is dan gewone marketing hebben ze voor de second-best gekozen: Microsoft. Het gaat wel aardig zoals het nu gaat, ja...
Nokia is nog steeds op de goede weg, het is wel een weg die ze uiteraard liever niet hadden hoeven te lopen.
Hoewel windows phone marktaandeel wint, daalt symbian harder dan dat de lumia's op kunnen vangen: http://www.wp7.nl/wp-cont...02/statcounterfinland.jpg

Maar het is wachten op windows phone 8, dit zal de game changer worden. Microsoft heeft nu wel ingezien dat een 'bijna' product niet werkt. In oktober gaan ze all-in met windows 8, windows phone 8 dit met 1 troef in de hand dat alle apps op al je apparaten werken.

Dus desktop, laptop, tablet, xbox/tv, telefoon. Pak deze onderdelen en mix ze met een beetje cloud, ontwikkelaars en hardware van Nokia, en voila een heerlijk cocktail waar we allemaal van kunnen genieten.

Dit zal imho alleen gebeuren als MS ook echt all-in gaat op de volgende versie, hetzelfde geldt voor Nokia. Beide partijen moeten inzien dat de concurrentie moordend is en dat de tijd om iets te doen NU is!

Onze laatste europeese telefoon fabrikant, het grootste software concern op de planeet... Je zou bijna zeggen dat kan niet mislukken, en toch gaat er op dit moment iets fout. Net als RIM blijf ik deze merken altijd een kans geven als ik in een telefoon winkel sta, ongeacht wat mensen zeggen. En als je echt gaat kijken zijn de verschillen eigenlijk helemaal niet zo groot. Maar helaas zijn de voordelen in het voordeel van iOS en android in het nadeel van WP, Symbian, en BB.

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 12 april 2012 13:26]

Als je het marktaandeel van Windows Phone wil laten zien, dat zou ik een andere statistiek kiezen. Finland lijkt me nou niet bepaald representatief voor de wereld.

Roepen dat Windows 8 (Phone) de game changer gaat worden is niets meer dan MS propaganda. In theorie kun je een platform lanceren waarbij de apps op alle platformen gaat werken, maar voor ontwikkelaars gaat dat dan echt een hel worden. Over Android wordt er al geroepen dat het te gefragmenteerd is. Door desktop, laptop, tablet, TV en mobiel met een app af te gaan dekken rek je de boel nog meer op.

En naar mijn idee hebben MS en Nokia de klanten domweg te weinig gegeven om de Lumia serie populair te maken. Zo snap ik gewoon niet waarom er standaard geen app is voor offline navigatie en hadden klanten naar mijn idee als bonus een tegoed moeten krijgen om apps en muziek aan te schaffen.

MS heeft geprobeerd om andere fabrikanten naar Windows te trekken, maar die hebben 1 misschien 2 toestellen uitgebracht (en SE had er een beloofd, maar waar die gebleven is???) en het voor de rest daar bij gelaten. Maar als ik bijvoorbeeld Samsung of Motorola was, dan had ik hetzelfde gedaan. Waarom tweede viool spelen als MS en Nokia bij elkaar in bed gaan liggen?

En verder kun je je afvragen of "Nokia hardware" tegenwoordig nog zoveel zegt. Zo komen bijvoorbeeld de schermen van Samsung, de CPU van Qualcomm en de camera sensor zullen ze ook wel ergens ingekocht hebben.
Finland is in dit voorbeeld een goede manier om te laten zien dat Symbian harder daalt dan de lumia serie kan goed maken. Dat wilde ik laten zien, niet het markt aandeel van WP.

Overigens aan je andere reactie hier op tweakers, hoi android fabboy :-) ik zat al te wachten wanneer er zich 1 zou melden.

Wat je nu op de smartphone markt ziet is precies hetzelfde als wat er met de PC markt is gebeurd in de jaren 90 (en ook bij apple computers), specialisatie.

Windows kan nu eigenlijk alle hardware die je in je computer stopt wel aan, zolang het x86 of x64 is (en straks ook ARM). Bijvoorbeeld een Mac kun je w7 dvd in doen en hop installeren, en andersom ook.
Ook mobiele besturingssystemen gaan deze kant op, Android is hier een mooi voorbeeld van en waarschijnlijk wp8 ook.
Persoonlijk vind ik dat een hele goede ontwikkeling, want het geeft ons als consument betere prijzen (kijk maar naar de pc markt) en meer keuze qua hardware.

Wat je als laatste noemt over Nokia doen alle fabrikanten. Zo komen de schermen bijna allemaal van samsung, komen de processoren allemaal van Qualcom (of zijn hier zwaar op gebaseerd) en ze worden allemaal in Azie in elkaar geschroefd.

En de modellen die Rorando noemt zijn nog maar het puntje van de ijsberg, lees het nieuws maar eens hoeveel fabrikanten wp8 en w8 tablets en toestellen gaan maken.
Een voorbeeldje: http://www.techzine.nl/ni...s-phone-8-toestellen.html google zelf maar voor de rest. Bijna alle fabrikanten wachten tot wp8 uitkomt. En ik denk zoals ik hierboven al zei, dat ze nu achterlopen met hun OS.
Maar dat ze met de troeven die ze hebben ze met wp8, android en iOS voorbij streven.
En dat moet ook wel, anders schrijf ik het platform en nokia ook af.

[Reactie gewijzigd door pennenlikker op 12 april 2012 18:37]

Of ik wel of geen Android fanboy ben doet weinig af aan mijn punten. Er zijn dan misschien iets meer Windows mobieltjes uitgebracht, maar als je in de winkel staat heb je vaak slechts keuze uit 1 of 2 modellen per fabrikant. Jij noemt het het puntje van de ijsberg (waarbij je voor het gemak W8 meeneemt), maar afgezien van Nokia slaan de andere windows mobieltjes geen deuk in een pakje boter qua verkoopaantallen.

Waar het dus op lijkt is dat de oude WP7 toestellen van de markt verdwijnen en vervangen worden door WP8 toestellen. En die link heeft het alleen over fabrikanten die nu al Windows mobieltjes uitbrengen, maar er worden geen nieuwe fabrikanten genoemd.

Ik heb zwaar het vermoeden dat die fabrikanten dat doen als onderdeel van de patentdeal die MS met Android fabrikanten heeft gesloten. Want als je in de markt kijkt zie ik in ieder geval praktisch geen reclame van die fabrikanten voor hun Windows mobieltjes.

Verder ga je helemaal niet in op het punt van fragmentatie. Het lijkt er op dat je alleen maar met je eigen propaganda bezig bent en helemaal niet open staat voor kritiek (dus wie is hier nou als een fanboy bezig?).

Verder komen niet alle processoren van Qualcomm, maar is Qualcomm gewoon een ARM CPU bakker waarbij ze de radio chips geintegreerd hebben. Of wil jij soms beweren dat bijvoorbeeld de Exynos en Tegra chips ook op Qualcomm gebaseerd zijn? En ik ben overigens zwaar tegen NVidia met de Tegra chips. Ook de Tegra 3 lijkt weer op bepaalde punten kreupel gemaakt (bijvoorbeeld geen FSAA ondersteuning) en dat zullen ze waarschijnlijk weer "goed" maken met hun eigen gepatenteerde technieken.

Verder zou ik graag zien dat er meer concurrentie komt, waarbij het jammer is dat HP niet meer wist wat het met WebOS aan moest en RIM heel snel met een killer phone moet uitkomen. De reden dat ik tegen MS ben, is dat MS hele nare trekjes heeft zodra ze de markt domineren. En dat geldt overigens ook voor Apple.

En nogmaals, wat is er nog "Nokia kwaliteit" aan de huidige smartphones? En vergeet niet dat Nokia haar reputatie behoorlijk beschadigd heeft met de N97 (mini). Er ligt bij mij nog een N97 in de la en andere mensen die ik gesproken heb met een N97 (mini), zijn nu wel zo'n beetje klaar met Nokia. Niet alleen qua software, maar ook qua hardware.
Nou een klein beetje wel, want je geeft argumenten die nergens op slaan. En dat is typisch fanboy gedrag. Net als dat de oude WP7 toestellen van de markt verdwijnen?
Dat is iets wat je zelf uit je duim zuigt, waarschijnlijk krijgen deze ook gewoon een update naar WP8.
En dat houdt in geen fragmentatie en geen Android taferelen.

Ik heb je ook 1 link als voorbeeld gegeven, er staat ook duidelijk bij dat je de rest maar moest googlen. Alle grote fabrikanten komen met een WP8 apparaat, en zou er niet raar van opkijken als er ook een x86/x64 variant van Intel o.i.d. komt.

Mijn eigen propaganda? Dat ik denk dat de telefoon markt er net zo uit gaat zien als de computer markt? Een smartphone kopen bij de Aldi bijvoorbeeld :-).

Over Qualcomm heb je gelijk, maar dat bedoelde ik daar ook niet mee te zeggen. Bedoelde meer te zeggen dat het precies op de computer markt begint te lijken.
Je pakt een soc een scherm een batterij enz.. van verschillende fabrikanten zet er een algemeen OS op mooi behuizingkje er omheen en tada de allernieuwste smartphone.

Dus wat is er dan nog Nokia of apple kwaliteit? Bijvoorbeeld de processor die apple aanpast voor eigen gebruik, of is het het scherm wat ze kopen van samsung, of zou het toch het glas zijn wat ze weer bij iemand anders kopen?

Tsja, geen enkele fabrikant kan echt zeggen van dit is onze kwaliteit. Maarja je kan er wel voorzorgen dat je een mooi totaalproduct levert dit uitgebreid getest is en hierdoor een goede gebruikerservaring aan je klanten geeft.

En het gaat hier over de toekomst van Nokia, dus het afgeven op een telefoon van een aantal jaren geleden..?
HTC:
HTC Trophy
HTC HD7
HTC 7 Pro
HTC Radara
HTC Titan

Samsung:
Samsung Omnia 7
Samsung Omnia W
Samsung Focus
Samsung Focus Flash
Samsung Focus S

Dell:
Dell Venue Pro

LG:
LG C900
LG E900


en dan heb je nog de nokias
De Android markt is al overbevolkt. De keuze van Nokia voor Windows Phone getuigt in ieder geval van een originele koers. Of Windows Phone op de langere termijn een levensvatbaar alternatief blijft valt nog te bezien.

Microsoft is er veel aan gelegen WP (lees Windows-8 ) succesvol te maken, en Microsoft is een groot bedrijf met veel momentum. Het beleid van Microsoft is de laatste jaren echter ook wel wispelturig gebleken (Zune, Windows Live, Live Gallery, support W7 en pre-W7 programma's). Die wispelturigheid heeft natuurlijk ook te maken met de veranderingen die Microsoft momenteel uitvoert in zijn OS software. Positief blijft het vermogen tot verandering dat Microsoft toont. Dit vermogen tot verandering vind ik altijd een indicatie van een levensvatbaar en gezond bedrijf.

De keuze van Nokia voor WP7 is daarom een pragmatische en juiste keuze met de kennis die Nokia op moment van schakelen had. Niet alleen ging Nokia voor het OS in een trein zitten met grote kennis en slagkracht, het gaf Nokia de gelegenheid zijn ontwikkelcapaciteit volledig toe te leggen op de hardware. Hierbij heeft Nokia mogelijk (speculatie) meer invloed op de richting waarin WP zich ontwikkeld als dat ze zich had aangesloten bij het contingent hardwarebouwers in het Android kamp.

Momenteel is Nokia er naar mijn mening nog niet. De prijs/prestatie verhouding moet nog scherper, maar de Lumia 800 is, in samenspel met WP een classy ogend product met een rustige uitstraling. Nu nog alleen nog een iets scherpere balans in de configuratie, met name ten aanzien van performance, en ze hebben een heel aantrekkelijke product. Op het gebied van hardware design kan Nokia zich wat mij betreft nu al meten met de besten.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 april 2012 17:05]

De eerste echte launch van een toestel van het 'nieuwe Nokia' is natuurlijk wel vervloekt geweest met de accuproblemen die toch wel aardig wijdverspreid blijken te zijn. Maar daarnaast is er ook nog maar weinig gebeurd volgens mij, de Lumie 900 dan... maar het is allemaal wat stilletjes. Nokia moet misschien weer eens wat 'trotser' worden op hun product? Ook misschien weer eens kijken waarom modellen in het verleden zo succesvol waren? Ik durf bijvoorbeeld te wedden dat er nog genoeg animo is voor zoiets als het vroegere xpress-on cover etc, genoeg mode-mensen die dat leuk vinden.
Die Nokia Lumia 900 is in de Verenigde Staten enorm gehypt. Als je de WP blogs, maar bijvoorbeeld ook uitgesproken iOS blogs als Engadget volgt, dan zie je dat toestel overal opduiken en wordt over het algemeen bejubeld. In de EU komt dat toestel pas ergens in mei/juni, dus het is logisch dat het nogal stilletjes is hier de Lumia 900.

Ik ben alles behalve onbevooroordeeld met al een klein arsenaal aan WP7 toestellen die ik (tijdelijk) heb gehad, maar Nokia lijkt een goede keuze te hebben gemaakt. WP7 kan zich absoluut nog niet meten met de grote jongens als Android en iOS, maar heeft absoluut potentie. Zoals hierboven beschreven wordt zit WP7 vast in een vicieus circeltje, maar zowel Microsoft als Nokia zijn dat bezig "op te lossen" door kleine app ontwikkelaars gratis toestellen (maak 3 apps en je krijgt een Nokia, ook in Nederland!) of bij de grote ontwikkelaars gewoon lompweg met een grote zak met geld over te halen. Want laten we eerlijk zijn, in de grote mensen wereld is het gewoon van belang of iets rendabel is of niet. Als je 80% van je ontwikkelkosten kan dekken met het geld van Microsoft (geen idee wat de juiste verhoudingen zijn overigens), dan wordt het voor een fiks aantal bedrijven interessant om voor WP7 te gaan ontwikkelen. Daardoor wordt het voor meer personen interessanter om over te stappen en voila een opwaartse spiraal!

Daarnaast heeft Nokia goed onderhandeld met Microsoft over exclusieve toegang tot bepaalde delen van het OS te krijgen. Iets simpels als een verbruikmonitor waar je vanuit je toestel (en dus niet vanaf de site van je provider) je verbruik kan monitoren is een aankomende Nokia exclusive. Consumenten zien dit/horen dit en denken, "als ik dan een WP7 toestel neem, dan zeker een Nokia". Op deze wijze zie je dat Nokia in een paar maanden tijd meer toestellen verkocht dan alle andere fabrikanten bij elkaar in een jaar.

Om een lang verhaal kort te maken. Nokia is wat mij betreft zeker op de goede weg!
710 en 610 vergeten? Dat zijn juist telefoons voor de massa.
Nog meer Android toestellen? Dat is lekker onderscheidend. Ik heb liever dat WinPhone ook een grote speler op de markt wordt.
Eens, ben voorstander van de openheid van Android. Maar sinds ik een Nokia Lumia 800 in de Mediamarkt in eigen handen heb gehad, vind ik ze best interessanter geworden.

Zowel het toestel als het besturingssysteem voelt goed aan. Beter dan mijn HTC Wildfire S met CM7.2.

Apple is populair vanwege het design en verder goed werkt dankzij de geslotenheid van de software.
Android is juist populair vanwege de openheid, verkrijgbaar is op allerlei telefoons van verschillende prijsklasse en op apps gebied even uitgebreid is als bij de iPhone.

Nokia Lumia met Windows zou populair moeten worden omdat Nokia degelijke telefoons maakt met een eigen touch, zoals de bestaande goed scherm met een bolling. Dit ligt lekker in de hand.
Maar Microsoft moet ook veel werk verzetten om Nokia te laten groeien. Zorgen dat er standaard sociale netwerk apps op een Nokia zit wat ook op een Android of iPhone zit. En ontwikkelaars stimuleren om apps te ontwikkelen voor Windows Mango. Als ze al niet doen, waarschijnlijk gebeurt dit al. :P

Maar het zal ook goed zijn als Nokia Lumia telefoons gaat ontwikkelen als pre-paid telefoon die kan concurreren met telefoons zoals mijn HTC Wildfire S. Klein en niet ontzettende prijzig, maar toch behoorlijk compleet.
Zorgen dat er standaard sociale netwerk apps op een Nokia zit wat ook op een Android of iPhone zit.
Je hebt hem niet lang genoeg vastgehouden. Die integratie is volledig aanwezig.
Ik kreeg mijn contacten niet overgepiept vanaf mijn N900, maar dat bleek ook niet nodig te zijn. Vanaf Live, Google en Facebook had ik practich alles al staan.

Ik denk dat Nokia op de goede weg is met WP. De Lumia serie is zondermeer goed en werkt prettig.
Maar er wordt graag tegen Nokia geschopt. Zie bijvoorbeeld het gezeur over Symbian.... Dat werkte als een tierelier, was erg zuinig wat betreft de batterij, maar Nokia heeft een steekje laten vallen met het vernieuwen ervan. En is te laat begonnen met touch toevoegen.
Waarom zou Micosoft standaard Social Network apps moeten bijleveren? Zoiets zit al in Windows Phone zelf ingebouwd: People hub.
Het probleem is dat de meeste apps op volgende telefoons eerder uitkomen:

1e plaats: Apple
2e plaats: andrioid
3e plaats: Bb
4e plaats: MS

Het zal nog jaren duren dat MS hoger zullen komen.. Laten ze eerst maar Win 8 tablets uitbrengen en kijken hoe het dan gaat..
Laat Nokia maar met een degelijke qwerty-phone komen! Daar zijn er echt veel te weinig van! :(
Als ze maar geen Android-phones gaan maken. Ik vind Andoid maar niets: het feit dat je een account aan moet maken voordat je apps kan downloaden (een account bij Google nota bene), en dat het als advertentie platform dient vind ik niet bij een (mobiel) OS horen.
Dat is bij Windows Phone niet anders. Verder geef je dergelijke privégegevens bij zowel iOS, WP7 als Android vrij. Lees de voorwaarden er maar even op na.

Ik snap overigens niet waarom zoveel mensen ervoor kiezen dat Nokia Android telefoons zou moeten maken. Ik vond het altijd juist een kracht dat Nokia als fabrikant apart stond van derest met Symbian en niet met de grote meuk meeliep. Wanneer Nokia aan Android zou beginnen, zou het slechts één van de fabrikanten worden. Dit terwijl ze dit duidelijk niet willen. Vandaar ook de keus voor WP7, met eigen voorwaarden (exclusieve apps, en als enige de mogelijkheid om aanpassingen te maken).

Niet dat ik zo weg ben van WP7. Liever had ik een voortzetting van de traditie gezien met Meego. Symbian heb ik een hoop plezier mee gehad, maar het inversteren in een gebruiksvriendelijkere GUI is echt te laat ingezet.

Wat het probleem van Nokia op dit moment is dat de toegewijde Symbian gebruikers het dichtsbijzijnde alternatief in Android vinden, en voor de mensen voor wie het niet uitmaakt, voor ieder toestel kunnen gaan, waarbij Android en iOS als de grootste spelers de grootste kans maken om die mensen op te pikken.

Blijven enkel de mensen over die merktrouw zijn, maar die moeten dan net in de afgelopen maanden een nieuwe telefoon nodig hebben.

Dus dat het slechter zou gaan, is niets minder dan logisch. Wat ze moeten veranderen? Niets lijkt me. De WP7-keus is er een voor de lange termijn. Je zou dol zijn wanneer je dacht dat gezien de genoemde factoren het een revolutionaire ommekeer in het koopgedrag van de consument zou brengen. De afzetmarkt is voor het overgrote deel nog niet eens in de gelegenheid is gekomen om te kiezen voor een telefoon, laat staan WP7, laat staan de keus voor Nokia.

Wat Meego betreft: Dat is inderdaad een prachtig OS. Maar hoeveel mensen hebben de behoefte aan die openheid? Dat is slechts een klein deel. En dan is het ook nog eens een extra platform dat door developers ondersteund moet worden. Als Nokia daar de schouders onder gezet had, zat het er dik in dat het succesvol zou worden. Maar dat is nu eenmaal niet het geval gezien de aanwezigheid van Elop die gewoon zijn ex-collega's naar binnengehaald heeft.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 12 april 2012 16:17]

"Dat is bij Windows Phone niet anders"
Nee, dat is zeker zo, en daarom voor mij ook geen Windows Phone.

"Wat ze moeten veranderen? Niets lijkt me."
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat ik hoop dat ze geen Android-phones gaan maken.
100% mee eens. Ik wil gewoon een toestel dat net als een PC mij VOLLEDIGE vrijheid geeft.
MeeGo of wat Samsung + Intel ermee aan het ontwikkelen zijn is IMHO de juiste oplossing : Linux op je telefoon, maar dan net alsof het op je PC staat, omdat je volledige controle hebt :)
Ik denk dat Nokia al op de juiste weg is. Ik vind die Lumia WP telefoons heel mooi. Vooral de Lumia 800 zou ik wel willen hebben. Als ze hun aabod nog wat uitbreiden kan WP zeker nog een succes worden. Het kan natuurlijk ook nooit kwaad als ze het eens met een Android telefoon proberen.

[Reactie gewijzigd door witeken op 12 april 2012 11:46]

Vergeet niet dat de Lumia 800 is gebaseerd op de N9.

Zelf heb ik een N9 en een aantal keer een Lumia in handen gehad. Ik moet echt zeggen dat de N9 de Lumia in de meeste gevallen met twee vingers in de neus weet te verslaan.

De N9 en daarmee MeeGo hebben momenteel hun beperkingen. Zo missen er apps die ik goed zou gebruiken (lees: whatsapp en skype video). De N9 is extreem snel voor een smartphone met de hardware die het heeft.

De standaard browser die in de N9 zit is goed, erg goed zelfs. Voor mij miste die alleen ondersteuning voor flash. Bij Youtube was dit geen probleem dat was namelijk op een andere manier opgelost. Het probleem van flash is er de laatste maanden ook niet meer nu firefox (fennix) met flash voor de N9 beschikbaar is. Deze loopt gewoon mee in de normale update reeks van firefox.

Ik denk dat nokia en de plan heeft misgeslagen door niks meer met MeeGo te doen. Als Nokia meerdere systemen zou willen gebruiken zoals HTC zal ik kiezen voor WP en MeeGo.

Dat hier in deze poll niet gekozen wordt voor de MeeGo, wat een verstandige zet zou zijn van Nokia, snap ik heel goed. De meeste mensen hier hebben nog nooit een N9 gezien laat staan gebruikt. Ik kan het je echt aanraden. Wees niet bang spring er in en wees verbaast over wat het kan en doet! Het is namelijk een volledige integratie van alle functies. Een plek voor als je contacten en berichten (sms, Facebook, Skype en GTalk).

Ik zou deze telefoon voorlopig niet willen inruilen voor een ander systeem. Heb alles gebruikt en hebben mij vaak op veel punten teleur gesteld.
Het interessant is dat ze er nog steeds geld in steken. De PR1.2 update was aanzienlijk en PR1.3 zit er aan te komen.

Daarnaast hebben ze diverse ontwikkelaars betaald om de diverse clients te ontwikkelen. Denk aan Twitter, Facebook, Foursquare, Spotify, etc. Allemaal betaald uit de zak van Nokia. En dat is de westerse versie. In China hebben ze zelf geld gestoken in QQ, Weibo, Kaixin, etc. clients. Van al deze apps komen af en toe nog nieuwe versies uit ook.

De reden voor deze voortdurende investering ken ik natuurlijk niet. Wellicht waren de toestellen al geproduceerd en is dit slechts een klein zakje geld om hun toestellen te kunnen slijten?

Overigens draait de N9 geen MeeGo. Het draait Maemo 6 (aka Harmattan), een verbeterde Maemo 5 met een van MeeGo geleende UI. Er is wel een "echte" MeeGo versie voor de N9 maar dat is niet waar het toestel mee geleverd wordt.
Ik ben het met je eens dat de Meego op de N9 geen standaard Meego is. Wat ik jammer vind. Het steunt idd meer op meamo dan gewone meego doet. Dit heeft te maken met de CPU die in de N9 zit. Normale Meego maakt gebruik van Atom en de N9 heeft dit uit kosten overweging niet. Wederom een gemiste kan.

Dat zij een zak geld hadden is leuk en aardig. Ik mis toch de Skype video call, iets wat er nooit zou komen als het aan Nokia/Microsoft ligt.

Als ik Nokia was zou ik de WP blijven gebruiken, hoewel ik het een k*t OS vind. Door de afspraken komt Nokia daar niet onderuit. Ik zou als ik Nokia was en nieuw soort telefoon/tablet introduceren. De superphone ofzo. Draaiend op Atom of Nvidia( die heeft nu ook drivers voor Meego). En zorg dat je veel "normale" software kunt installeren.

De N9 is dichtbij door gebrek aan inzicht van Nokia is die het net niet helemaal. VLC is namelijk te installeren op de N9 om maar wat geks te zeggen.
Ja presies. Ik snap niet waarom Nokia niet de strategie van HTC overneemt.
Gewoon telefoons maken voor meerdere Operating Systems.
Welk OS dan wel/niet aanslaat is dan niet meer hun probleem.
Omdat MS nokia voor miljoenen per jaar sponsort.
Ik denk dat ze door het ontwikkelen van Windows Phone smartphones al op de goede weg zitten. Misschien dat ondersteuning voor meerdere besturingssystemen nadelig kan zijn door fragmentatie van apparaten.
Volgens mij is het voor Windows Phone ook positief dat Nokia zich momenteel enkel hierop richt. Bij mij (en waarschijnlijk ook andere) vroegere Nokia-gebruikers heeft Nokia nog steeds een reputatie van degelijke kwaliteit te leveren. Denk maar aan de Nokia 3310, welke mijn eerste echte GSM was :P . Deze werkt trouwens nog altijd.

[Reactie gewijzigd door MillenY op 12 april 2012 11:44]

De huidige besturingssystemen zijn in mijn optiek te overdreven. Belangrijkste toegevoegde waarde voor de bouwer is wel een app-store.
De consument wil in mijn optiek een telefoon met een goede batterijduur en goede browser. Hoe het beestje wordt genoemd maakt vrij weinig uit.

Deze tekst typ ik momenteel op een n73 icm met opera mini, en daar kan ik qua internet voor ruim 90% mee uit de voeten en heeft als voordeel dat ik me totaal niet druk hoeft te maken om batterij. Android enkele dagen gehad, en die zit nu lekker in de kast want je bent teveel bezig met je accuduur. Werkt wel nog prima als navigatie en mediaplayer.
Accuduur is inderdaad een probleem bij veel smartphones, zeker die met Android.
Ik kan mij herinneren dat ik met mijn eerste mobiele telefoon, dat was in 2000, 's zondagavond de week begonnen met een volgeladen accu, vrijdagsmorgens zo goed als leeg. sindsdien altijd gehoopt dat verbeteringen in accutechnologie* daar nog eens één dagje aan zou kunnen toevoegen, maar de opvolger (met kleurenscherm) kon maar net zolang mee met de accu en mijn telefoons daarna hielden er zelfs eerder mee op (groter scherm).

* destijds gebruikte ik penlites van 500mAh (NiCd) en de capaciteit daarvan groeide via 550, 600 en 650 (Varta) naar 700mAh (Phillips) en met de opvolgende NiMH-technologie van 1200mAh naar 2000mAh (LSD-NiMH) en zelfs 2700 tot 3200mAh (voor sneller ontladende types)
Ik vind accuduur eigenlijk ondergeschikt. Mijn galaxy S gaat nog altijd bijna 1,5 dag mee: Genoeg van 'smorgens opstaan tot 's avonds slapen gaan en nog een stuk langer mocht ik onverwachts 's avonds later thuis zijn.
Het zou natuurlijk mooi zijn als hij gewoon van zondag tot zondag mee ging, maar ik zie zelf geen toegevoegde waarde als hij 3 ipv 1 dag mee gaat.
volgens mij zitten ze al aardig op de goede weg met WP. Als microsoft WP verder doorontwikkeld zou dat best wel een hit kunnen worden.

Alleen slaat ''iets nieuws'' zoals WP niet meteen aan, er moeten meer 3rd party apps komen. en meer hardwarematige ondersteuning vanuit microsoft, als dan steeds meer mensen het gebruiken gaat het balletje vanzelf rollen. :9

[Reactie gewijzigd door InGen10 op 12 april 2012 13:19]

En ik denk dat het net daar goed zit voor beide partijen dat Nokia nu Windows Phone gebruikt in plaats van een ander OS. Zelf zou ik nooit een Windows Phone aankopen maar nu Nokia dit gebruikt is het voor mij wel ineens interessanter.
De apps zullen vanzelf wel komen en ik denk dat we ook naar het succes van Windows mogen kijken. Bijna iedere thuisgebruiker gebruikt Windows dus de stap naar een Windows smartphone zal voor velen kleiner lijken dan de stap naar Android of iOs.
Ik dacht dat Nokia serieus investeert om meer Apps voor WP7 te krijgen. Dit doen ze ondermeer door gratis Nokia Lumnia 800 toestellen te geven aan ontwikkelaars.
(bron)

Het 'probleem' dat ze momenteel hebben is de vicieuze cirkel.
- Klanten kopen geen WP7 omdat 'er niet genoeg apps voor zijn' (alhoewel er al behoorlijk wat zijn; en persoonlijk heb ik liever kwaliteit dan kwantiteit)) (bron)
- Developers maken geen apps voor WP7 omdat de afzetmarkt te klein is (vergeleken met Android of iOS. )

Op dit moment zit ik nog met een Android telefoon, maar als Nokia zo'n toestellen blijft maken (het design van de Lumnia is uniek maar toch prachtig); maken ze een goede kans om een nieuwe klant te krijgen. :)
Microsoft zegt: iedereen wil Windows Phone maar weet dit alleen nog niet, dus het is aan ons om via Nokia dat duidelijk te maken aan de consument dat die Windows Phone wilt.

Misschien zit er wel waarheid in alleen niet met Windows Phone of Android.

Wat Tweakers echt willen maar soms niet weten verblind door Android xxx apps en tweakability:


Maemo 6 Harmattan (MeeGo by Nokia zo je wil), met volledig open, incl hardware drivers.

Keuze uit gesloten iPhone modus voor of adminstrator modus.

Met resterende volle gewicht van Nokia er tegen aan en echte marketing en technische ondersteuning (niet stiefmoederlijk behandelen een beloftevol platform en haar fans na enkele maanden maar plan B is plan A) komt support van ontwikkelaars en fans vanzelfs.

QT, Pureview, HDMI, Bluetooth, uitneembare batterij, geheugenuitbreidingsmogelijkheid, FM zender, NFC, the lot.

Versie met Capacitief en resistief scherm (laatste voor terugkeer van NIT Nokia Internet Tablet) en naar keuze enkel virtueel of echt toestenbord

Met de nodige ondersteuning en support slaat dit platform wel vanzelfs aan en Appshop is niet nodig, daar kunnen de Linux repo's perfect voor instaan.

De N9 is een mooie demo van wat had kunnen zijn maar de Harware is te eenzijdig dummy-achtig en slecht scherm en de software is niet volledig open (Aegis)
De N9 is een mooie demo van wat had kunnen zijn maar de Harware is te eenzijdig dummy-achtig en slecht scherm en de software is niet volledig open (Aegis)
Wat is er mis met de hardware? Enige wat ik kan bedenken dat mist is HDMI, voor de rest zit alles erop, eraan, en erin. Dit is weer eens een enkel toestel met NFC, waarvan Nokia er niet veel maakt(e). 1GB werkgeheugen, radio ontvanger en transmitter.
En het design, blijkbaar is het wel "goed". Als het design slecht was zouden ze het niet overnemen naar de Lumia 800 (exact hetzelfde, alleen dan wat extra knopjes omdat die van MS moeten, waarna Nokia doodleuk een filmpje maakt "hoe we de Lumia 800 hebben ontworpen" terwijl ze het design al lang voor de N9 hadden), en nu nog de Lumia 900 die hetzelfde design heeft, alleen groter is.
Slecht scherm? Absoluut niet, het scherm is geweldig, op een zwart beeld (bv. het standby scherm, met alleen de klok) zie je helemaal niet wat de rand van het scherm is, omdat het scherm helemaal zwart is (en niet grijs). Lichte kleuren zien er ook perfect uit, dus wat mis is met het scherm, ik heb geen idee.
Openheid, ja, er zit een beschermende "laag" in, Aegis. Maar of de meeste tweakers zover zouden komen? Ik heb veel kunnen doen zonder tegen restricties aan te lopen. Zo heb ik bv. het Fat filesystem (van /home/user partitie) kunnen controleren met dosfsck. Enige wat AFAIK niet kan is zelf mounten, en als je dat zou willen zelf kernel modules compilen. Ook is er al een manier om "uit" Aegis te komen. Deze vind je hier
Mwa, een dual core CPU en krachtigere GPU hadden toch wel gemogen. Nou is de software, anders dan bij Android, native compiled C++ en dus een slagje sneller waardoor de snelheid van de apps zelf niet zo'n probleem is, toch was het prettig geweest. De rest van de hardware is zonder meer top.

Het scherm is echt niet slecht hoor. OLEDs winnen het zonder meer van LCD.
Hoe kom je bij LCD? Ik dacht dat het een OLED variant is, en Wikipedia bevestigd dat het om een AMOLED scherm gaat.

Qua CPU en GPU kan ik niet veel zeggen, dit is mijn eerste smartphone. Maar ik vind dat het toestel een heel prettige ervaring heeft. Zeker zouden dingen sneller kunnen, maar het is niet "irritant" met langzaam zijn.
Ik zeg ook niet dat de N9 een LCD heeft. Mijn opmerking was meer en reactie op Vetsmelter, die stelt dat het scherm van de N9 matig is. Maar de N9 heeft een prima OLED-scherm, dat alleen pentile als nadeeltje heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True